PDA

View Full Version : Ook maar 's wat laten horen.



RUIS
30 september 2013, 13:45
We maken al een hele tijd liedjes, dus het werd wel tijd om hier 's wat te laten. De liedjes zijn meestal in het Nederlands, want dat is een prima verstaanbare taal voor mensen die het spreken. Verder maken we gebruik van allerlei instrumenten en wordt en wordt waar mogelijk de pc bij het proces betrokken voor opnemen, samples, plugins en af en toe wat midi-gedoe. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Betonnen brug (https://soundcloud.com/grein-rob-en-sven/betonnen-brug)

Misschien post ik er later nog wel meer.

Cageman
30 september 2013, 14:34
Leuk gemaakt. :ok:
Ergens wel in het straatje van Gus' muziekjes; beetje een progressieve versie daarvan.
De akoestische gitaar had wel iets harder gemogen van mij. Om dan later in het nummer die fluit/synth wat meer voorop te laten. Is een klein puntje.
Leuk ook dat de meeste dingen inderdaad wel van toepassing zijn op de Spijkenisserbrug hier.

Post vooral meer. :rockon:

Loeters,

Merijn

arnoldtims
30 september 2013, 14:56
Grappig ik moest ook gelijk aan Gus denken. Vind het wel mooi. kan me ook wel vinden in het commentaar van hierboven. Het is dan wat dynamischer.

Duhsjaak
1 oktober 2013, 07:18
Ha! Geinig. Had de overeenkomst misschien niet eens gezien als het me niet was verteld.
Nou hebben die gasten hier er geen Greintje verstand van, en ikzelf ben daarop geen uitzondering.

Weet niet of jullie ook een dwarsfluit in het gamma hebben, want daaraan moest ik even denken. Een mooie dwarsfluit solo op een gitaristen forum? Ja. Juist daarom.
Ik zou het zeker geen straf vinden als jullie hier nog eens wat posten.

Mijn enige punt van kritiek (en de plaats waarin het het meest afwijkt van mijn muziek) is dat betonnen brug als tekststuk en beeldspraak te vaak langskomt. Het krijgt iets van een mantra. Misschien is dat voor anderen juist een sterk punt. Voor mij zou dat aanvoelen als strafwerk. Ik mag niet.... en dat heb ik vroeger vaak genoeg gehad.

Fijn stukkie werk.

Tara, Gus

Tupelo
1 oktober 2013, 09:24
Erg charmant.
Zang heeft iets folkloristisch, het kabbelt lekker, belangrijk op GN; het is niet geschreven om je talent als sologitarist te demonstreren.
Er zitten inderdaad voldoende geluidjes in.
Iets van een solo (een voorzichtig en vooral niet tot een hoogtepunt komend synth arrangementje) of een brug zou ik niet erg vinden.
Niettemin, alles bij elkaar vind ik het zo al well balanced.
Ik ga 'm nog een keertje aanzwengelen; lekker om bij wakker te worden.

RUIS
1 oktober 2013, 18:37
Dank voor de reacties! Leuk om te lezen.

@Tupelo: Er zít iets van een solo in, toch? Van 2.03 tot 2.13 ongeveer. 't Is niet veel, maar we hebben liedjes met nog veel minder solo (geen solo dus).

@Gus: dwarsfluit doen we ook nog wel een keer. Banjo, trekzak,typemachine en steeksleutel hebben we al wel gedaan. De tekst, ja, dat is smaak. Deze kwam zo tevoorschijn toen we gingen schrijven. Misschien de volgende keer iets met minder herhaling. Misschien de volgende keer iets met minder herhaling. Misschien de volgende keer iets met minder herhaling. Hoewel, als je de radio een keer aanzet blijkt het met dit lied nog best mee te vallen ;)

Duhsjaak
1 oktober 2013, 21:51
Precies. Allemaal strafwerk. Trek je er vooral niks van aan.
Ik roep alleen iets dat me opvalt. Lekker doorgaan met dat tandem. Vreselijk leuk. Want helemaal anders dan wat op Sky Radio, FM3 (of hoer dat ook heet) en The Voice of Hollent etc.

Alleen dat is al goed voor een bonuspunt.
Tara, Gus

Fusion
3 oktober 2013, 18:52
Idd een soort van progressieve Gus haha. Leuk hoor. Vind vooral de zachte synthesizer dingetjes leuk. Drum sounds zijn erg flets, klinken nep. Nummer wordt een beetje saai snel, een mooie modulatie oid zou geen overbodige luxe zijn. Bas mag harder en bassiger. want die doet best leuke dingen die je nu bijna niet hoort.

RUIS
7 oktober 2013, 13:27
De drums zijn nep ;) Iets als een modulatie, solo of brug zou de kabbelfactor die bij een lied over dit thema belangrijk is erg verkleinen. Gelukkig hebben we er nog meer, zoals bijvoorbeeld deze:

Lente in Hilversum (https://soundcloud.com/grein-rob-en-sven/lente-in-hilversum)

Met alvast excuses aan Gus, want er zit weer wat 'strafwerk' in.

Cageman
7 oktober 2013, 18:00
Leuk! Ik dacht bij dat vorige nummer ook al: waar zijn die samples waar je het in de beginpost over had? Hier dus!
Weer voortkabbelend en heel schetsend. Maakt de normaalste zaken ineens het luisteren waard. Een vervanging voor een wandelingetje om eens over de dingen na te denken, dit liedje.
Goede verbetering t.o.v. Betonnen brug is het drumgeluid. Het is nog steeds een beetje nep, maar het klinkt nu ook niet alsof het echt moet klinken. Als een oude ghetto hiphopbeat zeg maar.
Zoals ik zei: die samples zijn top. Zelf opgenomen neem ik aan? En zo ja, met wat voor opname-apparaatje?
Enige minpunt dat ik heb op die samples is dat ze erg op 1 plek zitten in het liedje. Zo van "Oke dan is hier ruimte voor de samples", alsof het een gitaarsolo is die door de hele band geaccepteerd moet worden. Had ze wat meer over het nummer verdeeld, ook achter de zang kan dat prima.

Ik ben fan.

:soul:

Groeten,

Merijn

Duhsjaak
8 oktober 2013, 07:35
Errug met Cage eens.
Ik hoop dat je voor een nieuw lied ook een nieuw draadje aan wilt maken, want hiermee dreigt ie nieuwe over het hoofd te worden gezien.

Zijn jullie van een loopje uitgegaan? Kan mijn persoonlijke manier van luisteren zijn hoor, want tot 5 jaar geleden deed ik veel loopjes.
Dit klinkt bijzonder sympathiek.
Waarom C de zanger van de MC5 als smiley plaatst is mij een beetje een raadsel, maar ik ben record onhandig met smilies.

En ik hoop dat je 'Grein' eens wilt uitleggen. Daar voor is vast een reden. Want op geen Greintje verstand uit mijn vorige post is totaal niet gereageerd. Da's opmerkelijk.

Fijn gedaan mannen!
Vriendelijke groet, Gus

RUIS
8 oktober 2013, 18:27
Tja, wat is Grein?

Dat kunnen diverse zaken zijn. Bijvoorbeeld de naam van het muziekgezelschap Rob en Sven. Maar het is bijvoorbeeld ook de kleinste onderverdeling van het medicinale pond. (Een medicinaal pond is pakweg 365 gram). Een grein is ongeveer 0,065 gram en dus niet heel erg veel. Er gaan twintig greinen in een scrupel. (Eerlijk waar, zo heet zo’n ding. "Scrupel" zou overigens ook een leuke bandnaam kunnen zijn.). Als je dus inderdaad geen greintje verstand hebt, Gus... Grein kan ook een vervoeging van het werkwoord "greinen" zijn. (Ik grein, jij greint, wij hebben gegreind.) Het werkwoord "greinen" betekent: het ruw maken van het gepolijste oppervlak van een stenen drukplaat (litho) voor het afdrukken van steendrukken (lithographie). Dat "greinen" doet de vakman dan meestal met "carborundum" wat ook een leuke bandnaam kan zijn.

Het is een mooi ouderwets woord, en lekker kort. Eigenlijk weten we niet of de naam de lading nog helemaal dekt, de liedjes zijn in de jaren wel anders gaan klinken. Ik post wel eens een oudje, die klinken wat 'ambachtelijker' (bij gebrek aan een betere omschrijving).

De samples komen overal en nergens vandaan. Ik heb een stapel cd's met allerlei geluiden, maar ik heb ook wel eens een treingeluid opgenomen door een treinfilmpje op youtube te zoeken en dan een microfoon voor de speaker te houden (kwaliteit is daarvoor toch niet belangrijk). De vogels hier in de buurt waren eens zo hard aan het fluiten en zingen dat ik dat ook opgenomen heb door een microfoon uit het raam te hangen. Dat geluid is dan later weer 's in een lied verwerkt. We zijn in ieder geval niet zelf de straat opgegaan om auto's, honden en vliegtuigen op te nemen. De samples zijn in dit lied ook bedoeld als eigen stukje, bij wijze van solo. Het hele lied zoveel samples is veel te veel uiteraard. Als je dezelfde hoeveelheid over het hele lied verspreidt is het al gauw storend achtergrondgerommel.

We zijn met deze liedjes begonnen door een keyboard een basisritme te laten 'drummen'. Vervolgens wat akkoorden verzonnen, toen een begin van een melodie. De tekst komt dan vanzelf wel een keer bovendrijven. Daarna wordt de rest ingevuld.

Alles in één draadje verzamelen leek me wel overzichtelijk, maar ik zal de volgende keer een nieuwe aanmaken.

Dank voor jullie reacties!

Duhsjaak
8 oktober 2013, 19:46
Ja inderdaad. Zo ben ik mijn eerste post in jouw draadje begonnen.
Ik kom uit de ambachtelijk/kunstzinnige hoek. Na het greinen kun je ook nog soeten. Een term die in plat Amsterdams is achtergebleven (Niemand soet een vloer beter as hem - polijsten dus), maar ook daar aan het uitsterven.

Top muziekjes. Geen loopjes nagespeeld dus. Anders dan helden zoals Solex en ehmmmmm...... Duhsjaak.
Maar goed, helden zijn jullie zeker ook.

Nou wachten op de eerste die opmerkt dat jullie geen loopje met je laten nemen. Weden dat ie komt die geinponum?
Vriendelijke groet, Gus