PDA

View Full Version : Alle singlecoils hetzelfde formaat?



Jay75
30 september 2013, 14:47
Hallo,

Ik kan het niet vinden op het net, maar zijn alle singlecoil elementen hetzelfde qua afmetingen? ( En dan bedoel ik eigenlijk Gibson en Fender singlecoils )

Ik heb namelijk een 1966-er Epiphone Olympic gekocht maar het elementje dat daar inzit ( slechts 1 in de brug ) heeft erruggg weinig output. Ik wil er ( waarschijnlijk ) een Dimarzio Super Distortion S inzetten, maar ik wil de gitaar verder wel zo origineel mogelijk houden.

Het is in ieder geval hetzelfde element als in een oude Gibson Melody Maker, misschien dat iemand het dan weet?

Cheers,
Jeroen

Hotpepper01
30 september 2013, 14:51
Zo veel als mogelijk origineel bereik je door het element opnieuw te laten wikkelen. Kost wel wat, maar voor deze 66-er zou je dat er eigenlijk wel voor over moeten hebben, vind ik.

bat
30 september 2013, 14:55
Als het element verder in orde is, vind ik opnieuw wikkelen juist een afrader. Mooi origineel laten!

Jay75 wil gewoon meer output dan het originele element biedt. Prima idee om er dan een ander, wat heter element in te zetten.

Jay75
30 september 2013, 15:10
Ja inderdaad, de sound van deze pick-up is ook niet helemaal wat ik zoek, maar de gitaar speelt lekker ( fijn halsje, lekker licht van gewicht ) vandaar dat ik 'm inzetbaar wil maken in mijn bandje. Wil dus een " humbucker " soundje en er zat ooit een Super Distortion in mijn SG en dat was erg lekker, en denk dat dat wel lekker is in deze gitaar. De speciale S uitvoering zou volgens mij 1 op 1 moeten passen maar de meeste singlecoil replacements zijn voor Strat/tele en ik weet niet zeker op het Melody Maker elementje hetzelfde formaat heeft. Maar ik wil inderdaad het liefste niet frezen en de slagplaat heel laten.

Vandaar de vraag :)

vulvasonic
30 september 2013, 16:22
Ik meen dat de oude Gibson Melody Makers een ander formaatje SC hadden. Ik durf er echter mijn handen niet voor in het vuur te steken.

kwispelhond
30 september 2013, 16:24
Deze singel-coils zijn recht qua zijkanten van de bodemplaat en de routing waar het element in past is dat volgens mij ook, die DiMarzio SD heeft net als de Fender-elementen die uitstulping aan één kant van de bodemplaat dus het lijkt mij dat je daar wel ruimte voor zal moeten maken.

arcane
30 september 2013, 19:30
Ik heb enige tijd geleden een setje single coils van Leosounds besteld voor mijn london city strat. Daarvoor moesten de gaten in de slagplaat toch wel lichtjes vergroot worden. Dus ja, er zijn verschillen.

Terminus
30 september 2013, 20:11
De gitarist van Triggerfinger heeft geloof ik een Tele neckelement (ook een humbucker) in zijn Melody Maker zitten. Dat was wel een vrij duur boutique element. Waar je ook naar kunt kijken zijn de single coil-size humbuckers van Seymour Duncan: die hebben het 'lipje' wat Dimarzio's en Fenders hebben niet.

stijnkenens
1 oktober 2013, 00:40
De gitarist van Triggerfinger heeft geloof ik een Tele neckelement (ook een humbucker) in zijn Melody Maker zitten. Dat was wel een vrij duur boutique element. Waar je ook naar kunt kijken zijn de single coil-size humbuckers van Seymour Duncan: die hebben het 'lipje' wat Dimarzio's en Fenders hebben niet.

Maar dat element past ook niet perfect in de slagplaat, en het is een strat vormige pickup (geen breder telebrug pup)

Dat zit met 2 schroefjes vast in de body !


s.

dml
4 oktober 2013, 17:28
Deze singel-coils zijn recht qua zijkanten van de bodemplaat en de routing waar het element in past is dat volgens mij ook, die DiMarzio SD heeft net als de Fender-elementen die uitstulping aan één kant van de bodemplaat dus het lijkt mij dat je daar wel ruimte voor zal moeten maken.

Je kan alle DiMarzio's single coils ook zonder die uitstulping bestellen, dat noemen ze dan "flangeless". Scheelt eventueel hak en breekwerk in je gitaar.