PDA

View Full Version : Send Return belangrijk of niet?



mennen08
6 oktober 2013, 15:54
Hallo Allemaal

Wat is eigenlijk het voordeel van een send return op een amp?
Is dit echt een must have zodat de effecten beter tot hun recht komen (zoals delay, eq etc.)
Of is dit niet echt van toepassing en kun je ze ook allemaal in serie zetten op je pedalboard?

Groet
Martijn

pasqual
6 oktober 2013, 16:21
Je kan in principe alles in serie zetten en vóór je input inpluggen maar dat wil niet zeggen dat alles daarmee goed klinkt. Ik heb bijvoorbeeld mijn delays in mijn effectsloop geplaatst omdat het op het gainkanaal niet mooi is. Ook andere effecten kunnen soms beter klinken in de effectsloop zoals chorus of phaser. Maar dat geldt niet per defenitie voor iedere versterker. Ook heb ik een boostpedaal in de effctsloop staan om een volumeboost te kunnen geven tijdens een solo. Zet ik dit boost pedaal vóór mijn input, dan heb ik alleen maar een toename van gain, behalve op het cleankanaal.

Plant
6 oktober 2013, 20:02
Wel belangrijk om te weten is of het om parallel of serial FX gaat.

Bij parallel word het onbewerkte geluid (dry) ook nog doorgelaten en krijg je een mix van dry en effect.
Bij serial word het signaalpad echt onderbroken en heb je nadien alleen het geluid vanuit de effecten.

Terminus
6 oktober 2013, 21:10
De send en return aansluitingen vormen samen de effects loop. Over de voordelen van zo'n constructie is van alles te vinden op internet.

Mitch
6 oktober 2013, 21:27
Alleen interessant bij versterkers die oversturen, of een apart drivekanaal hebben. Daar kun je meestal niet makkelijk een delay vóór zetten want dan krijgen die ook extra vervorming. Kan in uitzonderingsgevallen wel, maar meestal klinkt het niet best. Als je amp relatief clean is, kun je net zo goed alle effecten gewoon in de input prikken.

peter_heijnen
6 oktober 2013, 23:42
Alleen interessant bij versterkers die oversturen, of een apart drivekanaal hebben.
Tenzij je een gave paralelle fx-loop hebt. Delay en reverb kunnen dan zoooo mooi klinken!

Terminus
7 oktober 2013, 11:00
Tenzij je een gave paralelle fx-loop hebt. Delay en reverb kunnen dan zoooo mooi klinken!
Dan is het op zich geen vereiste, omdat je dat effect ook met een pedaal dat split en weer mengt kunt krijgen.

mennen08
7 oktober 2013, 12:39
Ik heb nu alleen een booster in de send return staan die het ook doet als ik hem in serie zet met mn andere pedalen

Werkt hij dan op elke amp als ie in serie staat of verschilt dit per amp?

peter_heijnen
7 oktober 2013, 13:31
Dan is het op zich geen vereiste, omdat je dat effect ook met een pedaal dat split en weer mengt kunt krijgen.
Naar mijn smaak niet te vergelijken.

peter_heijnen
7 oktober 2013, 13:33
Ik heb nu alleen een booster in de send return staan die het ook doet als ik hem in serie zet met mn andere pedalen

Werkt hij dan op elke amp als ie in serie staat of verschilt dit per amp?
Als de send/return levels van een amp overweg kunnen met het pedaal, kan het pedaal altijd in de loop.

Dutch66
8 oktober 2013, 21:41
Ik heb nu alleen een booster in de send return staan die het ook doet als ik hem in serie zet met mn andere pedalen

Werkt hij dan op elke amp als ie in serie staat of verschilt dit per amp?

en het nut van je booster juist op die plek is?

showband
9 oktober 2013, 08:00
eindbak oversturen.

heerrlijk!

Ik gebruikte bij mijn classic 30 altijd een parameet EQ pedaaltje in de send return.
Daarmee kon je de sound enorm hevig kietelen. :)