PDA

View Full Version : beamblocker en mic plaatsing



nak
24 september 2013, 09:32
Ik denk erover om voor mijn 2x12" wat zelfbouw beamblockers te maken.
heb hier toch nog 2 soep opscheplepels liggen en dat wil prima.
maar de vraag is hoe dit zich gedraagt tijdens een gig want dan moet er een mic voor.
Meestal staat deze aardig recht op de cone gericht maar dat zal dan niet meer willen.
Iemand ervaring met mic plaatsen bij beamblockers?

Mitch
24 september 2013, 10:14
Ik heb er geen enkel probleem mee. Er is een forumlid (was het sure thing?) die eens een proefopzetje er mee had gedaan en die bevindingen had gepost. Maar ook dat waren gewoon Weber Beamblockers, geen zelfbouw. Realiseer je wel dat het materiaal vrij veel uitmaakt, ze zijn niet per ongeluk van ongeveer hetzelfde materiaal gemaakt als speakercones.

Harry
24 september 2013, 11:43
en bovendien richt je je microfoon nooit op het midden van de speaker, maar uit het midden. Grote kans dat het geluid dan langs de blocker loopt.

nak
24 september 2013, 17:41
Realiseer je wel dat het materiaal vrij veel uitmaakt, ze zijn niet per ongeluk van ongeveer hetzelfde materiaal gemaakt als speakercones.
Waarschijnlijk niet genoeg maar men is nooit te oud om te leren zeg ik altijd.
Lijkt mij dat een kom van metaal meer hoge tonen afketst dan speakercone materiaal.
De grote en bolling heeft ook de nodige invloed, dat snap ik wel.
Maar ik zou heel graag willen weten wat ik over het hoofd zie Mitch.

Keevinkos
24 september 2013, 20:34
maakt het dan nog veel uit waar je de mic plaatst als je er een beamblocker voor hebt? Ik kan me nl voorstellen dat een verschuiving van een centimeter van de mic dan minder doet dan zonder beamblockers? Vangt de mic nu een completer geluid van de speaker op?

Mitch
24 september 2013, 21:39
In Moderne Versterkers is er een gigantisch groot topic over BeamBlockers. Zoek 'm effe op via de geavanceerde zoekfunctie (niet die onhandige zoekfunctie in het snelvenster...). Staat héél veel in over mic plaatsing. Bij herhaling, tot vervelens toe ;)
Korte versie: de mic plaatsing maakt alleen verschil als je 'm strak naast de blocker zet. Centimetertje meer naar de rand, wat je normaal toch al moet doen en het werkt gewoon hetzelfde.
maar goed, boeie, je hebt het over zaalgeluid, dat misschien 5% anders kan zijn. Publiek waardeert je sound toch niet en je merkt er zelf geen drol van

nak
25 september 2013, 09:28
Topics wel gevonden maar nog niet echt wijzer geworden betreft materialen en vooral de hoogte van een bol.
Kwam alleen polystyreen tegen maar dat lijkt me toch veel te dempen.
Ik denk dat ik eerst het reflectiegedrag maar eens onder de loop neem. De beamblockers die ik ooit eens heb besteld laten ook niet zo'n grote bolling zien.
Als ik geluid als licht beschouw moet het reflectie gedrag bij verschillende bolling hoogtes wel te bepalen zijn.
Qua materiaal denk ik toch dat metaal meer reflecteert dan zachte materialen. Waarom de originelen van speakercone materiaal zijn gemaakt snap ik nog niet zo, of het moet al vanwege de kosten zijn.

AoDf
28 september 2013, 13:05
Je kan ook overwegen om 1 van je twee speakers te voorzien van een beamblocker. Zo heb je toch de spreiding van een speaker en de andere speaker kun je dan eventueel bij optredens zonder problemen van een mic voorzien.