PDA

View Full Version : open cabinet klinkt beter ???



nak
20 september 2013, 15:31
Heb een berken 15mm multiplex cabinet gebouwd met 2x10" jensen speakers.
Nou klonk deze nogal gedempt in een gesloten kast.
Dus heb er wat grote gaten in geboord om hem half open te maken maar dat maakte nog niet zoveel verschil.
Alleen als ik de achterkant helemaal weglaat klinkt het pas goed maar dat snap ik dus niet zo.
Moet wel zeggen dat het een undersized cab is, speakers passen er net in.
maar is het niet zo dat ik met een open achterkant akoestische kortsluiting krijg?
:???::???:

Frits van Mourik
23 september 2013, 00:12
Hier heb je dus met diverse fenomenen te maken.
Als je speakers in een (kleine) kast propt, leunen de conussen op een klein luchtkussen.
Hierdoor stijgt de resonantiefrequentie van de speakers en neemt tevens het rendement wat af.
Ook krijg je te maken met paneelresonanties/staande golven(óók resonanties..) in de kast.
Met een open achterkant krijg je idd akoestische kortsluiting, maar de speakerconussen kunnen zich vrijer bewegen.
De resonantiefrequentie daalt, het rendement neemt iets toe. Door het vrijwel ontbreken van kastresonanties
heb je ook een evenwichtiger frequentie-response, alhoewel de laagweergave door de akoestische kortsluiting wat minder wordt.
Maar in vergelijking met een benauwd klein kastje zal dat alleszins meevallen..
De belastbaarheid bij "vrij"-bewegende speakers neemt ook iets af;
dit is met hedendaagse speakers geen probleem.

tommus42
23 september 2013, 08:26
Duidelijke uiteenzetting:ok:, maar wat is akoestische kortsluiting?

hole
23 september 2013, 09:35
Akoestische kortsluiting kan voorkomen bij een luidspreker en treedt op wanneer de lucht aan de voor- en achterkant van de luidsprekerconus direct met elkaar in verbinding staat.
Als de conus heen en weer beweegt zullen de geluidsgolven aan de voor- en achterkant van de conus elkaar beïnvloeden waardoor vooral de lage frequenties worden gedempt.
Het verschijnsel kan worden opgeheven door de luidspreker in een gesloten kast te monteren. Wanneer de luidsprekerconus nu deze heen en weer beweegt, zal de voorzijde een geluidsgolf afgeven zonder dat deze beïnvloed wordt door de tegengestelde geluidsgolf aan de achterkant van de conus.
Dus........

tommus42
23 september 2013, 10:54
Ah, mijn dank is groot:)

hadv
8 oktober 2013, 19:13
Luidsprekers zijn ontworpen voor een bepaalde toepassing. De ene zal goed klinken in een dichte kast, de ander in een kast met een baspoort en de volgende in een combo dat van achteren open is. Als je er het fijne van wilt weten verdiep je dan eens in het ontwerp van luidsprekerbehuizingen en Thiele Small parameters (google is je vriend). Dan snap je ook waarom een bepaalde 10 inch luidspreker prima werkt in een gesloten bascombo terwijl een bepaalde 12 inch er in zo'n combo nix van bakt...

kassie
8 oktober 2013, 19:24
Toch hebben merken maar een paar soorten kasten waar ze gewoon alles ingooien. Marshall 4x12 bijvoorbeeld. Komt met diverse celestions...

Een thiele wordt wat meer over nagedacht inderdaad, maar of dat beter/slechter is dat ligt gewoon aan the ear of the beholder.

Ik vond een 2x12 met oval port in de achterkant alla dumble ineens helemaal te gek klinken, veel beter dan een gesloten 4x12 nog. Ook meer basweergave. Maar na een tijd daar weer op gespeeld te hebben klinkt een 4x12 ook zo gek nog niet... ik vind het allemaal zo relatief, en het gras is ook vaak groener...