PDA

View Full Version : Potmeters werken voor 70%



Bastin
2 oktober 2013, 13:01
Collega gitarist heeft laats een mooie JCM 800 (4201) op de kop getikt.
met vastgelopen potmeters.

Nu heb ik alle potmeters vervangen met Marshall pots van de TAD.
nu werken alle potmeters nu maar voor 70%.
De eerste 15% en de laatste 15% doen ze niets.
Als ik hierin zit geluid begint wel te rommelen.

Is dit iets standaards van de JCM, of een ander probleem.
Het zit in alle pots, ook in de stereo pot.

Agent_Smith
2 oktober 2013, 14:41
Ik denk dat je de 4210 of 4211 of 4212 bedoelt?

Wel een vreemd fenomeen. En dan in alle potmeters..?? Ik kan zo even niks verzinnen (maar ik ben ook maar een amateur :) )

Dirk_Hendrik
2 oktober 2013, 15:01
Bedoel je nou dat je ze geen volle 360 graden kunt draaien? dat hoort zo.

Agent_Smith
2 oktober 2013, 16:07
Bedoel je nou dat je ze geen volle 360 graden kunt draaien? dat hoort zo.

Ik interpreteerde het zo dat het eerste en laatste stukje van de slag er niks gebeurd. Misschien kan de TS idd even wat duidelijkheid scheppen. :)

Bastin
2 oktober 2013, 16:12
Het is de 4210 inderdaad,
Ik weet dat de potmeters geen 360 graden kunnen draaien, het is inderdaad zoals Agent_smith zegt.
het eerste en laatste stukje van de slag.

als het nu bij 1 is kan ik het begrijpen, maar het is bij allemaal.

guitarnijboer
3 oktober 2013, 00:19
Sommige vervangingsonderdelen zijn niet van hele goede kwaliteit, het veloop is bijvoorbeeld niet niet mooi logaritmisch, de koolbanen lopen niet door tot aan het einde van het bereik, slechte constructie en materialen en zelfs wel potmeters gezien die op ' 0' nog een restweerstand hebben wat vooral onplezierig is bij volumepotmeters. Het kwaliteitsverschil is enorm als het gaat om potmeters.

Ik vervang potmeters vrijwel nooit en repareer ze liever als het enigzins kan. Vaak worden potmeters ook ten onrechte vervangen en is het iets anders dat zorgt voor storingen waardoor het lijkt alsof de potmeter stuk is. Een lekke koppelcap of ( en dat komt vaak voor) slechte solderingen bij versterkers waar de print vasthangt aan de potmeters.

Tenzij het asje is afgebroken (en dan soms nog) zijn potmeters vrijwel altijd goed te herstellen.

7ender
3 oktober 2013, 09:20
Sommige vervangingsonderdelen zijn niet van hele goede kwaliteit, het veloop is bijvoorbeeld niet niet mooi logaritmisch, de koolbanen lopen niet door tot aan het einde van het bereik, slechte constructie en materialen en zelfs wel potmeters gezien die op ' 0' nog een restweerstand hebben wat vooral onplezierig is bij volumepotmeters. Het kwaliteitsverschil is enorm als het gaat om potmeters.

Ik vervang potmeters vrijwel nooit en repareer ze liever als het enigzins kan. Vaak worden potmeters ook ten onrechte vervangen en is het iets anders dat zorgt voor storingen waardoor het lijkt alsof de potmeter stuk is. Een lekke koppelcap of ( en dat komt vaak voor) slechte solderingen bij versterkers waar de print vasthangt aan de potmeters.

Tenzij het asje is afgebroken (en dan soms nog) zijn potmeters vrijwel altijd goed te herstellen.


Dat ben ik helemaal met je eens , ....ik ga precies het zelfde te werk .
Ik vraag ook altijd om de restanten van een potmeter te bewaren en mee te nemen, i.g.v. een afgebroken asje bijv ...
Zelfs bij japanse ( en speciale vervaardigde ) potmeters is het zelfs nog mogelijk om een asje te vervangen ( gaat niet makkelijk , maar het kán ) ,....je moet daarna het einde van het aluminium asje weer "opstuiken" .
Ik heb hier daarom een bakkie met ouwe rotzooi waar ik afgedankte potmeters in bewaar , waar ik dan weer zo'n asje uit sloop als dat nodig is. ( een heilig bakkie is dat soms :crazyhappy: )

Agent_Smith
3 oktober 2013, 12:10
Ja, dus slechte kwaliteit potmeters lijkt mij hier de beste verklaring?

7ender
3 oktober 2013, 13:15
dat durf ik zo niet eens te zeggen .

Zijn dit werkelijk de originele vervangings-potmeters ?

7ender
3 oktober 2013, 13:20
er is overigens momenteel wel een zooitje klerezooi op de markt aan onderdelen .

ik heb hier zes nieuwe 12AT7 buisjes van Elektro Harmonix liggen , die ik zo weg kan lazeren ,....wat een troep :dontgeti: