PDA

View Full Version : Hoe werken stacked pots?



Ike57
3 oktober 2013, 18:22
Ik ben bezig mijn zelfbouw gitaar in elkaar te zetten en ik heb een paar van deze stacked pots:

http://www.atgp.nl/ouray/ouray25.jpg

In mijn onnozelheid ben ik ervan uitgegaan dat de bovenste (middelste) schacht ook de bovenste loper in beweging zet maar bij nader inzien lijkt me dat, qua opbouw van zo'n pot, niet meer zo logisch.

Bottom line: ik weet het niet exact en het is toch wel belangrijk.

Dus wie kan me kan me even op het goede been zetten, is het:

a. bovenste/middelste schacht = bovenste loper en onderste/buitenste schacht = onderste loper

of

b. bovenste/middelste schacht = onderste loper en onderste/buitenste schacht = bovenste loper

7ender
3 oktober 2013, 18:47
koop nou bij de ALDI een multimeter,....da's een pracht ding voor slechts 10 euries , ......

en meet 't eens op .

je zult verstelt staan hoe handig zo'n diepte-inverstering is voor de muziek-hobby :crazyhappy:

Dirk_Hendrik
3 oktober 2013, 19:10
b

En nogal +1 voor 7enders opmerking. Het kopen van een multimeter en een simpele solderebout zijn de beste investeringen die een muzikant die speelt met externe apparatuur kan doen. Voor sommigen schijnt dat echter en niet te begrijpen concept te zijn. Mat als gevolg dat ze godsvermogens aan spullen en reparaties betalen voor simpele zaken die ze in een paar minuten hadden kunnen fixen.

Ike57
3 oktober 2013, 19:14
Thanks, nu kan ik even verder. :ok:

Betreffende die mulitmeter: Die staat inderdaad op het menu maar de aanbieding bij Aldi gaat zaterdag pas in en dat duur dus nog héél lang als je bezig bent met een gitaar :D Maar vanaf zaterdag ligt hij op de werkbank! (thanx voor de reminder)

(een soldeerbout is er uiteraard al ... )

7ender
3 oktober 2013, 20:55
als je die dubbele pots bekijkt ,dan zie je dat het qua constructie haast niet anders kan dan dat de dunne binnenste as aan de buitenste loper moet zitten , en de dikkere holle buitenste as aan de binnenste loper .

( maar met behulp van die multi-meter van de Aldi weet je dat binnen 10 seconden .)

Ike57
3 oktober 2013, 21:37
als je die dubbele pots bekijkt ,dan zie je dat het qua constructie haast niet anders kan dan dat de dunne binnenste as aan de buitenste loper moet zitten , en de dikkere holle buitenste as aan de binnenste loper .


Dat was ook de reden van mijn vraag. Ik was er simpelweg vanuit gegaan boven/boven onder/onder maar toen ik dat ding goed bekeek leek het me ook al niet erg logisch. Maar nu weet ik het in ieder geval zeker.


( maar met behulp van die multi-meter van de Aldi weet je dat binnen 10 seconden .)

Jaja, dat ding komt er wel. Ik zal een foto plaatsen als ik hem binnen heb. Heb je aandelen in de Aldi, ofzo? :seriousf:

Tabula Rasa
4 oktober 2013, 14:21
Zonder metertje kan je ook een oud gitaarkabeltje ff in tweeèn knippen en dat ding er gewoon even tussen solderen. Dan heb je een soort externe volume pot. Weet je gelijk wat hij precies doet.

7ender
4 oktober 2013, 17:10
Dat was ook de reden van mijn vraag. Ik was er simpelweg vanuit gegaan boven/boven onder/onder maar toen ik dat ding goed bekeek leek het me ook al niet erg logisch. Maar nu weet ik het in ieder geval zeker.



Jaja, dat ding komt er wel. Ik zal een foto plaatsen als ik hem binnen heb. Heb je aandelen in de Aldi, ofzo? :seriousf:

nee,....ik woon 'r bekant naast,.....ik kom 'r trouwens nèt vandaan ,.....koekkies ware op ,...kreeg visite :D

hadv
8 oktober 2013, 19:02
Een 'doorfluiter' is voor dit soort zaken al voldoende. Kun je ook bouwen als je alleen maar een soldeerbout hebt...