PDA

View Full Version : Wraparound brug vraag



RS-Rik
28 september 2013, 12:57
Beste allen,


Op het moment ben ik bezig met twee gitaren die een wraparound brug zullen krijgen. Ik kies voor wraparound omdat ik dat mooi vind. De uitstraling van de gitaren moet "basic" zijn.

Anyway, nu verdiepte me ik dus een beetje in die dingen en er rijst een vraag. In hoeverre ben je met je intonatie "benadeeld" als je een wraparound brug gebruikt zonder individueel instelbare zadels? Ik heb nog nooit een electrische gitaar gehad waarbij je de zadels niet kunt instellen, vandaar de vraag.

Zou iemand zijn ervaring en kijk hierop kunnen geven en adviseren waarom ik wel/niet voor een zadelloze wraparound moet gaan.

oigun
28 september 2013, 13:11
Als je een "zipper" gebruikt, dat is er zo een met een zigzag lijntje er op is de intonatie goed te doen. De Vintage stoptail/gladde wrapover is wat minder zuiver. Let op dat je als je een zipper koopt niet degene kiest die voor een omwonden G snaar is geintoneerd.
http://www.gibson.com/Files/aaFeaturesImages2009/bridge_wraparound1.jpg
Deze moet je hebben
http://www.guitarpartsresource.com/bridge12.jpg
deze dus niet.
Verder zijn ze er in allerlei variaties maar let er op dat de compensatie klopt
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/36/Wraparound_guitar_bridge.jpg/800px-Wraparound_guitar_bridge.jpg

Ukeloeder
28 september 2013, 14:49
Verder is intonatie natuurlijk voor mietjes.


...enter Stijn en Harold... :D
(en ja, ik speel met ander gitaristen, en ja ik kom zelfs boven de 12de fret, hoewel het dan al 7 frets liefdewerk-oud papier betreft ha, ha, ha...)

stijnkenens
28 september 2013, 17:43
Ik begin er niet aan :p



s.

RS-Rik
29 september 2013, 01:03
@ Oigun, thanks voor de reactie.

@ stijn, hoezo zou je niet reageren? Heb ik iets gemist?


Ik probeer mezelf te behoeden voor spijt van 't installeren en het aankopen van een brug. Er zijn wel eens dommere vragen gesteld op dit forum :D

stijnkenens
29 september 2013, 01:24
Er is hier ooit een discussie geweest met iemand die vond dat intonatie voor mietjes was ...

Zelfs met bepaalde argumenten niet te overhalen ...



s.

MyGreenLady
29 september 2013, 17:39
Als ik zelf naar die bruggen kijk lijkt het me dat de snaren niet op hun plek blijven zitten, of valt dat wel een beetje mee?

Ukeloeder
29 september 2013, 17:51
Er is hier ooit een discussie geweest met iemand die vond dat intonatie voor mietjes was ...

Zelfs met bepaalde argumenten niet te overhalen ...



s.

Nou en of, wat een wangedrocht van een discussie was dat. Zelfs de meest redelijke argumenten mochten niet baten, herinner ik me. Meerdere leden gepermaband, anderen onttrokken zich zelfs volledig uit de muziek. Drama was 't.

jutter
29 september 2013, 17:52
Als ik zelf naar die bruggen kijk lijkt het me dat de snaren niet op hun plek blijven zitten, of valt dat wel een beetje mee?

Nee, dat valt niet mee :D

Serieus: dat heel erg goed mee!!!

stijnkenens
29 september 2013, 21:11
Of je vijlt er een groefje in, dat kan perfect !


s.

RS-Rik
29 september 2013, 22:33
Hopelijk wordt deze "discussie" wat constructiever dan de vorige die over intonatie ging.


In mn vorige post bedankte ik een tweetal weledelgestrenge lieden van dit wonderbaarlijke forum maar eigenlijk was de kous nog niet af:

In hoeverre ben ik benadeeld (of breng ik mezelf potentieel in moeilijkheden) als ik een brug gebruik waarvan de zadels niet individueel verstelbaar zijn? Dat van die omwonden G snaar wist ik al, alsnog dank voor de bijdrage :)

PRS (en vast enkele GUN's en andere prof bouwers) gebruiken niet-intoneerbare (alleen op de posts intoneerbare) wraparounds, maar moet je daarvoor je brug "beter" positioneren dan bij een wel verstelbare wraparound? Heb je wel eens een gitaar in je handen gehad waarvan de intonatie slecht was omdat de zadels niet verstelbaar waren?

stijnkenens
29 september 2013, 22:51
Niet met niet intoneerbare zadels, maar wel met een brug die te veel naar voor stond !


Ik heb hier ooit iemand de +/- perfecte plek voor een niet instelbare wrap around brug weten te positioneren:

snaaruiteindes met een blokje vastklemmen op het einde van de body, snaren naar te tuners en stemmen.
Met de wrap around met studs ondersteboven de juiste plek vinden (zie ook ineens dat de actie juist is, met blokjes eronder.)
Als je de juiste plek gevonden hebt: aftekenen en inboren !


s.

Ukeloeder
29 september 2013, 23:15
Een wrapover met bewegende zadels is uiteraard de beste optie. Persoonlijk vind ik die dingen zo lelijk als neuspulken, maar dat vraag je niet natuurlijk Een zipper zoals Oigun postte is volgens ingewijden een heel schappelijk alternatief. Met een 'gladde' wraparound begeef je je in een gevarenzone. Intonatie is nooit helemáál goed te krijgen. De enige gitaar met wraparound die ik bezit is boven de 7de fret al onzuiver. Nog niet ernstig, maar hoe verder ik naar de octaaf beweeg hoe spannender het wordt. Daar houd ik rekening mee, bespeel hem eigenlijk niet hoger dan die 7de fret en áls ik al eens hoger kom is het om kort te soleren en moet ik veel compenseren. Ik heb nog geen lefty zipper brug kunnen vinden en denk dat zelf maken een drama is (maar nooit geprobeerd), maar wanneer ik er een vind of ooit zelf fabriek zal ik graag toegeven zo'n mietje te zijn voor wie intonatie misschien tóch best een beetje belangrijk is.

stijnkenens
29 september 2013, 23:21
Je zou met kleine stukjes snaar op een gewone gladde wram around de intonatie kunnen zoeken (die kleine stukjes dienen dan even als zadel) daarna aftekenen en met een dremel gleufjes slijpen ...



s.

Ukeloeder
29 september 2013, 23:24
Dan daar stukjes in lijmen/lassen/solderen? Hmmmmmm... DIY is niet voor mietjes. Dat kan m'n redding zijn.

barno
29 september 2013, 23:34
Hier hoe je zo'n niet intoneerbare brug kan positioneren, deze bouwer doet het zelfs voor een gewone Tom brug
Vanaf minuut 7
<br>
http://www.youtube.com/watch?v=-QXLfAIHjnI

RS-Rik
29 september 2013, 23:53
Bedankt voor de video!!!! Onwijs leerzaam. Ontzettend gave gitaar, zo vet had ik 'm zelf nog niet ontworpen (R325 1 en 2)

Jeroenvanhulsteijn
11 oktober 2013, 11:34
Ik ben zelf ook nog op zoek naar een wrap over. Ik kwam de ABM 3021 tegen. Heel mooi simpel ontwerp. Kost ongeveer 90 euro:

http://www.allparts.com/assets/images/products/TP-3403-001-web.jpg

teunallica
11 oktober 2013, 21:24
Hopelijk wordt deze "discussie" wat constructiever dan de vorige die over intonatie ging.


In mn vorige post bedankte ik een tweetal weledelgestrenge lieden van dit wonderbaarlijke forum maar eigenlijk was de kous nog niet af:

In hoeverre ben ik benadeeld (of breng ik mezelf potentieel in moeilijkheden) als ik een brug gebruik waarvan de zadels niet individueel verstelbaar zijn? Dat van die omwonden G snaar wist ik al, alsnog dank voor de bijdrage :)

PRS (en vast enkele GUN's en andere prof bouwers) gebruiken niet-intoneerbare (alleen op de posts intoneerbare) wraparounds, maar moet je daarvoor je brug "beter" positioneren dan bij een wel verstelbare wraparound? Heb je wel eens een gitaar in je handen gehad waarvan de intonatie slecht was omdat de zadels niet verstelbaar waren?

Er is vaak een 'sweetspot' voor die wraparounds(WA). Heb zelf een tijdje een PRS met WA gehad en daar had ik de sweetspot gevonden en dat was toevallig ook nog een hele fijn actie:) me happy, nooit problemen mee gehad!

De methode die Stijn beschrijft zou ik aanhouden. Zo pak ik het ook aan (niet dat dat nu zo'n goed argument is, maar voor mij werkt het haha)! En ja, ook voor mn TOM bruggen, werkt perfect!

Ik bedenk me net: heb je wel eens van Earvana topkammen (http://www.earvana.com/) gehoord? Dat zijn geintoneerde topkammen en ik kan me zo voorstellen dat die in combinatie met een WA verrassende resultaten kan geven. Misschien eens een testje waard?

@Jeroenvanhulsteijn: pssst... kijk even hier voor die ABM...:) (http://guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=20000018&lang=NL)

RS-Rik
12 oktober 2013, 03:06
Omdat intonatie voor mietjes is heb ik een Deusenberg Wraparound gekocht. 45 euro bij een bekende online onderdelenboer. Sta versteld van de kwaliteit en netheid van het freeswerk en de vernikkeling, echt ontzettend strakke brug (en dat voor 45 euro).


De posts zijn niet locking (zoals je op sommige duurdere wel ziet) maar dat lijkt me van vrij kleine invloed op het totaal.


Waarom is de ABM trouwens 90? Hij is veel simpeler in productie dan de Deusenberg. Het enige wat ik me kan bedenken is een of ander lijp materiaal, maar hoor je écht het verschil tussen alu of zamac?

Ben nu weer mn vólgende gitaar aan het bedenken, geinspireerd op de LP Jr DC in 't filmpje, maar dan met Redwood top. Maar da's voor n andere keer.

Ukeloeder
12 oktober 2013, 11:38
Ik ben zelf ook nog op zoek naar een wrap over. Ik kwam de ABM 3021 tegen. Heel mooi simpel ontwerp. Kost ongeveer 90 euro:

http://www.allparts.com/assets/images/products/TP-3403-001-web.jpg

Oh My... da's wel een gaaf apparaat. Eens koekeloeren of ABM die ook voor den linkshandigen medemensch fabriekt.

Ukeloeder
12 oktober 2013, 11:40
Omdat intonatie voor mietjes is heb ik een Deusenberg Wraparound gekocht. 45 euro bij een bekende online onderdelenboer. Sta versteld van de kwaliteit en netheid van het freeswerk en de vernikkeling, echt ontzettend strakke brug (en dat voor 45 euro).


De posts zijn niet locking (zoals je op sommige duurdere wel ziet) maar dat lijkt me van vrij kleine invloed op het totaal.


Waarom is de ABM trouwens 90? Hij is veel simpeler in productie dan de Deusenberg. Het enige wat ik me kan bedenken is een of ander lijp materiaal, maar hoor je écht het verschil tussen alu of zamac?

Ben nu weer mn vólgende gitaar aan het bedenken, geinspireerd op de LP Jr DC in 't filmpje, maar dan met Redwood top. Maar da's voor n andere keer.

Die Duesenberg is helemaal niet verkeerd. Slank design. Goegedaan.

Jeroenvanhulsteijn
12 oktober 2013, 11:52
Ik zag net in de catalogus van http://www.abm-mueller.com dat die 3021 voor installatie onder een hoek is (zoals bij jaren 50 junior). Pigtail heeft ook exacte kopieën van zo'n brug.

Voor rechte montage (bv Badass) heeft ABM de 3022 (PRS replacement), 3023, 3024 (intoneerbaar) en 3025.

En de prijs...tja...geen idee. Een schaller intoneerbare wrap around heb je voor ongeveer 75 euro. Lijken mij ook duurder om te maken. Ik heb de indruk dat ABM over het algemeen wat duurder is.

peter_heijnen
12 oktober 2013, 11:53
Wraparound & intoneren:

http://www.tdpri.com/forum/attachments/tele-home-depot/167817d1361467921-looking-input-wraparound-bridge-selection-wilkinson-jpg

RS-Rik
12 oktober 2013, 14:52
Ik kan me voorstellen dat de kwaliteitscontrole van ABM heel erg goed is en onderdelen na vernikkelen/ verchromen worden nagelopen op afwerkingsfoutjes enzo.

Je moet eens goed opletten als je hardware koopt hoeveel kleine deukjes en onvolkomenheden er soms in zitten. Strat bruggen waarbij er duidelijk tjap onder de chroomlaag zat (niet goed schoongemaakt), schroeven bij een Wilkinson brug die van heel zacht staal gemaakt zijn en waarvan de kop nu zichtbaar beschadigd is na installatie, een tele controlplate met vlakke schroefgaten kreeg schroeven met lenskop meegeleverd.. zie je niet op de foto als iemand zn zelfbouw post, maar wel allemaal kleine onvolkomenheden.

Als je zeker wilt zijn van constructieve kwaliteit en afwerking betaal je meer, dat is 'n beetje de filosofie van ABM denk ik (hoop ik).


btw, zo'n brug zoals hierboven vind ik niet zo mooi qua uiterlijk. Dan liever zo'n lompe badass. Dat is een kwestie van smaak :D