PDA

View Full Version : Welke set Pick-ups voor mijn Aldi Strat?



Hypercub
26 september 2013, 18:39
Ik heb een tijdje geleden een C-Giant aldi strat op de kop getikt en vroeg me af of ik hiervoor misschien een setje pups zal kopen om een iets mooier geluid te krijgen.
Nu wil ik niet gelijk diep in de buidel tasten, het blijft tenslotte een goedkoop instrument.
Punt is, ik heb geen idee wat ik voor pups moet kopen. Budget is max 100 euri, voor een set van 3 (nieuw of gebruikt).
Iemand die me tips kan geven? Ik wil een mooi clean geluid zonder al teveel oversturing, een lekker twang geluid op midden en brug, en goede punch op de nek. Ik heb ebay al nageplozen, maar kom al snel uit bij squier pups, maar ik weet niet of dat wel zoveel verbetering brengt.

Dus wanneer iemand zijn licht hierover kan laten schijnen ben ik zeer dankbaar.

arthurh
26 september 2013, 20:26
Hoi,
Ik heb er niet heel veel verstand van maar toch ff een suggestie. Fender tex mex pickups(€85 dacht ik voor set van 3) Volgens mij wel helder en clean. Over de output weet ik niets. Verder laat ik het over aan de experts van dit forum.
Groet,
Arthur

Martin_
26 september 2013, 21:04
Ik ben ook geen pickup kenner. Lees echter wel eens goede berichten over "toneriders". Die staan bij mij bovenaan om te proberen bij een project. Bijvoorbeeld bij gitaar op maat (http://www.gitaaropmaat.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=155%3Atonerider&catid=49%3Aeffecten-pickups&Itemid=37) te koop. Op de site van Tonerider staan ook nog andere dan de "vintage" pickups.

arcane
26 september 2013, 21:20
kijk eens op www.leosounds.de
Ik heb zelf een setje van hem, de blues standards. Erg tevreden over.

KoenGuitar
8 oktober 2013, 00:22
Ik denk dat je voor 100 euro een betere gitaar hebt dan een gitaar van de Aldi, inclusief betere pu's. Je ziet op marktplaats Squiers en Ibanzjes staan. 100 euro voor pickups in een C Giant is volgens mij geen goede investering, subtiel gezegd. Een nogal zure reactie zoiets, dat wel. Ik denk niet dat je echt veel toonwinst maakt met Toneriders of Leo's. Lijkt me zonde eigelijk.

Anders zou ik via www.axesrus.com een goedkoop setje bestellen, prima pickups voor het geld. Of op marktplaats een setje uit een Mexicaanse Strat, Fernandes, Wilkinson's o.i.d.

apekop
8 oktober 2013, 01:51
helemaal eens met KoenGuitar: verkoop de aldi gitaar voor 50 euro en spaar je de 100 euro voor de pickups uit. Dan heb je 150 euro, voor dat geld koop je een Squier, Yamaha of een oude Aria en je hebt een veel betere gitaar. Ik zou niet 'investeren' in de Aldi gitaar. Wat er niet in zit komt er ook niet uit zeg ik altijd. ;)

Duhsjaak
8 oktober 2013, 07:16
Hi
Heb een heel rek vol gitaren staan die anderen maar een rare aanschaf vinden. Of een rare samenstelling. Ik ben gewoon gek op rammelgitaartjes.
De Yama van Aldi was nog behoorlijk spelend te krijgen; met die C dingest ben ik niet bekend. Als je een lekker spelend exemplaar hebt, en je wilt voor weinig een upgrade, kijk dan eens hier:

http://www.axesrus.co.uk/Pickguard-Assemblys-s/1855.htm

Axesrus biedt voor GBP (Engelse ponden) 85,00 een compleet geinstalleerde plaat die je er zo in kunt schroeven. Voor 100,00 een plaat met CTS potmeters. En iemand in F die ik ken heeft deze keus gemaakt. Echt, je geloofd je oren niet voor dit geld.

Uit dat huis heb ik Telecaster replacements in een debiel goedkope Ibanez gitaar geschroefd en dat doet het heerlijk.

Laat je niet van je idee afbrengen. Controleer wel of jouw exemplaar de investering waard lijkt. Er zijn betere en mindere exemplaren. Heb je een goed exemplaar? Gewoon doen.

Ook voor weinig geld kun je plezier hebben.

Heb je later een keer meer geld en een duurdere gitaar, kijk dan eens bij The Creamery waar werkelijk beeldschoon klinkend spul (volledig op jouw specs) vandaan komt of bij meesterbouwer Oigun. Hem kun je gewoon PMmen, want gewoon GN'er.

Maar eerst maar eens bescheiden.
Succes.

Vriendelijke groet, Gus



edit: Koen heeft het ook al over hetzelfde huis (axesrus). Sorry Koen, overheen gelezen.

telecastermaster
8 oktober 2013, 09:57
Kijk eens of je voor dat bedrag een tweedehands setje EMG's kunt scoren. Die klinken toch op elke gitaar hetzelfde.

Kim Wilson
8 oktober 2013, 10:16
Ik denk dat je voor 100 euro een betere gitaar hebt dan een gitaar van de Aldi, inclusief betere pu's. Je ziet op marktplaats Squiers en Ibanzjes staan. 100 euro voor pickups in een C Giant is volgens mij geen goede investering, subtiel gezegd. Een nogal zure reactie zoiets, dat wel. Ik denk niet dat je echt veel toonwinst maakt met Toneriders of Leo's. Lijkt me zonde eigelijk.
...
Ik vraag het me af. Als het hout redelijk is en de afwerking ook, kun je er best een leuk gitaartje aan hebben. Een strat-achtige is bijna altijd goed af te stellen, of het moet wel heel dramatisch zijn. Ik ken ze niet, en ik heb het vermoeden dat jij ze ook niet kent. Dus je conclusies vind ik erg voorbarig.

Daarbij kun je een goed setje pickups ook gewoon weer uit je gitaar halen en in een andere schroeven. Of weer verkopen. Het is geen weggegooide investering. Zeker als je tweedehands elementen koopt, kun je er zo weer voor hetzelfde geld vanaf als het toch niet blijkt te werken. Of in je nieuwe Squier schroeven.

En tot slot, een Squier van 100 euro heeft ook niet de beste pickups, dus zal de TS daar te zijner tijd ook andere in willen hebben. En dan wordt het ineens 200 euro.

Ik zou het gewoon proberen met een setje goeie pu's van marktplaats. In het ergste geval moet je de originele pu's weer in je Aldi gitaar zetten en die verkopen. Maar dan heb je nog steeds een goed setje elementen in de kast liggen om je cheapo Squier mee op te waarderen.

Tupelo
8 oktober 2013, 10:45
Denk dat je met geduld en marktplaats een heel eind komt.
Tijdje terug stonden er Levinson pickups voor weinig, die van mij heb ik ook voor een appel en een ei verkocht.
Gewoon wat wachten en in de gaten houden, komt vast iets voorbij.

apekop
8 oktober 2013, 10:49
persoonlijk vind het onzin om twee zo dure pickups als de gitaar zelf in een gitaar te leggen. Wat ik in mijn vorige post al zei 'wat er niet in zit komt er ook niet uit'. Iedereen moet het helemaal zelf weten natuurlijk, maar ik zou zeggen investeer liever in een iets betere gitaar.

Kim Wilson
8 oktober 2013, 10:58
En wat ik al zei, het is geen weggegooid geld. Het is het proberen waard. Als de basis goed is, kan het best goed uitpakken. Iedereen meent maar te weten wat voor brakke gitaar het is, maar ik durf te wedden dat niemand in dit topic zo'n ding kent.

apekop
8 oktober 2013, 11:03
Ik ken ze dus wel en kom regelmatig leerlingen tegen met zo'n gitaar. Ik wordt er niet blij van. Zodra ze zeker weten dat ze met gitaar willen door gaan raad ik hun hetzelfde aan.

kassie
8 oktober 2013, 11:13
Tja, rammelgitaartjes... heb ook een triplex les paultje van Gerrinez... uiteindelijk een zeer goed bespelend gitaartje geworden.
1. pickups en potmeters vervangen.
2. Hals gelijmd (schroefgaten waren helemaal uitgehoond), frets vervangen en gevlakt.
3. Nieuwe zadels op de brug (zonder braampjes). Nieuwe topkam (graptech), nieuwe Tuners (huismerk tonefactory, best goed spul hoor, stemvast).

Uiteindelijk... meer sustain en harder akoestisch volume dan mijn Epiphone les paul... ultra lage actie ook (fretless wonder haast). En een pak minder gewicht om je nek. Met een beetje creativiteit valt er heel wat van te maken.

Dus, ken je iemand die al hobby-end tegen een zachte prijs wat voor je wil betekenen, of kun je dit zelf? Dan zou je altijd de gok kunnen wagen met goedkope gitaartjes. Zolang het ding bij voorbaat akoestisch maar goed klinkt.

harrie-beton
8 oktober 2013, 13:14
Voor mijn "U2 Bad", funk- en disconummers heb ik een Koreaanse Strat. Hals vervangen door 1 stuk Esdoorn. Hier zitten nu ook Fender FAT50 elementen in met veel twang en daar is hij wel beter van geworden maar haalt het niet bij mijn vorige costum shop strat.
Op het Koreaanse hout slaan de noten snel dood en sommige noten zijn zachter dan anderen.

Je gitaar wordt wel beter maar misschien hoor je beter met goede elementen hoe slecht het hout is...

Hypercub
8 oktober 2013, 17:17
Iedereen erg bedankt voor de tips en adviezen.
Ik heb de gitaar voor 3 tientjes op de kop getikt (3 keer aangeraakt door iemand die er toch niks aan vond), incl versterker (waar ik iemand blij mee heb kunnen maken) en hoes. Het ding is best goed bespeelbaar, klinkt niet eens zo heel slecht en over de cube40 met een vleugje distortion valt het allemaal nog best mee. Ik kan me op zich geen buil vallen aan pick-ups, zoals anderen al schrijven, de pick-ups kan ik eventueel weer in een ander leuk project gebruiken.

Ik ga denk ik maar voor een complete slagplaat, gemak dient de mens tenslotte.

jimihattricks
19 oktober 2013, 08:32
Iedereen erg bedankt voor de tips en adviezen.
Ik heb de gitaar voor 3 tientjes op de kop getikt (3 keer aangeraakt door iemand die er toch niks aan vond), incl versterker (waar ik iemand blij mee heb kunnen maken) en hoes. Het ding is best goed bespeelbaar, klinkt niet eens zo heel slecht en over de cube40 met een vleugje distortion valt het allemaal nog best mee. Ik kan me op zich geen buil vallen aan pick-ups, zoals anderen al schrijven, de pick-ups kan ik eventueel weer in een ander leuk project gebruiken.

Ik ga denk ik maar voor een complete slagplaat, gemak dient de mens tenslotte.

Wees erop voorbereid dat deze slagplaat waarschijnlijk naar Fender-specs is gemaakt en derhalve niet per se (sluitend) past op jouw strat.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee..

Hypercub
20 oktober 2013, 16:21
Dank voor de tip!