PDA

View Full Version : Ebay-advertentie: Echte Gibson PAF's? (Gibson L50)



Sanderltd
29 september 2013, 21:27
Ik ben al een aantal dagen (voornamelijk uit nieuwsgierigheid eigenlijk) een advertentie op Ebay.de in de gaten aan het houden. Het gaat om een Gibson L50 uit de jaren '50. Op het eerste zicht een redelijk oninteressant gitaartje omwille van het feit dat hij niet meer origineel is en verbouwd is. Desalniettemin vind ik hem wel "mojo" hebben. :)

Het gaat om deze advertentie: http://www.ebay.de/itm/Gibson-L-50-wie-Es-125-und-Es-300-/321211861071?autorefresh=true&pt=Gitarren&maxbid=525&nma=true&si=OnUoadMkuxURh0s5PqAcQsX6NTE%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557


Terwijl ik naar de foto's keek, viel me echter met name die laatste foto in het rijtje op:

http://i.ebayimg.com/t/Gibson-L-50-wie-Es-125-und-Es-300-/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/2c8AAOxy2FZSOz5O/$T2eC16hHJF8FFp+MO2(pBSOz5OVDk!~~60_57.JPG

Wie goed leest, ziet daar staan "Patent Applied For". Bij mij heeft dat geleid tot CTRL + D (favorieten). Uiteindelijk heb ik geen bod gedaan omdat ik niet voldoende af weet van dat type pickups. Met name omdat ik wel eens gehoord heb dat die dingen worden nagemaakt met stickers en al.

Uiteindelijk is er 655 euro op geboden (zojuist). Op zich wel een nette prijs voor een gitaartje uit de jaren '50. Ik zou het er echter niet voor over hebben gehad.


Maar nu... de vraag. Wat denken jullie, op het eerste zicht? Zouden dit échte PAF's geweest kunnen zijn? De onderkant van de pickups doet mij vermoeden van wel. De bovenkant lijkt mij persoonlijk (ik kan het moeilijk zien op die foto's) té... "nieuw". Ook zou ik vermoeden dat er wel wat meer op geboden zou zijn geweest als dat 2 echte PAF's waren. 655 euro lijkt mij een spotprijsje als het originele PAF's waren.

Ik ben benieuwd wat meer ervaren gitaristen ervan denken! :)

macwilliams
29 september 2013, 22:00
Ik ben geen ervaren gitarist maar als ik deze pickups zo vanaf de foto zou moeten beoordelen dan mis ik iets t.o.v jaren 50 pafs.
Maar het kan zijn dat het niet goed zichtbaar is op de foto. De bodemplaat zou wat markeringen moeten hebben van het zetten.
Die kan ik niet zo goed zien. Die pickups, als het is wat het moet lijken, zijn dan van na '57. Daarvoor schijnen de pafs geen sticker te hebben gehad.

Voor mijn gevoel rinkelen er een paar alarmbellen. Maar ik kan het mis hebben.

Toevoeging,

In de advertentie staat ook dat dit dus niet de elementen zijn die bij deze gitaar horen. Dat in combinatie met de missende zet markeringen gok ik dat dit geen jaren '50 pafs zijn. Deze zijn jonger.

Toevoeging part deux,

Die stickers lijken ook op repro's.

Het begint hier steeds harder te rinkelen.


En waar is de binding rond de hals gebleven, of hadden deze modellen dit niet?
Is dit een hele vroege ES- studio?

stijnkenens
29 september 2013, 23:14
Laat die maar liggen, teveel geld voor een gemassacreerde gitaar.
Wat zijn die plekken achter het staartstuk? Volgens mij is er heel veel verbouwd aan die gitaar d
Heb een paar jaar geleden een es125 gekocht die meer origineel was voor minder geld !


s.

Dutch66
30 september 2013, 10:52
eh......, help is, het logo op de headstock....., ziet er erg "achteraf" opgeplakt (fake) uit toch, of hoort dat zo ??

(3e foto..)

Sanderltd
30 september 2013, 11:18
Het decal ziet er inderdaad, als ik inzoom, niet juist uit. Met name de zwarte ruimte rond de letters. Die lijkt veel te klein te zijn.
En de gitaar zelf is inderdaad ooit fel verbouwd geweest.

Wat betreft de headstock en het logo; dat heb ik nog wel al gezien bij andere Gibsons. Wat je ziet is (denk ik!) de nitro-lak die naar beneden zakt en zo het oude logo beter zichtbaar maakt. Op mijn LP Studio heb ik, in heel lichte mate, hetzelfde probleem. Maar natuurlijk weet je het nooit. Wie weet wat er ooit allemaal mee gebeurd is.

Hotpepper01
9 oktober 2013, 08:32
Een prima referentie en informatiebron voor Gibson historie en modellen vind ik http://home.provide.net/~cfh/gibson.html

Er staat ook informatie over de echte PAF en de nagemaakte PAFs en wel hier http://home.provide.net/~cfh/paf.html