PDA

View Full Version : Welk element voor Larrivee dreadnought bij livegebruik coverband



Mukkez
24 september 2013, 15:30
Hallo allen,

ik heb een nieuwe gitaar op het oog. Ik weet al zeker dat het een Larrivee D model wordt.
Ik zit echter nog met de twijfel of ik voor een model mét of zonder elektronica ga.

De elektronica die standaard zit ingebouwd bij een Larrivee (D 03) is van L R Baggs: Notch System. http://www.larrivee.com/3_products/products_loadMovie/03%20series/D03E/load%20movie/D03E.html Als ik het goed heb, is dan een (piëzo) stripje onder de brugkam. Ik wil echter een zo mooi mogelijke sound en ik denk dat ik daarvoor beter een ander systeem kan hebben. Zoals één die werkt met een microfoontje (L R Baggs Lyric).
Is dit een meerwaarde, of is de kans op feedback te groot?

Belangrijk om te weten:
Ik speel een in coverband waarbij het geluidsvolume aanzienlijk kan zijn (volle feesttent bijvoorbeeld). Ik speel fingerstyle en strumming, geen percussieve dingen. Liedjes I Won't Give Up, Don't Know Why, Leun op Mij etc.

Hier een geluidssample van mogelijke opties waarbij de piëzo duidelijk minder klinkt.
http://www.youtube.com/watch?v=smWDdTCKDGg

Mukkez
26 september 2013, 16:44
Bump. Ik heb nog een andere optie gevonden om een standaard UST / piëzo element beter te laten klinken.
Namelijk, via studio microfoon simulatie uit een pedaaltje. Ik kwam de Fishman Aura 16 en de Fishman Aura Spectrum DI box tegen. Je hebt ook nog andere merken die hier hun versie van hebben.

Wat denken jullie. K&K Pure Mini als (extra) element of simulatie?

RB-1
26 september 2013, 21:29
Tja, ik vind al die opties -vergeleken met het cleane microfoongeluid aan het begin van de clip- zo dramatisch veel slechter klinken dat ik het even niet zou weten...
De piezo maakt er een soort plastic speelgoed gitaar van en de andere pickups klinken op hun best alsof er iets aan de microfoon mankeert. De Taylor is in ieder geval onherkenbaar.

De vraag is natuurlijk of zo'n coverband zich, omdat dat nodig is, wel zou willen aanpassen aan een akoestische gitaar.
Dus: geen backline, maar alleen FOH + in ear mionitor. + een drummer die met minder volume ook nog een goede klank kan maken.
Want zodra je die herrie van achteren af hebt geelimineerd zul je opkijken hoe goed je ineens nog een instrument met een microfoon kunt uitversterken.
En als je daar dan meteen een goede voor neemt ben je klaar.
Maar het staat of valt met de wil of onwil van de andere bandleden.

paulusdeBKB
27 september 2013, 20:58
Ik heb vroeger veel met mn Seagull S6 in coverbandjes - met LR Baggs element. Inderdaad niet heel akoestisch, maar prima te pruimen in een popsetting. Feedback was geen onoverkomelijk probleem, mits je geluidsman weet hoe te EQ'en. Met een microfoontje erin klinkt het vast beter, maar wordt de feedbackgevoeligheid ook groter. Microfoon ervoor - niet aan beginnen. Succes is te afhankelijk van factoren waarop je geen invloed hebt: grootte van het podium, lawaai in de zaal, akoestiek, oplettendheid van de geluidsman etc.

Een akoestische gitaar in een pop/rockband is leuk, maar hou het simpel: piejeezo, eventueel met zo'n rubberen dop over het klankgat. Wat je ook kunt doen: tweedehands Godin acousticaster kopen voor live.

Mukkez
28 september 2013, 13:14
Ik wil gewoon een prima instrument die onversterkt goed klinkt en die heb ik ook al gevonden. Nu wil ik deze gitaar ook gaan gebruiken voor live situaties.
Ik vind een losse microfoon sowieso niet een optie. We spelen niet belachelijk hard, maar er is altijd een bepaalde hoeveelheid decibels aanwezig. Het enige wat geluid maakt op het podium is mijn elektrische gitaarversterker en het drumstel. Voor de rest spelen we met in ears en speelt de bassist over z'n multi fx.

Mijn vraag is nu (gezien de Larrivee met een piezo uitgerust is, en ik dit niet mooi genoeg vind voor live) of ik beter een nieuw element kan aanschaffen (nog geen idee welke + rubberen dop) of de piezo ga opleuken met simulatie uit een bakje.

@Paulus: wat voor soort element was die L R Baggs in jouw Seagull?

-Martijn-
28 september 2013, 14:01
Ik denk dat de ingebouwde piezo in combinatie met een K&K Pure Mini heel mooi zou kunnen klinken. Het is wel aan te raden om beide signalen te kunnen EQen en mengen vanaf het podium, en het liefst ook de reverb per signaal te kunnen regelen. Een rubberen dop geeft je wat meer ruimte wat betreft feedback zonder dat het de klank echt aantast dus die zou ik er ook bij nemen.