PDA

View Full Version : Vragen m.b.t. onderhoud



Nerbarn
4 oktober 2013, 21:50
Hallo!

Zoals de titel al verklapt heb ik enkele vragen over het onderhoud van gitaren waar jullie mij vast wel mee kunnen helpen.

1) Hoe bewaren jullie de gitaren? Gewoon op een standaard of toch liever in een koffer? Ik heb namelijk bij twee gitaren tegelijk de snaren vervangen. De een heb ik vervolgens op een standaard gezet, de ander in koffer. Bij de degene op de standaard zijn de snaren toch wel een stuk sneller oud geworden vergeleken met de ander. Grote kans natuurlijk dat dit komt omdat als je de gitaar in een koffer bewaart er wat meer een ritueel in zit zoals de snaren even afvegen e.d.

2) Hoe houden jullie rekening met luchtvochtigheid? Is het nodig om een sensor en luchtbevochtiger te kopen?

3) Ik zie op de grote sites ontelbaar aantal poetsmiddeltjes staan. Zitten hier ook daadwerkelijk nuttige tussen? Ik gebruik zelf alleen wat lemon oil van dunlop voor op de toets en een beetje polish op de body. Is dat genoeg? Er zijn ook diverse middeltjes die het leven van snaren verlengen, heeft iemand hier een merkbaar verschil in ondervonden? Ik kan me voorstellen dat ik hier in de praktijk niet echt de moeite voor neem. Daarnaast vind ik het stiekem best leuk om snaren te vervangen. :soinnocent:

4) Bij de meeste gitaren vind ik krasjes niet erg maar bij mijn akoestische met zwarte high gloss finish erger ik me er toch wel wat aan, hierbij vallen zelfs de ondiepste krasjes namelijk al op. Kwam bij toeval Carnauba wax van Dunlop (high grade carnuba wax polishes while hiding and sealing small cracks, leaves a moisture and stain resistant barrier) tegen, heeft iemand hier ervaring mee?

5) Ik heb een twaalfsnaar waarvan de top wat een bolling krijgt. Hij staat inmiddels een stuk lager gestemd om de spanning te verkleinen. Valt hier verder nog iets aan te doen? Erg duur was 'ie niet dus een dure reparatie is waarschijnlijk de moeite niet waard.

Alvast bedankt!

barno
4 oktober 2013, 23:32
Ik poets gitaren nooit en gooi ze waar het me uitkomt, hangen, liggen, staan, whatever. Dus ik vrees dat propere jongens niks aan mijn advies hebben :)

Snaren blijven wat langer vers als je ze telkens proper veegt (bv Fast fRet) maar ook dat goede voornemen heb ik nooit lang kunnen hard maken

Een akoest met bolle top door snaarspanning over de jaren heen: weinig aan te doen en op zich geen probleem zolang de brug het houdt en de hoger wordende actie compenseerbaar is door bv de kam wat lager te vijlen. A la limite een neck reset, maar wegens kostelijk/arbeidsintensief moet de gitaar dat waard zijn.

Powderfinger
6 oktober 2013, 13:33
1) Liever in de koffer, maar ik wil ook niet in elke hoek zo'n koffer hebben liggen. Ik heb alleen mijn Martin in de koffer, ook omdat die het meest kwetsbaar is. De rest staat in de standaard.

2) Euh tja, een beetje nattevingerwerk. Ik zet de gitaren niet recht naast de verwarming en ik houd rekening met temperatuurwisselingen en droogte. Als ik in de winter de ruimte wil luchten, zet ik de gitaren even op een andere kamer. Ik heb verder niet de indruk dat het zo droog is dat ik een luchtbevochtiger nodig heb.

3) Ik poets met een schone, droge doek de hals één of twee keer per jaar. Dat doet soms een beetje pijn aan de vingers als het vuil lastig loslaat. Gelukkig laat het bij de Fender eigenlijk meteen los. Als het nodig is, geef ik de toets dan een paar druppels meubelolie zonder siliconen. Voor body en snaren gebruik ik geen middeltjes: Rust Never Sleeps, zei een wijze oude man ooit. Voor de hardware alleen omdat ik ooit zo'n goedje heb gekregen.

4) Geen ervaring mee. Als ik geen krassen wil, kijk ik uit met ritsen, riemen en knopen.

5) Onlangs ook een discussie over gehad. Een bridge doctor werd me toen eerst aangeraden, daarna afgeraden omdat het de klank van je instrument vrij drastisch schijnt te veranderen. Neck reset moet je kunnen/de investering waard vinden. Wat dikkere snaren erop en 'm dan lager stemmen heb je al geprobeerd? Wat barno zegt verder.

Ernest01
6 oktober 2013, 14:06
1+2) Alle gitaren in de koffer. De Martin en Eastman met humidifiers. De Yamaha's zonder, want die zijn al 40+ jaar oud en hebben de tand des tijds goed weerstaan. De 12-string heeft 'zelfs' geen bolling van de kast.
Heb een hygrometer in de zolderkamer, om de luchtvochtigheid in de gaten te kunnen houden.

3) Spul van Dunlop om de kast en toets schoon te maken. Dat doe ik zelden. Soms bij het verwisselen van de snaren de toets even.

4) Heb hier geen ervaring mee

5) Idem wat de anderen al gezegd hebben.

Pepe
6 oktober 2013, 14:13
Een luchtbevochtiger is geen luxe, met een stratje zal het niet zo'n vaart lopen maar hollow bodies en akoestische instrumenten hebben wel degelijk last van droge winters.

Hangend, in een standaard of in een koffer is niet boeiend maar ik heb wel al dat plastic van een haakje getaped, dat plastic is funest voor je lak. Gek genoeg hebben de Fender poly lakken daar meer last van dan de nitro lakken.

Hotpepper01
7 oktober 2013, 07:20
1. Bij mij hangen de gitaren aan haken aan een zogenaamde slatwall. Een plaat met sleuven die aan de muur is bevestigd. Een paar voordelen van dat systeem is dat ze van de grond zijn, geen kans op vallen of omstoten en het grijpt een stuk makkelijker (hoeft geen koffer open te maken). Ook visueel is het een genot (ik zie ze allemaal). Nadeel is dat ze stof en licht vangen.

2. niet. geen last van vocht teveel of tekort verschijnselen.

3. bij het vervangen van de snaren maak ik de toets schoon, zet hem licht in de Dunlop lemonoil. De body krijgt zonodig ook een schoonmaakbeurtje. Vooral onder de snaren op de body en de headstock waar je anders zo slecht bij kan. Voor de rest af en toe fast fret op de snaren. Handen schoonmaken voor het oefenen of optreden en na afloop de snaren zonodig afvegen.

4 en 5. Geen idee

Nerbarn
7 oktober 2013, 11:08
Bedankt voor de reacties!

Heb maar even een hygrometer, potje van die wax en wat snarenpoetsspul bij onze Duitse vrinden besteld. Laat 't nog wel even weten of dat spul echt werkt. Verbaas me er elke keer weer over hoeveel rommel ik er bij bestel om boven de €100,- uit te komen aangezien dat €8,- verzendkosten scheelt. Het is ook leuk spul natuurlijk, plectra uit de vreemdste materialen en dergelijk. Uiteindelijk maar voor een plectrum van neanderthalerschedel gekocht voor 't rauwe geluid en een potje hazenvet er bij zodat ik wat sneller kan spelen. Tone komt natuurlijk uit de vinger, dus heb er meteen maar even Jimmy Page signature vingerhoedjes bijgekocht.

Die twaalfsnaar laat ik dan maar zo. Er valt nog wel wat met de zadel te compenseren. Hij stond hiervoor gewoon standaard gestemd, dus misschien blijft het zo staan. Als ik er een jaar speelplezier uit haal ben ik al tevreden.

D3nnis
7 oktober 2013, 12:34
Uiteindelijk maar voor een plectrum van neanderthalerschedel gekocht voor 't rauwe geluid en een potje hazenvet er bij zodat ik wat sneller kan spelen. Tone komt natuurlijk uit de vinger, dus heb er meteen maar even Jimmy Page signature vingerhoedjes bijgekocht.


Dat zeg je nou zo, maar ik speel sinds iets meer dan een jaar met een Dugain plectrum van Hematiet, maar dat is toch echt wel een behoorlijk verschil tov plastic plectrums. Vind het meer schelen dan nieuwe snaren..

gitaarvrouwtje
7 oktober 2013, 13:03
koffer
na t spelen even doekje over en onder snaren door
en koffer dicht sinds zoon meende een karate demonstratie te moeten geven waardoor een zware geode op een plank begon te wiebelen en OP mijn bovenblad terecht kwam,..dank aan Rikkers voor het herstellen van de schade..onzichtbaar nee.maar toch

in een huis met kinderen ..gitaren op standers is vragen om omkletteren
en open kisten een no no
:)

joh@ndederde
7 oktober 2013, 15:00
Mijn akoestische gitaar heeft het zelfde probleem als Nerbarn heeft met z'n 12-string. Nu was dit met €525 niet de goedkoopste gitaar en heb ik haar 3 jaar in bezit, war relatief kort is. Er zitten altijd 12-52 snaren op. Raden jullie aan om er dunnere snaren op te zetten?

gitaarvrouwtje
7 oktober 2013, 15:29
Ik las t effe heel raar
12 tot 52 snaren
En aangezien ik beelddenker ben zag ik je al stemmen :seriousf:

Ernest01
7 oktober 2013, 16:27
Voor mijn 12-snarige heb ik de Martin M500 :

M-500 010-010-014-014-023-008-030-012-039-018-047-027

Maar of dat zal helpen de bolling minder te laten worden......

@Gitaarvrouwtje: Niet alles optellen hè ? ;)

Nerbarn
7 oktober 2013, 17:27
@D3nnis; Heb er ook even een plectrum van bizon hoorn of iets dergelijks bijbesteld, we zullen 't zien.

@Joh@ndederde; Betreft het ook een 12-snaar of een normale? Ik heb volgens mij 10 of 11 op m'n twaalfsnaar, en dan nog naar beneden gestemd naar D. Op m'n normalen heb ik 13 zitten. 3 jaar is inderdaad wel heel snel.

Powderfinger
7 oktober 2013, 18:47
Ik heb er nu 0.10 op zitten, maar het is een wat goedkopere 12-string met gelamineerd bovenblad. In E gestemd vind ik hem wel oké, maar in D is de spanning op de snaar te laag. Dat beïnvloedt de klank negatief en ik ben eigenlijk niet bereid om nog meer 'sound' in te leveren. Met een massieve top heb je dit waarschijnlijk een stuk minder.

0.12 zou ik zelf niet in E zetten. Misschien ben ik overvoorzichtig, maar toch.

joh@ndederde
7 oktober 2013, 21:38
6-snaar en fabrieks-af kwam de gitaar met 0.12-0.52 snaren


@D3nnis; Heb er ook even een plectrum van bizon hoorn of iets dergelijks bijbesteld, we zullen 't zien.

@Joh@ndederde; Betreft het ook een 12-snaar of een normale? Ik heb volgens mij 10 of 11 op m'n twaalfsnaar, en dan nog naar beneden gestemd naar D. Op m'n normalen heb ik 13 zitten. 3 jaar is inderdaad wel heel snel.

Nerbarn
7 oktober 2013, 22:04
6-snaar en fabrieks-af kwam de gitaar met 0.12-0.52 snaren

Ik ben geen expert, maar 3 jaar lijkt me dan wel vrij extreem. Er al even mee naar de winkel geweest?

joh@ndederde
7 oktober 2013, 23:16
Nope, het had me nooit echt zorgen gebaard, tot ik dit topic las.... Ze zien me aankomen, was ook al met een elektrische gitaar terug geweest voor een apart iets. Moesten ze ook de importeur voor bellen.

Maarja, tis m'n goed recht om verhaal te halen.

(Het rare is, is dat met mijn 7 jaar oude Epi LP nog niks raars is gebeurt... Terwijl we hier verder praten over een elektrische gitaar van €700 en een akoestische gitaar van €525...)

Nerbarn
13 oktober 2013, 16:25
Nope, het had me nooit echt zorgen gebaard, tot ik dit topic las.... Ze zien me aankomen, was ook al met een elektrische gitaar terug geweest voor een apart iets. Moesten ze ook de importeur voor bellen.

Maarja, tis m'n goed recht om verhaal te halen.

(Het rare is, is dat met mijn 7 jaar oude Epi LP nog niks raars is gebeurt... Terwijl we hier verder praten over een elektrische gitaar van €700 en een akoestische gitaar van €525...)

Weet je zeker dat het aan de top ligt?

Nog even een vraagje: m'n Les Paul krijgt kuiltjes in de frets, wanneer moet ik hier mee heen? En hoe duur zou dat ongeveer zijn?