PDA

View Full Version : HNGD Taylor!



jutter
29 september 2013, 14:11
Ik had nog een klein gitaarpotje en na wat op rommelmarkten te hebben gestaan kon ik gaan kijken voor een redelijke akoestische gitaar, oftewel de zoektocht kon beginnen! Heel vroeger (35jaar geleden) weleens een nylonstring gehad maar daar vond ik niets aan. Amper op gespeeld, verkocht en daarna nooit meer één gekocht. Op de één of andere manier begin ik de laatste paar jaar akoestisch toch wel heel erg mooi te vinden. Plus dat je zo'n gitaar makkelijk even kan meenemen om even ergens anders te spelen. In een ander topic ('Chinese meuk') had ik al verteld dat ik op een Chinese Maison had gespeeld en die eigenlijk best wel goed vond. Gistermorgen zou ik hem ophalen maar helaas was hij al verkocht. De gitaarboer heeft nogal wat keus uit Taylors. Ik vind ze stuk voor stuk erg mooi afgewerkt. Ik heb de Taylors vergeleken met Martins uit dezelfde prijscategorie en de Taylors spreken mij meer aan. Ten eerste de bespeelbaarheid: hij ligt gewoon lekkerder in mijn hand en speelt daardoor soepeler. Ten tweede de klank: mooie open basklank en het hoog is sprankelend, erg mooi! De Taylor waar ik het over heb is een instapmodel, de 110. Nu ben ik niet zo'n kenner van akoestische gitaren maar ik heb wel een goed stel oren aan mijn kop! Voor deze prijs vind ik dat je heel veel waar voor je geld krijgt en heb hem dus gekocht!
De zijkant en achterkant is weliswaar Sapele (wat voor houtsoort dat ook mag zijn....) gelamineerd en de top is van Sitka Spruce (wat voor houtsoort dat ook mag zijn, maar is wel massief!). De toets is van ebben en de brug ook. Affijn, ik ben blij!

Voilà:

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Taylor/Taylor004_zpsc9b7c741.jpg

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Taylor/Taylor018_zps2e6f8186.jpg

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Taylor/Taylor010_zpsf7f9d4de.jpg

jutter
29 september 2013, 14:12
Nog een paar:

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Taylor/Taylor007_zpseae683d5.jpg

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Taylor/Taylor006_zpsc695eb44.jpg

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Taylor/Taylor014_zpsb16dd0d1.jpg

Rizz
29 september 2013, 17:19
Nice, gefeliciteerd! Ik ben er niet weg van, maar Taylors zien er altijd goed uit, erg herkenbaar ook. Sapèle is een mahoniesoort

Veel speelplezier!

LaurentB
29 september 2013, 17:22
Altijd gewoon testen, en ja ook de instapmodellen van Taylor kunnen erg goed klinken. Ik heb een 114 staan bij mijn vriendin in Amerika, die ik tweedehands gekocht heb daar (omdat het belachelijk duur begint te worden extra bagage mee te nemen), en die speelt en klinkt heel fijn, gefeliciteerd!

jutter
29 september 2013, 17:27
Nice, gefeliciteerd! Ik ben er niet weg van, maar Taylors zien er altijd goed uit, erg herkenbaar ook. Sapèle is een mahoniesoort

Veel speelplezier!

Hey Richie, bedankt voor je info!

jutter
29 september 2013, 17:33
[QUOTE=LaurentB;3021387]Altijd gewoon testen, en ja ook de instapmodellen van Taylor kunnen erg goed klinken. Ik heb een 114 staan bij mijn vriendin in Amerika, die ik tweedehands gekocht heb daar (omdat het belachelijk duur begint te worden extra bagage mee te nemen), en die speelt en klinkt heel fijn, gefeliciteerd![/QUOTE

De gitaarboer heeft meerdere 110 hangen en daar zit onderling ook veel verschil tussen. Daaruit heb ik de gitaar gekozen die mij het meeste aansprak. Deze bleef over en vind hem heerlijk! Ik denk dat ze bij Taylor goed bezig zijn en fantastische gitaren afleveren!

jutter
29 september 2013, 17:36
@LaurentB,

Het enige verschil met een 114 is dat die van jou een Grand Auditorium is?

Ruudj
29 september 2013, 19:28
Ik vind Taylor gitaren nogal 'overprized' maar moet toegeven dat ze wel kwaliteit leveren (voor teveel Pleuros, dat dan weer wel)

vulvasonic
30 september 2013, 02:58
Wow, die keukentafel heb ik zelf ook nog gehad. Met bijbehorende stoeltjes. In dezelfde kleur! Mijn ouders hadden ze al toen ik nog maar 5 jaartjes jong was en naar mijn eerste singletjes van The Sweet luisterde over mijn eigen witte platenspelertje met ingebouwde spekertjes in de oranje plastic klep. Heerlijke herinneringen. Ik kreeg er meteen een warm gevoel bij. :)

Je verhaal lijkt een beetje op dat van mij. Ooit begonnen op een klassiek gitaartje met nylon snaren en na een jaar overgestapt op de elektrische gitaar. Altijd al een goede akoestische staalsnaar willen hebben, maar dat kwam er nooit van. Tot anderhalf jaar geleden. En nog steeds dolblij.

En die gitaar van jou maakt me ook al dolblij. Ik ken 'm niet. Ik geloof ook niet dat ik überhaupt een Taylor in mijn handen heb gehad in mijn zoektocht naar mijn droomgitaar. Ik kan er dan ook maar weinig anders over vertellen dan dat ik het een geweldig mooie gitaar vind om te zien. Echt een prachtig ding! En ik ben heel erg van het uiterlijk. Ik bedoel, een gitaar moet zo aantrekkelijk ogen dat je 'm het liefst de hele dag in je handen hebt (bij wijze van spreken dan). En die gitaar van jou heeft dat absoluut. Ik ken Taylor als een goed en betrouwbaar merk. Nu weet ik ook wel dat zoiets heel weinig zegt over de kwaliteit van zomaar een willekeurig exemplaar, maar een dergelijke reputatie geeft MIJ in ieder geval altijd al wat meer vertrouwen, waardoor ik sneller geneigd ben een gitaar op te pakken en aan te nemen dat eventueel aanwezige tekortkomingen volledig mezelf aan te rekenen zijn, waardoor ik harder mijn best doe (want aan de gitaar kan het niet liggen) en waardoor ik uiteindelijk gewoonweg beter ga spelen. Bij een gitaar van een 'B merk' heb ik veel sneller zoiets van: "Zie je wel? Kutgitaar!" Om vervolgens het ding aan de kant te leggen. Mijn hersentjes kennen vele kronkels. :D
Jouw bloedmooie gitaar is er eentje in de categorie 'GEEF HIER, IK WIL SPELEN!!!!"

Ergo, gefeliciteerd met je aanwinst. En ik hoop dat jullie samen nog hele mooie tijden tegemoet gaan. :)

jutter
30 september 2013, 11:14
@Vulvasonic
Mario, jij kan het altijd mooi zeggen! Het was mij ook al vaker opgevallen dat we dezelfde ideeën en smaak hebben. Zoals die mooie cherry sunburst strat van je, die heb ik ook gehad ('82 Dan Smith). Nu zelfs keukentafeltjes en akoestische gitaren, hahaha! Als ik weer eens wat van je lees op dit forum herken ik mezelf er ook vaak in, en niet alleen over gitaren.... Leuk!

Groet,
Alex

jutter
30 september 2013, 11:19
Ik vind Taylor gitaren nogal 'overprized' maar moet toegeven dat ze wel kwaliteit leveren (voor teveel Pleuros, dat dan weer wel)

Overprized vind ik ze zeker niet. Wat overprized is, zijn die Martins DX, compleet van plastic en voor dezelfde priis als die van mij. Dan pas betaal je voor de naam 'Martin'! Nee, geef mij dan maar een Taylor: mooie ebben toets en brug en een hele mooie Sitka top. Niks kunststof!

muziekschuur
30 september 2013, 11:26
Mooi..... gitaren kijken met een kop koffie in de hand aan je eigen keukentafel.... genot....!!!

Veel speelplezier.... Ziet er puik uit....!!

Rizz
30 september 2013, 11:28
Overprized vind ik ze zeker niet. Wat overprized is, zijn die Martins DX, compleet van plastic en voor dezelfde priis als die van mij. Dan pas betaal je voor de naam 'Martin'! Nee, geef mij dan maar een Taylor: mooie ebben toets en brug en een hele mooie Sitka top. Niks kunststof!



Helemaal waar, Martins zijn echt absurd duur vooor de kwaliteit die je er voor krijgt. Voor eenzelfde kwaliteit gitaar als de mijne betaal je bijna het 3-voudige bij Martin. Dan valt Taylor nog mee. :P

Ik vond de 214CE ook erg goed trouwens, niets mis mee..

jutter
30 september 2013, 11:31
Mooi..... gitaren kijken met een kop koffie in de hand aan je eigen keukentafel.... genot....!!!

Veel speelplezier.... Ziet er puik uit....!!

Thanks! Hoe weet jij trouwens dat ik, op het moment dat ik de foto's nam, een kop koffie in mijn hand had???

jutter
30 september 2013, 11:32
Helemaal waar, Martins zijn echt absurd duur vooor de kwaliteit die je er voor krijgt. Voor eenzelfde kwaliteit gitaar als de mijne betaal je bijna het 3-voudige bij Martin. Dan valt Taylor nog mee. :P

Ik vond de 214CE ook erg goed trouwens, niets mis mee..

Richie, ik vind de 214CE er erg mooi uitzien! Wie weet komt die er ook nog eens....!

Ruudj
30 september 2013, 11:52
Overprized vind ik ze zeker niet. Wat overprized is, zijn die Martins DX, compleet van plastic en voor dezelfde priis als die van mij. Dan pas betaal je voor de naam 'Martin'! Nee, geef mij dan maar een Taylor: mooie ebben toets en brug en een hele mooie Sitka top. Niks kunststof!

Die DX serie van Martin zijn idd ook overprized, maar hetzefde kan gezegd worden van (bijvoorbeeld) de Taylor 100 serie. Kost zo rond de 700,- en dan heb heb je een gitaar waarvan alleen het bovenblad massief is. Natuurlijk is dat overprized! Maar ja, smaken en meningen verschillen. Geeft niks, zo houden we de op dit Forum alle discussies in stand ;)

vulvasonic
30 september 2013, 13:26
@Vulvasonic
Mario, jij kan het altijd mooi zeggen! Het was mij ook al vaker opgevallen dat we dezelfde ideeën en smaak hebben. Zoals die mooie cherry sunburst strat van je, die heb ik ook gehad ('82 Dan Smith). Nu zelfs keukentafeltjes en akoestische gitaren, hahaha! Als ik weer eens wat van je lees op dit forum herken ik mezelf er ook vaak in, en niet alleen over gitaren.... Leuk!

Groet,
Alex

Hahahaha....., dank je! :D
En het klopt wat je zegt. Pas nadat ik mijn reactie op jouw bericht had gepost vannacht zag ik je naam staan. Ik dacht meteen:"Dat is toch die gast die mijn Dan Smith strat zo mooi vond?"
Ik wist het niet 100% zeker, maar nu wel. Inderdaad apart. :)

showband
30 september 2013, 13:42
ik vind die 110's echt prima prijs/kwaliteit. Heb ooit een hele ochtend bij casa benelli gitaren staan vergelijken. En deze sprong er uit. Er was overigens ook een mooie yamaha die veelzijdiger was, maar daarmee stukken minder karakter had.
Die van mij is echt dat brede "name of the game" van abba akkoordenwerk voor een prikkie.

Mijne heeft een fishman systeem (piezo+mike) en als je dat ding stereo opneemt is het geluid zo breed als een concertvleugel op een zonnige dag.

heerlijke gitaren! Vanavong gelijk weer op spelen. :)

Ruudj
1 oktober 2013, 08:32
ik vind die 110's echt prima prijs/kwaliteit. Heb ooit een hele ochtend bij casa benelli gitaren staan vergelijken. En deze sprong er uit. Er was overigens ook een mooie yamaha die veelzijdiger was, maar daarmee stukken minder karakter had.
Die van mij is echt dat brede "name of the game" van abba akkoordenwerk voor een prikkie.

Mijne heeft een fishman systeem (piezo+mike) en als je dat ding stereo opneemt is het geluid zo breed als een concertvleugel op een zonnige dag.

heerlijke gitaren! Vanavong gelijk weer op spelen. :)

Dat Taylor prima gitaren bouwt staat voor mij ook niet ter discussie

grayfink
1 oktober 2013, 10:15
Mooi ding Jutter :)
@rizz, wat heb je op Taylor tegen dan?
Vorige week heb ik even gespeeld op de 310ce van de gitaarleraar van mijn zoon. Heerlijk ding!

jutter
1 oktober 2013, 19:39
Mooi ding Jutter :)
@rizz, wat heb je op Taylor tegen dan?
Vorige week heb ik even gespeeld op de 310ce van de gitaarleraar van mijn zoon. Heerlijk ding!

Dank je Hans! Ben er ook erg blij mee!

jutter
1 oktober 2013, 19:45
[QUOTE=Ruudj;3021824]Dat Taylor prima gitaren bouwt staat voor mij ook niet ter discussie[/QUOTE

Voor mij ook niet.

jutter
1 oktober 2013, 19:47
ik vind die 110's echt prima prijs/kwaliteit. Heb ooit een hele ochtend bij casa benelli gitaren staan vergelijken. En deze sprong er uit. Er was overigens ook een mooie yamaha die veelzijdiger was, maar daarmee stukken minder karakter had.
Die van mij is echt dat brede "name of the game" van abba akkoordenwerk voor een prikkie.

Mijne heeft een fishman systeem (piezo+mike) en als je dat ding stereo opneemt is het geluid zo breed als een concertvleugel op een zonnige dag.

heerlijke gitaren! Vanavong gelijk weer op spelen. :)

Heb je al eens opgenomen zonder piezo dus met alleen een microfoon?

Rizz
1 oktober 2013, 20:10
@rizz, wat heb je op Taylor tegen dan?

Eigenlijk niet heel veel...

Misschien is de 110 prima prijs/kwaliteit verhouding, daar wil ik vanaf zijn, ik heb er nog niet op gespeeld. Maar rond de €800-€1000 vind ik dat er beter klinkende gitaren zijn. Ook bij Taylor betaal je wat meer voor de naam. In een ander recent topic werden de Eastmans rond deze prijsklasse als neutraal klinkend omschreven, ik vind dat voor deze gitaren gelden. Misschien ligt de "Taylorsound" mij gewoon niet, dat is altijd mogelijk..

Over smaak en vooroordelen valt niet te twisten en bij mij valt Taylor samen met Martin: Wil je een goede gitaar, betaal je er (te) veel voor.

grayfink
1 oktober 2013, 20:16
Ok, duidelijk. Zelf heb ik dat gevoel helemaal niet. Zag nog een 310 voor 750€ op Marktplaats staan en flink gas. Maar op dit moment even geen budget voor vind mijn vrouw. Af en toe maar een paar tientjes achterover drukken en uiteindelijk kopen als ze niet thuis is.
Merkt ze niets van. :soinnocent:

Ruudj
2 oktober 2013, 08:39
Ok, duidelijk. Zelf heb ik dat gevoel helemaal niet. Zag nog een 310 voor 750€ op Marktplaats staan en flink gas. Maar op dit moment even geen budget voor vind mijn vrouw. Af en toe maar een paar tientjes achterover drukken en uiteindelijk kopen als ze niet thuis is.
Merkt ze niets van. :soinnocent:

Heel herkenbaar :) Heb regelmatig gas, maar een vriendin die hemel en aarde beweegt om
me op andere gedachten te brengen . Stiekem sparen dan maar :sssh:

Ruudj
2 oktober 2013, 08:43
[QUOTE=Ruudj;3021824]Dat Taylor prima gitaren bouwt staat voor mij ook niet ter discussie[/QUOTE

Voor mij ook niet.

Ik vind alleen dat je voor dat geld zeker een full solid gitaar mag verwachten; dus geen gelamineerde kast

showband
2 oktober 2013, 09:32
Heb je al eens opgenomen zonder piezo dus met alleen een microfoon?

Ik heb speciaal een akoestische gekocht voor thuis opnames.

Zij heeft zowel piezo als microfoon, dus de keuze piezo en / of microfoon maak ik tijdens de mix ;)
Maar meestal zet ik ze iets uit het midden en tem ik het hoog bij de piezokant, en het laag aan de microfoonkant. Dan heb je een prachtige true stereogitaarsound.

Maar zij projecteert in de homestudio prachtig. Zeker omdat ik ook gewoon om de gitaarsound laminaat op de grond heb. En een losse plank voor de reflectie. Dus met een omni kleinmembraam kun je een prachtig vullend geluid krijgen.

Als je die wil mixen met het DI signaal moet je die dan weer wel heel strak in de fase zetten in de computer.

Zij heeft geen donderend laag. Maar dat ik eigenlijk wel iets waar ik bewust voor kies. In arrangementen werkt dat voor mij niet zo goed.