PDA

View Full Version : Rechtsvorm voor een winstmakende band



Dribbel_
27 september 2013, 23:15
In het verleden zijn we (toen de betaalde gigs begonnen) gestart met onze band alszijnde een Vereniging. Op dat moment was dat de beste keuze en het geld van de gigs werd weer terug gepompt in de band in de vorm van huur oefenruimte, materiaal, muzieklessen enz.

Op het moment loopt dit steeds meer uit de hand met veel goed betaalde gigs (40-50 op jaarbasis) en nu zit ik eens rond te kijken om te wisselen van rechtsvorm.

Een Vereniging geeft je niet de optie je bandleden uit te betalen (op een vrijwilligersbijdrage van 150,- per maand pp na).

Ik ben dus benieuwd wat voor rechtsvorm mensen hier gebruiken en kunnen aanraden.

Wat is belastingtechnisch het voordeligste?
Wat geeft je de meeste opties?

Game on :) Alvast bedankt voor de reacties.

Dribbel_
27 september 2013, 23:41
Ik lees net ook over de KVR (kleine vergoedingsregeling) dus je mag ook nog eens zonder loonbelasting €160,- pp per gig uitbetalen. Dat scheelt ook wel een hoop :)

showband
28 september 2013, 16:36
rechtsvorm hetzelfde houden en de artiesten los via tweede contract laten verlonen door een verloningskantoor.
Zeker handig bij een piekende studentenband.

Mr.Bluesbreaker
28 september 2013, 22:44
Ha Dribbel,

volgens mij speelde jij met je band in Eindhoven bij de TU voor of na mijn band, (Groove Department) kan dat?

Om een antwoord op je vraag te geven: ik zit met deze band in hetzelfde cirquit, we spelen zo'n 45 keer per jaar sinds 2008 en zijn vanaf dat jaar een V.O.F. geworden, wat voor ons de meest ideale rechtsvorm is. Alhoewel we nu voor 80% werkend / ex student zijn.
Het scheelt wel als je iemand in de band hebt die het een en ander van boekhouden weet, of iemand kent die dat goed voor je kan doen.

Dribbel_
29 september 2013, 09:35
rechtsvorm hetzelfde houden en de artiesten los via tweede contract laten verlonen door een verloningskantoor.
Zeker handig bij een piekende studentenband.

Ga ik zeker eens bekijken :)


Ha Dribbel,

volgens mij speelde jij met je band in Eindhoven bij de TU voor of na mijn band, (Groove Department) kan dat?

Om een antwoord op je vraag te geven: ik zit met deze band in hetzelfde cirquit, we spelen zo'n 45 keer per jaar sinds 2008 en zijn vanaf dat jaar een V.O.F. geworden, wat voor ons de meest ideale rechtsvorm is. Alhoewel we nu voor 80% werkend / ex student zijn.
Het scheelt wel als je iemand in de band hebt die het een en ander van boekhouden weet, of iemand kent die dat goed voor je kan doen.

Ja klopt inderdaad, we hebben ook op de KEI gespeeld, alleen dan een van de dagen voor jullie. Toevallig om je hier dan weer tegen te komen.

Waarom hebben jullie voor een VOF gekozen en wat zijn in het kort kosten waarvoor je moet afdragen? Voor zover ik zo even uit m'n hoofd weet heb je natuurlijk je inkomstenbelasting en BTW en zodra je mensen gaat uitbetalen komt daar nog loonbelasting over.

Als je dan als groep binnen die VOF opereert, zien ze je belastingtechnisch dan ook als iemand die je in "dienst" hebt?

Even los daarvan ben ik wel benieuwd hoe jullie de overige zaken geregeld hebben. Op het moment bestaan we allemaal uit studenten maar over een jaar zullen de eerste twee afstuderen. Normaal met oude bandleden zijn deze altijd gestopt na het afstuderen en gewisseld met nieuwe bandleden. Nu is de band een beetje uit de hand gelopen en zijn we aan het kijken wat de opties zijn om dit in combinatie met werk te doen.

Vaak moeten we in de middag al weg op doordeweekse dagen omdat er bijvoorbeeld rond een uur of 5 al opgebouwd is. Maken jullie dan afspraken dat je dit soort gigs dan niet doen, laat je andere mensen opbouwen, dwing je als het ware af dat je later opbouwt?

Vooral dit punt qua tijd ben ik wel benieuwd naar hoe jullie dit oplossen :)

paulusdeBKB
29 september 2013, 20:15
Ik ga dit topic even interesse volgen, want in mijn bandjesverleden hadden we geen formele structuur waarin we dingen regelden. bruiloften en andere prive-feestjes regelden we via de kleine vergoedingsregeling, rest in de bandpot. Verloonde optredens deden we via Raakvlak.

showband
30 september 2013, 08:10
Het mooie van een dubbel contract is dat je vereniging of stichting lekker in zijn doelstellingen kan blijven en zelfs verlies kan draaien. (don't push it... dit is sterk af te raden ;) )
Terwijl de verloner (inderdaad bijvoorbeeld raakvlak maar er zijn er meer ) Als muzikantenuitzendbureau functioneert.

Je vereniging is uitsluitend "voorwaardenscheppend" bezig. Zorgt voor apparatuur (huur), oefenruimtevoorziening, "documentatie" (publiciteit website enz). Waarmee "de muziekcultuur bevorderd wordt". Allemaal nobel en legaal. En hoogst verliesgevend, cultureel, minder dan 22Keur dus eenvoudig BTW vrij te houden.

Jouw klant zal daar dus geen hinder van ondervinden. Alleen zal die TWEE overeenkomsten dienen te ondertekenen.

Dribbel_
30 september 2013, 10:06
Het mooie van een dubbel contract is dat je vereniging of stichting lekker in zijn doelstellingen kan blijven en zelfs verlies kan draaien. (don't push it... dit is sterk af te raden ;) )
Terwijl de verloner (inderdaad bijvoorbeeld raakvlak maar er zijn er meer ) Als muzikantenuitzendbureau functioneert.

Je vereniging is uitsluitend "voorwaardenscheppend" bezig. Zorgt voor apparatuur (huur), oefenruimtevoorziening, "documentatie" (publiciteit website enz). Waarmee "de muziekcultuur bevorderd wordt". Allemaal nobel en legaal. En hoogst verliesgevend, cultureel, minder dan 22Keur dus eenvoudig BTW vrij te houden.

Jouw klant zal daar dus geen hinder van ondervinden. Alleen zal die TWEE overeenkomsten dienen te ondertekenen.

Heb je dan een vast contract met zo een verloner of doe je dat per los geval? En hoe gaat dat belasting technisch? Welke heffingen komen er op.

showband
30 september 2013, 12:09
Wij hebben onze admie in zijn geheel bij een administratiekantoor liggen. Dus bij ons is hat anders. Maar dat is in de jaren zo gegroeid.

Of een verloner via een contract goedkoper is, hangt van je onderhandelkwaliteiten af. Zaak is wel dat je voor de eerste keer nogal wat invulwerk moet doen. Dus dat doe je het liefste maar een keer... (paspoortkopieen, sofinummers enz enz)

Normaal maken de heffingen op arbeid bij elkaar de vuistregel dat je het nettobedrag maal 1,46 moet doen om te schatten wat je moet vragen. De preciese onderbouwing schud ik nu even niet uit mijn mouw. Maar het blijkt telkens aardig te kloppen voor bandjes in deze situatie.

Nu een heel belangrijk punt:
Voor studentenbands en muzikanten met uitkering is het belangrijk om te checken of het niet geld gaat kosten aan de "achterkant"! (denk aan stufi, tegemoetkomingen en uitkeringen)
Anders kun je beter andere muzikanten wat meer gunnen.... dan het aan rutte te schenken.

Dribbel_
1 oktober 2013, 00:59
Een hoop voer om allemaal verder uit te zoeken ja. Bedankt voor de tips in ieder geval, zeker handig om mee te nemen :)

Mr.Bluesbreaker
10 oktober 2013, 00:40
Ga ik zeker eens bekijken :)

Waarom hebben jullie voor een VOF gekozen en wat zijn in het kort kosten waarvoor je moet afdragen? Voor zover ik zo even uit m'n hoofd weet heb je natuurlijk je inkomstenbelasting en BTW en zodra je mensen gaat uitbetalen komt daar nog loonbelasting over.

Als je dan als groep binnen die VOF opereert, zien ze je belastingtechnisch dan ook als iemand die je in "dienst" hebt?

Even los daarvan ben ik wel benieuwd hoe jullie de overige zaken geregeld hebben. Op het moment bestaan we allemaal uit studenten maar over een jaar zullen de eerste twee afstuderen. Normaal met oude bandleden zijn deze altijd gestopt na het afstuderen en gewisseld met nieuwe bandleden. Nu is de band een beetje uit de hand gelopen en zijn we aan het kijken wat de opties zijn om dit in combinatie met werk te doen.

Vaak moeten we in de middag al weg op doordeweekse dagen omdat er bijvoorbeeld rond een uur of 5 al opgebouwd is. Maken jullie dan afspraken dat je dit soort gigs dan niet doen, laat je andere mensen opbouwen, dwing je als het ware af dat je later opbouwt?

Vooral dit punt qua tijd ben ik wel benieuwd naar hoe jullie dit oplossen :)

Was even vergeten dat ik op dit onderwerp gereageerd had. In ieder geval: bij een V.O.F. is elke "vennoot" binnen die VOF qua inkomstenbelasting voor zichzelf verplicht dit aan te geven, maar niet de VOF zelf. Ook voor de BTW administratie kun je nu als geheel dit doen en niet door 5/6 of meer verschillende bandleden en administraties. Wat meer info:

http://www.mkbservicedesk.nl/75/samenwerking-vof-vennootschap-onder.htm

Dat laatste punt is inderdaad interessant. Bij ons is in feite iedereen al student-af. (hoewel we dat nog goed verborgen blijken te houden tot de eerste kaal wordt met een X aantal jaar ofzo:) Vaak zijn er inderdaad gigs met vroege opbouwtijden. Iedereen woont bij ons ook verspreid door het land (Zwolle, Amstelveen, Den Bosch, Groningen, Utrecht etc.) ofwel proberen we alleen met linecheck te werken en via de digitale tafel de inears weer op te roepen als daarvoor, of we proberen toch de boel naar achteren in de planning te schuiven.

Is er een optreden waar dat laatste niet lukt en een soundcheck echt overdag moet, heeft iedereen bij ons 1 of 2 (professionele) invallers. Diegene kan dan een keer door de week spelen of als het qua tijd vroeg wordt. Binnen onze vaste bezetting spelen 2 profs (drummer en ik) en 7 "net-niet-of-helemaal-niet-profs-met-baan". Momenteel komen we altijd wel vrij goed weg met de meeste situaties, al is het logistiek en planningtechnisch soms echt uren puzzelen; wie rijdt er met wie mee, doen we busje of niet, hoe laat, carpoolpunt, etc.

Het wordt pas echt puzzelen als je bandleden met kinderen gaan aankomen denk ik, om dan combi fulltime werk & elk weekend/zomer lang touren te realiseren. Vroegtijdig laten steriliseren dus!:D

Dribbel_
4 november 2013, 20:17
Was even vergeten dat ik op dit onderwerp gereageerd had. In ieder geval: bij een V.O.F. is elke "vennoot" binnen die VOF qua inkomstenbelasting voor zichzelf verplicht dit aan te geven, maar niet de VOF zelf. Ook voor de BTW administratie kun je nu als geheel dit doen en niet door 5/6 of meer verschillende bandleden en administraties. Wat meer info:

http://www.mkbservicedesk.nl/75/samenwerking-vof-vennootschap-onder.htm

Dat laatste punt is inderdaad interessant. Bij ons is in feite iedereen al student-af. (hoewel we dat nog goed verborgen blijken te houden tot de eerste kaal wordt met een X aantal jaar ofzo:) Vaak zijn er inderdaad gigs met vroege opbouwtijden. Iedereen woont bij ons ook verspreid door het land (Zwolle, Amstelveen, Den Bosch, Groningen, Utrecht etc.) ofwel proberen we alleen met linecheck te werken en via de digitale tafel de inears weer op te roepen als daarvoor, of we proberen toch de boel naar achteren in de planning te schuiven.

Is er een optreden waar dat laatste niet lukt en een soundcheck echt overdag moet, heeft iedereen bij ons 1 of 2 (professionele) invallers. Diegene kan dan een keer door de week spelen of als het qua tijd vroeg wordt. Binnen onze vaste bezetting spelen 2 profs (drummer en ik) en 7 "net-niet-of-helemaal-niet-profs-met-baan". Momenteel komen we altijd wel vrij goed weg met de meeste situaties, al is het logistiek en planningtechnisch soms echt uren puzzelen; wie rijdt er met wie mee, doen we busje of niet, hoe laat, carpoolpunt, etc.

Het wordt pas echt puzzelen als je bandleden met kinderen gaan aankomen denk ik, om dan combi fulltime werk & elk weekend/zomer lang touren te realiseren. Vroegtijdig laten steriliseren dus!:D

Bedankt voor je reactie (en een wat trage reactie aan mijn kant). Maar het is een hoop geklus ja. Wij hebben nu het voordeel dat iedereen in dezelfde stad woont en gewoon op zn fietsje naar de oefenruimte komt en daar de bus in kruipt dus dat scheelt al een hoop.

Ik ben dan wel weer benieuwd hoe jullie het qua gigs doen. Toen ik in deze band stapte was ik gewend keihard te moeten werken om aan de bak te komen en eindeloos bellen en regelen. Maar nu komt het als het ware allemaal aanwaaien. Nu wil ik dat actief gaan zoeken ook wat meer aanpakken (voornamelijk om ook iets meer uit dat studentenwereldje te komen).

In jullie geval zal je ook wel genoeg boekingen zo krijgen. Maar werken jullie ook met bepaalde boekingsbureaus samen of iets dergelijks?

Mr.Bluesbreaker
6 november 2013, 09:11
We hebben van 2007 tot september dit jaar onze boekingen zelf gedaan. In de eerste twee jaar vooral al je studentengala's, sportverenigingen, families en bekende bedrijven af om zelf dingen te organiseren. Daarna, en vooral na the Clash of the Coverbands en een aantal grote festivals kregen we de aanvragen grofweg vanaf 2009 zoveel om de oren dat we het zelf lobbyen konden stoppen.

Bij ons deed onze tenorsaxofonist alle boekingen, wat soms echt een dagtaak werd in een week. Daarom en omdat hij nu vast in het ziekenhuis is gaan werken zijn we overgestapt naar een boekingsbureau. Zij handelen in feite af wat er binnenkomt qua aanvragen bij ons, en houden het contact met de klant. Nu moet ik wel zeggen dat het voor het eerst in al die jaren nu bij ons heel erg terugloopt, ik kan nog niet helemaal de vinger op de zere plek leggen waar dat aan ligt. (vaak wel dat optredens afketsen wegens geen budget) Winter en voorjaarsseizoen zijn nog nooit zo leeg geweest.

Dribbel_
6 november 2013, 10:51
We hebben van 2007 tot september dit jaar onze boekingen zelf gedaan. In de eerste twee jaar vooral al je studentengala's, sportverenigingen, families en bekende bedrijven af om zelf dingen te organiseren. Daarna, en vooral na the Clash of the Coverbands en een aantal grote festivals kregen we de aanvragen grofweg vanaf 2009 zoveel om de oren dat we het zelf lobbyen konden stoppen.

Bij ons deed onze tenorsaxofonist alle boekingen, wat soms echt een dagtaak werd in een week. Daarom en omdat hij nu vast in het ziekenhuis is gaan werken zijn we overgestapt naar een boekingsbureau. Zij handelen in feite af wat er binnenkomt qua aanvragen bij ons, en houden het contact met de klant. Nu moet ik wel zeggen dat het voor het eerst in al die jaren nu bij ons heel erg terugloopt, ik kan nog niet helemaal de vinger op de zere plek leggen waar dat aan ligt. (vaak wel dat optredens afketsen wegens geen budget) Winter en voorjaarsseizoen zijn nog nooit zo leeg geweest.

Ja wij hebben altijd een gat in jan/feb zitten aangezien dan het studentenleven qua feesten weer redelijk op z'n gat ligt. November/December is dan altijd weer redelijk druk en dat is iedere week wel spelen.

Maar wat je zegt qua budget is voor ons ook altijd een twijfelpunt wat je nou wel kan vragen. Op het moment zijn we heel flexibel qua prijzen en loopt dat uiteen van 1100 tot 2500 maar aan de ene kant vind ik het ergens ook wel lullig om voor hetzelfde ding dat mensen boeken opeens het dubbele te vragen. Maar dat blijft een kwestie van veel persoonlijk contact en vissen naar hun budget en dan zoveel mogelijk eruit proberen te slepen.

Maar vooral de studentenfeesten zijn meestal beperkt met een budget van 1000-1500 inc licht en geluid. Vandaar dat we ook wat meer willen uitbreiden naar andere feesten. We zijn niet bepaald een standaard bruiloftsband maar we krijgen de laatste tijd wel steeds meer aanvragen hiervoor van mensen die juist weer niet zo'n standaard band willen en gewoon een feest willen bouwen (evenals bedrijfsfeesten). Maar dat wereldje binnentreden is toch wel weer lastig.

Wat vragen jullie voor een gig als ik vragen mag? Antwoord mag eventueel ook per PM, snap dat je dat ook niet open op internet wil hebben.

En met welk boekingsbureau werken jullie?

Mr.Bluesbreaker
12 november 2013, 21:11
Heb je ff een PM gestuurd!