PDA

View Full Version : Actie verlagen --> Zelf doen vs. laten doen



GuitarL91
20 september 2013, 10:51
De actie op mijn Lag T66DCE is nogal hoog en hier wil ik verandering in brengen. Ik twijfel om dit te laten doen (afstelbeurt kost €35) of toch zelf te gaan doen. Ik sleutel zelf weinig aan mijn gitaar en een vakman doet het dus waarschijnlijk beter dan ik. Met actie verlagen, hals bijstellen, etc. heb ik dus geen ervaring. Aan de andere kant, de gitaar is niet zo duur dus als ik ooit zelf zou willen kunnen, kan ik mij er ook nu aan wagen. De prijs voor het afstellen is geen issue, het gaat meer over de vraag of je dit zelf ook zou moeten kunnen.

Doen jullie deze beurtjes zelf? En hoe moeilijk/makkelijk is het nou?

XTZ
20 september 2013, 11:00
Gewoon lekker zelf doen. Als je gewoon blijft nadenken kun je niet opeens de gitaar slopen.
Mocht het mis gaan, moet je desnoods een nieuw zadeltje kopen voor 5 euro. Belangrijk is wel dat je zadel recht blijft van onder.

Eric van Esch
20 september 2013, 11:20
Zelf dit ook gedaan met behulp van de aanwijzingen van Don Hofstede. Doe steeds meer zelf aan mijn gitaren, als je maar eenmaal begint dan komt de rest vanzelf. In deze is rustig nadenken en meten, meten, meten van belang.

http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

Powderfinger
20 september 2013, 12:20
Je kan dit best zelf doen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je het brugzadel te kort of te scheef maakt. Dan zet je er gewoon een nieuw zadeltje op.

Er kan niet echt veel verkeerd gaan bij het afstellen van gitaren. Elektrisch schroef je een brug/de brugzadels omhoog of omlaag, daar gaan ze niet kapot van. Sommige akoestische gitaren hebben ook een verstelbare brug, maar meestal moet je zelf het zadel bijwerken. Bij intoneren (elektrisch) is het hetzelfde verhaal, maar dan schroef je schroefjes naar voor/achter. Er knapt hooguit een keer een snaar als je de spanning per ongeluk te hoog laat worden.

Met de hals moet je wel oppassen, maar zolang je niet meer dan een kwartslag per een aantal uren draait, kan er ook niets misgaan. Nooit geforceerd kracht zetten en niet met slecht passende inbussen gaan rommelen.

Ik raad je wel aan om eerst op je gemak een stuk of vijf verschillende websites te bekijken waar ze uitleggen hoe je te werk moet gaan. Wijken ze niet van elkaar af? Check de plaatjes en vraag jezelf af 'lukt mij dit ook?'. Is het antwoord ja, dan zou ik er gewoon voor gaan. Het voelt al snel vertrouwd aan.

RB-1
20 september 2013, 13:31
Afgezien van het bepalen van de snaarhoogte boven de frets doet zo'n kam nog iets.

Door de hoek waaronder de snaren achter de kam naar beneden duiken, richting bridge pins, ontstaat er een kracht die het zadel in de bridge plate drukt.

Dit heeft invloed op het geluid van je instrument.
Hoe vlakker die hoek (de 'break angle'), hoe minder druk, hoe minder geluid.

De enig juiste manier om je actie omlaag te krijgen is het resetten van de hals. Dat is een klusje voor een vakman (of vrouw).

Toch zijn er gitaren waarbij je van 2mm zadelverlaging nauwelijks iets merkt in de klank.
Meestal doordat ze om te beginnen al niet best klinken....

Eko
20 september 2013, 14:30
Als je een kam wilt verlagen is het beter om een nieuwe te kopen en die te verlagen. Mocht het mis gaan heb je in ieder geval nog een speelbaar instrument over. Zelfd doen kan best, als je er maar rustig de tijd voor neemt en niet in 1 minuut klaar wilt zijn.

LaurentB
20 september 2013, 16:49
(...)
De enig juiste manier om je actie omlaag te krijgen is het resetten van de hals. Dat is een klusje voor een vakman (of vrouw).

Dat is echt alleen nodig bij oudere gitaren waar het bovenblad vervormd is door de vele jaren van gitaarspanning, en de gehele brug dus voorover gekanteld is. Maar af fabriek is de actie van veel gitaren om te beginnen al te hoog, en dat is te corrigeren door het zadel bij te vijlen en/of de halskromming bij te stellen. Een belangrijke factor kan ook de topkam zijn, maar dat is wél een heel nauwkeurig werkje, en wat lastig te herstellen als het fout gaat.

stijnkenens
20 september 2013, 18:20
De enig juiste manier om je actie omlaag te krijgen is het resetten van de hals. Dat is een klusje voor een vakman (of vrouw).

Bwa, dat vind ik wat kort door de bocht ...

De meeste, lees alle fabrieksgitaren, hebben een te hoge actie, dus het is standaard dat je van het zadel gemakkelijk 2 mm kan verwijderen. (2 mm aan het zadel is slechts 1 mm aan de 12e fret)

Maar dat is niet het enige: topkam degelijk invijlen, zonder dat je een raar gezoem krijgt, en ondertussen de hals curve aanpassen, het is niet moeilijk, maar de juiste tools zijn toch wel belangrijk.
Daarnaast: TS doet er een dag over (het is z'n eerste keer) en f*cked misschien een of 2 kambeentjes / zadeltjes op.

Een pro doet dat op een uurtje, incl nieuwe snaren leggen, straps en tuners vastzetten, en misschien zelfs het fretbord proper maken en in oliën. En jij zaagt over 35 euro ...
Ik vind dat zelfs aan de goedkope kant !


s.

LaurentB
20 september 2013, 19:29
Als je een kam wilt verlagen is het beter om een nieuwe te kopen en die te verlagen. Mocht het mis gaan heb je in ieder geval nog een speelbaar instrument over. Zelfd doen kan best, als je er maar rustig de tijd voor neemt en niet in 1 minuut klaar wilt zijn.

Dat is idd het handigste; een nieuwe kopen en die iets lager afvijlen dan het origineel.

Plant
20 september 2013, 20:32
Als je een kam wilt verlagen is het beter om een nieuwe te kopen en die te verlagen. Mocht het mis gaan heb je in ieder geval nog een speelbaar instrument over. Zelfd doen kan best, als je er maar rustig de tijd voor neemt en niet in 1 minuut klaar wilt zijn.

Yep. Nieuwe kopen, die op maat maken en de originele als referentie houden.

Bedenk dat het zadel van deze gitaar (http://usa.lagguitars.com/TRAMONTANE/66/DREADNOUGHT/Cutaway-Acoustic/Electric-Natural-p107121.html) van een afwijkend materiaal is: Black Resin (hars). Zie tabje 'features'.

Doorgaans vind je Tusq, been of plastic (laatste niet aan te raden).

Muzieknono
21 september 2013, 07:28
Bwa, dat vind ik wat kort door de bocht ...

De meeste, lees alle fabrieksgitaren, hebben een te hoge actie, dus het is standaard dat je van het zadel gemakkelijk 2 mm kan verwijderen. (2 mm aan het zadel is slechts 1 mm aan de 12e fret)

Maar dat is niet het enige: topkam degelijk invijlen, zonder dat je een raar gezoem krijgt, en ondertussen de hals curve aanpassen, het is niet moeilijk, maar de juiste tools zijn toch wel belangrijk.
Daarnaast: TS doet er een dag over (het is z'n eerste keer) en f*cked misschien een of 2 kambeentjes / zadeltjes op.

Een pro doet dat op een uurtje, incl nieuwe snaren leggen, straps en tuners vastzetten, en misschien zelfs het fretbord proper maken en in oliën. En jij zaagt over 35 euro ...
Ik vind dat zelfs aan de goedkope kant !


s.

Zover ik het lees zaagt hij niet over die 35 euro, maar vraagt hij zich af of het handig is zelf te kunnen.
Ja het is handig als je dit soort dingen zelf kunt doen en een neckreset, ach het is geen martin uit 1928 toch?
Ik vind het inderdaad verstandig van je als je dit experimenteren doet met een goedkopere gitaar, als je het één keer onder de knie hebt, heb je daar de rest van je leven plezier van, goed blijven opletten, schuurpapier op een vlakke ondergrond (glasplaat of iets dergelijks en gelijkmatig afschuren.
Mvgr. Dirk Jan :B

Ruudj
21 september 2013, 16:10
Iets wat ik nooit heb begrepen, en waarover ik me nog steeds kan opwinden is dat, bij mijn weten, alleen
Taylor de gitaren goed afgesteld naar de winkels stuurd. Het is tegenwoordig toch ronduit dom dat gitaren met een veel te hoge actie van importeur naar winkel worden gestuurd.. Wanneer je (met name als je je eerste gitaar koopt, maar zeker ook daarna bij eventuele verdere zoektochten naar gitaren) een gitaar zoekt kan alleen al de te hoge actie je besluiten die gitaar te laten staan, en dat merk nooit meer te proberen, laat staan kopen

Dippides
21 september 2013, 16:42
De actie is natuurlijk wel deels persoonlijk. Dus hoger dan nodig verkopen biedt de mogelijkheid om af te stellen naar wens.

XTZ
21 september 2013, 17:01
Iets wat ik nooit heb begrepen, en waarover ik me nog steeds kan opwinden is dat, bij mijn weten, alleen
Taylor de gitaren goed afgesteld naar de winkels stuurd. Het is tegenwoordig toch ronduit dom dat gitaren met een veel te hoge actie van importeur naar winkel worden gestuurd.. Wanneer je (met name als je je eerste gitaar koopt, maar zeker ook daarna bij eventuele verdere zoektochten naar gitaren) een gitaar zoekt kan alleen al de te hoge actie je besluiten die gitaar te laten staan, en dat merk nooit meer te proberen, laat staan kopen

Heeft ook allemaal te maken met luchtvochtigheid/temperatuur van het land van herkomst vs het land van verkoop. Laat staan het verschepen v/d gitaren, dat gaat ook niet zonder slag of stoot. Dus wanneer ze een gitaar perfect zouden afstellen in de fabriek, kan het weer totaal anders zijn dan in de winkel.

Rizz
21 september 2013, 17:25
Iets wat ik nooit heb begrepen, en waarover ik me nog steeds kan opwinden is dat, bij mijn weten, alleen
Taylor de gitaren goed afgesteld naar de winkels stuurd. Het is tegenwoordig toch ronduit dom dat gitaren met een veel te hoge actie van importeur naar winkel worden gestuurd.. Wanneer je (met name als je je eerste gitaar koopt, maar zeker ook daarna bij eventuele verdere zoektochten naar gitaren) een gitaar zoekt kan alleen al de te hoge actie je besluiten die gitaar te laten staan, en dat merk nooit meer te proberen, laat staan kopen

Ook Eastman heeft daar een handje van, zijn al behoorlijk goed afgesteld als ze het land inkomen.. En dan nog, in de betere zaak nemen ze zeker de wat duurdere gitaren (€500+) toch ff onder handen, al is het maar een slinger aan de truss, wat al behoorlijk kan schelen..

GuitarL91
22 september 2013, 01:49
Zover ik het lees zaagt hij niet over die 35 euro, maar vraagt hij zich af of het handig is zelf te kunnen.
Ja het is handig als je dit soort dingen zelf kunt doen en een neckreset, ach het is geen martin uit 1928 toch?
Ik vind het inderdaad verstandig van je als je dit experimenteren doet met een goedkopere gitaar, als je het één keer onder de knie hebt, heb je daar de rest van je leven plezier van, goed blijven opletten, schuurpapier op een vlakke ondergrond (glasplaat of iets dergelijks en gelijkmatig afschuren.
Mvgr. Dirk Jan :B

Inderdaad, in mijn post zei ik dat het geld inderdaad niet het probleem zou zijn. Daarnaast heb ik nog een tegoedbon van een muziekwinkel waarmee ik mijn gitaar nog een aantal keer zou kunnen laten afstellen. Ik wilde inderdaad jullie mening weten omtrent zelf afstellen of niet. Ik moet zeggen dat ik een beetje huiverig wordt als ik de woorden schuurpapier en veilen lees. Dat zal voornamelijk tussen mijn oren zitten hoor. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar tot zover iedereen bedankt!

Plant
22 september 2013, 08:49
Daarnaast heb ik nog een tegoedbon van een muziekwinkel waarmee ik mijn gitaar nog een aantal keer zou kunnen laten afstellen.

:chicken: Waarom maak je daar dan niet gewoon gebruik van?

De gitaar is blijkbaar nog vrij nieuw en je hebt haar in een winkel gekocht. Dan hoort een eerste afstelbeurt gratis bij de prijs in te zitten. Jij kunt dat zelfs blijkbaar een aantal keren laten doen? Mogelijk gebruik je een andere dikte snaren dan die erop zaten bij de aanschaf. Dan moet een gitaar daarop aangepast worden. Ik zou zeggen: maak er gebruik van, als het niet naar tevredenheid word gedaan kun je je er altijd nog in verdiepen.


Ik wilde inderdaad jullie mening weten omtrent zelf afstellen of niet. Ik moet zeggen dat ik een beetje huiverig wordt als ik de woorden schuurpapier en veilen lees. Dat zal voornamelijk tussen mijn oren zitten hoor. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar tot zover iedereen bedankt!

Het is altijd handig als je er zelf verstand van hebt en het kunt. Maar je moet ergens beginnen. Daarom de raad om het originele zadel niet te bewerken maar een nieuw zadel te kopen en daarmee aan de slag te gaan. Ik dacht ook de eerste keer "o, er kan nog wel een stukje meer af".... en toen liep alles aan :stop: . Gelukkig had ik een vooruitziende blik en had ik een nieuw zadel gekocht. Dat zadel was dus onbruikbaar geworden maar er was verder niets verloren.

Een belangrijk punt is dat veel muziekwinkels (akoestische) gitaren zelf slecht afstellen. Dat is voor mij ook de reden waarom ik me er in ben gaan verdiepen en het zelf kan en doe. Een zadel afvijlen (en evt. ook nog iets aan de topkam doen indien nodig) is relatief bewerkelijk en tijdrovend. De gemiddelde winkelier heeft daar (gratis) geen zin in en tijd is geld. Die geeft liefst hooguit een slinger aan de halspen en klaar. Maar zo werkt het niet.

Je kunt natuurlijk ook proberen om een afspraak te maken voor het afstellen en vragen of je mag meekijken. Niet dat je het dan meteen zelf kunt, maar dan heb je alvast iets opgestoken.

guitarkid
23 september 2013, 20:45
Iets wat ik nooit heb begrepen, en waarover ik me nog steeds kan opwinden is dat, bij mijn weten, alleen
Taylor de gitaren goed afgesteld naar de winkels stuurd. Het is tegenwoordig toch ronduit dom dat gitaren met een veel te hoge actie van importeur naar winkel worden gestuurd.. Wanneer je (met name als je je eerste gitaar koopt, maar zeker ook daarna bij eventuele verdere zoektochten naar gitaren) een gitaar zoekt kan alleen al de te hoge actie je besluiten die gitaar te laten staan, en dat merk nooit meer te proberen, laat staan kopen

Een winkel moet dan de service bieden om de gitaar even goed af te stellen bij verkoop. Er af schuren kan wel, er bij niet.... ;) Dat neemt niet weg dat de bespeelbaarheid toch wel een beetje binnen de gangbare norm moet zijn. Al was het maar vanwege jouw terechte laatste opmerking!

Powderfinger
24 september 2013, 15:57
Ben ik met je eens, guitarkid. Ik vraag me wel eens af hoe veel verkopen winkels mislopen doordat de gitaren slecht afgesteld zijn. Lang niet elke gitarist houdt zich bezig met afstellen e.d. Die bespelen de gitaar, denken 'het is niets' en nemen 'm niet. Als je er geen weet van hebt dat het mogelijk aan de afstelling ligt, is dat een logische reactie.

Nerbarn
28 september 2013, 17:19
Wat vinden jullie de beste manier om een zadel af te vijlen? Ik ben zelf namelijk een beetje bang dat ik straks met een scheve zadel zit.

Rizz
28 september 2013, 18:07
http://www.rod-neep.com/rod/instruments/rn00-method/saddle/saddle-bottom-3.jpg

Zoals op de foto. En heel voorzichtig, zorg dat je overal gelijke druk zet. Je kan er ook een lijntje opzetten met een vulpotlood of fineliner en dat aanhouden..