PDA

View Full Version : Nu ben ik het zat.......



PluueeR
29 juni 2003, 12:27
Gisteren twee optredens op 1 avond gehad. En drie snaren gebroken (allemaal op andere gitaren). Hoe kan dit in godsnaam. Ik speel op ene Gibson Les Paul Standard, Epiphone ES-335 en Epiphone Riviera.

Ik gebruik .10 van Ernie Ball. Ik zou gewoon bijna een keer D'Addario oid gaan proberen. Kan het zijn dat de zadels van mijn gitaren vervangen moeten worden? En wat zijn dan goeie?

gershwin5150
29 juni 2003, 12:31
Hey!
Al is gekeken of er geen scherpe randjes op je zadels zitten?
Voor fender zijn er ook van die grafieten zadels verkrijgbaar, hierop schijn je veel minder snaren te breken, kweet niet of die er ook voor Gibson-bruggen zijn.

Heb zelf altijd D'Addario .010's en ik vind ze heel goed bevallen.

Soulflyhigh
29 juni 2003, 13:10
Idd ik ook D'addario 0.10's bevallen heel goed :-D

Negative K3 fan
29 juni 2003, 13:15
ik heb d'addario's 012 en die bevallen me ook g oed, van alle snaren die ik heb gehad vind ik d'addario nog het beste. Maar ik heb er nog niet zo heel veel gehad (fenders, SITs, dean markley, ernie ball). Die Ernie balls waren echt niet slecht, maar ze slijten wat sneller dan de d'addario's. Van de Fender snaren moet je daarentegen ver uit de buurt blijven.

hugo
29 juni 2003, 13:31
Ik gebruik ook Ernie Balls en heb er eigenlijk nooit problemen mee, waar breekt je snaar?, als het vlak bij de brug is het inderdaad verstandig om daar een een schuurpapiertje langs te halen, totdat het glad, een heel klein braampje kan de grootste ellende veroorzaken.

Polytheme Pam
29 juni 2003, 14:14
een bekend probleem..

Zelf neem ik standaard 3 gitaren mee (2x strat, 1x PRS) en vooral met de strats breek ik (veel te) veel, soms wel 5x op een avond. Dit komt mede door de speelstijl (ik heb nogal een harde aanslag), plectrum: gebruikte altijd die keiharde dunlop 1.14 mm, nu overgestapt op 0.96 mm.
(ik gebruik gewoon een standaard 0.10 set , meestal de GHS boomers) en heb de normale stemming

Je moet even kijken waar de snaarbreuk is en dan even de fret controleren (braampje!), als de breuk altijd voorkomt op de plaats waar de snaar een hoek maakt is een grafieten zadel inderdaad een verbetering (gaat volgens de kenners wel ietsje ten koste van je sustain) of je legt de zadels in met een stukje rubber. Is de breuk altijd in het "aanslaggebied" (kan ff niks anders verzinnen) dan even kijken of een andere plectrum helpt...

Een goede oplossing is b.v. ook de gitaar in Eb stemmen en er een 0.11/0.12 set opzetten. (je toon word wel iets grungier) Dit deed ik toen ik een tijd in een bluesrocktrio speelde (ik brak zelden een snaar) maar is in de band waar ik nu in speel helaas geen optie. :(

Maar het belangrijkste is m.i. de gitaar die je hebt: bij de Fenders is het breken troef terwijl ik me niet kan herinneren dat ik op de PRS een snaar heb gebroken (en die gesel ik dus automatisch met meer vertrouwen dan de Fenders :D )

greets...

PluueeR
29 juni 2003, 15:45
Ik heb daarom ook altijd meerdere gitaren mee naar een optreden.

Ik heb zelf ook nogal een harde aanslag, maar dat is ook het gevoel dat je aan dat nummer meegeeft via de gitaar ofzo. Klinkt maf, maar ik zou niet met dezelfde passie onze nummers kunnen spelen zonder bij sommige nummers zo hard aan te slaan.

Ik heb bij twee gitaren al in de brug zitten vijlen. Waardoor het al wel een stuk minder is geworden. Het breken van snaren. Ik breek ze altijd bij de brug. De gitariste van mijn band had het nog over Elixer (schrijf je dat zo?) snaren. Welke minder snel zouden moeten breken. Maar als d'Addario ook minder snel breekt dan Ernie Ball dan wil ik die zeker een keer proberen. Ik zal ook eens kijken naar nieuwe zadels. Want ik wordt hier echt niet goed van.

Overigens speel ik met een .60mm plectrum die ik met de botte kant bespeel dus niet met de punt.

Kjiratsiekoedel
29 juni 2003, 16:16
elixirs breken niet moeilijker ofzo, ze klinken alleen minder snel oud.

Tip om niet teveel te breken: vervang ze eens in de maand/twee weken...

ik brak altijd na drie weken de B snaar => vervang hem dus voordat de 3 weken omzijn

Wilson
29 juni 2003, 16:19
ja die ghs strings breken heel snel. Ik gebruik normaal altijd addario, en die breken bijna nooit, en als ze het doen pas na 2 weken spelen wanneer ze helemaal versleten zijn, vaak zet ik dan gewoon een losse nieuwe snaar erop, dit is dan altijd ghs omdat die latijd los verkocht worden bij mn gitaarboer. Maar bij mij breken die ghs strings soms zelfs als ik ze er alleen maar opdraai. Tegenwoordig gebruik ik addario .011 en er is bij mij de laatste tijd geen een snaar gebroken.

Negative K3 fan
29 juni 2003, 16:25
als ik trouwens een snaar breek, dan "recycle" ik die gewoon omdat ik te goedkoop ben er helemaal een nieuw setje op tez etten aangezien mijn snaren toch slijten als gekken door mmn zweetpoten

Wilson
29 juni 2003, 16:29
je knipt ze zeker nooit af aan de bovenkant en dan maak je er aan de onderkant een knoop in ofzo??

PluueeR
29 juni 2003, 16:45
Zweetpoten, sjah ze breken doorgaans het meest met optredens, niet zozeer met repetities. Terwijl ik dan niet minder hard aansla.

Misschien toch een zweet issue? Is het dan aan te raden om Fast Fret of een badstof doek te gebruiken na het spelen?

Wilson
29 juni 2003, 17:15
hmmm lijkt me vreemd dat zweet invloed heeft. Als je toch nieuwe snaren erop zit dan maakt dat beetje water met zout toch niet uit? ja op lange termijn als het de tijd heeft gehad erop in te werken kan het de snaar zwakker maken. Maar het is toch niet zo dat de snaar gelijk gelijk gaat breken als hij in aanraking komt met zweet???

Ic3gl0vE
29 juni 2003, 17:20
op het podium is het veel warmer dan in de oefenruimte... je haalt je gitaar uit de koffer/gigbag en dan zet je 'm meteen in de volle hitte onder de lampen van het podium, dan heb je gewoon meer kans dat de snaren breken.

Swan
29 juni 2003, 17:22
t heeft ook zeker met techniek te maken...vroeger brak ik elke 2 weken wel n snaar en nu nooit meer...zelfde snaren, en ben zeker niet zachter gaan aanslaan.....wel iets zachtere plectra....vind t ook vreemd

ieme
29 juni 2003, 17:40
Ik gebruik .10 van Ernie Ball en ik breek zelden tot nooit snaren... ze zijn meestal gewoon na 3 of 4 weken repeteren en spelen maar ja.. didag weer spelen dus zal dan wel wat breken! haha

PluueeR
29 juni 2003, 17:53
Dat is er dan ook nog jah, de temeratuur wisseling.

We hadden gisteren dus twee gigs, 1 van mijn gitaren die ging dus hop de auto in naar gig 1, in de hitte op het podium, terug de koffer in. Na gig 2 uit de koffer in de lampen enorm warm. En twee keer aan slaan en weg snaar.

gershwin5150
29 juni 2003, 21:49
Toch vraag ik me af of snaren breken niet ook met (verkeerde) aanslagtechniek te maken heeft.

Ik kan me niet meer heugen wanneer ik voor het laatst een snaar heb gebroken terwijl ik vaag toch ruige herrie maak op mn gitaren.
Ik gebruik dunlop 1,5 mm's.

sash
29 juni 2003, 22:17
Ligt echt aan de plectra. Ik gebruikte eerst 2mm plectra en nu gewoon celluloid jim dunlop mediums. Breek nu maar eens in de week een snaar, terwijl dat eerst 2 of 3 keer per week was.

green_day
29 juni 2003, 22:54
Ligt echt aan de plectra. Ik gebruikte eerst 2mm plectra en nu gewoon celluloid jim dunlop mediums. Breek nu maar eens in de week een snaar, terwijl dat eerst 2 of 3 keer per week was.

nou 1 keer in de week vind ik nog abnormaal vaak hoor :razz:
ik breek nooit een snaar eigenlijk.. en ik gebruik d'addario .10

sash
29 juni 2003, 22:57
Als je eenmaal ziet hoe ik aansla niet :)

green_day
29 juni 2003, 23:02
je kan van mij anders ook niet zeggen dat ik zacht aan sla hoor :)
je moet er gewoon goed mee om kunnen gaan ;)

PluueeR
29 juni 2003, 23:23
Ik lees hier nu al 2x dat met D' Addario minder snel gaat dan met Ernie Ball. Denk dat ik toch binnekort eens een set ga proberen.

Ic3gl0vE
30 juni 2003, 00:05
nadeel aan d'addario is dat het kut klinkt en dat ze binnen een dag verroest zijn. dat had ik althans...

Laatste keer dat ik een snaar brak, was m'n floyd nog niet geblocked en ging ik de snaren eens goed oprekken.... Slecht plan om je E snaar tot A te benden! Maar hij was gelukkig alleen gebroken bij de brug :)

Laatste keer dat ik een snaar brak tijdens het spelen was in december 2002 :)