PDA

View Full Version : Elektra 185; Gibson EH185 kloon



Ricochet
3 oktober 2013, 17:50
Dat begint goed. Weet niet zo goed waar ik deze draad neer moet zetten. Het gaat om een moderne kloon van een vintage Gibson EH185 versterker.

http://line6.com/hd-modeling/images/gibson.jpg

Van de Utterly useless nugget department: deze amp was van 1939 tot pak'm beet 1942 leverbaar, en was toendertijd de duurste Gibson amp. Charlie Christian schijnt vlak voor zijn dood op deze amp te zijn overgestapt. Ook is het een van de 18 amps die ge-emuleerd worden in de Line6 HD technologie. En Josh Homme(QotSA) gebruikt dit ding live.

Tot zover het intro. Michiel, een forumbuddy van Gretsch-talk heeft hier een kloon van gebouwd. Geheel volgens zijn eigen interpretatie, want de originele 'field coil speaker' is niet meer leverbaar. Dus daar heeft 'ie wat op moeten verzinnen. En het resultaat mag er zijn.

Hij probeert nu een bescheiden amp business op te starten naast zijn reguliere baan. Het prototype heeft al de internationale aandacht weten te trekken van monstergitarist Paul Pigat(Cousin Harley). Naar het schijnt heeft het bluesrock talent Pablo van de Poel(Dewolff) ook al een riedeltje erop gespeeld.

Een Nederlandse versterker bouwer met internationale alure? Daar zijn er niet veel van, dus in mijn ogen verdiend dat wel wat extra aandacht.
Zie ook: http://www.elektra-amps.com met videos, demos en soundfiles.
Het is jammer dat de cliches zo uitgemolken zijn, maar ik denk aan vol-vette scheur(En dit is een '40s amp!), en super dynamische reactie op pick attack.

Pablo maakt kennis met de Elektra:

http://res.cloudinary.com/hrscywv4p/image/upload/c_limit,h_900,w_1200/wef4nbmxowcqzqqe0rso.jpg

Paul Pigat speelt wat riedeltjes voordat de mics goed en wel waren opgesteld. Check op 8 minuten voor een lekker klinkende 'Dead man' van Neil Young.


http://www.youtube.com/watch?v=gtZTx1gp6Qo

Ik ben al aan het sparen! Hier nog de specs van de site. NOS buizen...:crazyhappy:

Features
2 independent channels: Instrument (low-gain) and Microphone (high-gain)
2 independent channel volume controls
1 tone control - acts as a bass-boost
1 master control - speaker attenuator (not available with multi-tap OT)
3 x NOS 6SQ7 preamp tubes - brand and metal or glass depending on availability
1 x NOS 6N7 phase inverter - brand and metal or glass depending on availability
1 x 5U4G rectifier
2 x 6L6G Coke Bottle output tubes
Cathode biassed Class A Push-Pull Triode mode operation - Output ~14-16W
15" Speaker of choice - our standard is the Jensen P15N - custom configs possible
Oversized tweed cabinet
Custom leather handles and amp corners on top and sides
Single tap 8-ohm output transformer
Multi-tap output transformer (4 / 8 / 16 ohm) optional - disables master control.


Is hier trouwens iemand die een origineel bezit of bespeeld heeft, en kan vertellen of 'het geluid' er in zit?

Bernardduur
3 oktober 2013, 21:46
Waarom alleen de triode??? Origineel was gewoon een pentode!

Ricochet
4 oktober 2013, 00:28
Bernard, Pentode was een eerder circuit, en gebruikte andere eindbuizen. En die zijn niet of nauwelijks meer te vinden.

Bernardduur
4 oktober 2013, 09:52
Ah, das waar.......

Effe mn notes doorgelezen en dat klopt; heb een tijdje geleden er eentje geserviced. Leuk ding, dat wel. Rare vond ik toen dat de pentodes in triode mode waren gezet (zoals op het fabrieksschema)..... volgens de eigenaar kwam dat omdat de oude speakers het geweld van de buizen (Pentodes) niet aankonden (of dat toendertijd het upgraden naar zwaardere speakers te duur was oid). Omdat de speaker kapot was hebben ik er een generieke speaker ingezet en de field coil vervangen door een 'simpele' choke die identiek doormeette met het origineel. Het zal zo niet 100% identiek geklonken hebben maar OK......... We hebben toen ook de output verhoogd door hem gewoon in pentode te zetten (met schakelaar) en dat klonk echt te gek!

Ricochet
5 oktober 2013, 01:48
Goede mod! Ik weet niet of je kans hebt gezien wat demootjes te beluisteren, maar heeft dat in jouw ogen(oren?) enige referentie aan het origineel?

Michiel_elektra
11 oktober 2013, 22:37
Hi Ricochet en Bernarduur,

Ik kom net deze discussie tegen - hij kwam naar boven in de pageviews van m'n site.
Mijn naam is Michiel en ik ben een van de bouwers van de Elektra (ik doe het elektrische deel).

Ricochet - bedankt voor de plug! Haha :D

Bernarduur - bedankt voor je reacties! Je lijkt me iemand die het allemaal al wel een keer voorbij heeft zien komen.:)

De keuze voor dit circuit was vooral een praktische. 6L6 en 5U4 slijten het hardst en die worden nog nieuw gemaakt.
De 6SQ7 en 6N7 preamp buizen worden niet meer gemaakt, maar er is nog wel aan te komen en ze slijten niet zo hard als die eindbuizen.

En er is wel een versie geweest met 6J7 pentode preamp buizen (tetrodes eigenlijk... detail), maar als je naar t schema kijkt, blijken ze allemaal als triodes geschakeld te zijn.
Er geen enkele EH185 waarbij de eindbuizen als pentode geschakeld zijn. Een pentode switch zou eenvoudig zijn om toe te voegen, maar ik heb dat niet gedaan. Ik vind die triode 6L6 eindtrap gewoon een van de karakteristieke eigenaardigheiden van dit circuit. Lekker eigenwijs.:)

Er is wat te zeggen voor die redenering van dat speaker vermogen. Maar volgens mij is het meer de onbekendheid met pentode eindtrappen geweest...
Dit ontwerp stamt uit 1938/39 - de 6L6 was toen pas 2 jaar op de markt. Ikzelf vermoed dat de Gibson engineers zich gewoon nog niet echt raad wisten met een pentode eindtrap. Ze hebben het textbook triode schema gepakt en daar -technisch gezien- ook nog een ontwerpfout in geintroduceerd ook: de suppressor grids kunnen een hogere spanning krijgen dan de platen.
Maar goed, dat voegt toe aan het karakter van de amp zullen we maar zeggen. ;)

Anyways, bedankt nogmaals voor je positieve woorden Ricochet!

En als er vragen zijn - jullie mogen me altijd PMen. Ik zal deze thread ook in de gaten houden voor als er nog reacties of vragen komen.:) Ik sta open voor alles!

Groet!
Michiel

beruk
11 oktober 2013, 23:25
Beetje off topic maar dat riedeltje aan het begin is Idle moments van Grant Green.

http://www.youtube.com/watch?v=JMiLAxMnoqE
Combi gitaar -versterker geeft er een leuk twangy kleurtje.

Tja, ding klinkt of ie zo uit de boedel van Charlie Christian is gehaald. Helemaal ok!
Clean imo het mooist, maar da's smaak.

Dutch66
12 oktober 2013, 12:31
tering wat is dat ding groot man...., ik dacht pignose formaat... oeps :seriousf:

Michiel_elektra
12 oktober 2013, 22:02
Beruk - hé tof! Ik vroeg me al af wat t was. Duidelijk niet 'your average noodle' ;)
En dank voor t compliment!

Dutch66 - haha, ja de eerste is ginormous. Ongeveer 2x de afmeting van de oorspronkelijke.
Hij klinkt daardoor te gek met die 15"er erin en closed back, maar ik vind m zelf te groot en onhandelbaar.

Het 2e prototype wordt iets kleiner, maar blijft wel groot genoeg voor de 15" - ongeveer 1,5x de afmetingen van de oorspronkelijke. Denk aan een blues deluxe op zn kant.

Daarnaast zijn we aan het experimenteren met een head, 1x12 en misschien zelfs een 3x10.:)

Squier4ever
13 oktober 2013, 21:30
Vette bak! Zou niet misstaan naast mijn Fender Excelsior! Klinkt ook erg lekker!

Michiel_elektra
18 november 2013, 09:43
Hee mensen, het is alweer even geleden sinds de laatste update.
Stuff is happening!

We zijn bijna klaar met de compactere 15" cab. Deze gaat een stuk hanteerbaarder zijn dan die joekel van een prototype cab.
De klank bij open back zal hetzelfde blijven. Bij closed back moeten we nog gaan zien wat voor effect de kleinere cab gaat hebben.

http://gretschpages.com/media/img/board_pics/2013/image_1179_jpg_540x540_q85.jpg

Tegelijkertijd ben ik aan het experimenteren met een Weber Chicago 15A150a speaker. Dit is Weber's meer vintage-correcte versie van de Jensen P15N.
Hij is veel warmer en smeuiiger dan de moderne P15N met veel meer low-end. Met m'n Gretschen moet ik de bass helemaal terug draaien om te voorkomen dat 'ie te boomy wordt. Met single coils klinkt de amp ab-so-luut fantastisch.

En tenslotte heb ik gister een korte FB pagina gemaakt over ons project: www.facebook.com/elektra.amps
... Liken! :D ...

Thanks!

Michiel_elektra
3 december 2013, 10:14
hey mensen,

Hier is weer een kleine update. Sorry jongens, ik moet even dwepen, haha.:soinnocent:

Allereerst: de 2e amp is af (op de faceplate na dan). Iets kleiner, maar de visuele proporties kloppen beter en hij is een stuk handzamer geworden. Ik kan er geen genoeg van krijgen. ;)

http://up.picr.de/16629922hk.jpg


En vorige week kreeg ik een mailtje van de road manager van ... Pokey Lafarge.
Ze hadden m'n site gezien en wilden de amp proberen als ze toch in de buurt waren. Adam Hoskins was er weg van en vroeg oftie de amp -alsjeblieft- mocht giggen.

Alsjeblieft?!?!
ALSJEBLIEFT!!!! :crazyhappy:


http://www.youtube.com/watch?v=m_urxThzs0g

http://www.youtube.com/watch?v=EHNQW3rYogk

Michiel_elektra
28 februari 2014, 23:49
Ha! Eindelijk tijd voor een blije update:

De amp is klaar.

Afgelopen maand kregen we eindelijk de controle panelen terug en ze zijn prachtig geworden, al zeg ik het zelf.
We experimenteren nog wat met de knoppen - het #1 prototype heeft nu zwarte kippekopknoppen en de #2 heeft witte.

Hier een paar plaatjes:

http://res.cloudinary.com/hrscywv4p/image/upload/c_limit,h_900,w_1200/jzcebkrra9jdkteeplu8.jpg

http://res.cloudinary.com/hrscywv4p/image/upload/c_limit,h_900,w_1200/b0nm5fme3stp2x3pvhib.jpg

Pepe
1 maart 2014, 00:18
http://www.truckjournalist.nl/wp-content/uploads/2013/06/like.png

Tabula Rasa
1 maart 2014, 10:14
Schitterend. gelijk op FB maar ook ff geliked, om op de hoogte te blijven. Mooi spul!

Michiel_elektra
1 maart 2014, 21:44
Thanks Pepe en Tabula! :D

joophobbema
2 februari 2016, 14:13
Heb er een beluisterd en voegt totaal niks toe aan alles wat er al is op dit gebied, muffig klinkende jazz amp. Geef je geld niet uit aan dit soort zgn "boutique" amps .:(

Joost de Ruig
2 februari 2016, 14:28
Heb er een beluisterd en voegt totaal niks toe aan alles wat er al is op dit gebied, muffig klinkende jazz amp. Geef je geld niet uit aan dit soort zgn "boutique" amps .:(

Zelf nog niet gehoord, maar je bent wel stellig. Maar ach, smaken verschillen en wat voor jou niet werkt kan voor een ander prima werken. Voor mij krijgt hij een 9 voor de looks/mojo en over het geluid kan ik dus niet oordelen.

Dirk_Hendrik
4 februari 2016, 15:51
Heb er een beluisterd en voegt totaal niks toe aan alles wat er al is op dit gebied, muffig klinkende jazz amp. Geef je geld niet uit aan dit soort zgn "boutique" amps .:(

Inderdaad wel heel stellig.
Anderzijds moet ik persoonlijk wel bekennen dat ik het Charlie Christian argument een heel zwakke vind. Waar Christian een zeer goede speler was is dat, imho, in z'n spel terug te horen maar niet in geluid. Da's het klassieke stofjazz geluid waar we al decennia mee opgescheept zitten omdat jazzgitaarrekkers zo teringconservatief zijn.

Joost de Ruig
4 februari 2016, 15:55
.......omdat jazzgitaarrekkers zo teringconservatief zijn.

Gelukkig is dat onder niet-jazzgitaristen een heel ander percentage. 90% ofzo :) :) :)

Michiel_elektra
6 februari 2016, 18:52
Heb er een beluisterd en voegt totaal niks toe aan alles wat er al is op dit gebied, muffig klinkende jazz amp. Geef je geld niet uit aan dit soort zgn "boutique" amps .:(

Hi Joop, bedankt voor je verassende reactie!

Mag ik vragen bij wie je hem hebt gehoord en met wat voor gitaar? Heb je zelf ook de kans gehad om hem te spelen?

Met amps is het wat mij betreft net als met gitaren: een kwestie van smaak. Een amp is een essentieel onderdeel van je instrument. En hij moet je kunnen inspireren, uitdagen en bevestigen.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat jouw smaak is. Wat voor amp(s) speel je zelf?

Mijn amp vertegenwoordigt een niche - dat mag duidelijk zijn. Maar de meeste belangstelling komt verassend genoeg uit de rockabilly, blues en roots hoek. De laatste tijd, sinds het interview bij Slaman, begint ook de jazz wereld interesse te tonen.

De typering 'muffe jazz amp' doet dan ook wat een-dimensionaal aan.

Michiel_elektra
6 februari 2016, 18:58
In het nieuwe maart nummer van Guitar & Bass magazine staat een review van de Elektra 12" combo:

http://www.guitar-bass.net/magazine/the-march-2016-issue-of-guitar-bass-is-on-sale-from-friday-5-february/

http://i1.wp.com/www.guitar-bass.net/wp-content/uploads/2016/02/MARCOVGB-copy.jpg?resize=722%2C1024

Erik de Perik
6 februari 2016, 19:04
Inderdaad wel heel stellig.
Anderzijds moet ik persoonlijk wel bekennen dat ik het Charlie Christian argument een heel zwakke vind. Waar Christian een zeer goede speler was is dat, imho, in z'n spel terug te horen maar niet in geluid. Da's het klassieke stofjazz geluid waar we al decennia mee opgescheept zitten omdat jazzgitaarrekkers zo teringconservatief zijn.

Alle opnames uit die tijd klinken stoffig en dof en jazz muzikanten zijn vaak wat minder gericht op de apparatuur en wat meer op de muziek..... laat ze toch! ;)

Pepe
6 februari 2016, 19:13
. Maar de meeste belangstelling komt verassend genoeg uit de rockabilly, blues en roots hoek.

Dat verassend meen je toch niet? En als long time Gretsch talker weet je ook wel beter natuurlijk.
Er zijn niet zo veel amps die nog grossieren in rond en dik, je komt al gauw bij de tweed uit en deze amp ook denk ik als Neil Young er gelijk bijgehaald wordt? Het doet mij kwa geluid een beetje denken aan Watkins.

Joost de Ruig
6 februari 2016, 19:53
Hi Joop, bedankt voor je verassende reactie!

Mag ik vragen bij wie je hem hebt gehoord en met wat voor gitaar? Heb je zelf ook de kans gehad om hem te spelen?

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat jouw smaak is. Wat voor amp(s) speel je zelf?.


Ik ken Joop niet, maar een reactie van zijn zijde zou mij verrassen. Hij heeft in 9 jaar GitaarNet 14 postings geplaatst. Ik heb ook op zijn posting gereageerd, maar ik zie hier ook de nodige ongenuanceerde postings en zelfs azijnpisserige postings voorbij komen.

Je hebt inderdaad een nicheproduct en dan ook nog eens met een ongebruikelijke speaker. De 15 inch is immers vaker mislukt dan gelukt in een gitaarcombo. Ik hoop nog eens een Electra te kunnen testen want hij ziet er mega cool uit.

Erik de Perik
6 februari 2016, 20:05
Doch dyn plicht en let de lju mar tabje. Of zo toch?

Ik heb 'm op JouwBuis gehoord en dat klonk prima.
In het verleden heb ik zelf wel gespeeld via een JBL 15" in zomaar een kast en dat klonk clean zeker niet verkeerd. Helaas lead totaal niet. :)

Joost de Ruig
6 februari 2016, 20:21
Doch dyn plicht en let de lju mar tabje. Of zo toch?

Da's nog best aardig Frysk voor een achterhoeker ;). Het is trouwens rabje ipv tabje, maar dat vergeef ik je.

De enige 15 incher die ik mij zo herinner die ik wel lekker vond klinken was de peavey Delta Blues. In een vroegere oefenruimte stond zo'n 2x15 cabinet met head. Was dat geen Dual Showman? Wat een geblubber kwam daar uit :)

Erik de Perik
6 februari 2016, 20:29
Da's nog best aardig Frysk voor een achterhoeker ;). Het is trouwens rabje ipv tabje, maar dat vergeef ik je.

De enige 15 incher die ik mij zo herinner die ik wel lekker vond klinken was de peavey Delta Blues. In een vroegere oefenruimte stond zo'n 2x15 cabinet met head. Was dat geen Dual Showman? Wat een geblubber kwam daar uit :)

Dat was een typfout zelfs :)

Ik heb een tijd op een kast met een 15" JBL gespeeld in een oefenruimte. Gewoon geen zin om een kast mee te nemen en er stond van alles. Die kast was echt totaal niet berekend, er zat één JBL 15" in en ik was verbaasd over het resultaat. Mijn versterker was toen een 200W Fender Showman, maar dan wel de transistor en Rivera versie. Jeeeeehhhh

telerocker
7 februari 2016, 03:24
Ik vind die amp op Youtube lastig te beoordelen, maar ik vind hem allerminst slecht klinken. Het ligt ook aan het type gitaar dat je gebruikt. Leuke amp voor vintage styles. Minder leuk is de zanger die meer off note dan on note zingt. Entertaint leuk, dat dan weer wel.

Pepe
7 februari 2016, 08:23
Als Dave Gonzales er een podium mee op wil klimmen dan ben ik au principe al fan, zo sta ik er een beetje in.

Michiel_elektra
7 februari 2016, 09:50
Dat verassend meen je toch niet? En als long time Gretsch talker weet je ook wel beter natuurlijk.
Er zijn niet zo veel amps die nog grossieren in rond en dik, je komt al gauw bij de tweed uit en deze amp ook denk ik als Neil Young er gelijk bijgehaald wordt? Het doet mij kwa geluid een beetje denken aan Watkins.

Geloof t of niet... Ik was er totaal niet mee bezig toen ik die amp bouwde. Ik speel zelf jazz ritme in een bigband en een combo en ik was gewoon op zoek naar een amp die me kon inspireren.

Een hoop amps hadden de revue al gepasseerd en ik ben toen zelf met verschillende circuits gaan experimenteren... Fender (blond), Valco, en toen dus gibson. Dat was voor mij thuiskomen in de klank-hemel.

Bij het fine-tunen van de amp heb ik de klank van Charlie Christian als uitgangspunt genomen. Die is natuurlijk de som van zn handen, zn gitaar en zn amp.

Achteraf is het allemaal heel logisch - het enige wat de rockabillies in de 50s konden betalen waren de afdankertjes van de 30s en 40s - de gibsons. Daar kwamen in de 50s de goedkope supermarkt-valcootjes bij. En een enkeling die het zich kon veroorloven kocht een Fender tweed deluxe of tweed pro bijvoorbeeld. Maar voor mij kwam dat daarna pas - en was t dus een (prettige!) Verrassing. :)

Michiel_elektra
7 februari 2016, 09:51
Als Dave Gonzales er een podium mee op wil klimmen dan ben ik au principe al fan, zo sta ik er een beetje in.

Dave komt deze maand weer hierheen ondermeer voor de nieuwe CD release.
Deze tour gaat hij op de 3x10 spelen.

MaBerY
10 februari 2016, 23:34
Ik heb Michiel's 185 hier thuis side by side naast mijn eigenbouw Tweed Pro gehad en geloof mij, ik heb geen geblubber van beide amps gehoord hoor.
Hooguit wat meer grit omdat de 185 van die oude type metal tubes gebruikt. Het is echt een heel goede, handgebouwde versterker waar geen onderdeel te veel in zit en heel veel experimenteerwerk aan vooraf is gegaan.

bij 15" speakers schuift het piek in het mid vaak meer naar het spectrum tussen 1,5-2.5 kHz waarbij dat bij 12 inchers vaak wat hoger ligt. hangt wel een merk en type af, maar b.v. tussen een Jensen P12N en P15N is het duidelijk te zien en te horen.
Ik vind 15" speakers gewoon fijner in het gehoor liggen, maar dat is heel persoonlijk.