PDA

View Full Version : Screwdriver Brain Perforation



Cageman
3 oktober 2013, 22:16
Hallo hallo,

Ik heb weer wat in elkaar gezet. Dit keer heb ik er veel langer over gedaan dan anders. M'n studie is weer begonnen, het is een langer stuk en ik heb net buikgriepje achter de rug; dus vandaar. Ik heb geprobeerd te luisteren naar op en aanmerkingen op m'n vorige liedje. Er mocht wat meer avontuur in en wat verrassende wendingen. Ik heb er een flinke berg auditieve terreur ingestopt, daarom ook die titel. De wendingen zijn niet heel plotseling, maar de veranderingen wel flink, al zeg ik het zelf.
Graag hoor ik wat men ervan vind. Tips, commentaar, etc. zijn erg welkom!

Soundcloud:
https://soundcloud.com/cageman-2/screwdriver-brain-perforation

Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=NGqzraki_2o

Loeters,

Merijn

pasqual
3 oktober 2013, 22:34
Ik hoor hier toch elementen van Pink Floyd in, in hun psychedelische periode. Het is knap in elkaar gezet. De veranderingen lopen mooi in elkaar over.

mountainman
3 oktober 2013, 23:31
Wauw, dat is een hele reis terug in de tijd. Tjeemig de peemig. Bewierookte verduisterde zolderkamertjes, gekleurde lampen, onderuit hangen op kussens op de grond. Van die dingen.
Alleen die zwaar vervormde geluiden horen niet echt bij dat sfeertje. Daar krijg je alleen maar een slechte trip van. Het lijkt wel of die schroevedraaier tijdens dat stukje door mijn speakers heen prikt.

Cageman
4 oktober 2013, 00:08
Bedankt voor de snelle reacties! :)
@pasqual: ik moet eens vaker naar Pink Floyd gaan luisteren. Ik heb niet onder een steen geleefd, maar toch heb ik nooit de moeite genomen me eens echt goed in die band te verdiepen. :hide:

In ieder geval leuk dat je m'n stukje ermee vergelijkt. :cooler:

@mountainman: tja.. dat echt harde stuk ben ik ook bewust voor gegaan. Kijken hoe erg ik het kan maken. Heeft volgens mij ook wel iets spacends, maar op een andere manier inderdaad. Voor een volgend liedje heb ik me al voorgenomen iets vrolijkers te maken. Wel sferisch, maar dan puur die vrijheid blijheid. Thanks voor het luisteren.:)

Heb YT'je in beginpost gezet.

Duhsjaak
5 oktober 2013, 08:14
Voor een liedjesman als ik zijn dit nog dingen waarin ik mij moet verdiepen, voordat ik weet wat deze muziek mij allemaal te zeggen heeft. Begrip of to terms komen hiermee komt mij niet aanwaaien.

Met Zoon van Piet heb ik een heel leuke discussie gehad over Canto Ostinato dat in een bepaalde uitvoering in het Centraal Station van Utrecht is uitgevoerd met - dacht ik - 5 piano's en 6 pianisten. Waarbij de reserve telkens een andere pianist afloste. Dat was geen luxe omdat het hele stuk iets van 4 uur duurt.*

Het leuke aan zo'n maf project is wel, dat jij als reiziger van half 9, 5 minuten luistert, je een heel ander stuk hebt gehoord dan ik, die bijvoorbeeld om 9 uur een kwartier de tijd neem.

Ik ben groot voorstander van toeval en het erkennen van de plaats van toeval in de muziek. In het geval van de Canto Ostinato zit het toeval dus niet echt in de muziek, maar in de plaats die de luisteraar inneemt.

Stukken die daarvoor zijn geschikt zijn niet dik gezaaid. En hier heb je er één. Het kan heel goed zo zijn dat je de mogelijkheid zelfs nog nooit hebt overwogen.

Ik zal je muziek niet effe opzetten voor als ik aan het koken ben. Easy listening is het niet direct. Dat was de bedoeling ook niet, denk ik. Maar tegen de tijd dat ik snap wat er gaande is heb ik er wel veel plezier van/mee.
Geslaagd/gelaagd.
Vriendelijke groet, Gus (Loeters en beterschap)

*Wil Ernest nooit meer zeggen dat mijn lied te lang duurt? Ik zet geen smiley. Hij weet dat mijn volgende stap een stuk zal zijn van een uur, die hij vol mag zingen. Voordat wij aan Canto Ostinato proporties zitten is er nog wat voor nodig.

Ernest01
5 oktober 2013, 13:09
Weer een mooi stuk knutselwerk. Knap om van allerlei geluiden iets leuks te maken.
Ben het met Mountainman eens dat het sfeertje zonder die vervormde geluiden kan. Maar ieder z'n eigen trip, natuurlijk...

@Gus. Verschil met dat van jou is dat hier geen tekst bij hoeft.... Kom maar op met dat stuk van een uur.... heb nog een goed boek liggen dat ik dan kan voorlezen.

Harald
5 oktober 2013, 13:19
Indeed... Syd Barret era pink floyd! En dat kan tegenwoordig gewoon thuis ipv in een dure studio!

Cageman
5 oktober 2013, 22:34
@Gus: dat het als dergelijk stuk kan fungeren heeft ook te maken met het feit dat ik bij het maken van een passage zelf ook nog geen idee had hoe het stuk daarna ongeveer ging worden. Zitten ook meerdere tijdsprongen van minimaal een week in. Ernest term knutselwerk vind ik dan ook zeker toepasselijk.

@Harald: heb inmiddels een syd barret pf album op mn computer getoverd. Schaam me nu al dat ik het nooit eerder beluisterd heb.

Bedankt voor de reacties en het luisteren allemaal. :)

Groeten,

Merijn

Duhsjaak
7 oktober 2013, 02:26
Ah..... misschien zijn die tijdsprongen de stemmingsverschillen die me erover aan het denken gezet.

Leuk, er zitten veel verschillende aspecten aan dat stuk.
Lastig stuk, maar heel geslaagd.
Vriendelijke groet, Gus

Stratman70
14 oktober 2013, 14:11
Syd Barret comes alive! Mooi gedaan!!!!