PDA

View Full Version : Vraagje aan de zelf-bouwers .....over de ligging van een TRUSS ROD in een hals...



7ender
3 oktober 2013, 18:58
Ligt een truss rod , bij een denkbeeldige dwarsdoorsnede van de hals ONDER het fysieke midden van de hals-dikte ?

( anders snap ik er namelijk geen fluit van, hoe een hals recht te trekken is als ie onder snaar-spanning komt te staan )

Ik heb hier geen sjoege van ,....maar ben wel nieuwsgierig .... :)

da Liks
3 oktober 2013, 19:05
zou je wel denken he? ik heb nog geen hals zelfgebouwd, maar ik dacht van wel..

7ender
3 oktober 2013, 20:38
niemand onder de zelf-bouwers hier , die me hier iets over kan vertellen ? :dontgeti:


( ik heb wel een paar filmpjes op youtube bekeken , maar 't werd mij niet echt duidelijk ,....
...ik zie de truss rod daar namelijk direct onder de toets geplaatst worden , op zo'n wijze waarbij ik niet zie of die onder de helft van de hals-dikte is gepositioneerd )

Ik dacht eerst dat in die sponning een bol gezaagd strookje ingelijmd zou worden om de pijl-en-boog-vorming tegenkracht te kunnen geven,...maar dat zie ik helemaal niet terug in die filmpjes , dus dat zal wel niet aan de orde wezen

Thiez
3 oktober 2013, 20:43
Bij fender (en vast ook wel andere merken) ligt hij gebogen in de hals. Door hem strakker te draaien drukt hij in het midden van de hals waardoor de hals bol wilt gaan staan.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/Guitar_neck.svg

Bij een model trusrod met een draadeind en een vast eind ligt de rod net onder het fretboard. Door het draadeind aan te draaien druk je het vaste deel bol, waardoor hij de hals bol wilt drukken. Draai je het draadeind de andere kant op wordt de trussrod hol getrokken, en volgt de hals dus ook hol.

http://i779.photobucket.com/albums/yy77/unclefogey/trussrod.jpg

Het laatste model trussrod kun je gewoon recht infrezen en is dus makkelijker te verwerken.

barno
3 oktober 2013, 21:22
meest courante model is trouwens een versie zoals die dual action trussrod (zie hierboven) maar dan single action. dus die je enkel bol kan zetten.

7ender
3 oktober 2013, 21:24
oké !!! ,....dat wist ik niet ,.dat er truss rods bestonden met een vast eind langs het draad-eind

bedankt voor de uitleg ! :ok: