PDA

View Full Version : Kleine solid state versterker gezocht



raabje
30 september 2013, 20:04
Hallo Forum,

Mogelijk al 100 keer gevraagd hier, maar..... ik zoek een hele kleine solid state versterker, voor in de woonkamer, om af en toe wat te spelen, eventueel met koptelefoon op. Een kleine buizencombo valt dan af denk ik. Ik wil alleen mijn gitaar inpluggen, zonder pedalen e.d. Op zolder staan al mijn andere spullen, o.a. een 30 watt buizenversterker en een hoop pedalen, een kleine versterker hoeft dit niet te vervangen.

Ik had 20 jaar geleden een kleine Squier oefenversterker gekocht samen met een Japanse Fender Stratocaster, en die versterker vond ik helemaal niks. Hopelijk is de klank van dit soort versterkers verbeterd in 20 jaar?

Ik heb een Squier Custom Vibe Telecaster, en een Cort 520 humbucker gitaar.

Ik zie bij Thomann hele bergen met dit soort versterkers, Marshall, Vox,Orange, Fender, Peavey, Line6, Harley Benton, Laney, Roland, Randall.

Heeft iemand tips of ervaring met deze kleintjes? Het hoeft geen modelling te zijn, alleen maar een kleine versterker met een lekkere tone en een beetje crunch als het moet, op laag volume. Geen high gain. Prijs liefst onder de € 100. Ik ga binnenkort eens luisteren bij Dirk Witte in Amsterdam, een paar tips voor wat richting zijn meer dan welkom. Als die hele kleine micro versterkers wat zijn vind ik dat ook prima.


met groet,

Jeroen

arjanb01
30 september 2013, 20:05
Roland micro cube?

raabje
30 september 2013, 20:15
Micro Cube zat ik aan te denken, en de Cube 15XL is ook nog wel te vinden voor rond de 110,- Lijkt me geen slechte koop.

Dirk Witte heeft een Vox Pathfinder 10 en een Marshall MG10CF voor onder de € 100, en een hele kleine Vox AC1 1 Watt versterker, is misschien teveel speelgoed.

Ik wil de concurrentie van Roland nog niet uitsluiten...

edit: aardige review van de Vox en Orange mini amp:

http://www.how-to-play-electric-guitar.net/portable-guitar-amp-reviews.html

Ik zoek toch net even een maatje groter dan dit spul denk ik.

macwilliams
30 september 2013, 22:12
Mocht je geïnteresseerd zijn in een Marshall mg 15 dfx voor een heel heel klein prijsje dan mag je mij een PM sturen.

raabje
30 september 2013, 23:10
Bedankt voor het aanbod. Ik heb al een Marshall JTM 30, iets anders dan Marshall zou wel leuk zijn. Ik denk er even over na. Ik zoek vooral iets met een mooie clean. En buizenbakjes blijven toch ook interessant, Fender Greta, en Bugera BC15. En ik lees een aardige review over de Randall NB15, het ding is alleen echt lelijk...

http://forums.randallamplifiers.com/index.php?topic=78.0

macwilliams
30 september 2013, 23:27
Prima,
Ik reageerde alleen omdat je ook een 10w van de mg serie had geprobeerd en die te klein vond.
Dan vallen al heel gauw al die andere kleintjes ook af.

Maar wie weet, mocht je echt op strooptocht gaan en een kleine SS zoekt dan is de vox mini3 ook wel cool.

raabje
1 oktober 2013, 07:55
Ik heb nog niks geprobeerd, ga ik wel snel doen. Die hele kleintje micro versterkers op batterijen lijken me toch wat minder, dat bedoelde ik, misschien was ik niet duidelijk. Marshall 10W lijkt me op zich prima als ie goed (genoeg) klinkt. Vox Mini3 ga ik ook verder uitzoeken, bedankt!

Montecristo
1 oktober 2013, 08:51
De 1-watters buizen van Blackstar en Vox zijn erg leuk. Ik heb zelf de blackstar, heeft een heerlijke break-up op het cleane kanaal, goede scheur op het gain "kanaal" en als je hem op een 4X12 zet verplaatst die ook nog aardig wat lucht.

peter_heijnen
1 oktober 2013, 09:01
Test ook een peavey vypyr 30 als er een staat. Zal rond de 150 of zo moeten kosten.

Kim Wilson
1 oktober 2013, 09:16
Als het nieuw moet: Fender Mustang I. Tweedehands zou een Mustang II ook haalbaar moeten zijn.

raabje
1 oktober 2013, 22:46
Ik zie dat de Bugera V5 buizen amp een koptelefoon aansluiting heeft, dat maakt deze amp opeens een stuk interessanter, in combinatie met de power attenuator. Ik realiseer met dat ik een solid state zocht en nu ga voor een buizenamp, lijkt wat inconsequent...

Het wordt dan een Bugera V5 voor ca. 180,- of een goedkope solid state van max. 80,- Ik laat het even bezinken allemaal, heeft geen grote haast. Fender Greta leek me ook wel wat, maar een 4 inch speaker is me toch echt te klein voor gitaar. Modelling ben ik niet zo een fan van, maar ik denk wel dat een modelling amp beter kan klinken dan een pure solid state, dus een Mustang, Vox mini etc kan ook nog. Bugera lijkt me de mooiste, ook al is dit eigenlijk Behringer....

lespaulnmarshall
1 oktober 2013, 23:29
Ik zeg vox pathfinder

guitarguru
2 oktober 2013, 09:31
Ik zeg vox pathfinder

+1!!! Heb hem zelf ook, de 15 watter, en klinkt heerlijk, zowel clean als met een dikke rand. Doet het goed met pedalen. Heb er zelfs in bandverband mee opgetreden. Erg leuk ding.

raabje
2 oktober 2013, 20:33
Ik heb wat Youtube gekeken over de Vox pathfinder, mooie ding hoor, zowel de 10 als de 15.

Ik neig nu naar een Vox. Wat meespeelt is dat ik een kleine jongen van net 1 jaar heb rondkruipen in huis, aan een solid state Vox in de woonkamer kan hij weinig kapot maken, en hij krijgt geen 300 volt stroomstoot als hij er aan zit te klooien, misschien kan dit bij een buizen amp wel gebeuren als hij goed zijn best doet met slopen of dingen er inprikken.

Mogelijk is dit laatste een een volkomen irreële angst, het helpt wel een keuze te maken :)

macwilliams
2 oktober 2013, 22:37
De mini 3 is op batterijen en een adapter.
Safety first.

Kim Wilson
3 oktober 2013, 07:54
Ik heb drie kinderen en de buizenamp stond gewoon in de huiskamer (inmiddels niet meer vanwege de explosieve groei van de hoeveelheid speelgoed), en ik heb nooit het idee gehad dat het onveilig was.

raabje
3 oktober 2013, 21:43
Ik ben weer iets verder. Pathfinder 15R lijkt een mooi ding als de prijs goed is, ik ben er mee bezig. Ondertussen ook de VHT special 6 buizenversterker ontdekt met 10 inch speaker voor 160,- Een crappy stock 10 inch speaker kan ik ooit vervangen door b.v. een 10 inch Greenback.

Ik las op Sound on Sound dat de Bugera V5 dan wel koptelefoon aansluiting heeft, maar dan zonder power amp gedeelte (logisch natuurlijk, deze kan zonder speaker zijn energie niet kwijt), dus met speaker emulatie, klinkt een beetje te schel, en dat de power attenuator dan ook niet werkt voor de koptelefoon, dus de 0,1 watt en 1 watt stand doen het dan niet.

De race is nu tussen een VHT special 6 of een Pathfinder 15R, deze laatste heeft het voordeel van een koptelefoon aansluiting.

DrHanz
4 oktober 2013, 14:57
Zelf heb ik hier sinds kort een Micro Cube. Had nooit gedacht dat dat wat was: transistor, digitaal, 5 inch speaker... maar het ding verbaast me behoorlijk.

Ik heb er batterijen in (AA penlights) en daar doet hij best lang mee. Doordat ik hem niet hoef in te prikken, merk ik dat ik hem heel vaak snel even pak, meeneem naar een andere kamer of op de bank of op bed naast me neerzet. Hij krijgt meer speel-uren dan de Blues Jr III die hier ook staat. En met de verschillende effecten kun je zo'n beetje alle geluiden benaderen.

Voor 5 tientjes kun je een MC van Marktplaats scoren, voor 129 heb je een nieuw model. Denk dat de Vox mini3 beetje vergelijkbaar is qua geluid en prijs.

Tip: Laat Marshall MG links liggen...

ar250artist
5 oktober 2013, 09:12
De mini3 gebruik ik nu een maand of vier. Hij bevalt best goed voor zo'n klein ding. Meer heb ik in ieder geval niet nodig. Wel heb ik er nu nog een stomplab voor staan en daarmee kun je eigenlijk wel alle sounds maken die je wilt. Grootste nadeel van de mini3 is dat het een ruisbak is. Een bekend probleem maar niet bij iedereen geloof ik. De nieuwste versie heeft een betere laagprojectie en is misschien interessant als je van het stevigere werk houdt. Kortom best een leuk ding voor 89,-.

Rooker
5 oktober 2013, 11:02
Misschien niet direct wat je zoekt.. Een Fender Frontman R65. Ik speel er wel eens over bij iemand waar ik af en toe is muziek mee maak. Zelf speel ik op buizenversterkers en heb ook een paar solid states maar dit ding vind ik altijd ongelooflijk overtuigend. Mooi clean en mooie reverb. Je zult dan misschien wel 1 pedaaltje nodig hebben maar het is erg de moeite om te testen. Hij kan ook heel erg hard als het moet. Bij mij gaat hij er voor in de woonkamer zeker is komen.

raabje
7 oktober 2013, 19:03
Het wordt toch weer anders, mijn broer heeft veel gitaarspullen, ik krijg van hem een klein solid state versterkertje, merk en type nog even onbekend. Daar probeer ik het eerst mee. Maar ik wil toch wat kopen,ik heb wat budget beschikbaar.

Inmiddels ben ik er ook uit dat ik de Bugera V5 en de VHT Special 6 nu niet nodig heb, en nu ook geen modelling versterker wil hebben. Ik ben bezig met een Vox Pathfinder 15R, maar ik lees net een goede ervaring met een Fender Greta hier in een ander topic. Lijkt me alsnog een leuke versterker, met de 4 inch speaker in de woonkamer , en op zolder met een cabinet.

Dus het wordt nu eerst een Vox Pathfinder 15R als ik een leuke deal kan maken, en als dat te lang duurt een Fender Greta. Daarna lijkt me een modelling amp op batterijen een mooie aanwinst, komt er ook nog wel een keer, ik zie het voordeel wel van een versterkertje zonder netsnoer.

Fender 65R, bedankt voor de tip, maar is voor mijn doel (laat op de avond wat pingelen in de woonkamer als de rest van de familie slaapt) wat overgedimensioneerd.

raabje
10 oktober 2013, 17:17
Ik heb zojuist een Pathfinder 10 besteld voor 68,-, deze voldoet toch het meest aan mijn criteria, klein, goedkoop, simpel maar toch goed. Ik weet dat de 15R beter is, maar ook duurder, en 2e hands aanbod valt nu even tegen. En mijn broer had een Volcano, dat is echt bagger.

Buizenbakjes vind ik nu teveel gedoe, stock zijn ze allemaal wat minder, teveel power, verkeerde buizen, verkeerde speaker, etc.

humbucker
11 oktober 2013, 10:39
Mooi zo! Ik heb onlangs een Cube 40XL gekocht voor thuis. Ook een prima bakje, maar net ietsje boven je budget. Met name de looperfunctie die daar nog op zit (en niet meer op het nieuwe model) is een mooie toevoeging voor thuis!

raabje
11 oktober 2013, 10:50
Specs van de Cube40XL zien er goed uit, complete amp zo te zien. Looper is tof, maakt jammen in je eentje leuker.

Ik vraag me nog af of een Vox Pathfinder 10 en 15 hetzelfde circuit hebben (wel 10 en 15 watt) , en dat alleen de speaker groter is van de PF 15. Dan zou een PF 10 met b.v een 8 inch cabinet (zoals een kleine Orange) zo ongeveer hetzelfde moeten klinken als de PF 15. Ik lees ook dat een grotere speaker niet echt veel uit maakt voor de PF15, 8 inch is genoeg voor de sound die er inzit.

En op de PF 15 kan je diodes (leds) die voor de distortion zorgen uit het circuit knippen (of desolderen), effect is meer clean volume. Ik zal eens kijken of dit met de PF10 ook kan, als de distortion niet lekker klinkt. Schijnt een liefde of haat distortion te zijn, velen vinden het helemaal niks, sommigen vinden het helemaal geweldig.

Hendriks
11 oktober 2013, 11:18
http://shop.rebelrelic.com/index.php?route=product/product&path=34&product_id=490

raabje
11 oktober 2013, 17:58
Bij toeval ontdekte ik dat Dirk Witte nog een nieuwe PF 15R had staan in Utrecht, die heb ik vandaag opgehaald. De order voor de PF10 heb ik ongedaan gemaakt. Kan niet beter, prijs was goed, 110,-

Er staat dus een PF15R thuis. Klinkt prima, kan ook (veel te) hard, master volume staat amper open voor mijn doel.

En nu lekker spelen en testen! Onderwerp gesloten..... :-)

raabje
17 oktober 2013, 17:08
Nog een kleine aanvulling, ik heb een Apogee Jam gitaar interface gekocht voor de Iphone/Ipad. Op mijn Iphone 4S heb ik Garageband.

Als ik wil jammen op drumtracks of mp3's, met koptelefoon, dat doe ik een losse plug in de headphone output van de Vox15R (muten van speaker), en uit de line out een mono patch kabeltje naar de Apogee Jam. In garageband loopt een drumtrack, en ik selecteer een track met microfoon, geluid van de Vox komt dan puur binnen. Geluid is dan wel digitaal, maar het is geen modelling. Als ik modelling wil selecteer ik een track met gitaar amp en sluit de gitaar rechtstreeks aan op de Jam.

En als ik over de Vox speaker wil spelen, dan sluit ik de Iphone direct aan op mijn stereo-set voor drumtracks uit Garageband.

Garageband i.c.m. de Jam is de betere versie van de Korg Pandora Mini.