PDA

View Full Version : Definition Of MadMen CD/EP



Basvarken
22 september 2013, 21:34
http://www.definitionofmadmen.com/uploads/1/3/3/7/13376708/1574587_orig.jpg



Definition Of Madmen heeft een nieuwe CD/EP gemaakt.

Er staan vier nummers op, waarvan twee eigen:

https://soundcloud.com/basvarken/your-time-is-coming

https://soundcloud.com/basvarken/dont-fake-it


Enjoy!

pasqual
22 september 2013, 23:09
Gezien je nick ga ik er van uit dat jij de bassist bent? ( DUH..... ) Enfin....klinkt erg lekker! En een supervet basgeluidje!!
Ook de balans klinkt goed, niets op aan te merken. Lekkere stem ook. Allebei de nummers zijn goed. Wanneer komen ze op 3FM?

Cageman
23 september 2013, 00:09
Klinkt goed. Lekkere riffs, goed passende zeikzang en een lekker dik basgeluid. Is dat trouwens serieus een bastelecaster op die foto op soundcloud? Dat ding ziet er echt bruut gaaf uit. Nooit eerder gezien ook. Tof. :cooler:

Geinige foto ook, op de cover.

Loeters,

Merijn

Duhsjaak
23 september 2013, 01:30
Hi Geliefd Varken!
Snipperdag?
Fraai gedaan en mooie klank van de bas. Meer dan ooit draagt de bas hier het groepsgeluid. Ietsje veel compressie naar mijn smaak. Maar ja... het is maar een mening hè?

Het maakt mij behoorlijk nieuwsgierig naar de andere twee nummers. Voor deze twee gaan mijn petje af.

En mèt Cageman benieuwd naar de bas waarmee dit is gedaan. Prima geluid!
Fijne bassist ook. Zeg ik er maar even voor de zekerheid bij! Daar komt het geluid toch meestal vandaan hè!
Vriendelijke groet, Gus

Basvarken
23 september 2013, 08:29
Dank heren.
Wat je hoort is mijn Gibson Les Paul Bass (uit 1969) over een Ampeg V4B (uit 1972). In de studio is dat mijn favoriete combinatie.
Met behulp van de Technophobia Basscreamer heb ik er iets meer grit ingedraaid dan dat ik bij mijn andere band Superfloor zou doen.
En ik gebruik geen compressor... ;-)

De bas op de foto in mijn Soundcloud avatar is een BaCH Telecaster Bass. Dit is een shortscale (net als de Les Paul Bass). De BaCH Telecaster Bass heeft een ash body met spalted maple top en een bolt-on maple hals. Het voorste element is een 50's P-bass single coil model. En het brug element is een humbucker met curved top die de radius van de hals volgt.

Duhsjaak
24 september 2013, 21:57
Klinkt heerlijk. En een bewijs te meer dat je met de snaren van nu ook op een short scale heerlijk uit de voeten kunt.
Bewaar ze maar. Er komt een leeftijd waarop je je short scales wèl zonder blessures kunt spelen.
En dan zul je ze dankbaar zijn.

Leuk dat je het hebt gepost.
Vriendelijke groet, Gus

Basvarken
25 september 2013, 11:50
Bewaar ze maar. Er komt een leeftijd waarop je je short scales wèl zonder blessures kunt spelen.
En dan zul je ze dankbaar zijn.


Die moet je me effe uitleggen. :dontgeti:

Ik heb de Les Paul Bass gekocht vanwege de klank. Die is wat mij betreft onovertroffen. Het feit dat ie shortscale is, zie ik als een fijn bijkomend voordeel.

arnoldtims
25 september 2013, 15:40
Erg lekker, kent iemand fatal flowers nog? daar doet het me iets aan denken en dan vooral de gitaar partijen.

Fusion
25 september 2013, 22:18
Niet origineel, wel lekker! Modulatie in de pre-chorus vlak voor de break is te gek, profi.

Ernest01
25 september 2013, 22:27
Krachtige nummers met een goede stem die erbij past.
Goede mix en strak gespeeld.
In mijn optiek is Your Time Is Coming het beste nummer van de twee.

Duhsjaak
26 september 2013, 07:26
Die moet je me effe uitleggen. :dontgeti:

Ik heb de Les Paul Bass gekocht vanwege de klank. Die is wat mij betreft onovertroffen. Het feit dat ie shortscale is, zie ik als een fijn bijkomend voordeel.

Hi B
Uit het gegeven dat je uit allerlei hoeken complimenten krijgt over je klank mag je afleiden dat je een goede keus hebt gemaakt. Daarbij ben je een bassist met een voortreffelijke (steady) timing. En je blaft op een prachtmanier de ritmedingest vol. Dat zijn zaken die op GN nog wel eens ondergesneeuwd raken, maar die ik überbelangrijk vind. Heeft niets met je vraag te maken. Maar alles met mijn antwoord (smiley).

Voor het ontstaan van blessures zijn een aantal oorzaken. Om dat effe vlug uit te leggen is een lastige en langdurige zaak. Net als de blessures, als je die eenmaal hebt.
- De nothing can stop us mentaliteit
- zaken als ergonomie en houding? kun je dat eten?
- de notie dat je maar een watje bent als je niet gewoon door je pijn heen speelt
- het gebruik van legale en net iets minder legale verfrissingen
- en, zoals bij mij en bij mij in da famiglia, leeftijd

De laatste hoeft helemaal niet met blessures gepaard te gaan. Ooit een filmpje gezien van Les Paul, toen ie 80 was? Dan zie je dat het aanpassen van het gereedschap aan de afnemende fysieke mogelijkheden alleen maar gezond verstand is.
Bij mij is het dan toevallig het eerst bij mijn stem merkbaar, dat proces. Maar het doet aan het idee niets af.

Mensen die op leeftijd zijn, lichte blessures hebben opgelopen, zijn met hulp van bijvoorbeeld een handtherapeut weer op te lappen. Overstappen op een short scale is in dat proces soms een goed idee. Eerst haten ze mij en vervolgens zijn ze blij dat ze hun trots hebben ingeslikt en hun muziek weer terug hebben.
Iedereen wil oud worden; niemand wil oud zijn. Ik persoonlijk vind het erg R&R om een leven lang muziek te maken en te weigeren kapot te gaan. Dat zie je wel eens anders.

Meer als opmerking aan iedereen en niet aan jouw jonge en goddelijke adres:
Krijg je last van spierpijn, kost het steeds langere tijd om daar weer vanaf te komen, krijg je tintelingen in armen of vingers? Grijp zo snel mogelijk in. Tot op hoge leeftijd doorgaan met kicken is veel leuker dan RSI of andere klachten. En daardoor het muziek maken op moeten geven? Je moet er echt niet aan denken.
Vriendelijke groet, Gus

Gijs Heijnen
26 september 2013, 09:55
Vette platen hoor. Ik vindt 'Your time is coming' wel de vetste van de 2. Doet me heel erg denken aan de sound van Wolfmother's eerste plaat en dat is één van mijn favoriete platen. Heerlijk hoe die basgitaar zo vies door de plaat heen beukt. Het zit allemaal niet al te moeilijk in elkaar, en dat vindt ik ook fijn. Dat maakt het gewoon lekker om naar te luisteren. Kortom, mijn hoofd zou je wel op en neer zien beuken bij één van jullie shows :D

Basvarken
27 september 2013, 09:36
Thanx gasten!

We hebben ook een videootje gemaakt ter ondersteuning van het geronk en gebeuk...


http://www.youtube.com/watch?v=PRCT7-mRSQg

guhlenn
27 september 2013, 09:45
Lekker hoor. Lekker basgeluid, draagt zeker de band. Maar iets te middig, had wat meer dieplaag in gemogen, om iets van tegenwicht aan al die lovende commentaren te bieden ;).

Eigenlijk klinkt dit in het geheel gewoon retegoed, lekker organisch zonder te rammelen!

Basvarken
27 september 2013, 14:03
Ja klopt wel een beetje. In de mix is het dieplaag eraf gehaald om plaats te maken voor de bassdrum. Het is altijd geven en nemen bij het mixen.

guhlenn
27 september 2013, 17:26
waar is het opgenomen en gemixt? Aparte mastering of alles in 1x?

Basvarken
27 september 2013, 23:15
Opgenomen in de No Pussy Blues studio in Groningen. Door Klaas Pot en Erik Hulshof.
Een week later ook daar gemixt.

En gemasterd in de MM Studio door Marcel Meyer.

Basvarken
4 oktober 2013, 18:55
Naast de twee eigen nummers staan er ook twee covers op de EP:

Eentje van Grand Funk Railroad die we een beetje aangepast hebben.
https://soundcloud.com/basvarken/sins-a-good-mans-brother

En een van Masters of Reality, die we ook een Definition of Madmen benadering hebben gegeven
https://soundcloud.com/basvarken/third-man-on-the-moon

Duhsjaak
5 oktober 2013, 01:21
Dragen zeker bij aan het 'smoel' van DOM.
Als je er niet bij had gezegd dat nummer 1 Grand Funk was, had ik het niet herkend. Nou kan dat zijn omdat ik totaal geen GFR kenner ben.
Nummer 2 vind ik al beter.

Mijn mening?
Weg met die nuffige covertjes. Lekker je energie richten op jullie eigen ding.
Dat is het leuke van de CD's ten opzichte van vinyl: je kunt je spelertje vertellen dat je het liefste doet alsof het een single is.

Fijne band.
Vriendelijke groet, Gus

Henri H
5 oktober 2013, 02:09
Ja, wat vind ik hiervan..... leuk ... soms een beetje te pretentieus .... de sex 'n' drugs 'n' rock 'n' roll druipt er wel vanaf.
Goede zanger. Drums doen (vooral bij Tell me something Good) aan Bonham denken.
Het zijn wel een beetje "meezingertjes", polonaise is de next step. ;)

Basvarken
5 oktober 2013, 07:48
pfff... pretentieus? meezingertjes? polonaise?
Tell me something good? Dat is een nummer wat ik beluisterd heb. Is niet van ons. Heb je wel de goeie voor? of ben je gewoon pretentieus? ;-)

Henri H
5 oktober 2013, 13:36
Ja, wat vind ik hiervan..... leuk ... soms een beetje te pretentieus .... de sex 'n' drugs 'n' rock 'n' roll druipt er wel vanaf.
Goede zanger. Drums doen (vooral bij Tell me something Good) aan Bonham denken.
Het zijn wel een beetje "meezingertjes", polonaise is de next step. ;)


pfff... pretentieus? meezingertjes? polonaise?
Tell me something good? Dat is een nummer wat ik beluisterd heb. Is niet van ons. Heb je wel de goeie voor? of ben je gewoon pretentieus? ;-)Het is niet allemaal negatief hè? ;) Bovendien is het mijn mening maar ..... Tell me something Good is geen cover door jullie uitgevoerd? My bad, moet ik ook maar niet met teveel bier op, midden in de nacht bandjes gaan beoordelen. ;)

Sin's A Good Man's Brother klinkt lekker, en nogmaals, goede zanger!

Het "meezingerige/polonaise" komt een beetje voort uit het feit dat sommige licks, zangpartijen en/of riffjes wel vaak terugkeren of vaak herhaald worden.
Het ligt erg gemakkelijk in het gehoor. Op zich is daar natuurlijk niks mis mee, maar het is gewoon niet helemaal mijn smaak.

Nogmaals, ik vind het leuk, en de zanger is GOED. :D

pasqual
6 oktober 2013, 15:30
Lekkere covers. Ik kon ze beiden niet. Echt een uitstekende band. In tegenstelling tot Dusjaak zeg ik gewoon spelen dit soort covers. Gus loopt hier altijd te janken over covers en dat we allemaal maar eigen werk moeten schrijven, smiley Gus! Is zeker van toegevoegde waarde! Lekkere fuzzsounds in de solo van GFR! Hebben jullie al een website?

Basvarken
6 oktober 2013, 21:18
Covers zijn natuurlijk niet het einddoel. Maar ze helpen enorm om een band op de rit te krijgen. We hebben sinds het begin van onze samenwerking heel erg veel covers ingestudeerd. En er zijn er heel erg veel ook weer afgevallen. Gaandeweg heeft de band de stijl gevonden die het beste (b)lijkt te passen. En die stijl is dan vervolgens weer een uitgangspunt voor de eigen nummers die langzaam maar zeker de plaats in gaan nemen.
De covers op de CD/EP zijn geen alledaagse covertjes en ze vertegenwoordigen het soort covers die we op onze setlijst hebben staan. Wat dat betreft is de CD/EP nu nog een eerlijke afspiegeling van de band zoals deze op dit moment klinkt.


En jazeker hebben we een website:

www.definitionofmadmen.com

Duhsjaak
6 oktober 2013, 21:40
Even een neutrale reactie. In het algemeen, zeker met een half oog naar de reactie van Pasqual.

Er heerst hier redelijk vaak een sfeer van het zo goed mogelijk naspelen van helden. Prachtig. Vergelijk dit met een banketbakker. Die bedenkt een slagroomtaart en spendeert de komende tien jaar in het zo goed mogelijk reproduceren van die taart. Is dat creativiteit? Ja, naar mijn smaak is het bedenken van de nieuwe taart creatief. De reproductie = ambacht.

Ander voorbeeld: Kapper (Vidal Sassoon bijvoorbeeld) creëert een manier van knippen die nog niet eerder is vertoond. Hij leidt een aantal mensen op in die 'school'. Ik ben al 35 jaar zeer goed bevriend met een van die leerlingen. Waarin schuilt de creativiteit? In de vernieuwende gedachte? Of in de ambachtelijke uitvoering van de creativiteit. Ja maar we moeten toch eten? Klopt. Doet die leerling bijzonder goed.

Ik ben Amsterdammer, dus ik ga ervan uit dat ik dat niet hoef uit te leggen. Maar doe het toch. Mooi idee. Creatief. Telkens herhalen van de eerste solo van Dingest Dumb? Daarmee bewijs je je skills als goed technisch gitarist. Maar ben je ook creatief?

Als iemand dreigt vast te lopen in de reproductie, terwijl het talent duidelijk aanwezig is dat zo iemand iets meer zou kunnen doen, hamer ik er graag op dat zo iemand zijn/haar talent niet in de reproductie steekt (ambachtelijk) in de hoop zo iemand te verleiden tot het maken van oorspronkelijk materiaal.

@Pascal
Als je het bovenstaande leest, gaat het je dan dagen? Zie je dan waarop wij niet van mening, maar wel van uitgangspunten verschillen?
Je hebt recht op je mening. Daarom is het een forum. Ik stel voor dat je je mening vrij uit naar voren brengt, maar smilies heb ik echt niet nodig. Wat er aan ontbreekt is een steekhoudende omschrijving van hetgeen je aan mijn mening (niets meer dan dat - maar wel van redenen voorzien) vindt schorten.

@Basvarken
Sorry, 98% off topic. Je bent een verd**d fijne bassist in een paar verd**d fijne bands. Met een killer geluid.
Vriendelijke groet, Gus

pasqual
6 oktober 2013, 23:15
@Dusjaak: Het was niet meer als gekscherend bedoeld, vandaar de "smiley". Hier zit niet een erg diepgaande gedachte achter. Behalve misschien dat je vaker hebt geroepen dat covers leuk zijn maar dat dat niet het uiteindelijke doel moet zijn. Ik kan dit helemaal volgen en je hebt hier zeker gelijk in maar in het geval van de band waar het hier om gaat in dit topic lijkt mij dit eigenlijk redelijk logisch dat deze band (DOM) niet covert als doelstelling maar meer als "richtingaanwijzer".
Ik kan je vertellen van mijn band dat wij ook grotendeels op eigen werk draaien maar dat wij door ons genre wel eens moeite hebben om 2,5 uur lang de aandacht vast te houden bij het publiek louter alleen met eigen werk. Daarom hebben wij besloten om er ook een gedeelte covers doorheen te spelen. Puur voor de aandacht én afwisseling. Bij korte optredens spelen we enkel eigen werk om bovenstaande reden.
Dus mijn reactie was zeker niet lullig bedoeld, dat is ook het nadeel van internet: je kan mijn mimiek er niet bij zien;)

pasqual
6 oktober 2013, 23:31
CD is in ieder geval besteld! Echt lekkere muziek!

Basvarken
6 oktober 2013, 23:35
Thanx voor de bijval Pasqual. En ook voor de bestelling van de CD! :ok:
We sturen 'm op

pasqual
7 oktober 2013, 00:05
Thanx voor de bijval Pasqual. En ook voor de bestelling van de CD! :ok:
We sturen 'm op

Dat hoop ik toch, anders moet ik maar een paar illegale mp3-tjes maken om te blijven luisteren:soinnocent:

Duhsjaak
7 oktober 2013, 02:10
OK, verkeerd opgepakt. Excuus.
Misschien ben ik ook soms te fanatiek.
Vriendelijke groet, Gus

Basvarken
7 oktober 2013, 09:05
Sorry hoor Gus, maar jouw hele betoog heeft voor mijn gevoel weinig te maken met het al dan niet kiezen voor covers om een band op de rit te krijgen.
Jouw argumenten pleiten voor telkens andere uitvoeringen door de originele artiest. Daar is wat voor te zeggen natuurlijk. Alhoewel de praktijk toch wat weerbarstiger is. Het publiek betaalt geld voor een kaartje om juist dié solo of versie te horen. Als een artiest zichzelf teveel vervreemdt van zijn eigen repertoire, haken de fans af.

Voor wat betreft het spelen van covers is er wat mij betreft een groot verschil tussen het kiezen van bijzondere covers waarbij deze naar eigen hand worden gezet en tussen het slaafs naspelen van platgetreden krakers. Zoals Pasqual al opmerkt is het voor een tamelijk onbekende band ondoenlijk om een hele avond het publiek te boeien met uitsluitend eigen werk (wat het publiek dus niet kent). Je hebt nu eenmaal af en toe een moment nodig om het publiek weer even een herkenningspuntje te geven.
Ik speel al vanaf 1984 in bands die hun eigen werk schrijven. En het is bij geen enkele band zo geweest dat het live repertoire uitsluitend uit eigen werk kon bestaan. Ondanks het uitbrengen van CDs -waar wel uitsluitend eigen werk op stond- was het altijd nodig om er live een stuk of wat covers doorheen te vlechten.

Je zou kunnen twisten of het nodig is om een cover op plaat uit te brengen. Maar in het geval van DoMM is het op dit moment een eerlijke afspiegeling van de band. Bovendien; in de jaren zestig waren de muzikanten veel ruimdenkender over het spelen van elkaars werk. Aretha Franklin, Ike & Tina, Rolling Stones, Faces etc etc. Ze speelden allemaal elkaars werk. En gaven er allemaal een eigen draai aan.

Kortom; niet roomser dan de Paus willen zijn Gus. Relax.
(en bedankt voor de complimenten :hippie: )

Duhsjaak
7 oktober 2013, 21:52
OK, korte reactie om het niet erger te maken.

Ik reageer wat fel op Pasqual zijn post. Dat iemand zegt dat ik zit te janken zit me niet lekker als ie er niet bij zegt waarom ie dat van mening is. De argumenten zijn doorslaggevend.

Ik zet er duidelijk bij dat mijn reactie voor 99.9% of zo off topic is en verontschuldig mij daarvoor bij jou.
Ik zeg duidelijk 'excuus' richting Pasqual voor mijn felle reactie.

Hoe vaak moet ik sorry zeggen voor één uitglijder.
Dear Basvarken, even relaxt lezen is het halve werk.

En ik vind die CD nog steeds kloppen, die band (ook die andere) nog steeds kloppen, jou als mens nog steeds kloppen. En, je hebt een killer sound.
Hoezo relax? Een beetje fanatiek is nooit weg. Niet teveel. Da's inmiddels duidelijk. 1 keer daarvoor verontschuldigen lijkt mij afdoende.
Vriendelijke groet, Gus

pasqual
7 oktober 2013, 22:15
Oké, nuff said, allright? ( bijna dan, eerst het volgende nog effekes;) )Voor de duidelijkheid en ik denk dat dit voor ons allemaal geldt: Als men elkaar in de ogen kon kijken onder het genot van een glas bier en er zou in grote lijnen hetzelfde gezegd worden, zouden we allemaal niet beledigd zijn of woorden verkeerd opgevat hebben. Ik ben hier vrij zeker van, nogmaals, je kan dan ook de gezichtsuitdrukking zien én lichaamstaal. Een woord als "janken" krijgt dan niet de letterlijke negatieve betekenis als je zou vermoeden. Ik zal me in het vervolg beter uitdrukken, dit in ogenschouw genomen. In het verleden zijn hier al vaker discussies uit de hand gelopen door verkeerde interpretaties....
Dit gevaar blijft toch bij het geschreven woord, ondanks 100.000 smiley's;):cooler::supercool::cheerup:

Basvarken
7 oktober 2013, 23:26
Excuses waren niet nodig Gus. Dit is een discussieforum en wat mij betreft mag je het gewoon met elkaar oneens zijn. Zolang het netjes blijft en goed beargumenteerd. Af en toe is het goed om je stokpaardjes tegen het licht houden of ze nog wel valide zijn.

Proost gasten! Op de goeie smaak ;)

Duhsjaak
8 oktober 2013, 19:52
.................

Proost gasten! Op de goeie smaak ;)

EN die hebben we tenslotte!
Vriendelijke groet, Gus