PDA

View Full Version : Is het zeker dat alle seagull gitaren die nu verkocht worden handgemaakt zijn ?



simone65
21 september 2013, 10:50
Hallo,

Ik wil me gaan verdiepen in een Seagull gitaar. Het liefst met element, en met een cut.
Nou heb ik hier op het forum rondgekeken, want er staat nogal wat over seagull gitaren. Wat me opvalt dat het vooral veel over de seagull s6 gaat..

Nou lees ik hier en daar dat de afwerking oke is, beetje sober, en dat er nogal snel putjes en dingetjes in kunnen komen. En het schijnt dus ook zo dat seagull er om bekend staat dat ze de beste houtsoorten gebruiken.

Ook heb ik gelezen dat een seagull vooral goed is voor fingerpicking (ligt misschien aan het type?) en niet zo zeer voor strumming. En de meningen zijn ook nogal verdeeld over of het nou echt hele goeie gitaren zijn, of dat het brandhout is. Ik zelf denk zeker niet dat het brandhout is.

Maar wat ik me nou eigenlijk afvroeg..
Seagull gitaren worden handgemaakt in Canada. Maar nou is mij verteld dat als zo'n bedrijf groter word, dat de kwaliteit dan erg omlaag kan gaan. En dat het dan ook niet meer handgemaakt is. Nou bestaat seagull al een tijdje, en misschien is er best wel kans dat er ook al seagull gitaren worden gemaakt in fabrieken zonder dat je het weet. Is dit mogelijk ?

Is het zeker dat alle seagull gitaren die nu verkocht worden handgemaakt zijn ?


Simone :noob:

barno
21 september 2013, 11:34
Seagull gitaren worden gebouwd net zoals alle productiegitaren, met een zo groot mogelijke automatisering. Nu is dat bij acoustische gitaren niet vanzelfsprekend, er komt altijd nog handwerk bij kijken maar verder moet je het niet romantiseren. Echt handgebouwde instrumenten vind je alleen bij kleine luthiers.
En maar goed dat seagull geen handgebouwde instrumenten maakt, dan kom je nl niet toe met 2000 euro voor een gitaar...

niks mis trouwens met cnc gecarvde halsjes enz... meer consistentie

harrie-beton
21 september 2013, 12:04
Het is een beetje een non- discussie, alle gitaren op de wereld zijn handgemaakt. Er is geen enkele machine die zonder mensenhanden een gitaar kan maken. Er zit wel verschil tussen handgemaakt door 1 bouwer en handgemaakt door fabriek zoals Seagull. Maar ook een gitaarbouwer gebruikt machines en gebruikt onderdelen die hij niet zelf heeft gemaakt. De klank van een gitaar wordt niet volledig door de bouwer bepaald maar door de houtsoorten, constructie, overige hardware en kwaliteitscontrole.

Ik heb ook een Seagull S6 (1999) en is een redelijke gitaar voor het geld. Ik heb laatst een Gibson J-45 bespeeld en geloof me, hoewel een gitaar uit een fabriek, is het een goede gitaar.

Ernest01
21 september 2013, 12:16
Kijk anders eens op YouTube, daar zijn diverse filmpjes over het fabricage-proces van gitaren.
Zoeken met "Martin factory", of "Taylor factory".
Of "Seagull factory" natuurlijk.
(dan krijg je Godin als resultaat, maar daar worden ook Seagull gitaren gemaakt)
Dan kan je meteen de verschillen in fabricage-methode zien.

paulusdeBKB
21 september 2013, 12:23
Mijn Seagull S6 is uit 1992 (denk ik) - en het is waar wat ze zeggen over het bovenblad. Dat beschadigt zeer makkelijk. De mijne (ceder) ziet er niet uit! Maar ik ben er dan ook niet zo voorzichtig mee geweest.

Ik ben er nog steeds heel blij mee. Toen ik hem kocht, was het de beste 'bang for the buck' in mijn opinie. Maar destijds was ik 18, dus wat wist ik ervan? Merken als Blueridge, die later zijn opgekomen, bieden ook heel veel voor het geld.

Wat online research doen naar gitaren is altijd oké, maar staar je er niet blind op - aan daadwerkelijk fysiek uitproberen heb je veel meer! Het is veel belangrijker dat je een gitaar vindt die bij je past, dan dat het de 'beste' gitaar is die je kunt kopen.

Het is slim om een zoekstrategie te hanteren. Bijvoorbeeld:

1. prijsklasse bepalen. Bijvoorbeeld 700 euro
2. voorlopige criteria bedenken: wel of geen ingebouwd element? Is de versterkte klank belangrijk? Wel of geen cutaway?
3. uitzoeken welke modellen binnen je budget vallen. Neem ook modellen mee die tot 1/3 goedkoper zijn dan je max budget.
4. bij het uitproberen van gitaren merk je vanzelf wel welke body vorm het best bij je past. Dreadnaught? Jumbo? Parlor?
5. als je duidelijkheid hebt over het bodymodel, kun je gericht gaan zoeken naar kandidaten voor een aanschaf.
6. als je een merk en model hebt gevonden, zou je idealiter 2 of meer exemplaren van die specifieke gitaar willen uitproberen in dezelfde ruimte. Zo krijg je een indruk van de bouwconsistentie van het instrument. Lukt dat niet, probeer ze dan uit in diverse winkels en ga op je gevoel af. Check of de hals dode noten heeft en controleer secuur of er iets meerammelt. Bij geen problemen heb je je instrument te pakken.

Plant
21 september 2013, 13:41
Hallo,

Ik wil me gaan verdiepen in een Seagull gitaar. Het liefst met element, en met een cut.
Nou heb ik hier op het forum rondgekeken, want er staat nogal wat over seagull gitaren. Wat me opvalt dat het vooral veel over de seagull s6 gaat.

De S6 is er in vele varianten en waarschijnlijk het meest verkocht model van Seagull :ok:


Nou lees ik hier en daar dat de afwerking oke is, beetje sober, en dat er nogal snel putjes en dingetjes in kunnen komen. En het schijnt dus ook zo dat seagull er om bekend staat dat ze de beste houtsoorten gebruiken.

De ene gitarist houd van veel 'bling bling' en wil een rijkelijk gedecoreerde gitaar (inleg in toets, op headstock, in rozet en mogelijk zelfs de binding en achterkant), de ander houd van sober en funktioneel. Het zegt niets over de (klank)kwaliteit van een gitaar. Voor veel versierselen betaal je natuurlijk wel en maakt een gitaar onnodig duur.


Ook heb ik gelezen dat een seagull vooral goed is voor fingerpicking (ligt misschien aan het type?) en niet zo zeer voor strumming. En de meningen zijn ook nogal verdeeld over of het nou echt hele goeie gitaren zijn, of dat het brandhout is. Ik zelf denk zeker niet dat het brandhout is.

Seagull gitaren hebben relatief wat bredere halzen en de snaren staan net iets verder van elkaar. Daardoor spelen ze vaak net wat prettiger voor fingerpickers. Maar het is niet zo dat je er dan ineens slecht op zou kunnen strummen of dat je op een gitaar met smalle hals slecht zou kunnen fingerpicken. Dat hangt helemaal af van wat je zelf prettig vind. Het hangt ook maar net van je handen af, gitaristen met zgn. 'kolenschoppen' prefereren ook doorgaans wat meer ruimte.


Maar wat ik me nou eigenlijk afvroeg..
Seagull gitaren worden handgemaakt in Canada. Maar nou is mij verteld dat als zo'n bedrijf groter word, dat de kwaliteit dan erg omlaag kan gaan. En dat het dan ook niet meer handgemaakt is. Nou bestaat seagull al een tijdje, en misschien is er best wel kans dat er ook al seagull gitaren worden gemaakt in fabrieken zonder dat je het weet. Is dit mogelijk ?

Is het zeker dat alle seagull gitaren die nu verkocht worden handgemaakt zijn ?


Simone :noob:

Tja... volledig handgemaakt? Lijkt me niet zo belangrijk. Het is maar de vraag of alle Seagulls nog echt (volledig) in Canada gemaakt worden.

simone65
21 september 2013, 16:08
Tja... volledig handgemaakt? Lijkt me niet zo belangrijk. Het is maar de vraag of alle Seagulls nog echt (volledig) in Canada gemaakt worden.
Dat is indd een hele goeie vraag..

simone65
21 september 2013, 16:18
Dat is indd een hele goeie vraag..
Nou was ik even op de Godin site aan het kijken en daar staat het volgende:


We are a Canadian company with our head office located in Montreal and we build our guitars in several different locations, five in Quebec and one in New Hampshire. For those of you keeping score, that adds up to six factories spread out over about 1000 kilometers. So why not just have one giant guitar factory? Although there are some obvious inconveniences associated with spreading ourselves out this much, the up-side is that these smaller operations promote a more intimate working environment which gets everybody more involved and this is reflected in the instruments themselves.

Godin guitars are assembled in our Richmond, Quebec and Berlin, New Hampshire factories. The necks and bodies are all made in our original location in La Patrie, Quebec.

Rizz
21 september 2013, 17:35
Zoals al gezegd is: Hoe meer machinaal, hoe consistenter het product..

Wb. de geschiktheid voor fingerstyle: In principe alle gitaren, maar een dread is in mijn ogen daar toch echt minder geschikt voor. Veel beter zijn OM-, GA-, GC- of andere bodies met een wat smaller middel, beter toonspreiding en -separatie. Sommige van deze modellen zijn dan weer wat minder geschikt voor strumming. Als ik naar m'n eigen collectie kijk, is de Eastman OM niet geschikt voor strummen, vind het zelfs echt lelijk klinken, maar voor fingerstyle: Wauw met een grote W dus. De Parlor doet eigenlijk alles wel goed en de dreads zuigen voor fingerstyle, maar doen het heul goed voor strummen.

Let wel: dit ligt ook aan je eigen smaak en mijn mening is er maar 1 van velen. Spelen, voelen en horen is het devies en pin jezelf niet vast op een merk, zeker niet omdat er "handgebouwd" op het stickertje staat..

Triggy
21 september 2013, 21:24
Seagull is zoals gezegd van Godin , maar dat merk voert nog een aantal andere acoustische huismerken zoals Simon & Patrick en Art and lutherie. Ik heb er zelf een aantal (gehad) en het zijn prima gitaren en waar voor het geld. Zoals andere ook aangeven zijn er natuurlijk ook andere merken die veel te bieden hebben, bijv. Blueridge, Sigma (vroeger B-merk van Martin) en Recording King (oud amerikaans bedrijf) bieden eveneens veel waar voor het geld. Gewoon een goede gitaarwinkel opzoeken en proberen. Vooral degene kopen die lekker aanvoelt en klinkt en bij jouw speelstijl past. Wat voor mij goed is hoeft dat voor jou niet te zijn.
Succes met je zoektocht!

gitaarvrouwtje
21 september 2013, 21:52
Ik jeb een acoustisch Guild,
In de gitaar staat, handmade, in china
Als je gaat googlen op guild factory china, kun je zien waar dit handmade vandaan komt
Want zeg nu zelf , dit heet fabriek maar je ziet hoeveel mensen werk het nog is
http://youtu.be/nFFvrHHct70

Fabriek zegt niet zo veel, handgemaakt ook niet
Zoals gezegd eerder in deze topic, echt handgemaakt dan moet je naar de kleine gitaarbouwer en dan betaal je ook wat

N

Plant
21 september 2013, 22:31
Als je gaat googlen op guild factory china, kun je zien waar dit handmade vandaan komt
Want zeg nu zelf , dit heet fabriek maar je ziet hoeveel mensen werk het nog is

Juist in een land als China word er nog relatief veel met de hand gedaan, personeel kost daar immers geen drol. Waar b.v. in Europa en Amerika liefst zoveel mogelijk geautomatiseerd word om de loonkosten te drukken, hoeft men daar in China niet naar te kijken omdat de kosten van een mens lager zijn dan dan een machine.

Overigens is het einde daarvan ook in zicht, ook in China stijgen de lonen en daar produceren wordt steeds minder rendabel.

gitaarvrouwtje
21 september 2013, 23:33
Daar heb je volledig gelijk in!
Just saying,..handmade is een relatief begrip, evenals in een fabriek hemaakt dat is
Het is goed dat men in china de mensen ook meer gaat betalen, toen ik mijn gitaar kocht had ik er geen idee van dat deze gitaren in china werden gemaakt
Ik had hem anders waarschijnlijk ook niet kunnen betalen trouwens, maar dat besefte ik later pas toen ik wist hoe het met de fabricage zat

apekop
23 september 2013, 10:41
Het is een beetje een non- discussie, alle gitaren op de wereld zijn handgemaakt. Er is geen enkele machine die zonder mensenhanden een gitaar kan maken. Er zit wel verschil tussen handgemaakt door 1 bouwer en handgemaakt door fabriek zoals Seagull. Maar ook een gitaarbouwer gebruikt machines en gebruikt onderdelen die hij niet zelf heeft gemaakt. De klank van een gitaar wordt niet volledig door de bouwer bepaald maar door de houtsoorten, constructie, overige hardware en kwaliteitscontrole.
.

Dat is een open deur, natuurlijk komen er machines aan te pas. Onder handgemaakt versta ik (en ik denk de meeste mensen) normaal toch dat hij gemaakt is door een 'kleine' bouwer en niet in een fabriek. In dat geval zijn Seagull gitaren dus niet handgemaakt en is het meer een marketing verhaal dan wat anders.

Neemt niet weg dat Seagull gitaren echt 'bang for the buck' zijn. Het zijn prima gitaren en ook qua bespeelbaarheid zijn ze vaak beter dan andere modellen (ook uit een duurdere prijsklasse).

guitarkid
23 september 2013, 20:39
Ik speel al jaren live op een Seagull CW S6+ (cutaway en met piezo dus) en met zeer veel plezier! Klinkt goed, speelt heerlijk en ik rag er vrolijk op los, dus met dat strummen zit het wel goed. Dat bovenblad is idd wel wat beschadigings-gevoelig, maar dat boeit me niet. Natural relic, dus niets mis mee! En nee, akoestisch klinkt hij niet zo als mijn 1973 Martin D35, maar die neem ik dan ook niet zo snel mee naar de optredens die ik met de Seagull wel doe.... ;)

harrie-beton
24 september 2013, 09:26
Onder handgemaakt versta ik (en ik denk de meeste mensen) normaal toch dat hij gemaakt is door een 'kleine' bouwer en niet in een fabriek.

Ik snap je punt heel goed maar dat is niet de definitie van handgemaakt. Marketing zou het zijn als ze liegen maar ze liegen niet. Ook die zeer goedkope Chinese gitaren zijn handgemaakt, juist omdat de loonkosten zeer laag zijn. GibsonMartin of Martin gebruiken meer machines dan de Chinezen denk ik.

Handgemaakt is een overbodige term.

apekop
24 september 2013, 10:16
Ik snap je punt heel goed maar dat is niet de definitie van handgemaakt. Marketing zou het zijn als ze liegen maar ze liegen niet..

marketing is ook iets mooier maken dan het daadwerkelijk is, dan is het geen liegen maar wel een slimme truc om iets beter aan de man te brengen. Ik denk dat 90% van de gitaristen onder handgemaakt verstaat de kleine ambachtelijke bouwer.
Niet de gitaren die in de mega Chinese fabrieken gemaakt worden.

Tunes
24 september 2013, 17:02
Ik snap je punt heel goed maar dat is niet de definitie van handgemaakt. Marketing zou het zijn als ze liegen maar ze liegen niet. Ook die zeer goedkope Chinese gitaren zijn handgemaakt, juist omdat de loonkosten zeer laag zijn. GibsonMartin of Martin gebruiken meer machines dan de Chinezen denk ik.

Handgemaakt is een overbodige term.

Volgens mij, of voor mij, is marketing geen liegen maar de beste punten naar voren halen en de slechte niet benoemen (zeg maar, een mooie vrouw die uit de mond stinkt).

Waarom mensen toch altijd denken dat handgemaakt gelijkt is aan meer kwaliteit is mij eigen lijk een raadsel.
Ik denk trouwens helemaal niet dat 90% van de gitaristen onder hand gemaakt een kleine bouwer verstaat, en dan weer "geen garantie tot meer kwaliteit".

motorhan
3 oktober 2013, 12:27
Handgemaakt of niet, bij de door mij een paar weken geleden gekochte S6 bleek er een gescheurd spantje in te zitten tegen het bovenblad. de verkoper heeft direct actie ondernomen en een nieuwe voor me besteld die ik inmiddels binnen heb en er goed uit ziet een mooi geluid heeft en lekker speelt.
Maar dat z.g handgemaakte zegt dus niet alles. een latje of paneeltje met een verborgen gebrek kan dus makkelijk over het hoofd worden gezien. een handgemaakte auto/carrosserie is ook niet perse beter meestal wel duurder.

Bovendien ben je met handgemaakt afhankelijk van de stemming en vorm van de dag van de bouwer. een machine heeft geen last van stemmingen en zal in basis altijd op eenzelfde manier werken.

met vr gr
Han