PDA

View Full Version : gibson tune o matic bridge invijlen



joopus
22 september 2013, 09:22
beste ik heb een gibson tune o matic bridge voor de sg besteled.
nu moet je de snaren invijlen op de blokjes waar de snaren inkomen.
met welke vijl kan ik dit doen!!!!!!
iemand raad!!

Orpheo
22 september 2013, 09:34
http://lmgtfy.com/?q=what+file+do+I+need+for+bridge+saddles

wireman
22 september 2013, 09:46
hahahahahahahaaha!!!!!

maar zonder dollen..

1. Welkom op het forum!
2. Dapper dat je dit delicate klusje zelf wil gaan doen.. Ik had m mooi naar een luthier gebracht.. maar hee.. dat ben ik..
3. Misschien is er zelfs iemand die je erbij kan helpen. Er is een ´kleine klusjes help subforum topic´ Zo ben ik ook al eens goed geholpen
4. Wat Orph schreef.. Google is je vriend.. maar ik begrijp ook dat je wat advies van kenners wil.. snap ik!

succes!

SuperFuzz
22 september 2013, 09:51
Sjezus Orpheo, die LMGTFY-antwoorden waren al belachelijk en asociaal toen ze een jaar of vijf geleden voor het eerst verschenen. Dat kan nu écht helemaal niet meer. Post gewoon niks als je het niet op kunt brengen om fatsoenlijk te reageren...

Wat betreft de topicstarter, de dikte van de vijl waarmee je de blokjes invijlt kan verschillen per snaar, omdat de snaren zelf ook een andere dikte hebben. Ik zou er persoonlijk gewoon mee naar een gitaarwinkel gaan en het daar laten doen door iemand die er ervaring in heeft. Dan heb je grotere zekerheid dat het goed gebeurt en als je de prijs daarvan vergelijkt met de aanschaf van een vijlenset dan ben je waarschijnlijk nog goedkoper af ook.

barno
22 september 2013, 10:26
als je snaren niet wegspringen, hoef je helemaal niks in te vijlen. Hangt af van de gitaar en je speelstijl. Verder kan je het makkelijk zelf. Het is niet zoals bij een nut die perfect op maat per snaar gevijld moet worden. hier heb je slechts een kleine knik in het zadel nodig zodat de snaar niet wegspringt. kan met een gewone driehoeksvijl voor alle zadels.

Orpheo
22 september 2013, 10:34
hoezo niet? de allereerste op google is al zo treffend. stewmac legt het beter uit dan ik ooit zou kunnen doen.

wireman
22 september 2013, 10:35
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is wat de achtergrond en kennis is van de betreffende klusser.. Er zijn er zat die hun hand er niet voor omdraaien. In dit geval lijkt het me iemand die nog nooit dit soort dingen heeft gedaan. Dan zou ik niet met een gamma vijltje zelf gaan kutten en maar een beetje gokken of het goed is.. Ik zou er niet aan beginnen.. Lekker wegbrengen.. Ik ben er te lomp voor en heel eerlijk.. het interesseert me ook niet zo veel.. of nog eerlijker.. ik ben er te chickenshit voor.. Klooien aan mn gitaar vergt nog wat moed om te verzamelen.. Nou heb ik ook ´maar´ twee gitaren, dus als ik wat verkloot.. heb ik gewoon een probleem. Ik moet er op kunnen spelen en ik moet erop kunnen bouwen.. Daarom gaan mijn gitaren gewoon naar de dokter als er wat is..

joopus
22 september 2013, 10:41
dank jullie wel, ik intoneer zelf ook mijn gitaren met succes, maar dit is een ander verhaal, ik denk er nog even over na.
het ligt een beetje in het midden denk ik.

barno
22 september 2013, 10:41
at wireman: ik vind dat afstellen van gitaren gewoon hoort bij het muzikantenschap. Met andere woorden, de ene dag leer je een moeilijke lick, dan andere dag leer je je gitaar beter afstellen. Niet dat iedereen gitaren moet gaan bouwen ofzo maar je leert je instrument zo beter kennen en dat komt weer ten goede van je spel.

joopus
22 september 2013, 10:50
mooi verwoord.

wireman
22 september 2013, 10:54
Ik moet me er ook veel meer in gaan verdiepen.. Dat klopt.. Ik heb alleen die schop onder mn kont nodig die mensen zoals jij me nu geven. Het scheelt een hoop centen EN je leert je instrument beter kennen. Je raakt er meer vertrouwd mee.. Klopt ja..
Ik heb laatst ook een pickup in mn strat gesoldeerd.. Dat vond ik al heel wat, maar ik was trots toen het was gelukt..
Gewoon durven en doen.. Ik heb ook een koopwoning en klus thuis ook regelmatig.. Mijn credo is dan ´durven!.. het is toch al niet goed´ Dit is eigenlijk niet anders.. het zit gewoon tussen mn oren.

thanks!

barno
22 september 2013, 10:59
gewoon doen man. Ik kon zes jaar geleden bij wijze van spreken geen nagel in muur kloppen, en heb nu al enkele dozijnen gitaartjes gebouwd. Uiteraard zijn de laatste beter dan de eerste maar zo gaat dat met alles.

wireman
22 september 2013, 11:07
En anders kan je het altijd nog op het forum vragen toch?
Misschien dat Orph ff in je nek zeikt.. maar ach... :seriousf:
Buiten dat heb ik vandaag een wijze les geleerd..

google is je vriend! :seriousf: