PDA

View Full Version : Latency issue || Roland Quad-Capture



Looke
25 september 2013, 23:19
Hey,

Vandaag een roland quad capture gekocht voor mijn laptop (ASUS i3, 2.4Ghz en 4GB RAM, Win 7 64 bit).
Ik installeerde de drivers op mijn standaard C schijf, en de SONAR software op mijn externe harde schijf (hier was veel meer geheugen voor hande). Drivers instaleerde ik via de bijgeleverde CDROM. Eens ik mijn gitaar inplug en wat rondspeel in SONAR klinkt alles goed en wel. Ook de keyboard gaat goed, geen probleem. Alles naar wens.

Wanneer ik echter een 2e track probeer op te nemen merk ik dat er een kleine maar duidelijke lag zit op het 2e spoor tov het 1e. Ik ben vrij nieuw in het wereldje van opnemen, maar ik heb het genoeg gecheckt om zeker te zijn dat er een lag zit op alles wat ik na het 1e spoor opneem. Als ik het opneem klinkt alles goed, het is pas na de opname wanneer ik het terug afspeel dat de 2e gitaarlijn een fractie van een seconde te traag komt op de 1e.

Het eerste waar ik aan dacht was om via de Roland website de nieuwste systeem update voor het aparaat de downloaden en instaleren (QUAD-CAPTURE System Update Version 1.04). Helaas, het probleem blijft zich voordoen. Méér zelfs, wanneer ik nu gewoon zonder in SONAR bezig te zijn iets speel, merk ik dat er een lag zit tussen de input en playback! Ipv een audio interface zit ik dus nu met een delay pedaal...(anders gezegd: draai ik de mix volledig naar input op de quad capture hoor ik perfect wat ik speel, draai ik ook playback bij in de mix hoor ik een echo, en een hoop rommel na deze echo).

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben en mijn in de richting van een oplossing kunnen duwen?
Ik ga zelf nog verder troubleshooten en zal deze post updaten.

Alvast bedankt,
Maarten

paulusdeBKB
26 september 2013, 09:39
Een gedetailleerde oplossing heb ik niet voor je, maar je kunt wel een paar zaken proberen, in deze volgorde:
STAP 1: controleer of je driver-instellingen goed staan. Ik ken ze niet voor die Roland, maar ergens kun je vast en zeker een latency-buffer instellen. Staat die te hoog, dan krijg je hoorbare latency (waar je dus last van hebt). Staat die te laag, dan krijg je gestotter, drop-outs etc.
STAP 2: Wees er zeker van dat je je muziekprojecten op je interne harde schijf opslaat, niet op de USB-schijf. De soundcard en externe HDD zitten namelijk allebei op de USB-bus. Het zou kunnen dat schijfactiviteit je software vertraagt.
STAP 3: heb je al geprobeerd of het probleem ook optreedt als je direct gaat opnemen na een schone herstart? Dus: compu uit, weer aan. GEEN ANDERE PROGRAMMA's starten, en alles dat in je system tray staat uitschakelen: virusscanner, e-mail notifiers, update-agents etc. Mijn ervaring is dat met name software die verbinding met het internet wil maken, het systeem kan vertragen.
STAP 4:De-installeer SONAR en installeer het opnieuw op je interne harde schijf.

Helpt dit niet, dan zou ik eens contact zoeken met Roland Support. Zij weten er vast meer van dan ik :)

Looke
26 september 2013, 15:21
Wel, gisterenavond nadat ik dit poste en terug ging testen was de echo + rommel tussen de directe input en playback plots weg. Zeer vreemd. Ik heb nu de nieuwe drivers geïnstaleerd en voorlopig gaat het goed nu. Verder merk ik ook geen latency issues wanneer ik Audacity gebruik, die wél op de interne C schijf staat.

Volgende stap is dan inderdaad plaats maken op de interne harde schijf en sonar er herinstaleren.

Alvast bedankt voor de info.

Ernest01
26 september 2013, 22:40
Naast de nuttige tips van Paul, kan je ook een clicktrack maken en die laten afspelen en dan opnemen.
Dan zie je in de 'grafiek' van de input en wat je opgenomen hebt het verschil in timing. Die kan je dan gebruiken om e.e.a. bij
te regelen.
Maar waarschijnlijk is het probleem al opgelost, door alles op de interne HD te doen.

Erik70
28 september 2013, 19:12
Vooral voor de Sonar-gebruiker, als je latency hoort tussen twee tracks:

Bij Sonar kun je de manual-offset instellen (althans uit mijn hoofd heet het zo, ben nu niet thuis dus kan niet spieken of ik me vergis...)
1-neem een kort audiofragment op op een lege track.
2-speel dit af terwijl je een output van je interface direct weer in een input steekt.
3-neem het afgespeelde geluid op een tweede track vervolgens weer op.
4-zet de waveforms onder elkaar, zoom er heel goed op in, je ziet dan dat bijde waveforms niet op hetzelfde moment beginnen.
5-verschuif de laatst opgenomen waveform en tel het aantal samples dat je verschuift totdat het gelijk staat.
6-stel dit aantal samples in als manual offset en Sonar corrigeert zo de latency tussen de tracks.
Dit hoef je maar eenmalig te doen per interface.

het is even een gepriegel, maar het werkt.

Looke
4 oktober 2013, 12:23
Vooral voor de Sonar-gebruiker, als je latency hoort tussen twee tracks:

Bij Sonar kun je de manual-offset instellen (althans uit mijn hoofd heet het zo, ben nu niet thuis dus kan niet spieken of ik me vergis...)
1-neem een kort audiofragment op op een lege track.
2-speel dit af terwijl je een output van je interface direct weer in een input steekt.
3-neem het afgespeelde geluid op een tweede track vervolgens weer op.
4-zet de waveforms onder elkaar, zoom er heel goed op in, je ziet dan dat bijde waveforms niet op hetzelfde moment beginnen.
5-verschuif de laatst opgenomen waveform en tel het aantal samples dat je verschuift totdat het gelijk staat.
6-stel dit aantal samples in als manual offset en Sonar corrigeert zo de latency tussen de tracks.
Dit hoef je maar eenmalig te doen per interface.

het is even een gepriegel, maar het werkt.

Na wat meer testen moet ik helaas besluiten dat de latency issue er nog steeds is. Ik ga dit nu eens proberen. Bedankt.

Verder, wat me opvalt is dat telkens ik een 2e track opneem, het volume van deze track steeds lager is dan de 1e track, zonder dat ik ook maar ergens iets verander in instellingen ofwel op gitaar, de quad capture of de laptop.