PDA

View Full Version : Het ideale high quality pedalboard voor live optredens



tnijland
28 september 2013, 18:59
Ik was wel eens benieuwd wat jullie ideale pedalboard zou zijn voor live optredens. Ik zoek dus niet naar jouw sound of wacky stuff maar naar een heel praktisch inzetbaar pedalboard dat je snel over iedere PA (dus geen gitaar amp) kan inpluggen en er ook direct mee kan gaan spelen. Beeld jezelf maar in dat je alle stijlen muziek moet kunnen spelen.

Zelf heb ik als basis een Koch Pedaltone (met speaker simulator) voor de clean, crunch en lead sounds en momenteel een Line6 M5 voor de effecten maar merkte dat dit qua effecten (1 effect) toch te beperkt is.

Dus.... ben ik benieuwd hoe jouw ideale pedalboard (max. 5 pedalen) eruit ziet als je niet teveel mee mag nemen maar wel een hoge kwaliteit sound uit de PA wilt halen. Welke effecten (compressor, reverb, modulation, delay speaker simulator etc.) zou je op dit pedalboard plaatsen.

Modelers a la Axe-Fx mogen niet meedoen ;-) maar wees wel concreet in de keuze van je pedalen, de volgorde en waarom je dit pedaal op het pedalboard zou plaatsen).

Pepe
28 september 2013, 19:39
Op mijn main board zit een Marble blues box, een custom SJ effect van een gecombineerde photocell/harmonic trem, TC mini tuner en een Line6 delay.
Ik heb van al die dingen, trems, delays, tuners en overdrives een hele zooi, van cheap 2 boetiek maar dit zijn de winnaars.


Maar euh... misschien vergis ik me maar was jij niet ook een lex bos fan en gebruiker van dat analoge effect ding waar hier een thread van loopt?

tnijland
28 september 2013, 20:15
Ha, Ha. Ja dat klopt maar de Vintage Revolution Pedalpro is 19" en die gebruik ik alleen thuis en heb ik in een rack ingebouwd (met GT Trio preamp, Mesa Boogie 295 Simul Class stereo power amp en 2 2x12" Paul Lenders cabinets). Op analoog gebied zijn er geen betere effecten in deze wereld (zo puur en verschrikkelijk goed en vol) maar ik wil dit moois gewoon niet teveel belasten en daarom neem ik dus meestal toch een simpel pedalboard mee voor optredens zodat ik direct in kam pluggen ;-) Minder kwaliteit maar toch praktischer. Als ik een echte pro zou zijn en op conservatoria of theaters zou spelen zou ik als fx unit altijd de VR-Pedalpro meenemen...

Daarnaast speel ik zowel toetsen als gitaar en zoek ik altijd naar die compacte set die zowel gitaar als toetsen geweldig laat klinken.

Maar om de vraag om te draaien richting het topic, ik zie toch ook bij jouw oplossing een buizen preamp (Marble is geweldig en ook de Lex Bos zal goed uitpakken) i.c.m. met wat effecten dus wat dat betreft zitten er zeker overeenkomsten. Als je dit zou combineren met een goede speaker simulator kom je dus een heel eind.

Lexvandoef
28 september 2013, 22:38
Heb je qua speakersim al eens gekeken naar de Two Note Torpedo cab? Past op je pedalboard en het werken met IR's is echt top vind ik zelf! Ik neem thuis veel op met IR's icm een klein buizentopje en een dummyload, dat moet met een Koch pedaltone en een Torpedo cab ook wel leuk klinken denk ik zo :).

Mitch
28 september 2013, 23:02
Mijn eerste ingeving is Pedaltone +M9 ipv M5, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.
Ik heb een tijdje zelf ook versterkerloos gespeeld als gecombineerd toetsenist/gitarist maar ik was er nooit tevereden over en te gierig om 300+ uit te geven aan een preamp :listen: Anyway, wil je een pedalenboardje gaan gebruiken plus de Pedaltone?
Ik vind het een beetje onzin om te gaan vertellen wat jij zou "moeten" kopen en heb geen idee waarom het nuttig is om specifieke pedalen te noemen als mijn situatie geheel anders is dan de jouwe, maar vooruit. Op mijn kleine boardje voor de gebrek-aan-beenruimte-gigs:
Korg DT10 - Ibanez PM7 - BYOC TriBoost - Hardwire SC2 - Ibanez DML10
Voordeel: op de SC2 zitten twee drivestanden. Op de PM7 zit zowel een subtiele als een dikke phaser en nog twee meer freaky sounds, op de DML zitten delay, modulated delay, chorus en flanger. Je moet alle pedalen een kleine beetje leren kennen om ze snel in te stellen maar het is prima te doen en ze hebben allemaal wel karakter. ja, ook die ene digitale ;)

telecastermaster
29 september 2013, 00:08
Wat Lex zegt.:sssh:

Ik zou gewoon mijn eigen board nemen en een beetje downsizen.

Dus Effectrode compressor -> AMT SS-11 voorversterker -> Torpedo CAB -> Zoom Multistomp -> Strymon Flint.

Daar redt ik het wel mee...

http://farm9.staticflickr.com/8265/8636430865_20a2d271d2_b.jpg

vulvasonic
29 september 2013, 07:01
Ook ik gebruik de Koch Pedaltone als uitgangspunt voor alle geluiden die ik kan en wil gebruiken. Alle basisgeluiden zitten er in, van clean via rauw tot volledig 'over the top'. En dat stuur ik het liefst uit naar de cleane input van een goede, betrouwbare, solide buizenversterker. In mijn geval is dat meestal de Vox AC30, maar feitelijk kan het alles zijn wat een goede, clean klinkende versterker nodig heeft. En het is me wel eens overkomen dat ik door omstandigheden genoodzaakt was om de Pedaltone rechtstreeks naar de mengtafel uit te sturen. En dat klonk prima, ofschoon ik het gebruik van een versterker absoluut prefereer.
Verder bestaat mijn bakkie uit de volgende effecten:
1: Als eerste uiteraard een Boss tuner (maar die tel ik even niet mee als effect) :D
2: De Vulvasonic Zone, een licht aangepaste versie van de Z-Vex Super Hard On. Dit effect staat ALTIJD aan (dus eigenlijk mag je die ook niet meetelllen als effect) :D Dat pedaal zorgt ervoor dat mijn geluid rauwer wordt. Maar tegelijkertijd, en dat is het wonderlijke van dit pedaal, stelt het je in staat om veel dynamischer te spelen, omdat het zeer goed reageert op je aanslag en je manier van spelen, EN het maakt je geluid veel directer, alsof het alle overbodige rommel weg filtert. Het is werkelijk een ongelofelijk bijzonder ding.
3 en 4: De combinatie van een EHX Octave Multiplexer en een EHX Bass Balls. Ik gebruik ze wel eens los van elkaar, maar meestal werken ze samen als een team. Daarom wil ik nog steeds een eenvoudig loop apparaatje laten maken, zodat ik ze beide met 1 stamp op de knop kan aanzetten, of ze volledig uit het signaalpad kan flikkeren. Het klinkt zo vunzig dat het altijd alle ogen opent van de mensen in het publiek. Dát is echt mijn ding. Heerlijk!!!
5: Als laatste gebruik ik in de effects loop van de Pedaltone een eenvoudige, maar door mij zeer geliefde digitale delay van Boss (de DD-5 meen ik). Ik neem aan dat ik niet hoef uit te leggen waarom. :)

Al met al neemt dit alles toch nog behoorlijk wat ruimte in beslag en heel erg 'allround' is het ook niet. Maar wel lekker.

Het liefst gebruik ik ook nog een wah-wah en een EHX Frequency Analizer (of zoiets). Helaas is van de laatste de voeding kwijt. :(
Wat ik ook steeds kwijt raak is mijn E-bow. Het is WEL een effect, maar het zit NIET in mijn pedalenbakkie. Vandaar ook dat ik 'm altijd kwijt ben. Ik gebruik 'm dan ook niet zo vaak.

Geen idee of je iets aan dit verhaal hebt, maar ik had gewoon even zin om tóch maar te reageren. Mijn excuses daarvoor. :seriousf:

tnijland
29 september 2013, 14:10
Alvast bedankt voor jullie eerste reacties. Verder zie ik bij sommige oplossingen ook de inzet van een digitaal multi-effect pedaaltje waardoor de setup wat veelzijdiger wordt. Ook het dynamischer maken van je sound met een booster/tone shaper waar ZVex en Xotic bekend om staan komt terug in de reacties.

Interessant. Ik denk dat met name de tip m.b.t. die Torpedo Cab wel eens heel goed zou kunnen uitpakken voor het spelen direct in een PA systeem. De speaker simulator van de Koch Pedaltone is niet slecht maar ik verwacht de de Torpedo sim wel wat beter is.

Het verraste me wel een beetje dat er vrijwel geen signal loopers worden ingezet om de sound intact te houden...

arjanb01
29 september 2013, 14:47
Of een mesa boogie v-twin, maar die is alleen tweedehands nog te krijgen. Waren destijds erg dure units maar klonken te gek vond ik. 3 kanaals, fx loop. Dus met losse pedaaltjes aan te sluiten voor fx.
De nieuwste versie koch pedaltone is ook te gek, alleen ook erg duur, rond de 600 eu nieuw! Door koop je ook een goeie buizenamp voor.

peter_heijnen
29 september 2013, 16:04
...jouw ideale pedalboard (max. 5 pedalen) eruit ziet als je niet teveel mee mag nemen maar wel een hoge kwaliteit sound uit de PA wilt halen.
1 carl martin plexitone (de grote) > 2 strymon mobius > 3 expr pedaal voor wah mobius > 4 (de grote) tc flashback > 5 torpedo cab

Bij voorkeur de strymon en flashback in een tb-loop maar dan haal ik de 5 pedalen niet meer.

showband
29 september 2013, 16:47
De kern voor mij is een A/B switch. Die kiest tussen een boss parameet EQ en een digitech hotrod. (de mix. uitgang niet de inst. natuurlijk)
Output naar een DI box en klaar.

Ik leuk het op met een phaser en envelope filter en zender maar in de kern doe ik het met die twee doosjes. Werkt al jaren prima en ik heb alles verder gehad en geprobeerd vanaf het uitkomen van de eerste roland GP-8 af...

tnijland
29 september 2013, 18:45
Klinkt allemaal goed en doordacht. Nou moet ikzelf natuurlijk ook met een bordje komen ;-)

1. Koch Pedaltone voor een dynamische clean, crunch en lead sound. Er zit zelfs een solo boost op!
2. Lehle D.Loop signal looper waardoor allen de ingeschakelde loops werken met als bijvangst een buffer
3. Eventide H9 multi-effect welke voornamelijk voor de galm maar ook aparte effecten kan worden gebruikt.
4. Strymon Timeline voor de perfecte delay sounds.
5. Torpedo Cab simulator pedal voor meer variatie in mijn basis sounds.

Ik had er nog zo graag een expressie pedaal bij willen hebben...

dml
30 september 2013, 06:59
Koch Pedaltone + TC Nova System of Line6 M9.
Op dit moment heb ik overigens als back up voor mijn POD HD Pro een CM Plexitone (de grote) + Palmer PDI09 + Turbo Tuner, daar moet nog een Nova System of M9 bij komen. En als het echt niet anders kan, voldoet een delay a la DD-7 ook.

tnijland
30 september 2013, 09:09
De Line6 m9 is idd een mooie en compacte oplossing maar mist de mogelijkheid om effecten voor je drive te plaatsen en word daardoor dus een compromis. De goede delay sounds zijn voor mij de primaire reden geweest om een M5 op het board te plaatsen. Toch heb je wel een punt want een goede overdrive icm een Nova System of M9 is compact en klinkt ook nog eens erg goed.

De Plexitone ken ik zelf niet maar neem aan dat het een aantal goede basis sounds bevat. Ik heb voor een Koch Pedaltone gekozen omdat het clean (incl. randje) erg goed is.

Luke-wannabe
30 september 2013, 10:16
Ik speelde eens een keer in een klein kroegje met mijn standaard pedalboard over de zanginstallatie. Klinkt niet geweldig, maar ik vond mijn sound meer dan acceptabel! Dat is dus een cheap Höfner fuzz pedaal, Zvex Box of Rock, Korg dt10, Boss tr2 en EHX Memory Toy. Hier een klein filmpje van desbetreffend optreden:


http://www.youtube.com/watch?v=y-KDyyGtpXw

onrust nv
30 september 2013, 12:19
dit ziet er wel handig uit ofniedan?

http://www.petecornish.co.uk/gilmouralltube.html

vulvasonic
1 oktober 2013, 05:14
dit ziet er wel handig uit ofniedan?

http://www.petecornish.co.uk/gilmouralltube.html

Tsja, die Pete kan er wat van. Er zal ook wel een zeer stevig prijskaartje aanhangen. Maar het ziet eruit als iets waarvoor ik een moord zou willen doen. Zeer compact, superhandig, eenvoudig (ondanks de waarschijnlijk vele mogelijkheden) en vooral ook zeer betrouwbaar.
En gek genoeg doet het ding me denken aan de Boss ME-5 (niet te verwarren met de Boss ME-50!!!). De Boss ME-5 was de eerste vloerprocessor. Toen het ding uitkwam heb ik meteen al mijn pedalen verkocht om het ding te kunnen kopen. Was iets van 1600 gulden. De Boss ME-5 was een heel slim en compact apparaat en zeer robuust. Alle populaire effecten zaten er in. Er zat ook nog een externe effectsloop in en een uitgang voor een extra switch om tussen alle 64 programmeerbare presets te kunnen schakelen. Ik heb er vele jaren mee gespeeld. Het hele spul, inclusief extra switch, extra pedaaltje (octaver) en mijn snoeren, paste met gemak in een kek en chic attaché koffertje. Ik zweer het je, dat ding was in alle opzichten PERFECT! Je had verder niets nodig. Ideaal. En ik mis die tijd enorm (serieus).

Maar ja, het ding had natuurlijk ook wel enkele nadelen. Het geluid was heel aardig en hij was behoorlijk veelzijdig. Alleen was het niet veelzijdig genoeg en het geluid was bij lange na niet perfect.
Ik geloof dat daarna de ME-10 kwam en dat ding was al een heel stuk beter. Ach, iedereen weet hoe het met die dingen is afgelopen. Gitaristen stapten massaal over op de 'good old' losse pedaaltjes. Tegenwoordig kun je ze amper nog krijgen. Ik heb mijn 1600 gulden kostende ME-5 uiteindelijk verkocht voor €50,- :)

En toch, als ik dan toch even een verband wil leggen met het onderwerp van dit topicje....., ik zou GRAAG nog een keer de mogelijkheid willen onderzoeken of de combinatie van een Koch Pedaltone met (bijvoorbeeld) de ME-10 niet eigenlijk gewoon een zeer bevredigend resultaat op zou leveren. Het zou me/je zoveel gedoe besparen.... En als je ze 2de hands kunt vinden betaal je er nog geen drol voor.
Hmmmmmmm....., toch maar eens rond gaan kijken. :D

tnijland
2 oktober 2013, 00:19
Ik denk dat de Pedaltone een goede keuze is vanwege de buizen preamp. Tevens verwacht ik dat de Boss je klank puurheid toch gaat aantasten al ben ik het wel met je eens dat die dingen enorm gebruikersvriendelijk zijn.

akkebaas
5 oktober 2013, 09:31
Sex Drive, Rockett Chicken Soup, M9, Memory Man, Tech 21 Blonde.

Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar dat zou wel werken denk ik. Ga ik binnenkort eens proberen...

Harald
5 oktober 2013, 10:00
dit ziet er wel handig uit ofniedan?

http://www.petecornish.co.uk/gilmouralltube.html

Wat zou er nog allemaal bij staan aan de zij of achterkant van het podium? Kan me van dat Pink Floyd optreden in Venetië herinneren dat hij letterlijk elk Boss pedaaltje ergens op een plank had staan, en dan sommige dubbel. Dat werd dan weer met een voetpedaal bediend.

E-J
5 oktober 2013, 11:02
De aanschaf van een Line 6 M9 heeft een einde gemaakt aan mijn GAS naar veel duurdere modulatie en delaypedalen. Ik speel in een coverband en in de backing groep van een singer-songwriter, en op deze manier kan ik snel switchen tussen een groot aantal verschillende effecten, al dan niet in combinatie met een paar 'boutique' overdrive pedalen. Het klinkt niet alleen goed, maar bespaart me een hoop tapdansen, en alles past prima op een Pedaltrain Jr..


Wat zou er nog allemaal bij staan aan de zij of achterkant van het podium? Kan me van dat Pink Floyd optreden in Venetië herinneren dat hij letterlijk elk Boss pedaaltje ergens op een plank had staan, en dan sommige dubbel. Dat werd dan weer met een voetpedaal bediend.

Hij heeft nog een rack erbij, met o.a. een delay, harmonizer, Uni-vibe, maar al met al is zijn huidige setup een stuk simpeler dan de idioot grote van de jaren '80 en '90. Kijk voor meer informatie over zijn 2006 rig (http://www.gilmourish.com/?page_id=218) en 1994 rig (http://www.gilmourish.com/?page_id=2117).

peter_heijnen
20 oktober 2013, 14:09
1 carl martin plexitone (de grote) > 2 strymon mobius > 3 expr pedaal voor wah mobius > 4 (de grote) tc flashback > 5 torpedo cab

Bij voorkeur de strymon en flashback in een tb-loop maar dan haal ik de 5 pedalen niet meer.
Wat een ouderwets gedoe eigenlijk met wel 5 pedalen! :)
De eventide h9 is uit en daarom kies ik nu hiervoor: CM plexitone > eventide h9 + x-pedaal > torpedo

Niet ondenkbaar dat mijn plankje er binnenkort zo uit gaat zien....

tnijland
21 oktober 2013, 20:40
Peter, dat klinkt echt als een hele goede oplossing. Ik zat zelfs aan precies eenzelfde setup te denken maar dan met de Koch Pedaltone als drive unit i.p.v. de CM Plexitone. Ik kom net uit de US en helaas hadden ze de H9 nog niet in store dus dat was jammer.

Ben dus bijzonder benieuwd naar de H9 vanwege de veelzijdigheid. Volgens mij wordt dat een mooie compacte gitaarset die ik samen met mijn Kurzweil toetsenset kan combineren. Helaas heb ik ook nog geen 2e hands X-act speakers kunnen vinden want dat lijkt me echt de kers op de taart ;-)

Ik weet nu inmiddels wel waar ik voor mijn live-set naar wil toewerken...

peter_heijnen
21 oktober 2013, 21:15
Hey Theo, ja hij is mooi he. Met een pedaltone is natuurlijk ook erg mooi maar mij te groot.

Meneer I.
21 oktober 2013, 21:37
Mijn basis bestaat uit een:

1. AMT SS-30 met een Palmer PDI-09 (geweldige speakersim met output voor de PA)
2. Korg Pitchblack tuner
3. Line6 M13 met expressiepedaal en expressiepotmeter.
(4. Line6 G30 Relay)

Beetje vals gespeeld de M13 heeft natuurlijk legio sounds ;)


De AMT heeft 3 basissounds: clean, overdrive en distortion op het zelfde volume niveau. Leadsounds gaan via de M13 komt er bijv. meteen een delay bij in de fx loop van de AMT.

Ik gebruik de M13 dus met patches, waarbij het expressiepedaal een Wah, een whammybar, of een variabele delay, reverb, phaser etc. kan zijn. Verder nog een potmeter aangesloten als 2e expressiepedaal, welke als mastervolume dient (een variabel volume effect in de fx loop gezet in elke patch).

Kan ik alles mee spelen in onze allround coverband.

peter_heijnen
22 oktober 2013, 08:40
Verder nog een potmeter aangesloten als 2e expressiepedaal, welke als mastervolume dient (een variabel volume effect in de fx loop gezet in elke patch).
Slim! Beetje als die ews scott henderson subtle volume control.

Btw ik heb twee m9's gehad en beide gaven problemen met het x-pedaal. De problemen waren er met zowel een oude boss als met een later speciaal aangeschaft line6 x-pedaal. Expressie gebruikte ik voor als wah maar de 'richting' van de werking kon zomaar omdraaien. Eerste keer dat het me overkwam was precies op een moment dat ik me geen fout kon veroorloven! Werkt de m13 wel goed?

En waarom gebruik je eigenlijk niet de cab out van de amt?

Meneer I.
22 oktober 2013, 10:19
Ik gebruik een omgebouwde vox wah met 20k potmeter als x pedaal zonder problemen. De pdi is meteen een di en ik heb drie settings (bright, normal en mellow) wat handig is bij wisselen tussen strat, tele en gibson.

Verzonden vanaf mijn HTC One V met behulp van Tapatalk now Free ('http://tapatalk.com/m?id=10')

tnijland
22 oktober 2013, 11:38
Die AMT kende ik nog niet. Bedankt voor je reactie! Het pedaal is niet duur en ik zag dat er meerdere versies van waren afhankelijk van de muziekstijl (ik zou zelf waarschijnlijk voor de AMT 11A tube 'classic rock' versie gaan). Leuk concept en ik ben erg beniewd hoe het klinkt.

Verder had ik precies dezelfde vraag als Peter. Ik heb namelijk zelf een Palmer PDI09 en vroeg me ook af of de cabinet simulator van de AMT niet beter is danwel het setje nog compacter kan maken...

Verdrr sluit ik me helemaal aan bij het gebruiken van een expressie pedaal om behalve volume, wah ook andere parameters te controleren. Vooral het spelen van een variabele tremolo rate is erg inspirerend ;-)

Meneer I.
22 oktober 2013, 13:10
De AMT SS-30 heeft zeer veel gain, ik heb de overdrive op ca een kwart staan en de distortion op ca de helft. Omdat het geheel in een koffer zit heb ik gekozen voor de fet versie. Klinkt en reageert nagenoeg net als een buizenbak, maar geen buizen die stuk kunnen gaan. Klinkt heel wat lekkerder dan de drives uit de HD500 van de zanger/gitarist.

Verzonden vanaf mijn HTC One V met behulp van Tapatalk now Free ('http://tapatalk.com/m?id=10')

Meneer I.
22 oktober 2013, 13:13
Overigens is de cab out van de amt prima, maar ik gebruik de settings van de pdi als een extra overall eq bij het wisselen van gitaren en sounds. En geen losse DI nodig.

Verzonden vanaf mijn HTC One V met behulp van Tapatalk now Free ('http://tapatalk.com/m?id=10')

telecastermaster
22 oktober 2013, 13:20
Ik vind de cab simulator van mijn AMT SS-11A ook prima (een van de betere analoge cab sim eigenlijk) maar ik vind mijn Torpedo CAB nog wel een heel stuk beter.

Hij was niet goedkoop, die Torpedo, maar ik heb er nog geen seconde spijt van.
Wel heb ik de software nooit werkend gekregen op mijn computer...

Meneer I.
22 oktober 2013, 15:38
http://img.tapatalk.com/d/13/10/22/y8e5umyv.jpg

Hier een foto waar het geheel in een showmaster 48 case zit. Is wel een zwaar koffertje btw.

tnijland
22 oktober 2013, 17:44
Mooi setje en ook ideaal qua configuratie mogelijkheden. Heb je de AMT in de loop van de M13 gezet zodat je fx ook voor de AMT kunt configureren?

Ik ben wel geneigd om met de redenering van telecastermaster mee te gaan want ook ik verwacht dat de Torpedo CAB idd betere cab simulatie heeft en meer sound variatie geeft. Wat ik destijds zelf gehoord heb tijdens een Pedalpro sessie waar ook de CAB even werd gedemonstreerd klonk namelijk erg goed.

Meneer I.
22 oktober 2013, 20:45
Ja kan m13 effecten voor en in fx loop van de amt zetten.

Verzonden vanaf mijn HTC One V met behulp van Tapatalk now Free ('http://tapatalk.com/m?id=10')

showband
23 oktober 2013, 07:57
ik vind het zeker een mooie configuratie. En een "all in one to DI" coverdoos zal toch altijd snel een zware showmaster worden...

dml
23 oktober 2013, 12:56
ik vind het zeker een mooie configuratie. En een "all in one to DI" coverdoos zal toch altijd snel een zware showmaster worden...

Waarom? Ik vraag me altijd af waarom covergitaristen overtuigd zijn van het feit dat ze zoveel mogelijk geluiden moeten hebben.

Meneer I.
23 oktober 2013, 13:47
Ik heb maar drie basissounds: clean, overdrive en distortion. De rest is kleuring (modulaties, filters, etc). Er zijn ook gitaristen die voor elk nr een andere amp/cab etc in modeller patches opslaan, dat doe ik zelf niet.

Verzonden vanaf mijn HTC One V met behulp van Tapatalk now Free ('http://tapatalk.com/m?id=10')

showband
23 oktober 2013, 13:52
Waarom? Ik vraag me altijd af waarom covergitaristen overtuigd zijn van het feit dat ze zoveel mogelijk geluiden moeten hebben.

dat gaat niet over veel geluiden.

een "all in one to DI" coverdoos zal toch altijd snel een zware showmaster worden.
Omdat je meestel een ontvanger, een voeding, een di box en een of twee effectdoosjes er in zal stoppen.

Dan zit je al een aardig eindje van een gitaar via een overdrive in een amp af....

peter_heijnen
23 oktober 2013, 18:32
Ik heb de h9 besteld en denk dat mijn mdf coverplankje van 33x24 straks met alleen h9 en plexitone alles gaat kunnen waar ik mijn covertjes mee speel. Ik ga het eerst proberen met mijn single plexitone, maar ja die grote plexitone heeft meer knopjes... :)

tnijland
23 oktober 2013, 21:15
Als hij goed bevalt, ga ik er ook eentje bestellen. Ik ben enorm benieuwd hoe de Eventide H9 klinkt en of er goed bruikbare presets inzitten of gemakkelijk zijn te maken. De clipjes zijn in ieder geval veelbelovend. Het enige waar ik een beetje bang voor ben is dat er single algoritmes in zitten waardoor je niet 2 or 3 effecten in serie kunt combineren. Dat probleem heb ik nu al met mijn Line6 M5 maar de M5 zou ik er dan eventueel voor kunnen zetten (maar dat doe ik liever niet i.v.m. signaal degradatie en gewenste compactheid).

De cabinet simulator van de Koch Pedaltone is voorlopig goed genoeg dus de Torpedo staat nog op de wachtlijst ;-)

peter_heijnen
23 oktober 2013, 21:39
Het enige waar ik een beetje bang voor ben is dat er single algoritmes in zitten waardoor je niet 2 or 3 effecten in serie kunt combineren.
Daar hoef je helaas niet bang voor te zijn want het is de realiteit: een algoritme tegelijk. Wel zijn er algoritmes met cho/del/rev maar verder kun je het vergeten. Voor mij is het een prima stok achter de deur om duidelijke keuzes te maken, en zou ik dan een keer echt meer nodig hebben, dan heeft mijn gt nog altijd een paralelle loop.

tnijland
24 oktober 2013, 00:04
Ha ha, lang leve Groove Tubes! Het blijft gewoon top spul. Maar jij hebt dus ook altijd de combinatie van buizen en goede effecten gebruikt waardoor de compressie beperkt is en je sound open blijft.

Ik treed momenteel op met een Roland KC880 stereo keyboard amp met 4 kanaals stereo mixer waarin een Kurzweil PC361 (voor strijkers (within temptation, borsato, musical stukken etc.), blazer begeleiding (peter gabriel, roger glover etc.) van de lead toetsenist), een akoestische gitaar met jouw Yamaha AG-stomp (LOL) en dus de Koch Pedaltone + Line6 M5 voor de lead solo's en slag gitaar (o.a. dream theater, europe, borsato) worden ingeplugd. De KC880 heeft ook een DI functie die direct op de mengafel kan (fantastisch apparaat qua praktische bruikbaarheid). Ik gebruik meestal een De Gier Reflection of Luke 2 als gitaar.

Dus het moet vooral compact worden en ik neem steeds meer compromissen en dat bevalt beter dan ooit ;-) Ik moet toegeven dat een M13 ook een erg praktische keuze is...