PDA

View Full Version : Cis en Des



Thom TK
29 juni 2003, 15:24
De Cis en de Des zijn de zelfde noot, maar de majeur-toonladder van deze twee noten verschillen.
Hoe kan dat?

Ic3gl0vE
29 juni 2003, 15:26
hoezo verschillen ze dan?

*snapt niet*

Kjiratsiekoedel
29 juni 2003, 15:29
ik snap je vraag wel, maar ik weet er niets vanaf, kan je ff beide ladders neerzetten, dat verduidelijkt al veel.

(hij bedoeld dat de kruisen en mollen op andere plaatsen staan/verschillen in beide ladders)

Thom TK
29 juni 2003, 15:31
Ja, ik bedoel dat de Cis bij alle noten een kruis heeft, en de Des bij
DE MEESTEN een mol.

Ic3gl0vE
29 juni 2003, 16:02
cis is een verhoogde noot, een kruis dus
des is een verlaagde noot, een mol dus.


ze klinken gewoon hetzelfde hoor.

pimmetje
29 juni 2003, 16:33
Even de majeurladder van beiden bekijken:

C# D# F F# G# A# C ---> C# (5 kruizen)
Db Eb F Gb Ab Bb C ---> Db (5 mollen)

Een Db is net zoveel C# als een Bb een A# is. Het zijn dezelfde tonen en in akkoordvorm ook dezelfde akkoorden. De ladders ervan zijn ook hetzelfde.

Je kan die kruizen en die mollen als je wilt door elkaar halen. 't zijn immers gewoon tekens voor een halve toon hoger of lager dan de toon die je ervoor noemt. Bij wat notenschrift en wat kennis van kwinten- en kwartencirkel ga je echter nog wel 'ns wat strikter om met die twee tekens. Over die kwinten- en kwartencirkel stond een tijd terug overigens nog een goed stukje op gitaarnet... zoek er ff naar als 't je interesseert.

Thom TK
29 juni 2003, 17:28
Ik snap wel hoe dat werkt met mollen kruisen eonzo, maar in Heavy Metal lead guitar licks vol. 1 van Progressive staat dat de Des-majeurschaal geen mollen bij de F en de C heeft.
Dat is dus gewoon een fout van het boek?
(als iemand dit lesboek tenminste heeft).

Mithrandir
29 juni 2003, 17:42
Een C mol en E kruis bestaat niet als zodanig, dat zijn gewoon respectievelijk B en F.

pimmetje
29 juni 2003, 21:37
idd... F mol = E en C mol = B.
Kan je zien door een chromatische ladder uit te schrijven (wel met mollen dan):

Db D Eb E F Gb G Ab A Bb B C Db

Als je daarvan de intervallen 1 1 1/2 1 1 1 1/2 pakt, dan heb je dus de majeur ladder in Db... zie boven...

Over dat boek: staat er dan ook in dat de C# majeur-schaal WEL kruizen heeft bij de F en de C? Dan zou 't zeker een fout in 't boek zijn. Ik denk dat die opmerking over de Db-majeur-schaal gewoon een opmerking is waar je iets anders (meer) achter zoekt dan zij bedoelen.

Ic3gl0vE
29 juni 2003, 22:08
Een C mol en E kruis bestaat niet als zodanig, dat zijn gewoon respectievelijk B en F.

maar als je de toonladders juist opschrijft bestaan ze zeker wel

ReinoutV
30 juni 2003, 11:05
Even de majeurladder van beiden bekijken:

C# D# F F# G# A# C ---> C# (5 kruizen)
Db Eb F Gb Ab Bb C ---> Db (5 mollen)


De toonladder van cis klopt niet hoor:
cis dis eis fis gis ais bis cis, dus 7 kruizen, wat ook logisch is, omdat je de toonladder van C in zijn geheel een halve noot omhoog gooit. De notennamen blijven dus gelijk, maar alle krijgen een toevoeging.

Vroeger was er wel degelijk verschil tussen een des en een cis. Op viool werden deze noten anders geïntoneerd. Ik weet niet meer precies welke nou iets hoger was, volgens mij was dat de des.

pimmetje
30 juni 2003, 11:41
Ik weet dat er een formeel verschil is... daarom verwees ik ook naar dat verhaal op gitaarnet over kwinten- en kwartencirkel.

Dan krijg je dus idd:
kwintencirkel...
C (0), G (1#), D (2#), A (3#), E (4#), B (5#), F# (6#), C# (7#)
kwartencirkel...
C (0), F (1b), Bb (2b), Eb (3b), Ab (4b), Db (5b)

Maar dat op een viool er echt verschil is tussen C# en Db heb ik nog nooit van gehoord...

Thom TK
30 juni 2003, 11:58
oke, thanx. Ik geloof dat ik het nu snap.