PDA

View Full Version : Celestion G12M-65 Creamback vs. G12-65 Heritage voor JCM800



Marc Oblivian
23 september 2013, 09:46
Ik heb een aantal weken geleden een 1x12 kastje van Mesa Boogie gekocht met daarin een Celestion G12K-100.
Prima kastje. Kan hard zat, maar de speaker kan me niet helemaal bekoren. Voor heavy gain is hij prima. Genoeg definitie en volheid. Maar er blijft een beetje gekke sound inzitten in het midden/hoog gebied. Nij blijft een beetje harsh/schel en kil klinken.
Mijn EVH kast met EVH speakers (greenbacks van 20 watt) klinkt veel prettiger. Minder hoog en wellicht minder door de mix prikkend, maar veel prettiger in het gehoor.

Kortom:ik wil de G12k-100 in de 1x12 vervangen door iets dat beter bij mijn JCM800 past.

Ik kwam uit op de Creamback: de G12M-65. Soort high powered greenback.
Maar toen ik verder keek op de site van Celestion bleek dat er ook een Heritage G12-65 te zijn.
Overigens: de oude G12-65 zijn de speakers die vaak in kasten voor JCM800 zaten.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is hoe de Creamback en Heritage ten opzichte van elkaar verschillen.
De prijs is in ieder geval het eerste verschil: de Heritage is zo'n 7 tientjes duurder.
Maar heeft iemand ervaringen met deze speakers en hoe ze klankmatig ten opzichte van elkaar verschillen?
Welke zou het beste bij een JCM800 passen in een 1x12 opstelling??

Shoot!

macwilliams
23 september 2013, 09:58
Ik weet dat Henri.h (als je weet wie ik bedoel) ook een cab gebruikt met 65w creamback speakers in combinatie met een JCM 800 50w top. Daarvoor had hij een 1960BX cabinet, maar vond de creamback speaker beter klinken. Misschien dat je het hem even moet vragen.

Marc Oblivian
23 september 2013, 10:05
Hey Mac.
Thanks, zal hem even vragen!!
Gr.

Marc

macwilliams
23 september 2013, 10:22
Geen dank.

Misschien heb je hier nog wat aan. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?140997-IJsselDeltaBlues-meeting-Greenbackcabinettenvergelijk)

E-J
23 september 2013, 10:38
Ik heb geen ervaring met de de G12M-65 Creamback (Mitch wel, dacht ik?), wel met de G12-65, zowel de oudjes als de Heritage. Ik moet bij deze speaker altijd denken aan Robben Ford en John Mayer, een dikke ronde sound, een beetje jazz-fusion achtig als je begrijpt wat ik bedoel. Minder agressief dan een Greenback, met meer laag en minder hoog. Al met al een prima speaker om een JCM800 te temmen.

Mr. Dynamite
23 september 2013, 11:48
Hele poos op 2 rola '65s gespeeld, een heel warme speaker met veel laag en afgerond hoog.
Let wel, geen strakke speaker dus wel een beetje een rommelig laag maar ik vond hem voor bluesrock lekker klinken :ok:
De creamback heb ik nog nooit bespeeld maar lijkt me een erg gave speaker, wat meer greenback achtig zoals ze het zeggen.

Thiez
23 september 2013, 13:09
Ik heb zelf weleens rond zitten zoeken, geinteresseerd in de creambacks. De G12-65 heb ik nu zelfs. Stand-alone vind ik de G12-65 wat te rond en wollig. Zoals hierboven vernoemd een beetje jazzy-bluesy speaker. Uiteindelijk heb ik ze gemixt met twee G12M25 (chinese gleenbacks), die geven wat crisp eraan.

Ik heb gelezen op internet dat de creambacks wat meer greenback zijn wat klank betreft. Beter naar de greenback gaan dan de G12-65. Er staat op youtube ook een vergelijk van diverse greenbacks. Eigenlijk vind ik daar de chinese greenbacks nog het lekkerste uitkomen. Lekkere bite in het mid, wat de overige niet hebben vind ik. Die klinken veel meer scooped.

Marc Oblivian
23 september 2013, 13:36
Allright: als ik het bovenstaande zo lees, neig ik meer naar de creamback dan de Heritage. Het moet ook weer niet te vol en warm worden. Mag ook nog wel een beetje bite hebben.
Ik denk dat ik wel weet om welke test het gaat als je vindt dat de chinese greenbacks het lekkerst klinken. Is volgens mij die duitse test, waarbij de chinese greenbacks als eerst aan bod komen.
Daar vind ik ze ook wel lekker klinken, maar voor in een 1x12 onder een 100 watter lijkt een gewone greenback me toch wat te weinig vermogen hebben. De 65 watters houden wat dat betreft al niet over, maar die kunnen nog wel.
Ik zoek dus eigenlijk iets dat zowel goede definitie heeft, met name een mooi vol middengebied, zonder dat het te schel in het hoog of hoog-midden gaat klinken.
Laag hoeft niet te vol....mag best een beetje strak.

Stijl is overigens van blues tot de hardere/snellere kant van rock tot en met Peter Pan Speedrock, Zeke en dat soort bands.

tommus42
23 september 2013, 13:46
Ik heb zelf weleens rond zitten zoeken, geinteresseerd in de creambacks. De G12-65 heb ik nu zelfs. Stand-alone vind ik de G12-65 wat te rond en wollig. Zoals hierboven vernoemd een beetje jazzy-bluesy speaker. Uiteindelijk heb ik ze gemixt met twee G12M25 (chinese gleenbacks), die geven wat crisp eraan.......
Ah, is dat een mooie combinatie? Ik heb twee Fanes met een vergelijkbare voicing als de Celestion G12-65 (komen uit een Vox van 1983), nu gecombineerd met Eminence Lady Luck's (vergelijkbaar met Celestion V30, zo heb ik begrepen uit één internet bron). Klinkt goed, het 'donkere' van de Fanes, plus de 'bite' van de Lady Luck's, maar ik zit nog altijd te azen op de G12M25. Volgens mij is dat dé luidspreker voor 'mijn' sound. Blij te vernemen dat de chineze greenbacks prima klinken.

macwilliams
23 september 2013, 13:53
Allright: als ik het bovenstaande zo lees, neig ik meer naar de creamback dan de Heritage. Het moet ook weer niet te vol en warm worden. Mag ook nog wel een beetje bite hebben.
Ik denk dat ik wel weet om welke test het gaat als je vindt dat de chinese greenbacks het lekkerst klinken. Is volgens mij die duitse test, waarbij de chinese greenbacks als eerst aan bod komen.
Daar vind ik ze ook wel lekker klinken, maar voor in een 1x12 onder een 100 watter lijkt een gewone greenback me toch wat te weinig vermogen hebben. De 65 watters houden wat dat betreft al niet over, maar die kunnen nog wel.
Ik zoek dus eigenlijk iets dat zowel goede definitie heeft, met name een mooi vol middengebied, zonder dat het te schel in het hoog of hoog-midden gaat klinken.
Laag hoeft niet te vol....mag best een beetje strak.

Stijl is overigens van blues tot de hardere/snellere kant van rock tot en met Peter Pan Speedrock, Zeke en dat soort bands.

En een compacte 2x12 is geen optie?

Marc Oblivian
23 september 2013, 14:02
Nee, heb net die 1x12 gekocht, dus sowieso even rustig aan met andere aankopen. Heb ook nog een 4x12 staan. Maakt verder niet uit hoor, maar wil met die 1x12 gaan opnemen. Kan ook met een 2x12, maar de 1x12 wil ik inbouwen in een isocab en daar is een 2x12 toch een beetje te groot voor. De 4x12 blijft voor gigs die ik niet met de 1x12 aankan.

Henri H
23 september 2013, 17:34
Ik weet dat Henri.h (als je weet wie ik bedoel) ook een cab gebruikt met 65w creamback speakers in combinatie met een JCM 800 50w top. Daarvoor had hij een 1960BX cabinet, maar vond de creamback speaker beter klinken. Misschien dat je het hem even moet vragen.Ik heb alleen maar G12-65's, dus geen Creambacks (G12M-65).
Tja, mijn bevindingen staan overal op het forum wel neergepend ;), ik vind ze geweldig, zowel voor jazz, blues, rock alsook metal, maar ik ben een liefhebber van een "warme sound".

macwilliams
23 september 2013, 18:29
Ik heb alleen maar G12-65's, dus geen Creambacks (G12M-65).
Tja, mijn bevindingen staan overal op het forum wel neergepend ;), ik vind ze geweldig, zowel voor jazz, blues, rock alsook metal, maar ik ben een liefhebber van een "warme sound".

Ok, hmz... Dacht dat je CB's had. My Bad. Ze klinken in iedergeval erg goed icm jouw JCM 800. Wat ik me niet meer kan herinneren is of we ze ook nog aan de ENGL gehangen hebben.

Henri H
24 september 2013, 00:12
Volgens mij hebben we dat wel gedaan, klonk prima dacht ik, maar zeker weet ik het ook niet meer.


Ik zoek nog een 4x12 met G12-65 trouwens :)
Weet iemand welke Eminence-speaker de tegenhanger v.d. G12-65 is?

Bijl
24 september 2013, 00:54
Ik heb een aantal weken geleden een 1x12 kastje van Mesa Boogie gekocht met daarin een Celestion G12K-100.
Prima kastje. Kan hard zat, maar de speaker kan me niet helemaal bekoren. Voor heavy gain is hij prima. Genoeg definitie en volheid. Maar er blijft een beetje gekke sound inzitten in het midden/hoog gebied. Nij blijft een beetje harsh/schel en kil klinken.


Dus de luidspreker moet nog ingespeeld worden? Misschien gaat het schelle er dan wel vanaf.


de 1x12 wil ik inbouwen in een isocab en daar is een 2x12 toch een beetje te groot voor.

Misschien doet die g12k100 het best goed in een isocab... Al geprobeerd?

Misschien loop je een beetje te hard van stapel. Misschien ook niet.

macwilliams
24 september 2013, 07:37
Wat Bijl zegt kan natuurlijk ook. Of een GL1218 150w/8ohm van eminence proberen.


En aan Henri:

Ik weet niet of er speakers zijn die een 1:1vergelijk met jouw speakers aankunnen. Bij Mark is het een nieuwe speaker, die van jou zijn al ingespeeld.

Mitch
24 september 2013, 08:09
Ja, ervaring met alle drie.
De Heritage 65 vind ik de enige die niet helemaal geslaagd is in de Heritage lijn. De oudere 65s hebben een veel opener sound terwijl ze nog steeds volvet zijn en ik betwijfel of dat alleen aan de leeftijd ligt. De Heritage 65s kunnen wat dichtgesmeerd klinken. Hangt er dus een beetje vanaf of je amp aan de dunne/trebly kant is, dan zou het juist prima kunnen combineren.
Maar je zocht iets dat meer richting de EVH20 (M20s) gaat. M20s gebruik ik ook en de sound van een Heritage 65 ligt daar toch best een stukje vanaf. De Creamback M65 gebruik ik ook en hoewel die een iets duidelijker mid bumpje heeft dan de M20, klinkt -ie veel dichterbij de M20 dan een 65. Ik heb 'm zelf in een open back 1x12 combo, maar durf wel te 'gokken' dat -ie in een gesloten 1x12 een zelfde laag zal hebben als een EVH/M20.
De M20 is mijn favoriete Celestion maar de Creamback is een goede tweede geworden.

Thiez
24 september 2013, 09:39
Ah, is dat een mooie combinatie? Ik heb twee Fanes met een vergelijkbare voicing als de Celestion G12-65 (komen uit een Vox van 1983), nu gecombineerd met Eminence Lady Luck's (vergelijkbaar met Celestion V30, zo heb ik begrepen uit één internet bron). Klinkt goed, het 'donkere' van de Fanes, plus de 'bite' van de Lady Luck's, maar ik zit nog altijd te azen op de G12M25. Volgens mij is dat dé luidspreker voor 'mijn' sound. Blij te vernemen dat de chineze greenbacks prima klinken.

Sorry voor het even offtopic gaan marc. Ik vind de combi G12-65 met chinese greenbacks erg fijn. De greenbacks stand alone was ik ook nog wel tevreden mee, maar de G12-65 klonken mij wat te dichtgesmeerd en rond. Toen ik ze combineerde kreeg ik onder mijn Engl blackmore de sound die ik zocht. Mooi volle sound met toch dat crispy randje van de greenbacks eraan.
Als ik live maar 1 speaker uitversterker kies ik ook voor de greenback. In studio mix ik ze meestal tot de sound die ik wil. Voor clean en low gain vaak iets meer G12-65. Voor hogere gain en riffwerk pak ik meestal wat meer greenback om de definitie te houden.

Edit: deze vergelijking bedoelde ik http://www.youtube.com/watch?v=k5Iqt38GM3w

Ik zit te twijfelen om weer terug te gaan naar volledig greenbacks in de 4x12. De G12-65 zet ik dan samen in een 2x12 kastje voor clean en low gain spul.


Ja, ervaring met alle drie.
De Heritage 65 vind ik de enige die niet helemaal geslaagd is in de Heritage lijn. De oudere 65s hebben een veel opener sound terwijl ze nog steeds volvet zijn en ik betwijfel of dat alleen aan de leeftijd ligt. De Heritage 65s kunnen wat dichtgesmeerd klinken. Hangt er dus een beetje vanaf of je amp aan de dunne/trebly kant is, dan zou het juist prima kunnen combineren.
Maar je zocht iets dat meer richting de EVH20 (M20s) gaat. M20s gebruik ik ook en de sound van een Heritage 65 ligt daar toch best een stukje vanaf. De Creamback M65 gebruik ik ook en hoewel die een iets duidelijker mid bumpje heeft dan de M20, klinkt -ie veel dichterbij de M20 dan een 65. Ik heb 'm zelf in een open back 1x12 combo, maar durf wel te 'gokken' dat -ie in een gesloten 1x12 een zelfde laag zal hebben als een EVH/M20.
De M20 is mijn favoriete Celestion maar de Creamback is een goede tweede geworden.

Klinkt toch wel weer erg interessant die creambacks.... Misschien als er wat meer tweede hands creambacks op de markt komen is een ruilvoorstelletje doen voor G12-65.

Mitch
24 september 2013, 10:12
Ik denk niet dat je er veel gaat zien :D Ze doen precies wat Celestion belooft, er zullen weinig mensen teleurgesteld worden denk ik zo.

Marc Oblivian
24 september 2013, 13:41
Thanks voor de reacties nogmaals. Zo te zien past de creamback inderdaad het meeste bij mijn verwachtingen. Heeft nog het volle karakter van greenback met genoeg bite zonder te rond te worden.
Ik heb even de toongrafieken van de Celestion site vergeleken en hij ligt daarbij ook een beetje in het verlengde van de EVH die inderdaad gewoon een M 20 watter is.
Beetje dezelfde karakteristieken maar met meer vermogen dus bij een Creamback.

Die G12k-100: nog niet helemaal ingespeeld zou kunnen, want hij is inderdaad erg nieuw.
Ik hou hem nog wel een tijdje aan, maar anderzijds betwijfel ik of ik hem na verloop van tijd wel goed ga vinden.
Er zit toch een karakter aan met name het hoog midden gebied dat me niet helemaal aanstaat. Ik denk dat dat niet drastisch gaat veranderen na verloop van tijd.
Maar goed: voor anderen zal het wellicht prima klinken, maar icm met mijn amp en gitaren kan het beter.
Bij mijn Engl klonken die G12k-100 echt te gek. Kan verkeren dus.

Mitch
24 september 2013, 14:04
Het is niet zo'n gekke gedachte om grofweg te zeggen: modernere amps matchen beter met modernere speakers. Nou is de Creamback wel nieuw, maar hij ligt absoluut in de M-magneet greenback hoek.

Marc Oblivian
24 september 2013, 15:00
Ja, bij mijn JCM passen de EVH's in ieder geval erg goed. Maar daarentegen gingen die bij mijn Engl ook prima. Bij de Marshall lijkt het echter wel iets beter te matchen.
De 100 watter paste, zeker voor wat heavier dingen, toch nog wat beter bij de Engl, maar mijn Engl draaide ik meestal op lagere gainstanden, dus de EVH ging ook prima.

Mr. Dynamite
26 september 2013, 11:31
Volgens mij hebben we dat wel gedaan, klonk prima dacht ik, maar zeker weet ik het ook niet meer.


Ik zoek nog een 4x12 met G12-65 trouwens :)
Weet iemand welke Eminence-speaker de tegenhanger v.d. G12-65 is?

Eminence tonespotter meende ik, wel ff checken. Verder heeft WGS ook nog een variant die wel goed aangeschreven staat.

Henri H
26 september 2013, 12:03
Thx, die WGS variant ziet er aantrekkelijk uit, en maar $69,-!

the sure thing
26 september 2013, 20:57
Ik heb al langere tijd in een 2x12 de WGS kopie van de G12-65. Klinken ook errug goed!

Henri H
26 september 2013, 21:40
GAS :crazyhappy:

macwilliams
27 september 2013, 07:15
Thx, die WGS variant ziet er aantrekkelijk uit, en maar $69,-!
Dollar of Pond?
Ik heb ze alleen in Engelse ponden zien voorbij komen.


Ik heb al langere tijd in een 2x12 de WGS kopie van de G12-65. Klinken ook errug goed!
Wat is het type aanduiding ?


GAS :crazyhappy:
Tuurlijk, hoe kan het ook anders. :seriousf:

Henri H
27 september 2013, 12:04
Dollars, maar v.d. Haar verkoopt ze voor €85,-. :sneaky:

macwilliams
27 september 2013, 12:19
En bestellen via WGS (http://wgs4.com/) zelf?

Henri H
27 september 2013, 12:31
Ja dat zou kunnen, en dan bespaar je waarschijnlijk zo'n €60,- als je 4 speakers afneemt.
$69,- = ongeveer €69,- als de importeer- en verzendkosten e.d. erbij komen. Dit hangt ook nog v.d. verzendkosten af.

Ik laat het nog even op me inwerken.... :)

Speeddemon
28 september 2013, 20:17
Eminence tonespotter meende ik, wel ff checken. Verder heeft WGS ook nog een variant die wel goed aangeschreven staat.
De ET-65 bedoelt u van WGS. Yep, die heb ik, samen met een Creamback in een 2x12. Lekker kastje. Er is wel iets in het midgebied, dat op bepaalde plekken een beetje phase-issues lijkt te geven, maar zodra ik die kast gebruik met het bijbehorende 4x10 topkastje (1965A), is het broad tonal nirvana. Als je dan een Marshall Lead 100 MOSFET hoort, snap je waarom dat 'the best solidstate JCM800' wordt genoemd.

tommus42
28 september 2013, 20:25
Even een off-topic vraagje tussendoor, weet iemand misschien iets te zeggen over de Marshall Valvestate 8040? Hoe verhoudt die zich tot een mk2?

edit: mk2 slaat op de VS-serie. Vond dit trouwens: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?59912-Marshall-VS65R-VS-Marshall-8040

Thiez
28 september 2013, 21:43
De ET-65 bedoelt u van WGS. Yep, die heb ik, samen met een Creamback in een 2x12. Lekker kastje. Er is wel iets in het midgebied, dat op bepaalde plekken een beetje phase-issues lijkt te geven, maar zodra ik die kast gebruik met het bijbehorende 4x10 topkastje (1965A), is het broad tonal nirvana. Als je dan een Marshall Lead 100 MOSFET hoort, snap je waarom dat 'the best solidstate JCM800' wordt genoemd.

Even een vraag voor zowel de creamback als de ET-65. Zijn ze net zo rond van klank als de G12-65 of zit er wel die lekkere greenback crips/crunch in?

Erik70
28 september 2013, 21:49
check ook eens de greenbackvariant van Eminence ... de Eminence Legend GB128.
Ik gebruik ze momenteel (2x12) met mijn JVM en voorheen met soldano SP77. Ik vind ze o.k.

Speeddemon
28 september 2013, 22:05
Even een vraag voor zowel de creamback als de ET-65. Zijn ze net zo rond van klank als de G12-65 of zit er wel die lekkere greenback crips/crunch in?
De Creamback is crunchier (typische Greenback mids) dan de ET-65; die is iets smoother/ronder, en wat smeuïger in het laag-mid.

Mitch
28 september 2013, 22:49
En om aan te vullen naar de normale 65: die is vel ronder, maar naar het laag gefocussed, waar de M65 onmiskenbaar die midknauw van een M greenback heeft, maar wel iets meer laag dan een M25.

Speeddemon
28 september 2013, 22:56
En om aan te vullen naar de normale 65: die is vel ronder, maar naar het laag gefocussed, waar de M65 onmiskenbaar die midknauw van een M greenback heeft, maar wel iets meer laag dan een M25.
Dat bevestigt dat de ET-65 een behoorlijk getrouwe kopie van de originele 65 moet zijn.

Thiez
28 september 2013, 23:26
hmmm creambacks it is for me. Hoogstwaarschijnlijk binnenkort twee G12-65's te koop haha. (let op, nog niet definitief ;))