PDA

View Full Version : Kustom Defender 5H



josan
2 oktober 2013, 22:07
Ik heb een 2e hands Kustom Defender 5H versterkertopje aangeschaft. Wat een leuk dingetje is dat. Maar hard dat ie gaat! Je kunt er een 4, 8 of 16 ohm speaker aan hangen en er zit behalve 1 gitaarinput alleen een volumeregelaar op.

De standaard chinese EL84 heb ik vervangen door een JJ EL84 en de chinese 12ax7 aanvankelijk door een JJ 12ax7. Met een 12ax7 loopt het volume en de distortion echter zo snel op dat ik na wat speurwerk op internet eens een JJ 12at7 (60% van de gain van een 12ax7) heb geprobeerd en dat maakt het volume veel beter doseerbaar en zorgt dat de amp pas later in de crunch gaat.
Iemand ervaring met het vervangen van die enkele 12ax7 door een 12at7 in dit soort versterkertjes? Je leest dat het kan en sommigen beweren dat het niet goed is omdat die at7 meer stroom trekt en daardoor de andere versterkercomponenenten anders/meer belast. Hij houdt het tot nog toe prima en als dat zo blijft gebruik ik liever die 12at7.

cluseau
3 oktober 2013, 08:16
......Je leest dat het kan en sommigen beweren dat het niet goed is omdat die at7 meer stroom trekt en daardoor de andere versterkercomponenenten anders/meer belast. .....

Tja....internet heh.

Maak je niet ongerust, het is nergens op gebaseerd.

josan
6 oktober 2013, 00:09
Nog een JJ 5751 geprobeerd. Die zou 70% van de gain hebben van een 12ax7. Ik merkte het verschil niet. Bijna geen clean. Je zit zelfs met single coil al snel in de crunch. Snel weer die JJ 12at7 erin, dat klinkt en hanteert een stuk beter. Dus heb je last van een te aggresieve V1, probeer de 12at7 dan eens. Het werkt bij deze Kustom Defender 5H in ieder geval uitstekend.

Ik zit nog te denken aan een mastervolumeregelaar en een standby switch. Ik heb de onderdelen al in huis, maar moet dan ik het chassis gaan boren en op de printplaat gaan solderen. Met dat laatste heb ik niet zo veel ervaring.

josan
7 oktober 2013, 14:40
Verschillende kabeltjes geprobeerd.
3m Klotz kabel met lage capacitance-waarde: te scherp geluid, maar acceptabel met een Vox SSC-33 met wat krachtiger elementen.
3m Spectraflex: wat agressiever in het midden. Wel helder, maar wat harde oversturing in het middengebied
6m Noname cheapo: niet scherp, maar beetje te wollig. Te veel transparantieverlies.
3m Stagg (goedkoop): beste compromis met de Tele en de Strat. Niet te hard/scherp en toch transparant.

FruscianteFan
7 oktober 2013, 21:42
Ik gebruik mijn Fender Blues Junior zo clean mogelijk. Dus master vol open, en met gain het volume bepalen. Ik heb in de V1 een 12ay7 ipv de originele 12ax7. Scheelt inderdaad aanzienlijk in het bereik. Bij een normale zit je bij volume 4/12 al overstuurd, nu is dat pas bij 7/12.

josan
18 maart 2014, 20:08
Ik heb het Kustom-versterkertje aangepast en er een mastervolumeregalaar en standby-schakelaar aan toegevoegd. Mastervolumeregelaar door weerstand R8 te vervangen door een 500k potmeter en standbyschakelaar door de groene hoogspanningskabels vanaf de trafo te onderbreken met een schakelaar. Beide werken perfect. Ik kan voor korte pauzes even de stand-by inschakelen. De oversturing van de voortrap regel je met de normale volumeregeling en de nieuwe masterregelaar regelt je eindsignaal door de hoeveelheid signaal te regelen die de eindbuis in gaat.

Ik heb er nu ook weer een 12ax7 inzitten. Het volume is nu prima te controleren met de nieuwe mastervolumeregelaar.

Schema's en foto's van het inwendige hier (http://www.diyaudio.com/forums/instruments-amps/190738-hundred-buck-amp-challenge-39.html).

josan
9 april 2014, 13:42
Fotootje (http://www65.zippyshare.com/v/76204519/file.html). Links de extra potmeter (zonder label), die het signaal naar de eindbuis regelt en rechts, naast de aan/uit-schakelaar de mini standby.

muziekschuur
9 april 2014, 13:57
https://onedrive.live.com/?cid=e37dd05b752473c0&id=E37DD05B752473C0%21998&v=3&ithint=photo,.jpg&authkey=!AFqHXrqT3MNf0lE