PDA

View Full Version : Potmeters werken voor 70%



Bastin
2 oktober 2013, 13:01
Collega gitarist heeft laats een mooie JCM 800 (4201) op de kop getikt.
met vastgelopen potmeters.

Nu heb ik alle potmeters vervangen met Marshall pots van de TAD.
nu werken alle potmeters nu maar voor 70%.
De eerste 15% en de laatste 15% doen ze niets.
Als ik hierin zit geluid begint wel te rommelen.

Is dit iets standaards van de JCM, of een ander probleem.
Het zit in alle pots, ook in de stereo pot.

Agent_Smith
2 oktober 2013, 14:41
Ik denk dat je de 4210 of 4211 of 4212 bedoelt?

Wel een vreemd fenomeen. En dan in alle potmeters..?? Ik kan zo even niks verzinnen (maar ik ben ook maar een amateur :) )

Dirk_Hendrik
2 oktober 2013, 15:01
Bedoel je nou dat je ze geen volle 360 graden kunt draaien? dat hoort zo.

Agent_Smith
2 oktober 2013, 16:07
Bedoel je nou dat je ze geen volle 360 graden kunt draaien? dat hoort zo.

Ik interpreteerde het zo dat het eerste en laatste stukje van de slag er niks gebeurd. Misschien kan de TS idd even wat duidelijkheid scheppen. :)

Bastin
2 oktober 2013, 16:12
Het is de 4210 inderdaad,
Ik weet dat de potmeters geen 360 graden kunnen draaien, het is inderdaad zoals Agent_smith zegt.
het eerste en laatste stukje van de slag.

als het nu bij 1 is kan ik het begrijpen, maar het is bij allemaal.

guitarnijboer
3 oktober 2013, 00:19
Sommige vervangingsonderdelen zijn niet van hele goede kwaliteit, het veloop is bijvoorbeeld niet niet mooi logaritmisch, de koolbanen lopen niet door tot aan het einde van het bereik, slechte constructie en materialen en zelfs wel potmeters gezien die op ' 0' nog een restweerstand hebben wat vooral onplezierig is bij volumepotmeters. Het kwaliteitsverschil is enorm als het gaat om potmeters.