PDA

View Full Version : Epiphone pr-5E, een paar vraagjes.



nusti
22 september 2013, 09:59
Een jaar of 4-5 geleden heb ik voor een paar centen een tweedehands epi pr-5e gekocht. Erg fijne gitaar die er al heel wat speeluurtjes op heeft zitten.

De vragen:
Ik ben erg benieuwd hoe oud de gitaar is. Bij guitar dater wordt het serie nummer niet herkend. Misschien dat iemand anders het weet? Foto van het serienummer staat onderaan deze post. Ik zet er ook een foto bij van de kop, wie weet heb je er iets aan.

Toen ik de gitaar kocht werkte het versterkingsdeel, epi V systeem, piezo onder de brug. Ik heb de gitaar eigenlijk altijd onversterkt thuis gebruikt. Nu wilde ik de gitaar versterkt gaan gebruiken, maar ik krijg geen signaal. Verse batterij erin, led brandt bij batterij check, dus waarschijnlijk piezo probleem?
De gitaar staat in D# gestemd met .12-.53 snaren. Het eerste wat ik dacht dat de piezo niet genoeg druk kreeg, maar ook bij normale tuning is er geen geluid. Nu ben ik niet echt kapot van piezo versterkt geluid en als het toch vervangen moet worden dan maar goed.
Hebben jullie advies over een versterkings mogelijkheid voor steelstring? Budget ong. €100 en mic voor klankgat is geen optie.

Foto serienummer:
http://img.tapatalk.com/d/13/09/22/y6yhejet.jpg

Foto kop:
http://img.tapatalk.com/d/13/09/22/5e8u3ega.jpg

Plant
22 september 2013, 10:30
In mijn herinnering werden die gitaren eerste helft jaren 90 op de markt gebracht. Het serienummer begint met 92. 10 tegen 1 dat dat de laatste 2 cijfers van het het produktiejaar zijn. 1992 dus :ok:

In die tijd zat de aansluiting bij mijn weten op een apart plaatje (niet in de endpin) en had je ook een XLR output:

http://medias.audiofanzine.com/images/normal/epiphone-pr5-e-vintage-sunburst-206449.jpg

Doen beide uitgangen niks?

Vaak zit het element kabeltje met een klein plugje in de voorversterker. Is die er niet gewoon uit getrokken?

Zo ziet je piëzo element er hoogstwaarschijnlijk uit:

http://usih.merchantrunglobal.com/ImageHosting/ViewImage.aspx?GlobalID=1003&MerchantID=2166&ImageID=146768&DisplaySize=-1&ListingID=1048013

nusti
22 september 2013, 10:58
bedankt voor je antwoord. Het jaartal blijft een mysterie, want als de aansluiting in deze tijd normaal was dan is de mijne niet uit 92. Bij mij zit de aansluiting namelijk wel in de eindpin. De stekker van de piezo zit er ook goed in.

er is erg weinig te vinden over de gitaar. Ook hoe epiphone op de headstock staat zie ik nergens terug. Het is of Epiehone geschreven met de E van het moderne logo, of als het script is met een streepje onder het laatste deel van de naam. tenminste bij de acoustische gitaren. Het is alstig om te zien of het een watertransfer is of ingelegd, er zit een blanke laklaag overheen. Wat me wel is opgevallen is dat de laatste 3 letters een beetje een vreemde hoek maken, ze gaan een beetje omhoog.
Een imitatie pr5e ben ik echter nog nooit tegengekomen en lijkt me ook een beetje vreemd om van een redelijke budget gitaar een kopie te maken, maar ja...je weet het nooit, aan de achterkant zit wel een sticker van de winkel waar deze ooit is gekocht: live music instruments in Arnhem.

Het gibson plaatje zie je wel vaker, maar dat is volgens mij meer marketing technisch gedaan. Volgens mij had gibson erg weinig van doen met de productie van deze gitaren.

Bij de laatste snaren wissel heb ik alles langsgelopen en alles zit goed vast.

Plant
22 september 2013, 22:11
Volgens alle serial # ID sites zijn de eerste twee cijfers het jaartal van produktie. Soms zit er nog een letter van het land voor of zit er in het serienummer nog een code verwerkt die op het produktieland duidt. Op het label in jouw gitaar staat zo al vermeld dat ze in Korea is gemaakt.

Jouw gitaar komt uit 1992. Punt.

Van de aparte aansluitingen zoals afgebeeld op de foto kan ik me herinneren dat die rond 1994 op de elektro-akoestische modellen zaten.

Het trussrod plaatje met GIBSON zegt wel iets over de produktieperiode en was idd marketing. In die tijd werd de naam Gibson steevast vermeld bij Epiphone. Je kocht een "Epiphone by Gibson" gitaar.

nusti
26 september 2013, 14:07
Bedankt nogmaals, 1992 dus. Iemand nog advies over een goede optie om de gitaar uit te versterken, binnen budget van ong €100?