PDA

View Full Version : Marshall rant



gait
25 september 2013, 21:45
Hoi mijn naam is Gait, ik speel gitaar maar ik soldeer beter. En ik repareer pedaaltjes en versterkers als
dat zo uitkomt. Leuk werk en je leert er altijd weer van. En soms val je bijna om van verbazing.
Ik vind het niet vreemd dat de meeste gitaristen kopen met de ogen en niet met de oren.
En dus het nieuwste knoppenwonder met 4 kanalen het beste van het beste vinden.
Om daarna toch tot de conclusie te komen dat het allernieuwste knoppenwonder nog beter klinkt.

Dus ze vragen er zelf om zou je zeggen. Waarom? Nou het volgende: utter crap versterkers als de Marshall
TSL en de Mesa Boogie Nomad. Om een onderdeeltje te vervangen moet het hele ding uit elkaar maar dat is
bijna standaard bij elke versterker. Maar dat de fabrikanten wegkomen met de allergoedkoopste onderdelen
die nauwelijks heel blijven gedurende de garantieperiode is erger. Weerstanden, condensatoren maar vooral
bewegende delen als potmeters en jacks: rotzooi is het. Buizen noem ik bewust maar niet.

Mooi hoor, zo'n swingend paars getolexte kast met verkoperd chassis. Maar binnenin is het rotzooi en
onmogelijk slecht gebouwd. Maar het klinkt fantastisch zul je dan zeggen. Vergelijk 1 keer een TSL met een
JCM800 of een Plexi en je weet wel beter. Of een Nomad met een beetje bejaarde Fender.

Mijn mening is persoonlijk. Alle eigenaren van TSL's of Nomads die zeggen dat hun versterker toch heus wel
goed klinkt geef ik gelijk. En ik blijf ze repareren. Bovenstaande voorbeelden springen er het meest uit maar
er zijn er veel meer. Versterkers: goud van buiten, stront van binnen.
Zo, ik ben mijn ei weer kwijt, lucht wel op.

Groetn,

Gait

Agent_Smith
25 september 2013, 21:54
Enniewee...... slotje dan maar?

Montecristo
25 september 2013, 21:56
Rotdag gehad? ;)

macwilliams
25 september 2013, 22:45
Als god een motorrijder zou zijn dan reed hij Harley-Davidson
Als god een gitaarspeler zou zijn dan speelde hij op een Gibson over een Marshall.

En als god enige menselijkheid had dan was de Boss Metalzone er nooit geweest.


Mvg,
E Clapton.

Montecristo
25 september 2013, 23:03
Going nowhere... fast!

Bazzey
25 september 2013, 23:38
En als god enige menselijkheid had dan was de Boss Metalzone er nooit geweest.


Perfect pedaal als je ruzie met iedereen wilt. :D

;)

Frits van Mourik
25 september 2013, 23:47
Hoi mijn naam is Gait, ik speel gitaar maar ik soldeer beter. En ik repareer pedaaltjes en versterkers als
dat zo uitkomt. Leuk werk en je leert er altijd weer van. En soms val je bijna om van verbazing.
Ik vind het niet vreemd dat de meeste gitaristen kopen met de ogen en niet met de oren.
En dus het nieuwste knoppenwonder met 4 kanalen het beste van het beste vinden.
Om daarna toch tot de conclusie te komen dat het allernieuwste knoppenwonder nog beter klinkt.

Dus ze vragen er zelf om zou je zeggen. Waarom? Nou het volgende: utter crap versterkers als de Marshall
TSL en de Mesa Boogie Nomad. Om een onderdeeltje te vervangen moet het hele ding uit elkaar maar dat is
bijna standaard bij elke versterker. Maar dat de fabrikanten wegkomen met de allergoedkoopste onderdelen
die nauwelijks heel blijven gedurende de garantieperiode is erger. Weerstanden, condensatoren maar vooral
bewegende delen als potmeters en jacks: rotzooi is het. Buizen noem ik bewust maar niet.

Mooi hoor, zo'n swingend paars getolexte kast met verkoperd chassis. Maar binnenin is het rotzooi en
onmogelijk slecht gebouwd. Maar het klinkt fantastisch zul je dan zeggen. Vergelijk 1 keer een TSL met een
JCM800 of een Plexi en je weet wel beter. Of een Nomad met een beetje bejaarde Fender.

Mijn mening is persoonlijk. Alle eigenaren van TSL's of Nomads die zeggen dat hun versterker toch heus wel
goed klinkt geef ik gelijk. En ik blijf ze repareren. Bovenstaande voorbeelden springen er het meest uit maar
er zijn er veel meer. Versterkers: goud van buiten, stront van binnen.
Zo, ik ben mijn ei weer kwijt, lucht wel op.

Groetn,

Gait

Ik begrijp je frustratie wel, hoor...
Van die éénmaal-in-elkaar, nooit-meer-uit-elkaar IKEA-concept versterkers.
Als het meezit zijn de printplaten voorzien van korte kabeltjes met crappy connectortjes...
Als het tegenzit, zijn de prints aan twee, drie of vier zijden bedraad met monochroom(!) draad,
zijn de buisvoeten (ook die van de eindbuizen)op de print gemonteerd en zijn de baantjes op de print
iets van 0,2 mm breed.
Om nog maar te zwijgen van de idd vaak cheapo onderdeeltjes en het uiterst spaarzaam gebruik van het golfslagsoldeerbad.
En zou zouden we waarschijnlijk samen wel een boek over deze ellende kunnen volschrijven...

Maar toch, maar toch...
Als het me dan eindelijk lukt, om weer een door slechte bouw veroorzaakt probleem te tekkelen,
dan heb ik wéér wat geleerd en ben ik stiekem een beetje trots.
Ik had natuurlijk m'n tijd beter kunnen gebruiken met TV-kijken, of m'n vrouw te irriteren.
Maar ik maak een (meestal) armlastige muzikant blij, en da's óók wat waard!

kassie
26 september 2013, 00:10
Tja, rest de vraag... waarom wordt dit gedaan? Uiteraard voor het productieproces en de kosten... maar er wordt toch flink wat voor een nieuwe head betaald. Waarom dan gewoon niet even wat kwaliteit leveren? Zal misschien ook wel een gecompliceerd circuit zijn met 3 kanalen...

Sprak gister nog de lokale computerboer... m'n laptop is al weken weg, blijkt dat een 9volt ingang van Asus praktisch onvindbaar is los van een nieuw moederboard (5 pinnetjes ipv 4 of 2)... verder had hij ook zo even geen geschikt soldeerpistool. Dat vond ik maar raar, hij is toch immers computerboer? Hij kon zich de laatste keer niet meer heugen wanneer hij wat gesoldeerd had... ''we leven in een wegwerp en vervangingsmaatschappij, niet in een reparatiemaatschappij''. Zei hij. Dus morgen ga ik hem even helpen hihi.

macwilliams
26 september 2013, 00:18
Perfect pedaal als je ruzie met iedereen wilt. :D

;)

http://ericrshelton.files.wordpress.com/2012/05/individual-001.png..

Frits van Mourik
26 september 2013, 00:36
http://ericrshelton.files.wordpress.com/2012/05/individual-001.png..

Tsjongejonge, van die weekendwarriers met hun oversized brommers?
Ohmegawd, wat zijn we dáár toch bang van...

macwilliams
26 september 2013, 00:40
Tsjongejonge, van die weekendwarriers met hun oversized brommers?
Ohmegawd, wat zijn we dáár toch bang van...

Ikke wel.

Bang dat ik me dood lach.

cluseau
26 september 2013, 08:16
... verder had hij ook zo even geen geschikt soldeerpistool..... Hij kon zich de laatste keer niet meer heugen wanneer hij wat gesoldeerd had...

Klinkt weer goed....wordt vervolgd ?

peter_heijnen
26 september 2013, 10:31
http://ericrshelton.files.wordpress.com/2012/05/individual-001.png..
Haha, doet me denken aan mijn favo moment uit life of brian:
-menigte: we are all individuals!
-enkeling: no i'm not!

Rick trodat
26 september 2013, 10:36
Ik snap het niet. Het feit dat die krengen stuk gaan, maakt dat je werk hebt.

Ik vergelijk het soms met een auto. Kijk een peugeot gaat ook sneller stuk dan een audi. Beide brengen je naar het doel dat je voor ogen hebt. Een audi kost 40 k een peugeot 17 k. Tegen de tijd dat je bij de peugeot reparaties hebt voor een bedrag van 23 k, dan ben je even verder :) plus daarnaast is een audi ook niet zonder onderhoud mogelijk. Over snelheid valt niet te twisten over geluid wel. Maar als een versterker je het geluid geeft dat je voor ogen hebt en je wilt ook niet veel uitgeven, dan kan je het verwachten dat er wellicht vaker iets stuk gaat.

Brum
26 september 2013, 12:35
Het 'probleem' is niet dat huidige versterkers zo slecht zijn gebouwd. Het probleem is dat de massa alleen nog maar massa producten koopt (hoe kan het ook anders). Ik heb een oude JCM800, dat zou dan nog een goeie Marshall moeten zijn, als ik het goed mag begrijpen. M'n moderne Framus Dragon die ik had was toch echt wel even beter gebouwd, met betere onderdelen en zo zijn er zat versterker op de markt waar die ouwe meuk qua bouwkwaliteit echt niet tegenop kan.

Nou kan me de bouwkwaliteit maar deels wat schelen, een goed geluid wat me het beste past vind ik belangrijker. De Framus Dragon heeft dan ook moeten wijken voor de toch niet zo heel erg betrouwbare (bleek) Marshall JCM800.

arjanb01
26 september 2013, 12:46
Wat een discussie dit.... Volgens mij moet jij met je pis naar de dokter, gait of je moet gewoon eens een keer op een vrouw gaan liggen :seriousf:
Serieus, Nomads en TSLs vind ik ook volkomen kut. De makke is van tegenwoordig dat er massa producten van de band rollen met kans op fouten inderdaad. Een beetje het Toyota effect (je weet wel die auto's waarvan de stuurbekrachtiging weigerde, rem en gaspedalen haperden). Waar veel van verkocht wordt, komt ook veel van terug (tenmiste die KANS is heel groot).
Ik heb een Engl amp en die kan je zelfs onder water houden dan doettie het nog, terwijl andere bezitters er alleen maar problemen mee hadden. Exemplarisch misschien, maar ik volg je verhaal wel.

caliban
26 september 2013, 14:45
Het 'probleem' is niet dat huidige versterkers zo slecht zijn gebouwd. Het probleem is dat de massa alleen nog maar massa producten koopt (hoe kan het ook anders). Ik heb een oude JCM800, dat zou dan nog een goeie Marshall moeten zijn, als ik het goed mag begrijpen. M'n moderne Framus Dragon die ik had was toch echt wel even beter gebouwd, met betere onderdelen en zo zijn er zat versterker op de markt waar die ouwe meuk qua bouwkwaliteit echt niet tegenop kan.

Nou kan me de bouwkwaliteit maar deels wat schelen, een goed geluid wat me het beste past vind ik belangrijker. De Framus Dragon heeft dan ook moeten wijken voor de toch niet zo heel erg betrouwbare (bleek) Marshall JCM800.

Ik vind de Dragon daarenboven nog pakken beter klinken dan de 800... Och ja

Dutch66
26 september 2013, 15:50
Ik heb een Engl amp en die kan je zelfs onder water houden dan doettie het nog,

Lieve kijkbuisvriendjes, Arjan maakt hier natuurlijk een grapje...

arjanb01
26 september 2013, 16:15
Natuurlijk meneer de Uil, elke amp kan kapot natuurlijk :seriousf:

Thiez
26 september 2013, 16:30
Overigens vind ik engl ook geen super bouwkwaliteit hoor. Ik heb zelf ook een engl blackmore. Maar vind de print die daar in zit en daarbij behorende soldeerpunten nou niet echt 'build like a tank'. Ik heb ook al meerdere mensen (inc. mezelf) gehoord over problemen met een slechte soldeerverbinding bij engl. Mede mogelijk gemaakt door buisvoeten op de print.
Ook gebruikt engl redelijk kleine trafotjes.

macwilliams
26 september 2013, 16:32
Onder water gaat nog wel, in het water is lastiger.

Brum
26 september 2013, 17:21
Ik vind de Dragon daarenboven nog pakken beter klinken dan de 800... Och ja

Misschien beter, maar in mijn geval zeker niet meer bruikbaar dan de JCM800 in bandverband.;)

FruscianteFan
26 september 2013, 17:42
Buizen noem ik bewust maar niet.
Dit vond ik een mooie zin.

Misery Signals
26 september 2013, 17:59
Tja merken als Orange Marshall Fender Vox zijn al jaren geen garantie op kwaliteit meer, integendeel. Buiten enkele topmodelletjes in hun gamma is men redelijk gericht om met een merknaam met geschiedenis voor zo weinig geld zoveel mogelijk te doen verkopen.

En ja if you pay peanuts you get monkeys he.
Het is natuurlijk hun volste recht en kopers worden ook niet echt bedrogen. Gitaristen betalen zich aan die merken ook geen buil, dus dan mogen reparaties wat duurder zijn of zo'n bak gemakkelijker van de hand te doen indien er miserie blijft.

Er komt meestal nog wel een redelijk tot tof geluid uit, maar verwacht van die dingen niet om amps voor het leven te zijn of dat je een amp "van het grote merk" met soortgelijke kwaliteit in de huiskamer of op het podium hebt staan. Daarom zijn er ook volop merken die daar een duurdere amp met weinig concessies naar kwaliteit toe tegenover zetten, met vaak ook een betere sound.

Wat is uiteindelijk het duurste? Ik zou het niet weten, hangt van veel factoren af, een dosis geluk, gebruik, waar hij gestald is enz... Ikzelf negeer dat Marshall-marktsegment al tijden.

MS

FruscianteFan
26 september 2013, 18:04
Ik vraag me wel af wat het alternatief is.

Brum
26 september 2013, 18:07
Die zijn er genoeg, zeker voor de Marshall-achtigen en helaas, vaak wel duurder...

Misery Signals
26 september 2013, 18:38
Moet iedereen voor zich wat uitmaken wat er lekker klinkt. Ik heb vroeger pakken Marshalls gehad, van 800's tot JVM, en een amp als de Diezel Einstein die ik nu heb veegt voor mij qua clean, blues, crunch, rock en heavy de vloer aan met heel dat gamma. Een amp als de Splawn Quickrod of Nitro doet dat voor mij ook. Prijzen vallen nog wel mee, rond de 1800-2200 Euro...

MS

gait
26 september 2013, 19:37
Hoi, met dank voor de serieuze (en minder serieuze) reakties. De link met auto's, mannen op grote brommers
en de dokter laat ik maar even. Wat er tussen mijn vrouw en mij gebeurd vind ik prive.
Ik zie reparaties als hobby, ik hoef er niet van te leven. En de gemiddelde
gitarist betaalt een tientje, of 2 tientjes als het echt veel werk is. En ik heb werk zat.

Wat ik niet goed begrijp is het volgende: waarom laten veel gitaristen zich verleiden door een naam, een logo of het uiterlijk van de kast? Hoeveel gitaristen luisteren echt? Het geluid van een moderne Marshall is een slap excuus voor het geluid van een 1987, 1959, 2203 of 2204. Is het toch een kwestie van spiegeltjes en kralen? Iemand beweerde dat geluid belangrijker is dan bouwkwaliteit. Maar als tie het niet meer doet is het een groot zwaar ding wat in de weg staat en je hebt er niks aan.

Of is het een kwestie van veel (knoppen, kanalen) voor (relatief) weinig? Een soort Action op versterker-gebied? Liever 3 of 4 kanalen die matig klinken dan 1 kanaal wat fantastisch is? Komen je pedaaltjes ook nog
eens van pas. Het lijkt of ik Marshall wil bashen maar dat is niet zo. Er zijn veel meer merken die op die manier te werk gaan, gedreven door de vraag. Blijkbaar stellen de meesten kwantiteit boven kwaliteit. Omdat ze niet meer weten wat kwaliteit is? Of toch verblind zijn door de Naam?

Wat ik beweer is vloeken in de kerk die muziekwinkel heet. Slecht voor de handel. Mojo verkoopt; geluid niet.
En kwaliteit al helemaal niet. Toch zijn er versterkerbouwers die door tegen de stroom in te roeien wel mooie en goeie versterkers maken. Die versterkers maken zoals Fender en Marshall ze 50 jaar geleden al
maakten. Toen wisten ze hoe het moet. Een enkeling heeft dat onthouden. Meestal hebben ze maar 1 kanaal. 2 of 3 knoppen op het front. En een geluid wat deugt. Misschien is simpel toch beter.
Ben benieuwd wat jullie vinden.

Groetn,
Gait

Brum
26 september 2013, 19:37
Die Splawns, dat zijn toch enigszins Marshall-achtigen? Een Diezeltje lust ik ook wel... M'n portemonnee denkt daar helaas heel anders over.:( Wat betreft het verhaal van de topicstarter, ik vraag me ook af of ie een dergelijke versterker wel 's in behandeling heeft gehad en of dat nou slechter, of beter is dan die ouwe Marshalls.

Plant
26 september 2013, 19:45
Wat ik niet goed begrijp is het volgende: waarom laten veel gitaristen zich verleiden door een naam, een logo of het uiterlijk van de kast?

Hetzelfde als bij b.v. auto's.


Hoeveel gitaristen luisteren echt? Het geluid van een moderne Marshall is een slap excuus voor het geluid van een 1987, 1959, 2203 of 2204. Is het toch een kwestie van spiegeltjes en kralen? Iemand beweerde dat geluid belangrijker is dan bouwkwaliteit. Maar als tie het niet meer doet is het een groot zwaar ding wat in de weg staat en je hebt er niks aan.

Status.

Brum
26 september 2013, 19:59
Iemand beweerde dat geluid belangrijker is dan bouwkwaliteit. Maar als tie het niet meer doet is het een groot zwaar ding wat in de weg staat en je hebt er niks aan.

Dat was ik die dat zei, maar wel in een iets ander verband. Ik heb een ouwe Marshall JCM800 en zei dat een modernere versterker in de vorm van een Framus Dragon stukken beter gebouwd en veel betrouwbaarder was. Desondanks heb ik de Framus weggedaan, omdat het m'n geluid niet was. Waarmee ik probeerde te zeggen dat die ouwe Marshall misschien wel beter klinkt, maar qua bouwkwaliteit niet kan tippen aan veel moderne versterkers. Het is alleen maar net welke moderne versterker en in welke prijsklasse. Ik geloof niet in oud spul dat per definitie beter is dan moderne versterkers, tenzij je enige referentie een Nomad, of een TSL is. Excuse-moi, maar ik ben het gewoon niet met je eens en het geluid is nog altijd smaakgebonden en wellicht ook generatie gebonden.

Misery Signals
26 september 2013, 20:55
Plus, oude amps koppelen aan superieure bouwkwaliteit en slechts een handvol knoppen is een belediging voor een pak merken die veelzijdige meerkanaals amps leveren met een goede bouwkwaliteit.

Ik vind het wat lame: Natuurlijk kan er veel minder aan zo'n oud ampje met twee knoppen kapot gaan, omdat er gewoonweg bijna niets in dat chassis zit. En zo'n vintage gericht conservatieve houding zet een blok op innovatie, voldoen aan nieuwe eisen van nieuwere generaties, meer kanalen en functies in een headshell steken en toch nog een top product afleveren.

Ik ben ervan overtuigd dat er genoeg amps zijn die veelzijdigheid en meer kanalen koppelen aan onderdelen, goede PCB's en bouwkwaliteit waar zo'n oud ampje echt niet bovenuit steekt. Maar ja, daarvoor moet je je nek uitsteken en niet braafjes met wat betere onderdelen oude circuits risicoloos nabouwen... De techs van nu staan voor veel grotere uitdagingen dan vroeger op amp gebied.

Al eens een Soldano SLO op de bank gehad? Wss niet, want zoiets heeft levenslange garantie en is zo goed als niet kapotgaand. Dat veegt zijn kont af met de meeste van die oude bakken qua bouwkwaliteit. :rockon:

Hoeveel techs of amp bouwers zijn er die het aandurven van een goeie meerkanaals amp te maken? Bijna geen enkele, want de kans om op je bek te gaan is vele malen groter dan gewoon een oud circuit onder handen te nemen en dat met goeie onderdelen na te bouwen en wat te verfijnen. Techs als Michael Soldano, Randall Smith, Reinhold Bogner, Peter Diezel, Paul Rivera enz, dat zijn pioniers en de echte kraks van de laatste 25 jaar op dat vlak.

MS

macwilliams
26 september 2013, 21:42
Hoi, met dank voor de serieuze (en minder serieuze) reakties. De link met auto's, mannen op grote brommers
en de dokter laat ik maar even. Wat er tussen mijn vrouw en mij gebeurd vind ik prive.
Ik zie reparaties als hobby, ik hoef er niet van te leven. En de gemiddelde
gitarist betaalt een tientje, of 2 tientjes als het echt veel werk is. En ik heb werk zat.

Wat ik niet goed begrijp is het volgende: waarom laten veel gitaristen zich verleiden door een naam, een logo of het uiterlijk van de kast? Hoeveel gitaristen luisteren echt? Het geluid van een moderne Marshall is een slap excuus voor het geluid van een 1987, 1959, 2203 of 2204. Is het toch een kwestie van spiegeltjes en kralen? Iemand beweerde dat geluid belangrijker is dan bouwkwaliteit. Maar als tie het niet meer doet is het een groot zwaar ding wat in de weg staat en je hebt er niks aan.

Of is het een kwestie van veel (knoppen, kanalen) voor (relatief) weinig? Een soort Action op versterker-gebied? Liever 3 of 4 kanalen die matig klinken dan 1 kanaal wat fantastisch is? Komen je pedaaltjes ook nog
eens van pas. Het lijkt of ik Marshall wil bashen maar dat is niet zo. Er zijn veel meer merken die op die manier te werk gaan, gedreven door de vraag. Blijkbaar stellen de meesten kwantiteit boven kwaliteit. Omdat ze niet meer weten wat kwaliteit is? Of toch verblind zijn door de Naam?

Wat ik beweer is vloeken in de kerk die muziekwinkel heet. Slecht voor de handel. Mojo verkoopt; geluid niet.
En kwaliteit al helemaal niet. Toch zijn er versterkerbouwers die door tegen de stroom in te roeien wel mooie en goeie versterkers maken. Die versterkers maken zoals Fender en Marshall ze 50 jaar geleden al
maakten. Toen wisten ze hoe het moet. Een enkeling heeft dat onthouden. Meestal hebben ze maar 1 kanaal. 2 of 3 knoppen op het front. En een geluid wat deugt. Misschien is simpel toch beter.
Ben benieuwd wat jullie vinden.

Groetn,
Gait

Ik moet toegeven dat ik ook eerst keek naar het merk toen ik versterkers ging proberen maar toen ik met mijn oren ging kijken kwam ik verassend genoeg bij een voor mij onbekend merk uit. Maar het is wel een meerkanaals versterker geworden die duurder was dan degene die ik op het oog had. Maar het was niet de allerduurste die ik had uitgeprobeerd.

Of die heel betrouwbaar is weet ik niet, die van mij is in ieder geval nog nooit stuk geweest.
Oh en hij is best lelijk eigenlijk, vind ik. Blauw met blauwe ledjes en nog een signature amp van iemand die ik totaal niet kende.

En ondanks de flauwe grapjes denk ik dat je gelijk hebt.

Mitch
26 september 2013, 21:59
Er is maar één ding waar ik me méér aan erger dan aan slecht gemaakte consumenten rotzooi: reparateurs die erover klagen dat ze het moeten repareren. Wees consequent en repareer het niet of bouw zelf dingen die beter zijn voor een concurrerende prijs.
Overigens, er zijn prima gulden middenwegen hoor. Genoeg massaproductie die niet compleet krakkemikkig in elkaar steekt en die ook gewoon te servicen is. Maar dat terzijde.

Misery Signals
26 september 2013, 22:48
Niet op gedachten brengen, er is al genoeg drieknoppen-zooi op de markt :sssh:

MS

zjanke
26 september 2013, 23:57
Ik heb van alles gehad met veel knopjes (ja, ook een TSL, maar ook een m13 bijvoorbeeld) en ben over veel dingen best tevreden geweest. Feit is wel dat ik altijd probeerde om dat ene geluid wat ik toen en toen op die ene repetitie had probeerde te krijgen. Uiteindelijk gebruikte ik van al die opties maar een heeeeeeel klein beetje en hoe simpeler mijn spullen, hoe makkelijker ik er een goed geluid uit krijg. Ik heb dus een simpele amp met twee doorgeluste kanalen en meestal is het aanzetten, volume instellen (en bij een optreden soms een tikkie toonregeling) en mijn effecten beperken zich steeds meer tot vaste presets uit mijn Tc elektronics Nova system en een crybaby.

Reparaties? Daar betaal ik toch een tech voor?

Henri H
27 september 2013, 00:59
Hoi, met dank voor de serieuze (en minder serieuze) reakties. De link met auto's, mannen op grote brommers
en de dokter laat ik maar even. Wat er tussen mijn vrouw en mij gebeurd vind ik prive.
Ik zie reparaties als hobby, ik hoef er niet van te leven. En de gemiddelde
gitarist betaalt een tientje, of 2 tientjes als het echt veel werk is. En ik heb werk zat.

Wat ik niet goed begrijp is het volgende: waarom laten veel gitaristen zich verleiden door een naam, een logo of het uiterlijk van de kast? Hoeveel gitaristen luisteren echt? Het geluid van een moderne Marshall is een slap excuus voor het geluid van een 1987, 1959, 2203 of 2204. Is het toch een kwestie van spiegeltjes en kralen? Iemand beweerde dat geluid belangrijker is dan bouwkwaliteit. Maar als tie het niet meer doet is het een groot zwaar ding wat in de weg staat en je hebt er niks aan.

Of is het een kwestie van veel (knoppen, kanalen) voor (relatief) weinig? Een soort Action op versterker-gebied? Liever 3 of 4 kanalen die matig klinken dan 1 kanaal wat fantastisch is? Komen je pedaaltjes ook nog
eens van pas. Het lijkt of ik Marshall wil bashen maar dat is niet zo. Er zijn veel meer merken die op die manier te werk gaan, gedreven door de vraag. Blijkbaar stellen de meesten kwantiteit boven kwaliteit. Omdat ze niet meer weten wat kwaliteit is? Of toch verblind zijn door de Naam?

Wat ik beweer is vloeken in de kerk die muziekwinkel heet. Slecht voor de handel. Mojo verkoopt; geluid niet.
En kwaliteit al helemaal niet. Toch zijn er versterkerbouwers die door tegen de stroom in te roeien wel mooie en goeie versterkers maken. Die versterkers maken zoals Fender en Marshall ze 50 jaar geleden al
maakten. Toen wisten ze hoe het moet. Een enkeling heeft dat onthouden. Meestal hebben ze maar 1 kanaal. 2 of 3 knoppen op het front. En een geluid wat deugt. Misschien is simpel toch beter.
Ben benieuwd wat jullie vinden.

Groetn,
Gait
Hey Gait, ik begrijp je wel denk ik. Je hebt gewoon ff zin om je mening te ventileren, prima toch?
Ik denk dat ik het ook met je eens ben, maar heb niet het inzicht wat jij hebt, wel veel met vaklui gekletst, en jouw verhaal is dan wel een rode draad in het verhaal.

Ik heb mezelf ook "schuldig gemaakt" aan het kopen van een JVM, die weer geruild tegen een Mesa Boogie Stiletto met veel knopjes.
Toch bevalt die Stiletto me zeer goed. Ik denk ook niet dat een Stiletto onder jouw rant valt, maar toch, heul veel knopjes, die je, als je de amp eenmaal heb ingesteld, bijna niet meer wijzigt. Ook nog een HOOK gehad, goeie amp, maar te "netjes" naar mijn smaak.
In de oefenruimte gebruik ik een JCM 800 2204, lekker simpel en supersound, heel veelzijdig ook.....etc. bla.....oh ja ....

Marshall 6100, ook zo'n geval, 3 kanalen, en massa's knoppen, maar wel een goeie sound, en het ding heeft mij niet in de steek gelaten. Toch maar weer verkocht, vond de Stiletto en HOOK beter, zeker qua robuustheid e.d.

Maar goed, TSL en Nomad, afblijven dus?!

lespaulnmarshall
27 september 2013, 08:02
De nomad heb ik geen ervaring mee. TSL heb ik wel eens over gespeeld en daar ben ik ook niet zo weg van (heb verder niet op de constructie gelet, puur op het geluid). Ik heb ervaring met Plexi's (die helaas altijd te hard zijn voor de situaties waar ik in speel, dus weer verkocht) JCM800's die ook regelmatig niet hard genoeg kunnen om de 'sweet spot' te bereiken. Verder heb ik ook nog een JVM gehad, een vintage modern en nog wat andere marshalls. Nu heb ik een DSL (450 euro op marktplaats) en daar ben ik zeer tevreden mee. Bouwkwaliteit is niet perfect maar veelvoorkomend spul en makkelijk snel te maken als er eens wat mis gaat. En het geluid is prima! doet kwa chrunch niet onder voor de JCM 800 die ik nogsteeds heb staan (maar inmiddels wat werk nodig heeft) of de plexi's die ik heb gehad. Het high gain kanaal is niet geweldig maar dat hoeft ook niet, die is leuk voor thuis maar verder niet eigenlijk. Het volume kan erg hard maar hoeft niet. Het is echt mijn go to amp geworden voor mijn marshall sound.

harrie-beton
27 september 2013, 17:00
Wat ik niet goed begrijp is het volgende: waarom laten veel gitaristen zich verleiden door een naam, een logo of het uiterlijk van de kast? Hoeveel gitaristen luisteren echt

Dat weet je hopelijk wel. Mensen maken beslissingen op rationele gronden maar ook op emotionele gronden. Daar speelt reclame op in.

Dirk_Hendrik
27 september 2013, 17:30
Er is maar één ding waar ik me méér aan erger dan aan slecht gemaakte consumenten rotzooi: reparateurs die erover klagen dat ze het moeten repareren. Wees consequent en repareer het niet of bouw zelf dingen die beter zijn voor een concurrerende prijs.

Dank. Voor bovenstaande post.

Waarom heb ik af en toe het gevoel de enige te zijn die niet constant tegen de in de startpost genoemde problemen aanloopt. Voor veel gevallen van "slechte" componenten is na eenvoeudige analyse vast te stellen dat het probleem hoogstwaarschijnlijk geen drol te maken had met de kwaliteit van het component maar alles met het gedrag van de gebruiker. (die knop zat al tijden los maar nu doettie niets meer. Niks slechte pot. Het ding is stukgegaan door het gerammel). Eenieder die z'n soldeerchops op orde heeft zou moeten weten dat je een reparatie van een printplaat gebaseerd apparaat anders benaderd dan een point to point apparaat. Vind je dat een rare opmerking? Dan heb je je chops dus niet op orde of kloppen je spullen niet voor de klus. En dan houd je na jaren een klein lijstje dingen op die je niet gefixed kreeg. Maar met een onderbouwing waarom.

Slechte kwaliteit onderdelen? Vooralsnog gelul. Ga na waarom het onderdeel kapot is gegaan en of dat kwaliteit is of iets anders. Duizenden EHX pedalen die na 30 of 40 jaar kuren beginnen te tonen bewijzen het tegendeel. Onderdelenkwaliteit: goedkoopste van het goedkoopste. Bouwwijze: erbarmelijk. En toch hielden ze het decennia lang vol.

Misery Signals
27 september 2013, 19:00
Een pedaal kan je niet vergelijken met een amp...
Slechte PCB amps hebben vaak maar eenzijdig bedrukte print platen en te dun... Alle knoppen op de PCB monteren is gewoon vragen om problemen en duurdere reparaties.
En dat speelt ook mee. Een reparatie van zon goedkope bak mag verhoudingsgewijs ook geen drol kosten...

MS

Misery Signals
27 september 2013, 19:07
Plus, zon PCB mounted knoppen als bij marshall kunnen gewoon al veel minder hebben, los van het kwaliteits verschil tussen pots ivm een mesa rectifier bij voorbeeld. Die zitten niet op de PCB en kunnen al pakken meer frictie hebben vooraleer er solderingen los gaan en een marshall pot van het PCB gewrikt wordt...
Nieuwere Marshalls gebruiken ook minder goed soldeersel waardoor verbindingen sneller slecht worden enz...

MS

MS

gait
27 september 2013, 19:41
Hallo allemaal. Bedankt voor jullie reakties. Ik wil nogmaals benadrukken dat ik versterkers repareer voor mijn plezier en om er van te
leren. En het maakt me niet uit wat de bouwwijze van de desbetreffende versterker is. Overal is wel een sleuteltje, tangetje of ander
handigheidje voor. En met de komst van internet en telefoons die kunnen fotograferen is het alleen maar makkelijker geworden. Hoef je
niet de hele boel over te tekenen of schrijven.

Dit was ook geen aanval op alleen de TSL of de Nomad. Ongetwijfeld zijn er massa's eigenaren die erg tevreden zijn over juist die versterker. En er zijn ook massa's goede moderne versterkers. Wel heb ik moeite met de bouwkwaliteit van de onderdelen of de komplete versterker van sommige merken. Ik ben het ook niet eens met Dirk-Hendrik. EH was ook slecht maar de potmeter, schakelaars
en jacks deugden nog wel zoveel. En bij 9 volt heb je weinig te maken met onderbemeten condensators en weerstanden. Of lekke
printplaten.

Anyways: voor 1 keer heb ik de vrijheid genomen om ongezouten mijn mening te zeggen over wat er mijns inziens niet deugt.
Alleen was het niet handig om dat te koppelen aan geluidkwaliteit. Geluid is persoonlijk en over smaak valt niet te twisten.
En uiteindelijk is een gitaarversterker gewoon consumentenelectronica met de gebruiken en wetten die daarbij horen.
De suggestie om het dan zelf maar te proberen als versterkerfabrikant is een goeie. Hier in huis staan alleen zelfbouwversterkers.
En in de loop van de tijd ben ik er achter gekomen dat ik simpel beter vind klinken. Simpel is vaak moeilijker om goed te laten klinken.
Misschien vind ik daarom 2 of 3 knoppen genoeg. En nu ga ik terug in mijn hok. Moet nog een paar versterkers repareren. Leuk, echt.

Groetn,
Gait

harrie-beton
27 september 2013, 23:43
Hier een aanwijzing dat uiterlijk van belang wordt gevonden:

http://media.avclub.com/images/432/432849/original/627.jpg



http://www.avclub.com/articles/black-veil-brides-caught-using-fake-stage-amps,99352/

Henri H
28 september 2013, 00:29
Onderschat ook de "mojo" niet he?!

Heb je wel 's een avond met een Vet klinkende Marshall op het podium gestaan, of gewoon een avondje in de oefenruimte, of een jamssessie, whatever, dat je dacht: "holy moly, dit is vet"?
Dat is onderdeel van de mojo volgens mij. Een goeie Marshall-sound is zo overweldigend, daar kan geen HOOK of Mesa tegen op imo.
Dus dan zal een Marshall van het type MG of TSL o.i.d. ook wel goed klinken toch? Zeker met het verhaal van harrie-beton erbij, zal de consensus waarschijnlijk bij de meesten toch iets dergelijks zijn.

Disclaimer: ik heb nooit over een TSL gespeeld, en volgens mij ook niet over een MG, dus kan er niet goed over oordelen. Waarschijnlijk zijn het leuke dingetjes voor thuis (de MG-serie dan he).

Misery Signals
28 september 2013, 01:00
Samen met een sound die persoonlijke smaak is, is Mojo dat duidelijk ook. Wat voor de een Mojo is, is voor de ander afgezaagd en saai. Marshall heeft geen enkele Mojo meer voor mij. Alom tegenwoordig en elke puber die een maandje borden afwast loopt naar de winkel en gaat met hun top model de deur uit. Die bakken kom je meer dan je lief is tegen als goedkope backline kasten, repetitiehok afrag amps enz.
Mojo is ook iets waarvan je droomt, niet altijd betaalbaar, bereikbaar of overal verkrijgbaar is.
Nee, Marshall en Mojo, een reden erbij om wat door te sparen brrr

MS

Henri H
28 september 2013, 01:44
..... Marshall heeft geen enkele Mojo meer voor mij ....Ik kijk daar in principe ook wel doorheen, maar heb toch geen ander merk amp gehoord die de sound van een écht goede Marshall kan evenaren.

Voor de meeste puber-afwassers speelt het een grote rol denk ik .... Marshall associeer je met de Groten der aarde; Hendrix, Page, Blackmore, etc.

Ik heb geen idee of een DSL een constructieve slechte amp is (heb wel 's een topic voorbij zien komen erover), maar voor een paar meier haal je een supersound uit zo'n amp. Vandaar dat die dingen als afragamp worden gebruikt. Veul voor weinag. ;)

vulvasonic
28 september 2013, 03:09
Tja merken als Orange Marshall Fender Vox zijn al jaren geen garantie op kwaliteit meer, integendeel. Buiten enkele topmodelletjes in hun gamma is men redelijk gericht om met een merknaam met geschiedenis voor zo weinig geld zoveel mogelijk te doen verkopen.

MS

Tsja, ik heb twee Vox AC30 versterkers. Een stokoude en een moderne uit China. Die oude klinkt gewoon waanzinnig goed. Ik gebruik 'm nu al 30 jaar en dat geluid is gewoon MIJN geluid. Dus toen ik er een nieuwe bij wilde hebben en het geld niet had voor de kwalitatief betere (en dus duurdere) alternatieven binnen het AC30 segment besloot ik de Chineze AC30CChuppeldepup te kopen. Weliswaar niet die fantastische sound van mijn ouwe trouwe bak, maar voor wat ik wil en zoek in een versterker nog altijd mooier dan het merendeel van het aanbod aan andere versterker types.
Maar helaas...., al na twee jaar hield ie er ineens mee op. Sindsdien doet ie het alleen nog als ie net aan staat. M.a.w., zodra de versterker warm wordt valt ie uit. Ik ben geen technicus (en zeker geen reperateur), maar het lijkt er op dat één van de verbindingen op de printplaat geen contact meer maakt zodra het draad door verhitting ietwat uitzet. Het klinkt als iets simpels, maar ik weet natuurlijk niet zeker dat dit ook daadwerkelijk het probleem is. Wat het ook is, ik baal als een stekker. :(


Hoi, met dank voor de serieuze (en minder serieuze) reakties. De link met auto's, mannen op grote brommers
en de dokter laat ik maar even. Wat er tussen mijn vrouw en mij gebeurd vind ik prive.
Ik zie reparaties als hobby, ik hoef er niet van te leven. En de gemiddelde
gitarist betaalt een tientje, of 2 tientjes als het echt veel werk is. En ik heb werk zat.

Groetn,
Gait

Lieve Gait,
Ik ben een zeer gemiddelde gitarist en ik zoek al eeuwen naar iemand die mijn Vox voor een tientje (of 2 tientjes als het echt veel werk is) zou kunnen en willen repareren. ALSJEBLIEFT zeg me dat je in de buurt van Nijmegen woont, of anders in de buurt van Meppel. :D

FruscianteFan
28 september 2013, 11:02
En in de loop van de tijd ben ik er achter gekomen dat ik simpel beter vind klinken. Simpel is vaak moeilijker om goed te laten klinken.
Misschien vind ik daarom 2 of 3 knoppen genoeg.
Ik vind het leuk om je rants te lezen, maar je spreekt jezelf wel behoorlijkt egen af en toe :D


Onderschat ook de "mojo" niet he?!

Heb je wel 's een avond met een Vet klinkende Marshall op het podium gestaan, of gewoon een avondje in de oefenruimte, of een jamssessie, whatever, dat je dacht: "holy moly, dit is vet"?
Dat is onderdeel van de mojo volgens mij. Een goeie Marshall-sound is zo overweldigend, daar kan geen HOOK of Mesa tegen op imo.
Dus dan zal een Marshall van het type MG of TSL o.i.d. ook wel goed klinken toch? Zeker met het verhaal van harrie-beton erbij, zal de consensus waarschijnlijk bij de meesten toch iets dergelijks zijn.

Disclaimer: ik heb nooit over een TSL gespeeld, en volgens mij ook niet over een MG, dus kan er niet goed over oordelen. Waarschijnlijk zijn het leuke dingetjes voor thuis (de MG-serie dan he).
Mojo is zoiets subjectiefs...

Ik vind het leuk om over een extern cabinet te spelen als die als backline beschikbaar is. Tot voor kort vond ik het nog superchill als er daarom als backline een Marshall halfstack, of in elk geval cab, aanwezig was. Inmiddels heb ik bij twee optredens mijn Ampeg (60 watt buizen) op zo'n prachtige pronkerige Marshall 4x12 buikkast aangesloten. 1 keer was het resultaat eigenlijk best kut, ongedefinieerd, de andere keer was het echt best lekker. Misschien dat ik dat wel blijf doen hoor (de laatste keer deed ik het overigens ook omdat er al mics gericht waren op het cabinet), maar de mojo is er voor mij wel af.

Maar misschien zoek ik mojo ook niet zozeer in versterkers. Ik heb mijn Ampeg die ik gewoon goed ken, en die ik heerlijk vind klinken. Als het een keertje veel beter uitkomt om een andere versterker te gebruiken, dan doe ik dat ook wel. Meestal is het resultaat minder dan mijn Ampeg. De enige keer dat het resultaat echt lekker was, was toen ik in het voorprogramma van Navarone op Romans combo speelde - zo'n boutique blues deluxe clone.

Ben het verder wel eens met Misery. Marshall is aan de ene kant wel het merk waar Frusciante bij de RHCP mee speelde, en waar Jonsi van Sigur Rós op speelt. Aan de andere kant is het het merk waar zovéél mensen op spelen, lekker boeiend.

cluseau
28 september 2013, 11:28
het lijkt er op dat één van de verbindingen op de printplaat geen contact meer maakt zodra het draad door verhitting ietwat uitzet. Het klinkt als iets simpels,

Het probleem is altijd simpel als je weet wat je doet....toch? Een AC30CC2 heeft een aantal speciale hoogspannings opamps welke vervelend kunnen gaan doen. Heb je die opamps niet in voorraad heb je echt een probleem want er is geen vervanger voor.

Een storing in de print kan natuurlijk wel maar in dat geval zal het mogelijk moeten zijn de amp weer wakker te schudden met de welbekende klap voor z'n kop. Als je een beetje dichterbij had gewoont zou ik je even matsen maar helaas....

En even over de kosten: bij een goeie tech zal de diagnosetijd kort zijn met gunstig effect op bijbehorende kosten. Bij de beunhaas met laag tarief maar vaak veel langere diagnosetijd kom je dan waarschijnlijk net zo duur uit. De vraag is of de kwaliteit van je reparatie ook hetzelfde is. Alle waar is naar zijn geld, vergeet dat niet.

vulvasonic
28 september 2013, 11:41
Ik begrijp je volkomen. Ik heb alleen geen rooie cent. :D

Dirk_Hendrik
28 september 2013, 11:55
Ik begrijp je volkomen. Ik heb alleen geen rooie cent. :D

En zo horen we al jaren. Wel eens overwogen om daar verandering in the trachten te brengen ;)

Dirk_Hendrik
28 september 2013, 12:05
Een pedaal kan je niet vergelijken met een amp...
Slechte PCB amps hebben vaak maar eenzijdig bedrukte print platen en te dun... Alle knoppen op de PCB monteren is gewoon vragen om problemen en duurdere reparaties.
MS


Plus, zon PCB mounted knoppen als bij marshall kunnen gewoon al veel minder hebben, los van het kwaliteits verschil tussen pots ivm een mesa rectifier bij voorbeeld. Die zitten niet op de PCB en kunnen al pakken meer frictie hebben vooraleer er solderingen los gaan en een marshall pot van het PCB gewrikt wordt...
Nieuwere Marshalls gebruiken ook minder goed soldeersel waardoor verbindingen sneller slecht worden enz...
MS

Wauw! Zoveel, totaal ononderbouwde, kennis... daar kan ik niet tegenop. Je zal vast gelijk hebben. Waar je dat gelijk op baseert... is me echt een raadsel en klinkt als ladingen hearsay. Nieuwe marshalls gebruiken minder goed soldeersel (alleen het woord al!).... wel eens bedacht dat alle fabrikanten datzelfde soldeer gebruiken? (Als je nou de nadelen van de RoHS wetgeving had genoemd....) Enkelzijdig bedrukte (weet je hoe een print gemaakt wordt, dan zou je ook weten dat de term PCB al decennia niets meer met drukken te maken heeft) printplaat is de boosdoener? Ladingen apparatuur doen het al jaren lang prima mét... maar bij Marshalls is het, volgens MS, de boosdoener. Te dun? Die diktes liggen al jaren vast en dikker spul... moet je je de tyfus naar zoeken. Dan gaat het pas echt duur worden. Als je nou het verschil tussen epoxy en pertinax als argument had gebruikt had je een punt gehad (hey, pssst, kun je ergens anders misschien weer als je "eigen" kennis spuien!)

Maar ja, je hebt een beetje gelijk. Het mag geen drol kosten. Waarom niet? Omdat de consument van het apparaat niet bereid is het geld ervoor neer te tellen.

Voor de rest, klets geen internetprietpraat na maar doe es je eigen huiswerk en analyseer zelf waarom dingen stuk gaan. Kom je tot hele andere conclusies. Bijvoorbeeld dat spullen door blije hobbyisten zonder gedegen vakkennis harder vernaggeld worden dan de fabrikant ooit had kunnen verwachten.

beruk
28 september 2013, 12:16
Simpel is vaak moeilijker om goed te laten klinken.
Misschien vind ik daarom 2 of 3 knoppen genoeg.

Blij dat ik een medestander heb:rockon:. Ben dan een technisch onontwikkelde versterker gebruiker (nog nét zelf buizen vervangen, dat niveau) maar ik koester een diep wantrouwen tegen versterkers met meer dan 3 knoppen.

tommus42
28 september 2013, 12:24
Wauw! Zoveel, totaal ononderbouwde, kennis... daar kan ik niet tegenop.......
Daar is een forum toch voor? Je ventileert je kennis, in de hoop dat er iemand anders komt die zijn kennis erop los laat, niets mis mee toch? Misschien komt het er de ene keer iets te stellig uit, maar ik vind het onzin om daar zo op te reageren.

FruscianteFan
28 september 2013, 12:25
Ik vind het toch wel prettig om een drie- of vierdelige EQ te hebben en een volumeknop.

Overigens, op mijn Ampeg zitten een hoop knoppen die stuk voor stuk best nuttig zijn. Alleen snap ik dus echt totaal niet waarom de presence-knop nou zo nodig op het achterpaneel moet zitten.

Midwolda
28 september 2013, 12:25
Blij dat ik een medestander heb:rockon:. Ben dan een technisch onontwikkelde versterker gebruiker (nog nét zelf buizen vervangen, dat niveau) maar ik koester een diep wantrouwen tegen versterkers met meer dan 3 knoppen.

Mwah, wantrouwen... een Vibrochamp heeft de drie knoppen van de Champ + twee voor de tremolo.
Van mij mag dat wel hoor (maar dan houdt het ook wel op :D ).


Oh nee, we hadden het over èchte versterkers, 100watt stacks enzo :roll:

Dirk_Hendrik
28 september 2013, 13:22
Daar is een forum toch voor? Je ventileert je kennis, in de hoop dat er iemand anders komt die zijn kennis erop los laat, niets mis mee toch? Misschien komt het er de ene keer iets te stellig uit, maar ik vind het onzin om daar zo op te reageren.
Helemaal mee eens. Maar, als je die kennis ventileert, kom dan ook met onderbouwing waarom dat "zo is". Marshall gebruikt tegenwoordig "slecht soldeersel". Heel interessant. Ben heel benieuwd waar dat statement vandaan komt (en nog meer waarom het wel op Marshall maar niet op Mesa van toepassing zou zijn. Niet van Marshall in elk geval. Idem wordt er om de haverklap geroepen over het gebruik van "slechte componenten" terwijl een Marshall wss gewoon gebruikt wat er heden ten dage goed op de markt verkrijgbaar is. Net zoals Leo en Jim dat 40-50 jaar terug deden.

Pepe
28 september 2013, 13:23
Oh nee, we hadden het over èchte versterkers, 100watt stacks enzo :roll:

Ooh... een stack heeft impact op het aantal knoppen van je amp. Zo leer je elke dag wat bij (om Gus te quoten)

Dat van dat slechte soldeer, dat vind ik ook razend interessant MS

Dutch66
28 september 2013, 13:49
En zo horen we al jaren. Wel eens overwogen om daar verandering in the trachten te brengen ;)

ondanks het knipoogje, gewoon een domme reactie..

macwilliams
28 september 2013, 14:12
ondanks het knipoogje, gewoon een domme reactie..

Ik vind het geen domme reactie, best wel normale vraag eigenlijk.
Er zal heus een reden zijn voor zijn aanhoudende financiële debacle maar die kennen wij niet.
Dit forum is soms net een familie, met zowel negatieve als positieve kanten.
Soms zijn ze het met je eens en soms speelt er zich hier een virtueel drama af.
En soms komt er uit dit forum een aktie waarvan je merkt dat er ook veel compassie is voor een medemens.
Het hoort er gewoon allemaal bij.

Mocht ik bij fluffersonic in de buurt wonen dan kwam ik zeker even langs om te kijken of ik met mijn beperkte kennis maar grote technische achterban/ vriendenkring er misschien een mogelijkheid zou bestaan om hem te helpen. Misschien voor een tientje, misschien voor twee of zelfs voor niks.
Maar ik woon niet in Nijmegen noch in Meppel.

kassie
28 september 2013, 14:39
Al eens een Soldano SLO op de bank gehad? Wss niet, want zoiets heeft levenslange garantie en is zo goed als niet kapotgaand. Dat veegt zijn kont af met de meeste van die oude bakken qua bouwkwaliteit. :rockon:

Hoeveel techs of amp bouwers zijn er die het aandurven van een goeie meerkanaals amp te maken? Bijna geen enkele, want de kans om op je bek te gaan is vele malen groter dan gewoon een oud circuit onder handen te nemen en dat met goeie onderdelen na te bouwen en wat te verfijnen. Techs als Michael Soldano, Randall Smith, Reinhold Bogner, Peter Diezel, Paul Rivera enz, dat zijn pioniers en de echte kraks van de laatste 25 jaar op dat vlak.

MS

Wel een Soldano decatone van binnen bekeken... bouwkwaliteit is precies dezelfde als die van Peavey... potmeters ook gewoon aan de printplaat, dubbele banen, en aziatische troep binnenin... Er zal wel nagedacht zijn over de constructie... maar dat is met mijn Marshall ook (2554) zelfde principe en nog nooit wat gebeurd qua printplaat of wat dan ook. Aan de andere kant, m'n marshall valvestate had wel losse soldeerverbindingen bij de potmeters... het gevalletje zat in een roltas en is over een hobbelende weg met keitjes gekomen.

Overigens doe je die pioneers veel te veel eer aan qua technisch vernuft... zo'n Soldano is nog steeds heeeeel veel simpeler en makkelijker te maken dan de doorsnee computerchip, of een flatscreen televisie. Of de ontwikkeling van nieuwe medische apparatuur wat ze bv bij Philips doen.

FruscianteFan
28 september 2013, 16:01
Ik vind het geen domme reactie, best wel normale vraag eigenlijk.
Er zal heus een reden zijn voor zijn aanhoudende financiële debacle maar die kennen wij niet.
Dit forum is soms net een familie, met zowel negatieve als positieve kanten.
Soms zijn ze het met je eens en soms speelt er zich hier een virtueel drama af.
En soms komt er uit dit forum een aktie waarvan je merkt dat er ook veel compassie is voor een medemens.
Het hoort er gewoon allemaal bij.

Mocht ik bij fluffersonic in de buurt wonen dan kwam ik zeker even langs om te kijken of ik met mijn beperkte kennis maar grote technische achterban/ vriendenkring er misschien een mogelijkheid zou bestaan om hem te helpen. Misschien voor een tientje, misschien voor twee of zelfs voor niks.
Maar ik woon niet in Nijmegen noch in Meppel.
Als D_H evenveel weet als ik, was het geen domme reactie maar een grapje...

macwilliams
28 september 2013, 16:20
Als D_H evenveel weet als ik, was het geen domme reactie maar een grapje...

Precies, zonder kwade bedoelingen. Daar ga ik van uit.



MarshallSucks:D

cluseau
28 september 2013, 16:43
Ik begrijp je volkomen.......
Waarom twijfel ik daar aan?


Kijk, ik heb wel eens iemand geholpen voor een zak engelse drop omdat hij met openbaar vervoer en combo onder de arm de moeite nam een bezoek aan ondergetekende af te leggen. Waarom ik zoiets doe? Omdat ik waardering heb voor de passie van die jongen. Wil niet zeggen dat ik daar een gewoonte van maak want ook hier moet de schoorsteen roken maar ik bedoel waar een wil is is een weg.

kassie
28 september 2013, 16:45
Waarom twijfel ik daar aan?


Kijk, ik heb wel eens iemand geholpen voor een zak engelse drop omdat hij met openbaar vervoer en combo onder de arm de moeite nam een bezoek aan ondergetekende af te leggen. Waarom ik zoiets doe? Omdat ik waardering heb voor de passie van die jongen. Wil niet zeggen dat ik daar een gewoonte van maak want ook hier moet de schoorsteen roken maar ik bedoel waar een wil is is een weg.

Grote held ook die je er bent! Zelfde doe je ook met al je kennis af te geven op dit forum.. waardoor passievolle klunsjes als ondergetekende toch uiteindelijk een amp werkbaar weten te krijgen. Hulde!:cheerup:

cluseau
28 september 2013, 17:08
Haha, thanks voor de opsteker. De bedoeling was om iemand wakker te schudden om niet zo'n mooie amp te laten kreperen.

Mr. Dynamite
28 september 2013, 17:39
2 jaar geleden speelde ik met dikke plezier een half jaar lang over een TSL 60.
Dit was mijn 2e buizen versterker en in onze coverband was dat prima te pruimen, clean crunch en voor lead een pedaaltje erbij trappen.
Plus dat de amp 2ehands goed te betalen was als scholier. Als je er een beetje normaal mee omgaat dan zul je er ook niet zo snel problemen mee hebben. Ben zelf helemaal niet zo'n merkengeil persoon, wat erop staat zal mij een worst wezen.
Daarbuiten moet ik zeggen dat ik het wel een klassiek beeld vind, ook een leek in het publiek ziet die marshall staan en dat hoort toch een beetje bij de muziekstijl die je speelt.

Toen vond ik het verdomd handig om een channelswitcher te hebben, eigenlijk niets nodig dan het voetpedaal en allemaal sounds beschikbaar. Nu ben ik zelf helemaal van de single channel amps, een lekkere basis en met wat trapdoosjes doen we de rest.
Ik zie juist nu veel leeftijdsgenoten (rond de 20) terug komen op lekkere buizenamps. Ook zij hebben in het verleden wel dikke bakken met knopjes gehad maar spelen nu ook over de vox bakjes, simpele fenders, plexi's etc. De andere kant speelt dan weer heel anders, met een coverbandje live direct de PA in.

Wat me wel opvalt is dat bij een groot deel van de metal bandjes die ik zie nog wel veel gebruik word gemaakt van de grote channelswitchers. Nu en dan ook wel gepaard met een berg gain dat nergens naar klinkt maar anderen halen er wel een goede sound aan dat ook past bij de muziekstijl.

De constructie daar gelaten maar hoe die TSL klinkt (zeker in bandverband) ligt nog altijd vooral aan diegene die ervoor staat.

Dirk_Hendrik
28 september 2013, 18:52
Als D_H evenveel weet als ik, was het geen domme reactie maar een grapje...

Domme reactie? nee. Grapje? Nee ook niet helemaal. Ik waardeer Vulva als gitarist en als forumlid. Dat doe ik al jaren. Dat neemt niet weg dat ik in deze, met een gemeende ;) , even een klein prikje uitdeel. Als je al jaren in eenzelfde situatie zit vraag ik me af of je nooit de drive hebt om daar uit te komen? En als je die drive niet hebt en dus blijkbaar eigenlijk tevreden bent met je situatie is dat even prima maar is het "ik heb geen geld" eigenlijk geen excuus. Daarnaast heb ik Vilva meerdere keren in threads gepord om eens contact op te nemen met z'n dooie meuk in een stoortgelijk perspectief als Cluseau hierboven schreef. het bleef ernstig stil.

dat dus.

vulvasonic
28 september 2013, 20:09
Domme reactie? nee. Grapje? Nee ook niet helemaal. Ik waardeer Vulva als gitarist en als forumlid. Dat doe ik al jaren. Dat neemt niet weg dat ik in deze, met een gemeende ;) , even een klein prikje uitdeel. Als je al jaren in eenzelfde situatie zit vraag ik me af of je nooit de drive hebt om daar uit te komen? En als je die drive niet hebt en dus blijkbaar eigenlijk tevreden bent met je situatie is dat even prima maar is het "ik heb geen geld" eigenlijk geen excuus. Daarnaast heb ik Vilva meerdere keren in threads gepord om eens contact op te nemen met z'n dooie meuk in een stoortgelijk perspectief als Cluseau hierboven schreef. het bleef ernstig stil.

dat dus.

Ik heb me nooit gerealiseerd dat sommige mensen mijn geklaag over mijn gebrek aan financiële middelen dusdanig bij blijken te houden dat het op is gaan vallen. Ik probeer me regelmatig in te houden, maar gitaarspelen is nu eenmaal een dure hobby en dus praat je al snel over geld. Het is frustrerend om het niet te hebben en die frustratie uit ik. Blijkbaar uit ik die te vaak. Ik zal er rekening mee houden. Maar goed, als er iemand laat doorschemeren versterkers te willen repareren voor een paar centen, dan kan ik die kans toch moeilijk laten liggen. Ik vind het namelijk idd zonde dat de versterker stof staat te happen.
Als ik iets aan die situatie had kunnen doen, dan had ik dat natuurlijk allang gedaan. Feit is dat ik in een situatie terecht ben gekomen waarin ik gedwongen werd gebruik te maken van een bewindvoerder. Ik heb niet eens een eigen rekening. Ik moet leven van €60,- in de week. Daar moet ik mezelf en mijn twee kinderen van voeden, ik moet ervan reizen (ik heb gelukkig een moeder die een auto voor me bekostigd heeft, waardoor ik slechts de benzine hoef te betalen) en ik moet er wasmiddelen, tandpasta, shampoo, kortom ALLE normale boodschappen van betalen. Ik kan je verzekeren dat dit niet lukt. Geloof me dat ik er alles aan doe om uit deze situatie te geraken, maar je wilt niet weten hoeveel deuren voor je gesloten blijven als je niets te makken hebt. En dit heeft niets met werk te maken, of een gebrek aan 'drive'. Toevallig ben ik vorig jaar ontslagen, maar ik had altijd gewoon een goede baan. Ik heb me uit de naad gewerkt. En helaas komt een ongelukje nooit alleen. Ik heb alleen geen zin om me continu naar anderen toe te moeten verantwoorden.

Ik vind het al kloten genoeg om mijn handen op te moeten houden en om hulp te moeten vragen, maar het wordt extra pijnlijk als er mensen zijn die niets van je situatie afweten en je er fijntjes op wijzen dat je maar een keer 'je best' moet doen. Ik doe vooral mijn best om te blijven leven en om mijn kinderen iets te bieden wat voor de meeste andere kinderen een vanzelfsprekendheid is, maar voor mijn kinderen bittere noodzaak.

@ Cluseau; bedankt dat je me wakker wilt schudden, maar helaas is het niet nodig. Ik slaap zelden.




Ik durf onderhand niks meer te zeggen... :eek:

Brum
28 september 2013, 20:33
Het klote van fora is, dat als je je frustratie wel 's uit, dat er altijd wel mensen zijn die gaan oordelen vanuit onwetendheid en hun eigen toestand. Daar kun je tegenin gaan en de frustraties zullen alleen maar toenemen en gaat tegen je werken. Ik heb die fout in het verleden ook gemaakt en zal het absoluut nooit meer op fora uiten. Dat is dan ook meteen een goedbedoeld advies naar jou toe, zonder verder oordeel. Veel mensen snappen nu eenmaal niet dat oordelen soms gewoon pijnlijk kan zijn en dat kun je ze, denk ik, nog niet eens kwalijk nemen ook. Het wordt ook een sneeuwbaleffect, waar je je van geen kanten tegen kunt verdedigen. Been there, done that.;)

Dat gezegd hebbende, ik zit sterk te denken aan zo'n nieuwe DSL15C combootje, of ie nu slecht gebouwd is of niet. Zo slecht zullen ze toch niet gebouwd zijn dat ze niet tegen thuisgebruik bestand zijn.

vulvasonic
28 september 2013, 20:48
Ach, dat weet ik ook wel. Ik heb ook besloten om mijn financiële frustraties niet meer te uiten, maar ik kan ook niet altijd net doen alsof geld geen rol speelt. Ik zal in ieder geval proberen mijn mond te houden over het feit dat ik niks kan betalen. :)

Dirk_Hendrik
28 september 2013, 20:58
Ho!
Nou krijg ik het gevoel dat ik Mario:
a) aan het turven ben hoe vaak hij iets over z'n financien zegt.
b) Aan het beoordelen ben over z'n situatie. Da's ook dito uitvergroot.

En da's dus niet de bedoeling

kassie
28 september 2013, 21:04
Ach, dat weet ik ook wel. Ik heb ook besloten om mijn financiële frustraties niet meer te uiten, maar ik kan ook niet altijd net doen alsof geld geen rol speelt. Ik zal in ieder geval proberen mijn mond te houden over het feit dat ik niks kan betalen. :)

Maar je bent nog steeds een fijne vent, en aanwinst voor het forum. Platzak of niet...
Heb zelf niet zo dat geld/status connectie.

Ik kan me vergissen maar geloof dat Frans een 'lo bud' uitnodiging deponeerde? Dagretourtje NS Den Haag? Of die oale twingo even aanslingeren?

vulvasonic
28 september 2013, 21:32
Ho!
Nou krijg ik het gevoel dat ik Mario:
a) aan het turven ben hoe vaak hij iets over z'n financien zegt.
b) Aan het beoordelen ben over z'n situatie. Da's ook dito uitvergroot.

En da's dus niet de bedoeling

Nee nee nee, zo is het niet. Sorry. Ik begrijp de reactie. Ik wou slechts duidelijk maken dat ik geen zin heb te worden gezien als die vent die altijd zit te klagen over geld. Als ik daar aanleiding toe geef dan is dat zeer zeker niet de bedoeling.


Maar je bent nog steeds een fijne vent, en aanwinst voor het forum. Platzak of niet...
Heb zelf niet zo dat geld/status connectie.

Ik kan me vergissen maar geloof dat Frans een 'lo bud' uitnodiging deponeerde? Dagretourtje NS Den Haag? Of die oale twingo even aanslingeren?

Oh? In dat geval heb ik het inderdaad niet begrepen. Zoiets verwacht ik ook niet. Maar mocht het zo zijn, dan zit het er helaas niet in. Eén ritje naar de hofstad zou ik wellicht nog kunnen aftroggelen ergens. Twee ritjes wordt echt al teveel.
Goh, meen je dat? Dan is dat wel superaardig. Ik moet zeggen dat ik me de laatste tijd wel vaker heb zitten verbazen over de goedheid van veel forumleden. En iedere keer komt het als een volslagen verrassing. Jee... :)

Sorry, Frans. Ik dacht dat je me een veeg uit de pan gaf. Mijn excuses! :makeup:

tommus42
28 september 2013, 21:39
Met den bakbrommer naar Den Haag, bengels voorin plus dat apperatjek:D. Tot woensdag mooi weer:).

edit: 60 euro, niet te geloven

cluseau
28 september 2013, 22:10
Ik wil zeker niet oordelen over iemands financiele situatie. Voel je mijn eerdere reply als een aanval dan zie je dat zeker verkeerd. Ik vind het zelfs te waarderen als iemand zich zo openhartig blootgeeft. Je zou het misschien niet geloven maar ik weet redelijk goed waar je over praat wamt ik maak dergelijke ellendige situatie's van dichtbij mee. Voor mij reden temeer om mijn hulp aan te bieden maar je moet wel zelf initiatief tonen en dat heeft niets met geld te maken. Realiseer je dat ik graag wil helpen maar ik kan er niet op toe gaan leggen en kom hem ook niet ophalen. Om je de waarheid te zeggen ben ik zelf een van de eerste crisis slachtoffers en na decennia lang sinds mijn 15e voor werkgevers in service werkplaatsen te hebben gewerkt ben ik mijn eigen toko begonnen. Wat mijn bedrijf heeft laten groeien is dezelfde eerlijkheid die jij hier toont en ik constateer dat dit zijn vruchten afwerpt. Dus.....wil je wat zul je er ook zelf achteraan moeten. De strohalm wordt je van meerdere kanten aangereikt maar je moet hem wel zelf aanpakken.

cluseau
28 september 2013, 22:20
Twee ritjes wordt echt al teveel.

Sorry, Frans. Ik dacht dat je me een veeg uit de pan gaf. Mijn excuses! :makeup:

Dan maken we er toch een "direct klaar" van.


Veeg uit de pan? Nee hoor, waarom zou ik.
Excuus aanvaard

kassie
28 september 2013, 22:30
Eerlijkheid duurt het langst,

Ik houd van open en integere mensen... mensen die zich kwetsbaar durven op te stellen en gewoon zichzelf zijn zonder teveel de schone schijn op te houden. En ja, er zijn altijd mensen die daar dan misbruik van kunnen maken. De meest inspiratievolle mensen in de historie waren juist niet de mensen met geld, maar met ideeën, dromen en vaardigheden, passievol, integer en toch ook wel compassie. Maar de meesten zijn toch met een kogel ge-eindigt. Voor de rest heb ik zelf heel veel armoede gezien in de wereld (first hand). Maar ook heel veel geluk en steun in die armoede. Dat heeft me wel doen beseffen dat mensen sociale wezens zijn, en geld eerder vervreemd dan dat het ons bind (iedereen die voor zijn hachje vecht). Voor de rest moeten we mekaar maar een beetje door de brand helpen op deze planeet.

Maar zoals vulv het zelf eens zei: Ik ben niet helemaal van deze wereld blijkbaar haha.

Euhh... we hadden het over bouwkwaliteit van marshalls toch? Heerlijk gitaarnet.

Brum
28 september 2013, 22:34
Volgens mij had ik me er beter buiten kunnen houden... Ik doelde eigenlijk voornamelijk op deze uitspraak en niet op het aanbod van Cluseau, waardoor ik me kon inleven dat dat verkeerd over kan komen:


Als je al jaren in eenzelfde situatie zit vraag ik me af of je nooit de drive hebt om daar uit te komen? En als je die drive niet hebt en dus blijkbaar eigenlijk tevreden bent met je situatie is dat even prima maar is het "ik heb geen geld" eigenlijk geen excuus. Daarnaast heb ik Vilva meerdere keren in threads gepord om eens contact op te nemen met z'n dooie meuk in een stoortgelijk perspectief als Cluseau hierboven schreef. het bleef ernstig stil.

Kwam op mij een beetje als oordelen zonder voorkennis, al weet ik ook dat het waarschijnlijk niet slecht bedoeld is. Het was van mijn kant verder geenszins bedoeld als stoken of iets dergelijks in ieder geval en ik hoop oprecht dat Vulvasonic de hulp krijgt die hij wat mij betreft verdient.

beruk
28 september 2013, 22:36
Tja, een goede vriend die bij de wegenwacht werkt zegt vaak "het maakt geen reet uit wat je rijd, het gaat toch kapot". Met alles wat je gebruikt is dat ook. Is dit een prijs kwaliteit -verhoudings discussie of een vroeger was alles beter ding?

vulvasonic
29 september 2013, 00:00
Ik wil zeker niet oordelen over iemands financiele situatie. Voel je mijn eerdere reply als een aanval dan zie je dat zeker verkeerd. Ik vind het zelfs te waarderen als iemand zich zo openhartig blootgeeft. Je zou het misschien niet geloven maar ik weet redelijk goed waar je over praat wamt ik maak dergelijke ellendige situatie's van dichtbij mee. Voor mij reden temeer om mijn hulp aan te bieden maar je moet wel zelf initiatief tonen en dat heeft niets met geld te maken. Realiseer je dat ik graag wil helpen maar ik kan er niet op toe gaan leggen en kom hem ook niet ophalen. Om je de waarheid te zeggen ben ik zelf een van de eerste crisis slachtoffers en na decennia lang sinds mijn 15e voor werkgevers in service werkplaatsen te hebben gewerkt ben ik mijn eigen toko begonnen. Wat mijn bedrijf heeft laten groeien is dezelfde eerlijkheid die jij hier toont en ik constateer dat dit zijn vruchten afwerpt. Dus.....wil je wat zul je er ook zelf achteraan moeten. De strohalm wordt je van meerdere kanten aangereikt maar je moet hem wel zelf aanpakken.

En dát begrijp ik dan weer wel. :D
als ik een mogelijkheid zie om in Den Haag te komen ben je de eerste die het weet. Hoe dan ook. Enorm bedankt! :)

Ga ik nu weer even on topic:
Omdat de AC30 al sinds mijn 16de voor mij persoonlijk de ultieme versterker is heb ik minder vaak dan de meeste anderen andere versterkers aan een test onderworpen. En toch heb ook ik vele versterkers getest. We zijn hier nu toch bezig met een Marshall rant. Ik ben nooit een groot liefhebber geweest van Marshalls, maar toen ik als één van de eersten de mogelijkheid kreeg om de Marshall Vintage Modern te testen was ik op slag verliefd. Ik begrijp dat ook die versterker niet bepaald een boutique status had, maar het geluid vond ik fenominaal. Alleen..... dat ding is gemaakt zoals ie gemaakt is. Ik bedoel, van de AC30 bestonden (en bestaan) er meerdere versies. De goedkope serie uit China en de veel duurdere point to point versie. Als consument kun je dan iig nog kiezen. Tot zover ik weet heeft er van de Vintage Modern nooit een point to point versie bestaan. Ik neem aan dat dit een bewuste keuze is geweest van Marshall. Een duurdere versie zou waarschijnlijk niet veel goeds hebben gedaan. Blijkbaar moeten we het voor lief nemen dat sommige apparaten een meer beperkte levensverwachting hebben dan andere. Is dat moderne spul dan echt zo slecht? Aan het geluid hoeft het iig niet te liggen.