PDA

View Full Version : Trimpot callibratie EHX Deluxe Memory Man



Fisherman
19 september 2013, 20:24
Hulp van de techneuten gevraagd !!:(

Fisherman heeft met z'n linkerhandjes aan de trimpot-stelschroefjes gezeten.

Probleem was dat de delaytijd te kort was (moet tot 550ms) gaan en dat haalde de unit bij lange na niet.
Het is een uitvoering met de 2 MN-3005 chips, dus ca. 20-23 jaar oud.
Verder in puike staat, nieuwe stroomvoorziening van EHX, dat is het probleem niet.
Er is overigens verder niets aan gemod.

Ik heb het onderdeksel verwijderd en dacht, dit kan ik zelf wel. Fout!
Nu heb ik én geen chorus/vibrato meer én geen enkele delay.

Ik raak echter niet in paniek omdat ik weet dat het door die afstelling van de trimpots was die ik nu dus
heb veranderd. Heel eenvoudig, in de printplaat zitten 5 uitsparingen waaronder de stelschroefjes van de trimpots zitten. Zie foto van het web:

http://home.earthlink.net/~drasp/dmm_board_back.jpg


Wie kan een tip geven?

Plant
19 september 2013, 21:26
Heel eenvoudig...

Héél eenvoudig ;)

Ik zie zwarte lijntjes aan beide kanten van de gaatjes. Zijn dat jouw markeringen? Geeft dat de stand van de trimpots aan vóórdat je ze verstelde? Dan is het eenvoudig: zet ze terug in die stand :ok:

Maar zo eenvoudig is het vast niet want anders was dit topic er niet.

Als je er echt niet uitkomt kun je hooguit de middenstand van die trimpots opzoeken, ze om te beginnen allemaal daarop zetten en horen wat het weer doet. Met een beetje geluk is de elektronica zo gedimensioneerd dat de middenstand een redelijk gemiddelde is.

Daarna 1 voor 1 in kleine stapjes verstellen en luisteren wat het doet en zo stukje bij beetje de juiste instelling terug gokken. En hopen dat de instellingen elkaar niet beïnvloeden.

Veel succes :stop:

Fisherman
19 september 2013, 22:06
Hi Plant

Nou, die foto komt uit een vergelijkbaar topic, een andere bezitter had 'm weggebracht en had min of meer problemen met teveel gain o.i.d.
Het is zijn foto en ik heb net ca. een half uur getest/gespeeld en je kunt héél miniem verstellen, doe je teveel dan ben je alles kwijt.
Nu heb ik alle functies terug, klinkt goed, behalve dan dat ik nog steeds met een te korte delaytijd zit.

Moet ca. 550ms zijn maar ik denk dat ik amper op 400 zit.

De unit is volgens mij nog nooit open geweest MAAR is wel verpakt en verstuurd geweest, het zou zo maar kunnen dat er iets minimaal is verschoven.

Hier is dat andere topic: http://www.ehx.com/forums/viewthread/5377/#33176

Ik speur nog ff verder op het net ondertussen en eet ff wat, ik ben zo busy busy busy dat ik het vergat!

Wel ben ik erg huiverig om de stroom erop te laten terwijl ik aan dit pots draai......het zou wel helpen omdat je dan hoort wat je doet. Kan dit kwaad denk je?

Dank voor je raad!

flo123
20 september 2013, 01:36
Volgens mij kan het geen kwaad om de spanning erop te houden terwijl je aan de trimpots draait,

miyaru
20 september 2013, 07:27
Ik heb een memomoryboy. Mijn delaytijd is ook geen 550 ms, maar dat krijg je door een expressie pedaal erop aan te sluiten, en dan krijg je de volle mep. Bij mijne tenminste, ik weet niet of jij een expressie pedaal kan aansluiten.......

Robin

Dirk_Hendrik
20 september 2013, 07:55
Volgens mij kan het geen kwaad om de spanning erop te houden terwijl je aan de trimpots draait,
Nope. Sterker nog je zult wel moeten. Amders wordt calibratie een hel.

Algemener,
Het schijnt echt heel moeilijk te zijn en daarna ook nog eens gevoed door talloze internetindianenverhalen maar;
Als je niet weet wat je doet, blijf dan met je poten van trimmers af. Hoe moeilijk kan het zijn?

Ook een streepje zetten is geen garantie op weer optimaal terug kunnen zetten. Zeker in DMM's heb je te doen met biasing én make up gain pots die stark met alkaar samenwerken. Allemaal een beetje "off" betekent een stuk slechtere delays.

En tenslotte zou een beetje huiswerk doen, of het gewoon even hier vragen, hebben geresulteerd in de kennis dat een DMM geen trimpot voor delaytijd heeft

cluseau
20 september 2013, 08:17
...Als je niet weet wat je doet, blijf dan met je poten van trimmers af. Hoe moeilijk kan het zijn?.....

+1
Komt helaas maar al te vaak voor en veroorzaakt meestal meer schade dan verbetering.

Maar.....ik denk dat Fisherman dat inmiddels ook wel weet :makeup:

miyaru
20 september 2013, 10:19
ummmm, ik moet ook eerst beter googlen......:???:

nico verduin
20 september 2013, 10:37
+1
Komt helaas maar al te vaak voor en veroorzaakt meestal meer schade dan verbetering.

Maar.....ik denk dat Fisherman dat inmiddels ook wel weet :makeup:ach ja... wat hun ogen zien..... vernielen hun handen...... knopjes en potjes..... je kan er aan draaien...... dus moet het kunnen.......

Dirk_Hendrik
20 september 2013, 20:28
knopjes en potjes..... je kan er aan draaien...... dus moet het kunnen.......
Da's tot daar aan toe. De irritatie zit in de lui die na het draaien gaan roepen dat het veel beter is (beter is een subjectief begrip) of erger dat zij het beter kunnen omdat ze muzikant zijn en dus "muzikaler" kunnen horen. Ik geloof dat ik nog nooit een DMM "muzikaal" heb afgeregeld. Dat gebruikte ik om te horen dat het niet goed was. Voor wel goed gebruikte ik een oscilloscoop. Veel betrouwbaarder.