PDA

View Full Version : gibson/prs



gengar
29 juni 2003, 04:51
dag allemaal. Wil nieuwe gitaar gaan kopen, zit te twijfelen tussen prs en gibson. Ik speel het meeste metallica, metal maar ook wel bijv. jeff beck. Alles dus eigenlijk met voorkeur naar metal. Wie heeft advies? de meeste zeggen je moet een gibson kopen, maar een prs spreekt me ook aan. Wat is het grote verschil in klank en bespeelbaarheid? Ik ga elk jaar een keer of twee naar de States dus dacht ik hem daar te kopen. Wat is wijsheid?

skabouter
29 juni 2003, 07:38
tja, het zijn beide natuurlijk goede gitaren. zal nooit een miskoop zijn

ik zou zelf voor de Gibson gaan. vanaf 1500 heb je 2e hands een goede gibson (de standard). das gewoon echt een goede gitaar
bij PRS liggen de prijzen veeeeeeel hoger. als je 2500 euro HEBT, dan is een prs geen slechte keus. maar als je wat minder hebt, dan heb je voor 1500 al een perfecte gitaar aan de gibson LP standard

gengar
29 juni 2003, 08:44
ik ga einde van dit jaar naar de states, wil max 2500 dollar besteden. Zou ik van alles voor moeten kunnen kopen. Het is meer dat ik niet precies weet wat de verschillen zijn.

skabouter
29 juni 2003, 08:49
tja, dat weet ik ook niet zo goed. het valt me wel op dat beide gitaren vooral door bepaalde bands gebruikt worden.
beetje van die nu-rock/punk bands
sum41, nickelback, avril etc. bijna al die bands spelen PRS of gibson.

green_day
29 juni 2003, 10:47
ik ga einde van dit jaar naar de states, wil max 2500 dollar besteden. Zou ik van alles voor moeten kunnen kopen. Het is meer dat ik niet precies weet wat de verschillen zijn.

nouja.. een 2e hands les paul custom kan je daar wel van kopen denk ik.. voor specs moet je even op beide sites kijken om de verschillen te ontdekken: www.gibson.com en www.prsguitars.com

@skabouter: ja maar goed dat wil niet zeggen dat een prs of gibson echt daar voor bedoeld is heh. Je kunt beide gitaren voor een heleboel stijlen gebruiken. Je vergeet trouwens nog een vette "punkband" die prs'en gebruikt: di-rect. Zag gister op tv zo'n clip van hun, en spikie speelde geloof ik op een tremonti

FragDaddy
29 juni 2003, 10:58
Het grootste verschil tussen PRS en Gibson's ? de Gibsons klinken veel bruter, veel ruwer. de PRS'en klinken veel geciviliseerder, veel gestroomlijnder, veel minder rauw.

vergelijk het met een Harley Davidson (ruwe vette klappen) en een japanse sportmotor (lekker gestroomlijnt, motorblok loopt als een naaimachine, doet nooit een klap verkeerd en rijdt 250+ (op het achterwiel))

Of met auto's: een amerikaanse sportwagen met een dikke V8 motor en een lomp geluid tegen een Porsche die net zo snel (of sneller) is, maar toch weer heel anders klinkt.

het is maar wat je mooi vindt. gewoon gaan uitproberen!

het is maar wat je mooi vindt, ik ben zelf een Gibson fan.

BLOK182
29 juni 2003, 11:33
Tis misschien ook net hoe je hem wil gebruiken. Voor snelle solo's hoog op de hals is een PRS misschien wat aantrekkelijker, met een betere bereikbaarheid. Maar voor gewoon beuken kan je ook een Gibson pakken, tja, tis net wat je zelf het fijnste vindt. Ik ging eerst voor een Gibson LP, maar kreeg toen een PRS Custom 22 in handen en persoonlijk beviel me die beter.

gengar
29 juni 2003, 11:40
THX DAAR HEB IK AL IETS AAN. SPEELT EEN PRS OOK IETS SNELLER/LICHTER DAN EEN GIBSON OF MAAKT DAT NIKS UIT. ZIT OOK OP SITES IN DE US TE KIJKEN EN IK KAN DAAR VOOR DAT GELD ZO TE ZIEN GEWOON EEN NIEUWE CUSTOM KOPEN. ZE ZIEN ER ALLEEN IETS MINDER GELIKT UIT DAN EEN PRS...PERSOONLIJKE SMAAK OFF COURSE

The Mule
29 juni 2003, 11:50
Gibson / PRS

Ik heb nu beide, en de PRS Custom is gewoon een stuk veelzijdiger dan de Les Paul, hoewel de Les Paul datgene waar ie goed in is wel HEEL LEKKER brengt... :dance:

P.S. Na alle topics over het importeren van een gitaar hoeft niemand je meer te vertellen dat je er bij terugkomt gegarandeerd uitgepikt wordt bij de Nederlandse douane als je een gitaar bij je draagt? Reken op een toeslag van 19% BTW en 3,2% invoerrechten, en kijk dan of het wel een goede deal blijft...

gengar
29 juni 2003, 11:59
YEP IK heb alles gelezen daarover. THX. Ben militair. we vliegen met eigen kist, worden meestal niet zo gecontroleerd als dat je op schiphol vliegt. Collega heeft vorige keer nog een peavey wolfgang meegenomen.

The Mule
29 juni 2003, 12:15
YEP IK heb alles gelezen daarover. THX. Ben militair. we vliegen met eigen kist, worden meestal niet zo gecontroleerd als dat je op schiphol vliegt. Collega heeft vorige keer nog een peavey wolfgang meegenomen.

Da's niet gek! Was er een paar jaar geleden geen rel rond smokkelacties (drugs dacht ik) met een Nederlands militair vliegtuig? Kijk maar uit, ik zie de koppen al voor me:

"Nederlandse militair ondervraagd wegens gitaarsmokkel"

:-D

BLOK182
29 juni 2003, 12:17
THX DAAR HEB IK AL IETS AAN. SPEELT EEN PRS OOK IETS SNELLER/LICHTER DAN EEN GIBSON OF MAAKT DAT NIKS UIT. ZIT OOK OP SITES IN DE US TE KIJKEN EN IK KAN DAAR VOOR DAT GELD ZO TE ZIEN GEWOON EEN NIEUWE CUSTOM KOPEN. ZE ZIEN ER ALLEEN IETS MINDER GELIKT UIT DAN EEN PRS...PERSOONLIJKE SMAAK OFF COURSE
Diverse PRS'en hebben een wide/thin nek, een dunne nek dus, ik weet niet wat jij fijn vindt, maar over het algemeen zijn dunnen nekken wat sneller dan dikke nekken, al kan je dus bij PRS ook gewoon een dikke nek nemen als je wilt. Groot voordeel van PRS is de dubbele cutaway, je kan over beter bij.

gengar
29 juni 2003, 12:19
fuck, now i'm caught..
maar als je op het net kijkt krijg ik echt het idee dat de guitars daar veeel goedkoper zijn. Bijv. een prs custom 22 met bird inlay 2300 dollar. schilt nogal. Maar ik begrijp dat een prs iets makkelijker speelt? anders krijg ik die solos er nooit uit....(anders waarschijnlijk ook niet maar ja, hoop doet leven)

BLOK182
29 juni 2003, 12:21
Of je koopt een Gibson LP en een Ibanez RG5xx voor de snelle solo's ;-)
p.s. waar heb je die PRS voor 2300 gezien?

BLOK182
29 juni 2003, 12:22
Hey Gengar, ik zie dat je in Venray woont, heb je al bij Hans van BRee gekeken? die had een tijdje terug ook 2 dikke PRS'en meen ik.

gengar
29 juni 2003, 12:24
bij musiciansfriend. Bij samash stond bijv. een ce 22 voor 1899 dollar. Dit is toch wel een verschil met nederland right, of lul ik nou uit mijn nek?

The Mule
29 juni 2003, 12:28
bij musiciansfriend. Bij samash stond bijv. een ce 22 voor 1899 dollar. Dit is toch wel een verschil met nederland right, of lul ik nou uit mijn nek?

Zeker een verschil als je bedenkt dat Feedback Utrecht (toch 1 van de goedkopere zaken) 2500 euro rekent voor een (wel heel mooie) whale blue CE22...

gengar
29 juni 2003, 12:29
klopt ja, die heeft 2 vette prs-en hangen. alleen weet hij dat zelf jammer genoeg ook.........

gengar
29 juni 2003, 12:32
kun je me ook vertellen welke 2 types ik moet gaan proberen.
prs wat?? 22 fret, met of zonder tremolo, enz.
en een gibson standard of custom, gold of niet. IK speel al vanaf mijn twaalfde op een aria, dus ik heb alleen verstand van multiplex.

BLOK182
29 juni 2003, 14:21
Ehm, aangezien je behoorlijk wat geld hebt, is aan te raden:

Gibson LP Standard
Gibson LP Classic
Gibson LP Custom

PRS CE22/24
PRS Standard 22/24
PRS Custom 22/24
PRS McCarthy

p.s. enig idee hoeveel Hans van Bree voor zun PRS'jes vraagt?

P
29 juni 2003, 17:49
Van de gibsons weet ik iig wel dat de classics wel rauw klilnken (ook blues op clean). De pu's op dit model hebben namleijk best een hoge output. Erg fel, maar errug goed voor et scheurwerk. Sommige mensen vinden ze daarentegen wel schel

srv-man
29 juni 2003, 22:14
Een PRS en een Les Paul wijken toch nog wel wat van elkaar af, en bovendien, het ene PRS model is ook weer anders dan het andere.
Jeff Beck heeft trouwens ook op een LP gespeeld, maar hanteert tegenwoordig veelal een strat.

In principe kun je zeggen dat een LP veel zwaarder klinkt dan een PRS, en dat komt vooral doordat een LP veel meer hout bevat (de constructie en houtsoorten zijn min of meer gelijk). De PRS die het dichtst bij een LP komt is de singlecut of anders de McCarthy (beide met dikke body). Een PRS Custom is wat dunner en klinkt inderdaad beschaafder dan een LP, waarmee nog niet gezegd is dat hij voor metal niet geschikt zou zijn (kijk maar eens naar alle NU metal bandjes, heel veel PRS). Verder is de PRS nog leverbaar met een keur aan puŽs (LP trouwens ook) die natuurlijk ook heel veel invloed hebben. Maar grofweg gezegd is een LP toch wat bruter dan een PRS.

Zelf heb ik een PRS met een wide thin neck en dat is beslist geen heel dun nekje maar nog altijd redelijk stevig. Op het eerste gevoel speelt een PRS nek wat vlotter, ze zijn ook wat smaller dan een LP nek. Maar op een LP kun je ook vlot spelen hoor, luister maar eens naar oudere werk van Al Dimeola!

Voor wat betreft de prijs herhaal ik het maar weer eens, koop zoŽn ding toch niet in Nederland, maar check bijvoorbeeld de duitse ebay eens, echt veel goedkoper en geen douane kosten etc.

SchaapOpJeHoofd
30 juni 2003, 13:44
Als je twijfelt tussen Gibson en PRS (en dan neem ik aan dat je bij Gibson denkt aan Les Paul of evt. SG) kun je ook de PRS Singlecut overwegen.
1 cutaway, dikkere body dan andere PRSi, Gibson-achtige stoptail etc.
Helaas wel een van de duurdere modellen (maar ja, als je toch een PRS koopt)

De wide-fat en wide-thin neck van PRS zijn ongeveer even breed als een Les Paul hals, de wide-fat neck (alleen op 22 frets modellen) vind ik qua dikte ook meer gibsonachtig aanvoelen.