PDA

View Full Version : Fixen effect send en return



tommus42
5 oktober 2013, 12:46
Heb een versterker te fixen, nog gelukt ook:). Alleen de preamp-out en de poweramp-in jacks werken nog niet, alleen met een lus-kabeltje.
Hoe kun je dat het beste voor elkaar krijgen, behalve de jacks vervangen?
Alvast bedankt.

Plant
5 oktober 2013, 13:15
1 van de jacks moet een schakelkontakt hebben die de voor- en eindtrap intern van elkaar loskoppelt zodra je een effekt wilt inserten. En anderom.
Op zoek naar dat schakelkontakt dus en kijken waarom het de voor- en eindtrap niet met elkaar verbind als er geen stekker in zit.

obiwanjacobi
5 oktober 2013, 13:15
Het is mij uit je verhaal niet helemaal duidelijk wat er wel en niet werkt.

Je power amp inputs kan je apart testen met een andere bron. De preamp outputs kan je uitvoeren naar een andere versterker om zo te horen of ze signaal geven. Als het met een doorlus kabel tussen preamp outputs en power amp inputs WEL werkt - wat is er dan kapot?

Als de jacks kapot zijn (females in de versterker) dan kan je dit meestal wel zien en/of horen. Losse soldeer verbindingen op de print of losse draadjes is natuurlijk ook iets om even te kontroleren. Zeker met een print kan het reflowen van het soldeer wel wat gekraak fixen.

Dus met iets meer specifieke info kunnen we je nog beter op weg helpen...

tommus42
5 oktober 2013, 14:27
Het probleem zit hem in de jacks. Heb ze opnieuw doorgesoldeerd, was ook het euvel bij de ingang. Met een patchkabeltje werkt het nu goed. Heb ze ingespoten met een beetje conactspray, bijna in orde maar met patchkabeltje klinkt het toch net wat beter.
Ik zat al te denken met een nagelvijltje de 'schakellipjes' schoon te vijlen, maar ik heb geen vijltje. Dat is het probleem, gelukkig niets ernstigs.
Wacht, ik ga het proberen met schuurpapier. Bedankt voor het meedenken:).

kassie
5 oktober 2013, 14:44
Dat euvel hebben die cliff jacks inderdaad... is ook meteen de reden waarom Switchcraft jacks nog wel eens gebruikt worden. Meestal vind ik vervangen sneller en beter dan zo'n ding schoonmaken.

cluseau
5 oktober 2013, 18:02
Nooit schuren aan schakelcontacten. Deze zijn meestal voorzien van een verguld laagje wat je dan verkloot.

obiwanjacobi
5 oktober 2013, 19:32
Ah de schakel contacten op de jacks zelf zijn het euvel. Meestal is dat dan vervangen.

Wat je ook kan proberen is een jack van een andere niet of weinig gebruikte ingang gebruiken - indien deze hetzelfde zijn.
Zo heb ik een keer een krakende input jack vervangen met een bijna niet gebruikte control input jack (de krakende jack daarna terug gesoldeerd op de control) - hee if it works... :soinnocent:

tommus42
6 oktober 2013, 14:48
Ben tevreden, met een vloeitje nog wat rommel weggeveegd, nog een weinig spray, goed genoeg:).