PDA

View Full Version : Vragenuurtje!!!!!???????



King_Nothing
29 juni 2003, 14:42
Goed zoals een aantal mensen vermoedelijk al weten wil ik zelf een gitaar gaan bouwen. Ik ben op dit moment bezig met het ontwerp en de headstock is al af (2d tekening).

Nu heb ik een bergie vragen waar ik antwoord van jullie op hoop te kunnen krijgen. mn vragen zijn:

- De halspen moet door een in de hals gefreesde sleuf waar boven op de toets moet komen, maar waar moet ik het uiteinde aan verbinden? Aan het de ene kant de bout? En aan de andere kan de body?

- Is de scale 25,5”,”25 en 24, 75” alleen de hals of alleen de toets of de mensuurlengte of de hele gitaar?

- Indien alleen de hals is dit inclusief de headstock?

- Indien de gehele gitaar hoe lang dient de toets te zijn?

- Hoe doe ik bolt-on? Van onderaf en dan door de body een deels door de hals?

- Maakt het nog uit in wat voor hoek de snaren op de headstock zij bevestigd t.o.v. de topkam?

- Maakt het uit hoe ver de brug van het begin van de hals en toets af staat?

- Maakt het uit hoe ver de stemmechanieken van het einde van de hals en toets af zitten?

- of is voor de toon alleen de mensuurlengte (brug-> topkam) van belang?
- Hoe lang moet de toets zijn?

- Welke delen van de gitaar horen gelakt te zijn?

- Waar dienen grafietstrips voor?

- Hoe moet ik de pick-ups wiren met de pots zodat ik met 1 tone-pot en 1 volume-pot 2 humbuggers kan regelen?

- Heb ik condensatoren nodig voor m’n elektrische schakeling?

- Moet de brug scheef staan?

- Waarmee dien ik de toets af te werken?

Ik hoop dat jullie me dat kunnen vertellen. het zijn een hoop vragen dus mocht je een of meerdere antwoorden weten quote de vraag dan a.j.b. even en beantwoordt hem daaronder. dan blijft het voor iedereen overzichtelijk.

Bijvoorbaad heel veel dank :-D

Negative K3 fan
29 juni 2003, 14:52
- Is de scale 25,5”,”25 en 24, 75” alleen de hals of alleen de toets of de mensuurlengte of de hele gitaar?
Scale moet je zelf uitmaken, dit is de hele lengte van de snaar tussen de brug en de topkam


- Indien alleen de hals is dit inclusief de headstock?
Negatief


- Indien de gehele gitaar hoe lang dient de toets te zijn?
Zolang als jij hem wilt hebben


- Hoe doe ik bolt-on? Van onderaf en dan door de body een deels door de hals?
Jep


- Maakt het nog uit in wat voor hoek de snaren op de headstock zij bevestigd t.o.v. de topkam?
Hoe groter de hoek hoe beter de snaren er in worden gedrukt en hoe minder kans op rare bijgeluiden, kun je doen dmv een angled headstock of snaargeleiders



- Maakt het uit hoe ver de brug van het begin van de hals en toets af staat?
Nee, zolang de intonatie en mensuurlengte en fretsafstand maar goed blijft.


- Maakt het uit hoe ver de stemmechanieken van het einde van de hals en toets af zitten?
Niet heel veel, maar ik meen dat hoe langer de snaar "loopt" hoe beter die snaar zal klinken ofzo... weet ik neit zeker, kan iemand anders vast wel mee helpen, maar het werkt wel als je ze heel dichtbij of jusit verweg zet


- of is voor de toon alleen de mensuurlengte (brug-> topkam) van belang?
Ja, hoe korter de mensuur hoe slapper de snaren zullen hangen wat resulteert in een wat mindere strakheid


- Hoe lang moet de toets zijn?
Zolang jij wil :)


- Welke delen van de gitaar horen gelakt te zijn?
Niks "hoort", maar het valt aan te raden alles van esdoorn (maple) te lakken want daar trekt viezigheid in als je het neit lakt



- Waar dienen grafietstrips voor?
Versteviging


- Hoe moet ik de pick-ups wiren met de pots zodat ik met 1 tone-pot en 1 volume-pot 2 humbuggers kan regelen?
Eerst de humbuckers aansluiten op een schakelaar en voor ze naar de output jack gaan de twee potmeters ertussen


- Heb ik condensatoren nodig voor m’n elektrische schakeling?
Ik dacht dat die nodig waren als je een niet actieve tone knop wil


- Moet de brug scheef staan?
Hoe bedoel je scheef?


- Waarmee dien ik de toets af te werken?
Hangt er vanaf welk materiaal, esdoorn moet gelakt worden en ebony+rosewood kun je oliλn

gershwin5150
29 juni 2003, 14:56
- De halspen moet door een in de hals gefreesde sleuf waar boven op de toets moet komen, maar waar moet ik het uiteinde aan verbinden? Aan het de ene kant de bout? En aan de andere kan de body?



- Is de scale 25,5”,”25 en 24, 75” alleen de hals of alleen de toets of de mensuurlengte of de hele gitaar?

de mensuurlengte


- Hoe doe ik bolt-on? Van onderaf en dan door de body een deels door de hals?

Jep

- Maakt het nog uit in wat voor hoek de snaren op de headstock zij bevestigd t.o.v. de topkam?


Hangt er vanaf, met een locking nut niet zo gek veel, als je het niet te extreem doet. Met een gewone nut met een gewone trem weer wel, dan kan je het beste de snaren zo recht mogelijk laten doorlopen, dan hebben ze minder wrijving op de nut.


- Maakt het uit hoe ver de brug van het begin van de hals en toets af staat?

Ja zeker, let op de mensuurlengte.


- Maakt het uit hoe ver de stemmechanieken van het einde van de hals en toets af zitten?

Niet echt, hoewel je wel met verschil in snaarspanning enzo te maken krijgt.

- Hoe lang moet de toets zijn?

Zolang als je wil en dat er nog ruimte voor elementen is

- Welke delen van de gitaar horen gelakt te zijn?

Vaak de body en de hals, maar dat moet je natuurlijk zelf kijken wat je het prettigst vindt.

King_Nothing
29 juni 2003, 15:04
scale = mensuurlengte als ik het goed begrijp? en daar hangen alle lengtes vanaf?

wietse
29 juni 2003, 15:11
de hals pen zit niet aaan de body vast maar zit aan de ene kant gewoon vast aan de hals ,hoe weet ik niet precies maar denk met een daarvoor ingelijmde bus met schroefdraad.

de brug hoeft niet scheef te staan dit is wel gewoon bij les paul modellen maar bij fender e.d staat ie gewoon recht.

voor de wiring van de gitaar moet je gewoon een schema opzoeken van een les paul en dan de helft vergeten dus de draden gewoon bij elkaar voegen ,die anders elk op een verschillende vol pot komen.

Swan
29 juni 2003, 15:19
hmmmm.....misschien kan je beter n boek kopen/lenen over het bouwen van n gitaar?

Kjiratsiekoedel
29 juni 2003, 15:33
de brug hoort scheef, ga maar eens intoneren, dan blijkt dat de zadeltjes niet op dezelfde afstand komen, maar 'scheef'

verder: 2x (de afstand van de nut tot de 12e fret) = mensuurlengte

King_Nothing
29 juni 2003, 16:24
de brug hoort scheef, ga maar eens intoneren, dan blijkt dat de zadeltjes niet op dezelfde afstand komen, maar 'scheef'

verder: 2x (de afstand van de nut tot de 12e fret) = mensuurlengte

das zo ongeveer de regel van 18. mensuurlengte delen door 17,nog wat das de afstand tot de 1e fret de rest weer delen door 17, nog wat is de afstand van de 1e tot de 2e fret etc.

@swan ik heb het boek de gitaar van ralph denyer al (goed boek) heb ik ook bijna uit, maar daar stond dit niet in. vandaar.

King_Nothing
29 juni 2003, 16:25
de brug hoort scheef, ga maar eens intoneren, dan blijkt dat de zadeltjes niet op dezelfde afstand komen, maar 'scheef'

verder: 2x (de afstand van de nut tot de 12e fret) = mensuurlengte

maar een brug met zadeltjes hoeft dus niet scheef te staan want dat kun je altijd nog regelen. correct me if i'm wrong.

wietse
29 juni 2003, 16:38
de brug hoort scheef, ga maar eens intoneren, dan blijkt dat de zadeltjes niet op dezelfde afstand komen, maar 'scheef'

verder: 2x (de afstand van de nut tot de 12e fret) = mensuurlengte

maar een brug met zadeltjes hoeft dus niet scheef te staan want dat kun je altijd nog regelen. correct me if i'm wrong.

je hebt helemaal gelijk heb zelf enkele gitaren waarvan de brug gewoon recht staat maar dan intoneer je door de zadeltjes af te stellen.
heb zelfs 2 oude jappen met rechte brug van een vreemde constructie een soort van schroefdraad met zes rolletjes als zadeltjes die intoneer je door de rolletjes meer naar de zijkant of het midden te draaien, het nadeel is dat dan de afstand tussen de snaren niet helemaal gelijk is.

SiNiSTRaL
29 juni 2003, 21:18
www.projectguitar.com
www.stewmac.com