PDA

View Full Version : Celestion vergelijking: G12-50GL, G12H-30, G12M-65 , G12T-75, V30



tecksmusic
26 september 2013, 21:29
Geen idee of dit nu hier op het forum hoort, of op een andere plek.
In ieder geval: heb enkele speakers getest met m'n mesa cabinet.
Welke vinden jullie goed/niet goed?


http://youtu.be/LEeY8XbBkFc

macwilliams
26 september 2013, 22:37
Ik vond er geen een slecht klinken maar de H30 en de M65 vond ik beter. Maar ik luister over de ipad speaker dus niet echt heel betrouwbaar denk ik.

SuperFuzz
26 september 2013, 22:43
Leuke vergelijking! Mooi dat je ook andere instrumenten hebt toegevoegd om te beoordelen hoe ze in de mix klinken, want dat is natuurlijk het belangrijkste. Al zegt alleen speakertype natuurlijk niet zo veel als je de rest van de setup en instellingen niet kent. Lastig puntje is hierbij natuurlijk wel dat het geen échte vergelijking is als je niet dezelfde instellingen gebruikt voor alle speakers, maar aan de andere kant moet je de instellingen juist wél aanpassen om de afzonderlijke speakers optimaal tot hun recht te laten komen. Met sub-optimale instellingen kun je namelijk een verkeerd beeld krijgen van een speaker en hem na zo'n filmpje afschrijven, terwijl het met wat tweaken juist wél vet zou kunnen zijn. Ik ben zeer benieuwd naar hoe je dit hebt opgelost.

Wat betreft de sound kan ik zeggen dat je ze allemaal goed laat klinken. Op basis van dit filmpje zou ik er geen enkele bij voorbaat afschrijven. Ik vind die H30's wel mooier na die George Lynch speakers en die M65's klinken vervolgens weer lekker warm en vol. Een sound waar ik van hou en mijn favoriet uit deze vergelijking, hoewel een warm en vol klinkende gitaar in een warm en vol klinkende top in warm en vol klinkende speakers misschien te veel is en dan juist een wat feller klinkende speaker misschien beter zou zijn. Jij gaat zo te horen voor een wat fellere sound dan ik en dan werken die M65's voor mijn smaak goed. Zowel de T75's als de V30's leveren vervolgens weer heel 'herkenbare' sounds op, wat niet zo vreemd is omdat dit volgens mij de meest gebruikte speakers zijn.

Dreverhaven
27 september 2013, 00:44
Alleen de 65 en de 50gl, de rest vind ik ruk klinken. Ben denk ik sowieso niet echt een Celestion liefhebber.

tecksmusic
27 september 2013, 17:49
Leuke vergelijking! Mooi dat je ook andere instrumenten hebt toegevoegd om te beoordelen hoe ze in de mix klinken, want dat is natuurlijk het belangrijkste. Al zegt alleen speakertype natuurlijk niet zo veel als je de rest van de setup en instellingen niet kent. Lastig puntje is hierbij natuurlijk wel dat het geen échte vergelijking is als je niet dezelfde instellingen gebruikt voor alle speakers, maar aan de andere kant moet je de instellingen juist wél aanpassen om de afzonderlijke speakers optimaal tot hun recht te laten komen. Met sub-optimale instellingen kun je namelijk een verkeerd beeld krijgen van een speaker en hem na zo'n filmpje afschrijven, terwijl het met wat tweaken juist wél vet zou kunnen zijn. Ik ben zeer benieuwd naar hoe je dit hebt opgelost.

Wat betreft de sound kan ik zeggen dat je ze allemaal goed laat klinken. Op basis van dit filmpje zou ik er geen enkele bij voorbaat afschrijven. Ik vind die H30's wel mooier na die George Lynch speakers en die M65's klinken vervolgens weer lekker warm en vol. Een sound waar ik van hou en mijn favoriet uit deze vergelijking, hoewel een warm en vol klinkende gitaar in een warm en vol klinkende top in warm en vol klinkende speakers misschien te veel is en dan juist een wat feller klinkende speaker misschien beter zou zijn. Jij gaat zo te horen voor een wat fellere sound dan ik en dan werken die M65's voor mijn smaak goed. Zowel de T75's als de V30's leveren vervolgens weer heel 'herkenbare' sounds op, wat niet zo vreemd is omdat dit volgens mij de meest gebruikte speakers zijn.


Het is idd waar wat je zegt, voor een optimaal geluid zou je alles nog een keer opnieuw moeten instellen per speaker, maar dat zou toch niet erg veel schelen, qua amp settings. Mij leek het het beste om de settings gewoon te behouden en het verschil te maken met de microplaatsing. Natuurlijk klinkt de ene wat scherper als de andere, omdat dat het karakter van de speaker is, daar heb ik dus ook wat op ingespeeld met de microplaatsing.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het qua amp settings hetzelfde is gebleven en het enige verschil zit in de plaatsing van de micro. Ook elke gitaarpartij is gewoon dezelfde. Als de ene slordiger is dan de andere is het ook niet meer eerlijk.
(In het filmpje speel ik elke keer mee op de achtergrond, maar dat zijn niet de opnames die ik gebruikt heb)

De M65 kan ik je ook aanraden, deze heeft bij de meer 'crunch'-achtige tones een 'old skool' feeling, volgens mij een topspeaker die nog wat meer ontdekt moet worden.

SuperFuzz
27 september 2013, 18:22
Bedankt voor je antwoord. Waar ik overigens ook benieuwd naar ben: wat is jouw favoriet?

Braindead
27 september 2013, 19:19
In zo'n mix met een vette basgitaar erover zijn de verschillen fucking klein. Toch hoor ik duidelijk mijn aversie die ik voor de g12t75 heb terug. Voor mij de slechtste speaker uit de test al kan zelfs die er nog net mee door in de eindmix.

Misschien nog wel leuk om de diverse prijskaartjes erbij te vermelden voor de vergelijking. Kan je een soort prijs kwaliteit verhouding laten zien.

Ace 1.15.19
27 september 2013, 19:56
Ik heb amper ervaring met verschillende speakers en ik moet zeggen dat ik bar weinig verschil hoor. Bij de G12T-75 hoorde ik het wel, en die is wat minder goed naar mijn smaak, maar ook die klonk hier niet slecht vond ik.

tecksmusic
27 september 2013, 20:23
Bedankt voor je antwoord. Waar ik overigens ook benieuwd naar ben: wat is jouw favoriet?

Voor mij de M65 ;)

pasqual
27 september 2013, 21:50
Ik heb amper ervaring met verschillende speakers en ik moet zeggen dat ik bar weinig verschil hoor. Bij de G12T-75 hoorde ik het wel, en die is wat minder goed naar mijn smaak, maar ook die klonk hier niet slecht vond ik.

Als je steeds teruggaat naar de overige fragmenten en luistert met koptelefoon hoor je toch écht duidelijke verschillen. Mijn favoriet is de G12H-30 met als tweede G12-50GL. De G12T-75 is de minste naar mijn mening

Speeddemon
28 september 2013, 20:06
Als je steeds teruggaat naar de overige fragmenten en luistert met koptelefoon hoor je toch écht duidelijke verschillen. Mijn favoriet is de G12H-30 met als tweede G12-50GL. De G12T-75 is de minste naar mijn mening
Yep, zit hier op een hele goede koptelefoon (Beyer DT990 Pro) te luisteren; en zeker als je zapt naar willekeurige punten hoor je de verschillen nog beter.
Vind de H30 en G21M-65 de beste;
H30 lijkt hier een soort V30, maar breder gefocussed. Erg goede definitie.
G12M-65 is wel wat losser, misschien te los voor deze moderne metal-stijl. Voor 70's/80's geweldig.
in de Lynchback hoor ik iets 'verkouden-kucherigs' wat bij de T75's zeer aanwezig is. (T75 is duidelijk m'n minst favo)
Heb zelf de H30 in een 2x12 met een Vintage30, en de G12M-65 in een andere 2x12 (Marshall 1966B) samen met een WGS ET-65. Matcht goed met Marshalls, maar ik zou eigenlijk nog de G12M-65 eens samen met een Vintage30 willen testen, of met de H30 samen in 1 kast; heb je volgens mij op papier een goede combi; zowel de druk in het laag, de crunch en punch in het mid en de bite in het hoog, zonder overdreven scherp te worden.

Dutch66
28 september 2013, 23:09
@tecksmusic, supergoed filmpje man!, met de 65 wat mij betreft als winnaar,
maar geen van alle waren "slecht" hooguit anders...