PDA

View Full Version : AGC Automatic gain controller



Rick trodat
4 oktober 2013, 10:59
Korte vraag. Wij nemen de repetities vaak op met de zoom h4n. Leuk dingetje daarvoor. Omdat we toch een iets betere recording willen krijgen mixen we tegenwoordig via 8 sporen eerst alles via een mixer.

Op het moment dat je direct via de h4n opneemt, dan stelt dit ding automatisch de gain bij. Geweldig.

Het probleem is echter dat de mixer vaak overstuurd. Natuurlijk kan je dan handmatig de boel terugschroeven, echter vanwege tijd en gemak nu de vraag. Bestaat er een apparaatje waar je 8 xlrs kan inpluggen, die automatisch de gainlevel kan bepalen?

The Bertman
4 oktober 2013, 11:31
Ja, dat noemen ze compressors. Niks mis met een compressor, maar wat is het probleem van effe de gain afregelen? Dat is net zoiets als in een automaat rijden omdat je niet kan schakelen.

Rick trodat
4 oktober 2013, 12:15
Ja, dat noemen ze compressors. Niks mis met een compressor, maar wat is het probleem van effe de gain afregelen? Dat is net zoiets als in een automaat rijden omdat je niet kan schakelen.

Probleem is tijd. De opname hoeft niet super te zijn, maar in ieder geval geen oversturing. Helaas wordt de mixer door meerdere bands gebruikt en dus staat de mixer elke keer als we repeteren totaal anders. Dit kost tijd, incl opbouwen, microfoons plaatsen. Jij kent het beter dan ik ;)

Omdat we opnamesporen tekort komen, mixen we via de monitor uitgang alles op gevoel, want het resultaat kunnen we thuis pas horen. ( lekker handig inderdaad) Het is dan ff een kwestie van de instellingen opschrijven en de volgende keer uittesten.

The Bertman
4 oktober 2013, 12:29
Ja, ik ken dat, lekker handig. Maar ik denk niet dat een compressor iets gaat uitmaken, die moet je namelijk ook afregelen voor ie goed klinkt. En met de hand is weinig werk, hoor. Spullen opbouwen, allemaal een stukkie spelen, en per kanaal de gain terugdraaien tot het ledje niet meer opflitst, dan zit je goed. Toonregeling niet gebruiken, alles op 0 laten staan, en dan idd met de natte vinger een balans maken. Als laatste je recorder afregelen met de master van de mixer. Zo gebeurd.

Arvoitus
4 oktober 2013, 13:10
En een compressor zit vaak als insert op een kanaal/bus, dat zit dus na de gain dus een compressor zal weinig helpen als je signaal al geclipped is.

Anyway, als je altijd dezelfde opstelling en apparatuur gebruikt kun je na een tijdje wel de gain en faders op gevoel neerzetten en een vrij gebalanceerde mix krijgen zonder al te veel tijd kwijt te zijn.
En desnoods gebruik je iets minder gain dan nodig is, zo zit je iig nooit in de clip.

Rick trodat
4 oktober 2013, 13:28
Tja. Ik denk dat ik het dus gewoon volgens the old fashion way gaat doen. Opschrijven ( of een foto) van de mixer maken en dan thuis kijken hoe het erop staat.