PDA

View Full Version : Techniek linkerhand (ringvinger' probleem' ) + foto's



GuitarL91
25 september 2013, 17:41
De laatste tijd ben ik voornamelijk bezig met oefeningen voor de linkerhandtechnhiek en synchronisatie met de rechterhand. Ik heb hier van mijn gitaarleraar oefeningen voor gekregen en daar gaat het meeste van mijn oefentijd inzitten. De oefeningen gaan eerst over 2 snaren en daarna over alle 6. Op de eerste twee snaren worden alleen wijsvinger en de pink gebruikt.

Ik merk dat ik bij de oefeningen over 2 snaren mijn ringvinger wat geforceerd (of met een beetje kracht) tegen mijn pink aan leg. Hierdoor heb ik wel het idee dat ik mijn pink beter op de snaar kan plaatsen en niet alle kanten heen beweegt; het geeft mij iets meer gevoel van controle. Volgens mijn gitaarleraar was het ook niet per se fout, zo lang de snelheid etc. niet negatief wordt beïnvloedt.

Echter, toen ik weer eens een vingeronafhankelijkheidsoefening ging doen, merkte ik dat de feeling en kracht! in mijn ringvinger ver achterbleef bij de rest en ik ben er bijna zeker van dat het komt omdat hij nogal veel tegen mijn pink zit gedrukt tijdens de oefeningen. Wanneer ik de techniekoefening over 6 snaren uitvoer, ondervind ik geen hinder en kan ik mijn pink en ringvinger goed scheiden.

Moet ik mijzelf gaan afleren om mijn ringvinger er tegenaan te leggen en dus de metronoom flink terugschroeven en eindeloos herhalen? Of zal het toevoegen van vingeronafhankelijksoefeningen (en kracht) voldoende zijn en kan ik mijn ringvinger zo laten?

Foto's (een beetje overdreven):
http://i39.tinypic.com/29c80on.jpg
http://i39.tinypic.com/rrt7vl.jpg

Bazzey
25 september 2013, 19:34
Je probeert sneller te spelen dan je kan. :D

GuitarL91
25 september 2013, 19:57
Je probeert sneller te spelen dan je kan. :D
Ik denk dat dit wel meevalt want ik voer pas de snelheid op wanneer ik geen bijgeluiden en dergelijke meer heb. Pas dan voer ik de bpm heel geleidelijk op. Ik let dus wel weer meer op techniek dan snelheid.

De foto is alleen bedoeld om mijn ringvingerstand te laten zien.

Bazzey
25 september 2013, 20:14
Laat ik het anders typen dan.
Het lijkt er op dat je spieren in je hand onbewust worden aangespannen.
Als je gitaarspeeld moet je lichaam helemaal ontspannen zijn,dus nergens in je lichaam enige spanning.
(shouders ophalen,bolle rug ,heel hard met je vingers knijpen etc.)
Dus ook niet in je vingers.
Staan je vingers niet relaxed op die toets dan ga je onbewust verkrampen en dat moet je dus nou net NIET hebben.

Zo dan.

:D

GuitarL91
25 september 2013, 20:41
Laat ik het anders typen dan.
Het lijkt er op dat je spieren in je hand onbewust worden aangespannen.
Als je gitaarspeeld moet je lichaam helemaal ontspannen zijn,dus nergens in je lichaam enige spanning.
(shouders ophalen,bolle rug ,heel hard met je vingers knijpen etc.)
Dus ook niet in je vingers.
Staan je vingers niet relaxed op die toets dan ga je onbewust verkrampen en dat moet je dus nou net NIET hebben.

Zo dan.

:D

Thanks for the comment ;). Ik heb de foto met rechts gemaakt en houd dus mijn gitaar vast met links (had geen gitaarband om) en positioneer mijn vingers.. Dus dit is niet helemaal de setting zoals ik zou spelen. Had ik wel even om moeten denken, maar ik wilde iig even mijn ringvinger en pink erop zetten.

Montecristo
25 september 2013, 22:20
Goede oefening om dit (mede) te verhelpen is om chromatisch loopjes van twee noten (frets naast elkaar) te spelen met je ringvinger en je pink.

Kan het even niet anders neerzetten als dit:
R(ingvinger) P(ink)
1 2
1 2
etc.

Dit van de 1e fret t/m de 12e en weer terug up/downstrokes.

GuitarL91
26 september 2013, 16:31
Ik ga me toch focussen op het loskoppelen van de vingers. Het voelt toch iets meer ontspannen aan en het is de tijdsinvestering dan wel waard.

dewi19731426
4 november 2013, 19:16
1234 oefening is ook een goeie, bouw het langzaam op. Je hebt ook weinig eelt zie ik op de foto, pijn dat kan je ook wat afleiden, waardoor je het gevoel gaat krijgen te weinig kracht te hebben. Oefenen en nog eens oefenen het kan alleen maar beter worden. groetjes Dewi.

Comfortably Daniel
10 november 2013, 10:47
Hmm...je zegt dat het juist je pink is die gaat lopen zwabberen als je 'm niet met je ringvinger ondersteunt.
Is het dan niet juist je pink die het probleem is hier?
Heb het idee, dat wanneer je pink meer coordinatie heeft het probleem al een stuk minder zal worden.