PDA

View Full Version : Squier VM Jazzmaster upgraden



Pynchon
20 september 2013, 17:42
Hoi,

Na een jaar met veel plezier op mijn Squier VM Jazzmaster te hebben gespeeld is het nu tijd voor wat upgrades.
De 3-stands elementschakelaar kraakt soms (of reageert even niet) en soms kraakt een potmeter. Ik zit te denken aan de volgende upgrades:

- nieuwe 3-stands elementschakelaar van goede kwaliteit
- nieuwe potmeters
- mits betaalbaar warmere elementen
- Fender Jaguar/Jazzmaster bridge cover (puur esthetiek)
- stabielere brug (mustang of roller bridge)
- AVRI bracket (metalen plaatje waar de rollers van het ritme circuit mee aan een AVRI slagplaat verbonden kunnen worden)

Liefst zou ik deze onderdelen zoveel mogelijk en zo goedkoop mogelijk bij één winkel aanschaffen. Weten jullie misschien Europese webwinkels die deze onderdelen verkopen? En hebben andere JM-eigenaren tips m.b.t. betere betaalbare elementen en bruggen? Alvast bedankt!

Luke-wannabe
20 september 2013, 21:07
Grappig! Ik ben ook een beetje bezig mijn VM Jazzmaster up te graden en heb er toevallig vanmiddag nieuwe pickups in gezet. Seymour Duncan hot Jazzmaster pickups en nu 250k CTS potmeters (standaard is 1meg en dat is eigenlijk gewoon kut). Daar word ie een stuk warmer van.
Ik heb ze wel uit Amerika gehaald (Ebay) en was in totaal iets meer dan 100 euro kwijt inclusief verzenden. Echt helemaal top. Hier ben je denk ik wel 50% meer kwijt als je die dingen uit een shop in Europa haalt.
3 stands schakelaar zou ik ook gewoon CTS doen. Dat is gewoon topspul.
Qua brug: Tsja als je echt top of the line wil hebben moet je zo'n Mastery kopen. Ik denk dat ik dat mettertijd wel ga doen. Dat zijn gewoon topdingen (wel duur). Iedereen gebruikt ze en onthoud: Als het goed genoeg is voor Nels Cline is het goed genoeg voor jou ;). Je kunt die wel alleen via de fabrikant in Amerika bestellen geloof ik..
Die bracket snap ik niet helemaal.. Waarom zou je dat willen upgraden? Dat lijkt me nou iets wat echt 0% invloed op wat dan ook zal hebben.

Pynchon
20 september 2013, 22:34
Mooi toeval! Welke Ebay-verkoper heb je gebruikt? Ik ben zelf nogal benieuwd naar de Antiquity 2's en die zijn idd nogal prijzig aan deze kant van de oceaan. De bracket is ook puur voor de mooi, de Squier slagplaat heeft de uitsparingen voor de bevestiging van de bracket net op een andere plek. Nou heb ik nog een AVRI-slagplaat in mint groen op de plank liggen dus vandaar.

Luke-wannabe
21 september 2013, 00:04
Ach zo! De antiquities schijnen ook heel mooi te zijn. Nels Cline (ja hij is mijn Jazzmaster-guru) gebruikt ze geloof ik ook. Volgens hem "the closest to a real vintage Jazzmaster pickup".
Ik had ze van deze (http://www.ebay.com/usr/proaudioland) seller :)

muziekschuur
21 september 2013, 00:09
Eerst alleen de potmeters en de condensator vervangen. En de cavities afschermen met koperfolie. Dat scheelt al heel veel. Waarschijnlijk zijn de elementen prima...

lauke_101
21 september 2013, 08:10
Dit ga ik even volgen, heb ook wel interesse in wat mods aan mijn squier. Bridge cover heb ik er al op zitten, ziet er mooi uit inderdaad en het voelt ook nog eens veel prettiger aan als je speelt, niet meer die schroefjes en alles in je hand.

Muziekschuur: eerst de pots vervangen is geen gek idee, kan al veel schelen in het hoog. Ik denk echter wel dat (bij mij in elk geval) hoe dan ook de brug pickup er wel aan moet geloven, vind die maar dun klinken omdat er eigenlijk alleen maar mids uit komen.


Wat winkels betreft denk ik niet dat je het allemaal bij 1 zaak gaat kunnen betrekken. Maar wat is er mis met bij verschillende webshops shoppen? Shipping valt over het algemeen reuze mee. Zou eens gaan zoeken bij guitarsupplies.nl en tonefactory.nl. Overigens, als je goedkope parts wilt kun je denk ik toch beter bij guitarfetish.com zijn, zit wel niet in Europa maar die heeft wel erg veel en flink goedkoop.

Dweezman
21 september 2013, 10:37
Antiquity heb ik ooit als upgrade op mijn Jaguar gehad, maar deze bleken niet gewaxpot. Ergo: voor mij onbruikbaar ;-(

FruscianteFan
21 september 2013, 12:02
Antiquity heb ik ooit als upgrade op mijn Jaguar gehad, maar deze bleken niet gewaxpot. Ergo: voor mij onbruikbaar ;-(

Ben je je bewust van het feit dat het de klauwen zijn op Jaguar pickups die de gitaar doen piepen? Mijn Curtis Novak in de nek piepte ook, tot ik de klauw eraf haalde.

Dweezman
21 september 2013, 12:15
Ik álles geprobeerd destijds. Met of zonder klauw, met of zonder ruimte onder de pup, andere bedrading, shielden met folie. Ik stond op het punt om ze zelf in de frituur te mikken, maar ben uiteindelijk voor andere pups gegaan. Opgelost.

FruscianteFan
21 september 2013, 12:22
Ok. Nouja, antiquity en Novak is ook niet hetzelfde natuurlijk

Dweezman
21 september 2013, 13:10
Daar heb je volgens mij een punt.

Luke-wannabe
24 september 2013, 00:06
Hee ik heb nu die SD pickups er een paar dagen in zitten, en ik moet zeggen dat ze heel goed bevallen! Het is er echt een stuk fijnere gitaar van geworden. Net mee gerepeteerd in mijn Franse Chanson bandje, en het klinkt heel fijn warm enzo over mijn Marshall DSL, wat nou niet echt een warme versterker is. Ik ben er blij mee!
Nu nog een Buzzstop en mettertijd een betere brug op en dan ben ik vet blij! Het is een heel fijne gitaar! Dikke aanrader :)

FruscianteFan
24 september 2013, 10:39
Waarom een buzzstop? En beviel de humbucker toch niet? ;)

marter544
24 september 2013, 10:46
Als er idd 1m pots in zitten, zal het geluid daardoor een stuk dunner worden. Setje 500k pots zal al een hoop doen.

Luke-wannabe
24 september 2013, 11:40
Nee, die humbucker deed het hem niet voor mij. Zal ook liggen aan het feit dat het een cheapo Epiphone pickup was. Maar die Duncans klinken echt heel fijn! Vandaag op school heb ik 'm bij me en zit de hele dag in de repetitieruimte, dus kan hem mooi even aan de tand voelen.
Buzzstop lijkt me qua feel wat fijner. Ik moet zeggen dat het shimmen van de hals al heel veel hielp voor mij, maar die buzzstop maakt het helemaal af denk ik. Grotere hoek hoe de snaren over de brug lopen = minder bijgeluiden, betere feel en meer sustain. Denk ik. We gaan het zien!
Ik heb er nu 250k in zitten. Veel fijner. Die 1meg word het me een beetje te schel van. Niet zo'n fijne sound.

Mitch
24 september 2013, 14:02
Buzz stop is ook vooral handig voor als je geen andere brug wil en zo snel mogelijk van de Jazzmaster sound af wil ;)

Dweezman
24 september 2013, 14:14
..en dat valt in mijn beleving weer enorm mee. In mijn beleving, hé?

Wabbie
24 september 2013, 20:24
Een jazzmaster hoort gewoon een beetje te rammelen, das de charme van dat ding. Ik heb trouwens nooit het gevoel gehad dat ik een tekort aan sustain had bij mijn beide jazzmasters. Mijn Japanse Jazzie heeft ondertussen wel graphtech zadels omdat er maar snaren bleven breken, mijn USA'er heeft gewoon de originele oude brug er nog op zitten.
Ik blijf me trouwens verbazen over de helderheid van een jazzmaster, vol en warm maar toch genoeg boventonen om heerlijk door de mix heen te prikken :)