PDA

View Full Version : Orbit man



Duhsjaak
2 oktober 2013, 15:49
Samenwerking Ernest en Gus

Werkwijze:
Ditmaal is door Gus een 'kale' versie opgenomen met 1 gitaar. Daarop is ook schetsmatig een zangmelodie geneuried. En er is een complete backing opgenomen. Deze zijn met WeTransfer naar Ernest gegaan.

Ernest heeft de backing wat ingekort (wat die jonkies met droge ogen flikken) en heeft de toonsoort verlaagd. Hierdoor is de klank wat veranderd. Staat me bij dat Bibi daar ook last van had. Als iemand weet hoe dat te voorkomen is, tips zijn welkom.

Ernest heeft vervolgens een tekst erbij gemaakt en de zaak ingezongen.

Tekst:

couplet 1
Looking around you see that things have changed
So it is true that time can fly
Or maybe things have been re-arranged.

couplet 2
You've been away too long it seems
Just recognise a thing or two
So you want to stick to your dreams.

bridge 1
Go back in time
But would that solve this gap
Just try to switch off your mind
Come start a next time lap.

refrein
Orbit Man you did come back finally
Circles you flew belong now to old times
No more floating in endless empty space
But walking on solid ground in steady lines.

couplet 3
So try to fit in with this new stage
And adjust to this other life
Don't feel strange don't be afraid.

couplet 4
Enjoy the new things that you will see
Join all the fun stuff there is to find
Accept the new person that you will be.

bridge 2
Going to see the good things
Making the best of this new time
Forget about all the old links
Slowly finding this is really fine

refrein
Orbit Man you did come back finally
Circles you flew belong now to old times
No more floating in endless empty space
But walking on solid ground in steady lines.


Link naar Dropbox:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13906770/Orbit%20Man.wav

Voor een eerste poging zijn wij behoorlijk er mee ingenomen. Flaws and all.

De volgende keer zijn de rollen omgedraaid.

Enjoy!
Vriendelijke groet, Ergus (ergus komt t me bekend voor!)

Tupelo
3 oktober 2013, 12:36
Het heeft wat weg van jaren '80 & jaren '90 Amerikaanse studentenmuziek, van die college tourtjes waar ook Bettie Serveert aan mee mocht doen. Het klinkt wat knullig maar dat is juist de charme ervan. Zou je wat dissonant gaan en het korter houden dan zou ik aan nummers van Pavement moeten denken.

Ernest01
4 oktober 2013, 11:10
Interessante vergelijking met Amerikaanse studentenmuziek. Leuk om te horen.

Pavement, ja daar breng je mij toch wel op een idee. Alleen zie ik mij niet zo rondspringen
als die jongens doen. (ondanks dat ik 2 x per week 5km 'hard' loop, mits er geen ijs,sneeuw of
hittegolf is) Dat laat ik dan wel aan Gus over, die is tenslotte jonger. :soinnocent:

Rickenbender
4 oktober 2013, 12:06
Leuk samenwerkingsverband, de zang doet mij een beetje aan Donovan denken.
Zal wel komen omdat alle oudere jongere alles relateren aan hun jeugdherinneringen :D

Cageman
4 oktober 2013, 15:48
Leuk! Grappig dat het te horen is dat Gus al iets had geneuried. Die take op melodie is herkenbaar. Prima ook dat ie wat ingekort is. Het blijft fijn om naar te luisteren maar is toch niet heel snel voorbij. Wel had ik stiekem een beetje gehoopt dat ook de muziek zelf een mix van beiden zou worden. Maar ik wacht ook nog rustig af tot de "omgekeerde" samenwerking klaar is. Dat hogere koortje tussendoor is een leuke toevoeging!
Ik lig wat uitziekend op de bank en dan (niet alleen dan xD) is dit lied heerlijk verteerbaar. Tof!

:hippie:

Loeters, Toedels en Groeten,

Merijn

Duhsjaak
5 oktober 2013, 01:32
@Rickenbender
Donovan. Als ik Ernest was, zou ik dat compliment lachend in da pocket schuiven.

@Cageman
Omdat ik niet te dwingend wilde zijn op het gebied van zang (Frasering etc.) heb ik mijn idee over zangmelodie geneuried. Dat, omdat 90% van de melodie bij mij niet komt uit backing, maar uit zang ten opzichte van backing. Da's bij iedereen zo, maar bij mij meer dan bij anderen.

Ik heb dus zang + koortje/orkest geneuried. Daardoor is de zang een iets andere kant opgegaan dan mij voor ogen stond. Vreselijk leuk. Ik had E al gemeld dat ik daarin beter onderscheid zou willen maken. Maakt het voor hem helderder.

Wat niet wegneemt dat hij alle vrijheid heeft gepakt die er lag. Een reuze verrassende uitkomst van zo'n eerste poging.

Loeters, groetsels, tara, en beterschap, Gus


(ondertussen heeft de rotzak al een backing gemaakt voor mijn poging; zit mooi in elkaar)

Ernest01
5 oktober 2013, 13:23
@Rickenbender. Donovan had inderdaad een beetje dat lazy/zacht soundje. Heb ook advies gehad wat meer voluit te gaan met mijn stem. Alleen ontbreekt op dit moment mij de techniek ervoor. Want dan moet je toch iets meer doen om geen last van de keel te krijgen. De buren in mijn - enigszins verschoven - 9-onder-1-kap-woning zullen er geen last van hebben, dus daarvoor hoef ik het niet te laten....

@Cageman. Hopelijk ben je alweer een beetje opgeknapt. Anders nog maar eens opzetten ?
Dat 'koortje' is via een plugin ontstaan. 1 keer inzingen en de plugin instellen en.... voila. Nou ja, voila.... wel even puzzelen ermee...