PDA

View Full Version : If I were a carpenter



Ernest01
23 september 2013, 20:27
Ooit eens met een gelegenheids schoolband o.a. dit nummer gespeeld.
Dus een beetje nostalgie voor mij.
The Four Tops nadoen is niet gelukt.... dus maar een beetje eigen inbreng.

Opgenomen met:

Audacity 2.0.4 met div VST plug-ins
Martin D28 met Samson C02 pair.
Zang met Samson C01 USB.

Graag jullie commentaar, tips en suggesties.

https://soundcloud.com/ernest01/if-i-were-a-carpenter

pasqual
23 september 2013, 21:45
Je komt enigszins een beetje haperend op gang meen ik te horen maar eenmaal op gang is het een leuk lied om te horen met een aangename stem. Door de plaatsing van de microfoon ( denk ik? ) kan ik helaas niet horen dat het om een gitaar gaat van het kaliber Martin. Je geluid is in het midden/laag gebied erg overheersend en zit de helderheid in de weg, de balans in het geluid is ( naar mijn bescheiden mening ) niet lekker. De korte stukjes op rechts en links die een paar keer voorbij komen klinken daarin tegen wel mooi in balans. Je zou eens kunnen experimenteren met de plaatsing van je microfoon of wellicht met twee microfoons opnemen en dan een mix van beiden maken.

Ernest01
23 september 2013, 22:29
Dankjewel voor jouw commentaar, Pasqual.
Klopt helemaal dat het geluid van de Martin 'geknepen' is in het hoog.
Heb daarvoor een equalizer-instelling gebruikt. Clean zit er meer hoog in,
dat klopt. Maar vond voor de sfeer.... het mooier om het zo te doen.
Het is opgenomen met twee mics, maar misschien is de hard-left en hard-right instelling
niet helemaal het beste. Ben nogal aan het experimenteren (klooien...) en misschien moet ik dat
niet zo extreem doen. Die riedeltjes zijn inderdaad helderder, dus zonder
die equalizer-instelling gedaan.

Je hebt mij weer aan het denken gezet.... Niet teveel rommelen aan het geluid, dus.
Thanks.

Harald
24 september 2013, 11:58
Bij de slaggitaar lijkt het haast alsof het van een oud bandje afkomt. Met zo'n raar gewave (kan het moeilijk uitleggen) bij vlagen (wel heel zacht)

Loopt dan door in een ander liedje. Heb bij beide het idee dat de timing op de gitaar af en toe wat voorover dreigt te hobbelen. Moet een beetje aan Pentangle denken (als één van de heren zingt)

Ernest01
24 september 2013, 20:25
Bedankt voor jouw commentaar, Harald.
Een oud bandje, ja, dat is een mooie omschrijving. Maar het geluid is dus minder 'sprankelend'.
Zat wat te experimenteren met het geluid en dan krijg je dit dus.
Moet gewoon het cleane geluid gebruiken en minimaal prutsen met equalizers.
(of helemaal geen equalizer en alleen een beetje reverb)

Voorover hobbelen. Neem aan dat je tempo versnelling bedoelt ? Mooie uitdrukking.
Heb daar ook wel 'last' van, om het ritme constant te houden.
Heb wel met klik-tracks gewerkt, maar dat leidt wel erg af. Ga teveel op die 'klik' letten
en minder op het spel daardoor.
Misschien daar eens regelmatig mee oefenen, zodat het wat meer sturing geeft,
inplaats van dat het afleid.

Harald
24 september 2013, 21:19
Nog niet eens noodzakelijk versnelling. Je zang is lui in de timing. Maar de gitaar niet altijd. Die gaat soms juist voor in de tel hangen qua timing. Als je dat overdrijft krijgt muziek voor mij zo'n gevoel alsof het de hele tijd voorover valt. Ben daar denk ik zelfs wat overgevoelig voor. Misschien omdat ik op jamsessies vaak met een drummer heb gespeeld die die neiging had. En dan hoeft het nog niet eens echt te versnellen al ik het risico van op hol slaan wel aanwezig als meer mensen mee gaan doen. Hoeft trouwens ook nog niet altijd zo te zijn dat iedereen in de band voor in de tel hangt, of juist erachter. En we zijn inmiddels enorm geconditioneerd op mechanische perfectie wat dat betreft. Als je oude Stones opnames hoort is het soms behoorlijk schrikken. En dan doen ze het nog niet eens opzettelijk.

Denk dat het een klein dingetje is, maar dat ik er wat overgevoelig op ben.

Oefenen met een clicktrack, beter met een goede drumloop als het even kan. Het risico op elastiektiming is bij mensen die vooral alleen spelen wel erg groot. Wat dat betreft is het wel een goede oefening. Zo'n drumloop voelt wel een stuk fijner als een clicktrack. Kreeg van Tommy Emmanuel een compliment over mijn 'time' toen hij mijn cd gehoord had. En dan vooral de ballads. Dat waren nu juist de stukken die ik zonder click had gedaan :) Click/metronoom is in het begin vreselijk irritant. Een drumloop voelt al veel meer als muziek.

Ernest01
24 september 2013, 21:31
Aha, lui in de timing. Ik dacht dat je bedoelde dat ik als een dieseltje op gang kwam....
(gezien mijn leeftijd niet vreemd, natuurlijk)
Dat heeft te maken met het niet met koptelefoon op kunnen zingen.
Dus in 1 oor het geluid van de gitaar en dat niet hard zetten. Dan mis ik dus een deel, zal
ik maar zeggen. Zal ik nog meer op gaan letten, thanks.

Een drumloop. Goede tip. Eens kijken of ik die kan vinden en of die dan ook variabel te maken
zijn qua BPM. Klinkt inderdaad meer als muziek dan zo'n tik, die om de zoveel tijd 'langs komt'

Harald
24 september 2013, 21:45
Ah, je bevestigd mijn vermoeden dat het niet tegelijk ingespeeld was. Live inspelen zou ook wel eens kunnen schelen.

Als je een wavje of mp3 met die drums hebt kun je in een progje als bestpractice de snelheid makkelijk aanpassen.

En luie timing hoeft niet verkeerd te zijn. Het effect nu is een heel relaxte zangpartij, terwijl de gitaar er af en toe vandoor wil. Die gedraagt zich als een hond die met de riem in de bek door de woonkamer stuitert omdat het tijd is voor de wandeling. Maar dan ook maar soms.

Duhsjaak
24 september 2013, 21:47
Dieseltje, gezien de fase in je leven waarin je echt productief bent geworden? Juist daarvoor kan ik dik mijn pet afnemen.

En waarom zou je moeten streven naar alleen maar 100% liedjes. Het leven en dus ook die liedjes zijn daar te weerbarstig voor.
Het origineel is van Tim Hardin. Als je daar eens naar luistert, zul je merken dat je er dichter bij zit dan dat je je richt op The Four Tops. Hoe leuk die versie ook is.

Welkom in de hoek van de mensen die hun best doen en het nog niet helemaal onder de knie hebben. Wat zou het saai worden als dat wel zover zou zijn. Wat dan rest is drank, wilde wijven en illegale substanties. Nee, ik denk dat de habit die we nu hebben (paar pakjes verse snaren per jaar) op onze leeftijd iets minder verwoestend is dan de andere vices.

Ik zet m nog eens op. Kan mij wat schelen. De platen van mijn andere helden zijn ook klasse waarbij wat aantekeningen te maken zijn. Je doet tenminste een poging tot experimenteren. Leve het fluctuerende niveau.

Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
24 september 2013, 22:02
Als je een wavje of mp3 met die drums hebt kun je in een progje als bestpractice de snelheid makkelijk aanpassen.

En luie timing hoeft niet verkeerd te zijn. Het effect nu is een heel relaxte zangpartij, terwijl de gitaar er af en toe vandoor wil. Die gedraagt zich als een hond die met de riem in de bek door de woonkamer stuitert omdat het tijd is voor de wandeling. Maar dan ook maar soms.

Ja, natuurlijk..... Bestpractice... heb ik ooit nog eens hier 'geïntroduceerd'.
Haha, zal dus steeds aan die hond moeten denken, als ik weer iets opneem.
In ieder geval beter dan zo'n irritante 'piep' of 'klik'.... hoewel.....

Ernest01
24 september 2013, 22:11
Bedankt Gus, die pet mag je ophouden hoor.

Heb mij ook niet laten leiden door de 4Tops-uitvoering. Tim Hardin en diverse andere uitvoeringen bekeken.
Alleen geprobeerd het minder 'lief' te maken.

Ik houd het ook maar op setjes snaren - wat gitaarspelen betreft dan.... wel zo goedkoop ook.

Cageman
24 september 2013, 23:33
Relaxt klinkt het. Ik ken dit origineel niet, maar jij zegt dat je het minder lief hebt willen doen. Het is wat mij betreft zeker niet te lief, naar mijn idee heeft de liefde plaatsgemaakt voor zweverigheid. (zweefkezen heet dat tegenwoordig):soinnocent:

Ik heb verder ook weinig verstand van akoestische gitaren, maar ik hou wel van donker geluid. Het geluid op 0.40 vind ik ook heel helder en bevrijdend, ook doordat het contrasteert met dat donkere.

Had op het einde nog een lang stuk met die 'solo' gitaar eroverheen gedaan! Juist door die zweverigheid lijkt het me zo geschikt om lekker lang te rekken, eventueel wat stapelen van partijtjes ook nog. Gelukkig zit er een samenwerking met Gus aan te komen.

Ik vroeg me al af wat jij voor muziek zou maken, gezien je voorstel tot die samenwerking. Dit moet een perfecte mix worden, denk ik nu!
Donkere achtergrondgitaren, heldere gestapelde akoestische melodietjes, later in het nummer gestapeld met de herhaaldelijke hoge elektrische riffjes van Duhsjaak. Nja jullie zoeken het ook maar uit.

Mooi lied,

Loeters,

Merijn


Edit: ik lees m'n stuk net terug en vraag me af hoeveel je eraan hebt als ik wel m'n mening geef maar daarvoor steeds zeg geen verstand te hebben van wat ik beoordeel. :sssh: Let daar maar niet op, want ik vond het wel goed.

Ernest01
25 september 2013, 22:15
Dank je wel voor het luisteren, Merijn en jouw analyse.
Mooi dat je het zweverig vindt. Een beetje mijn bedoeling ook.
Dat stukje dat twee keer terugkomt was ook bedoeld om de boel een beetje 'wakker' te maken.
De klank dan, want het riedeltje hoort wel in het lied.

Je hebt misschien geen verstand van akoestische gitaren, zoals je zelf zegt, maar wel verstand van geluid.
Heb een aantal van jouw creaties beluisterd en die zitten mooi in elkaar.
Bijzonder wat je kunt doen met allerlei geluiden.

De samenwerking met Gus is nog niet gestart, maar dat wordt - in ieder geval voor mij - een mooi project.

N.a.v. jouw edit :
Stel jouw mening zeer op prijs. Je kunt goed luisteren en haalt er de juiste dingen uit.

Duhsjaak
26 september 2013, 07:53
Dank je wel voor het luisteren, Merijn en jouw analyse.
Mooi dat je het zweverig vindt. Een beetje mijn bedoeling ook.
Dat stukje dat twee keer terugkomt was ook bedoeld om de boel een beetje 'wakker' te maken.
De klank dan, want het riedeltje hoort wel in het lied.

Je hebt misschien geen verstand van akoestische gitaren, zoals je zelf zegt, maar wel verstand van geluid.
Heb een aantal van jouw creaties beluisterd en die zitten mooi in elkaar.
Bijzonder wat je kunt doen met allerlei geluiden.

De samenwerking met Gus is nog niet gestart, maar dat wordt - in ieder geval voor mij - een mooi project.

N.a.v. jouw edit :
Stel jouw mening zeer op prijs. Je kunt goed luisteren en haalt er de juiste dingen uit.

Even een klein puntje van aandacht voor twee zaken.
Je moet eens zien wat Merijn zegt over mijn muziek, de lul. Haalt er de juiste dingen uit? Precies. En wat hou je over nadat die juiste dingen eruit zijn? Nou? Vergeet het dus maar. :makeup: Zal wel weer de verkeerde smiley hebben gekozen maar ja, wat weet ik er ook van.

Gisteravond begonnen met de zang melodie te maken (en op CD te fikken) en de backing te maken (nog niet helemaal af - moet ook op CD gefikt) dus de samenwerking is al wel begonnen, maar nog niet voor de buitenwereld zichtbaar. En zo moeten we het ook maar even houden (ga niet weer lopen te kloten met die smilies hoor).

Ik maak dat vanavond af en zal ik de twee WAV bestandjes naar je WeTransfer dingesten. Valt niet helemaal mee, want ik krijg een groter muziekhok dus ik kan niks meer vinden en zo'n samenwerking moet ik nog leren. Blijkt.
Wordt het een succes, en dat wordt het, dan is dat aan jou te danken.

Anders dan je denkt misschien is dit wel on topic. If I were a carpenter was mijn muziekhok allang af.
Vriendelijke groet, Gus

Cageman
26 september 2013, 21:21
Even een klein puntje van aandacht voor twee zaken.
Je moet eens zien wat Merijn zegt over mijn muziek, de lul. Haalt er de juiste dingen uit? Precies. En wat hou je over nadat die juiste dingen eruit zijn? Nou? Vergeet het dus maar. :makeup: Zal wel weer de verkeerde smiley hebben gekozen maar ja, wat weet ik er ook van.
Aaaaaccchhhh. Ik geloof dat ik wat minder streng moet zijn voor de oudere garde van het forum. :mmmm:

Ernest01
26 september 2013, 22:47
Aaaaaccchhhh. Ik geloof dat ik wat minder streng moet zijn voor de oudere garde van het forum. :mmmm:

Dit lid van de oudere garde is best tevreden met jouw strengheid hoor....:soinnocent:
En Gus kan wel tegen een stootje, voor zover ik hem ken. ;)

Duhsjaak
27 september 2013, 21:17
Aaaaaccchhhh. Ik geloof dat ik wat minder streng moet zijn voor de oudere garde van het forum. :mmmm:

Nee hoor! Ernest is een jonkie. Mijn pa (94) is pas oud. En die trekt zich gewoon nergens wat van aan.
Dus er is nog hoop.
Ga jij maar lekker je gang. Ben er bijzonder blij mee.
Vriendelijke groet, (nog wel dus) Gus