PDA

View Full Version : PRS's "standaard" flametops



BLOK182
28 juni 2003, 21:47
Ik had van de week ff met EMI in EIndhoven gebeld over PRS'en, en daar werd me verteld dat als je een PRS bestelde zonder tentop, maar met een gewone maple/flametop, het vaak nog wel eens de vraag was of je een beetje mooie flame kreeg. Ze zeiden dat er nog wel eens gewoon een doodsaaie top met amper een vlam bijzat, maar soms ook eentje met een prachtige flame. Geen tentop, maar ja, daar betaal je 650 euro voor. Iemand ervaringen met hoe dat nou zit met die standaard maple flametops die op die gitaren zitten?

Negative K3 fan
28 juni 2003, 21:54
gewoon in de winkel kopen ipv bestellen

BLOK182
28 juni 2003, 22:03
Ja goed, maar zoek maar eens net die PRS in de kleur en model die jij wilt, dat is een beetje het probleem.

sash
29 juni 2003, 00:46
gewoon in de winkel kopen ipv bestellen


Dat was z'n vraag toch ook helemaal niet.

Mafkees...

FragDaddy
29 juni 2003, 11:06
Dit probleem heb ik ook met mijn keuze in de Gibson Les Paul Historic lijn.

je kunt een '59 flametop kopen voor 6000-10000 euro (afhankelijk van hoe mooi die top is) of een '57 goldtop, waarbij je de top dus niet ziet: die is bedekt onder een laag goudverf. de goldtop kost 3500 euro. tja: voor mij is de keus niet zo heel moeilijk: als het beide exact dezelfde gitaren zijn ga ik echt niet zoveel meer betalen alleen voor een mooie top: zo'n goldtop (of in jou geval niet zo mooi geflamede top) is toch ook mooi? en het gaat op het einde toch vooral om hoe het speelt/klinkt (althands bij mij)

dus als ik jou was zou ik gewoon de gok nemen, maargoed het is je eigen keus en als het een gitaar is die je nooit meer weg doet en je weet zeker dat je alleen maar tevreden kunt zijn als je een mooie flametop hebt, dan moet je gewoon 650 euro extra lappen. wat is dat nou eigenlijk op het totaalbedrag?

feit is gewoon dat niemand weet hoe zo'n gitaar eruit ziet: de ene keer heb je flinke mazzel met een mooie top die net geen tentop mocht worden, de andere keer krijg je gewoon een plaintop (ligt er maar net aan wat voor plank er boven op de stapel lag toen ze de gitaar gingen maken) dus niemand kan je hierbij van dienst zijn, behalve PRS als je ze zo gek krijgt om speciaal voor jou een mooie top uit te zoeken :)

BLOK182
29 juni 2003, 11:30
Nou, op zich vind ik het niezo erg om 650 bij te lappen, maar tis maar net waarop. De enige PRS'en waarop je een tentop kan bestellen zijn de Custom (kaal vanaf 3000, dan zit je al op 3600+) en de McCarthy. Zelf was ik meer geinteresseerd in de CE (zo'n 24-2500) maar daar zit dus alleen de standaard flametop op, hoewel ik in Eindhoven zag dat een standaard top ook hool mooi kan zijn, ik heb alleen voor zover nog geen "slechte" exemplaren gezien, dus ik weet niet echt waar ik nou rekening mee moet houden. Verder zal ik van de week nog even informeren naar de prijs van een McCarthy, maar ik ben bang dat deze met tentop ook flink boven mijn budget komt. Hoogstens dat ik nog met een winkel een deal zou kunnen maken dat ze voor mij een gitaar gaan uitzoeken ofzo.

guitar
29 juni 2003, 11:39
Is het geen idee om, als je het heel vriendelijk vraagt aan de gitaarboer, gewoon eens bij de importeur te kijken? Die zal er vast wel een x aantal hebben liggen (eerst natuurlijk vragen of ie jouw kleur heeft). Of worden PRSen alleen door de importeur besteld als ze door een winkel besteld zijn? Dan is dat geen optie.

Wat ook een mogelijkheid is, is dat je naar Musik Produktiv in Duitsland gaat (of belt) om te kijken (vragen) of ze een PRS met jouw specs hebben. Ik denk niet dat je exact dezelfde volgens jouw specs kan vinden. Je zou dan denk ik water bij de wijn moeten doen (wel zelfde kleur, maar andere inlay die je wilt bijvoorbeeld).

En dan is er natuurlijk altijd nog de optie van wachten tot ie tweedehands langskomt op Ebay(.com of .de), marktplaats of gitaarmarkt.

In ieder geval succes, Martijn

The Mule
29 juni 2003, 11:39
Hey BLOK182, het virus heeft jou ook aardig te pakken, niet? :D

Ik heb nog nooit een PRS gezien met een plaintop, afgezien van de Standard, maar die heeft dan ook geen maple top maar mahonie. Ik begrijp de opmerking van NegK3 wel, want ik zou als ik jou was nooit ongezien bestellen (al is het maar vanwege de hoofdprijs die je dan betaalt), maar gewoon geduld uitoefenen tot je een mooie tegenkomt in een winkel, tweedehands of elders.

Een tip: op de vintage gitaarbeurs in Veenendaal (2x per jaar, maart en september) kan je echt 10 tot 20 PRS-en vergelijken, soms duur maar soms ook voor redelijke prijzen (Duitse handelaren) onder de 2000 euro. Ik was er in maart en heb m'n ogen uitgekeken, alleen geen geld toen.

Ik was eigenlijk van plan te blijven doorsparen om in september met een flinke stapel cash een mooie gitaar te gaan kopen in Veenendaal. Maar daar is die eBay-vondst tussengekomen...

Succes op je zoektocht!

BLOK182
29 juni 2003, 12:13
Tis idd een beetje een kwestie van water bij de wijn doen, maar ik ga deze zomervakantie een paar zaken af waarvan ik weet dat ze flink handelen in PRS'en, misschien dat dan kopen i.s.m. de importeur mogelijk is. Het liefst koop ik mijn spullen nieuw, maar bijv. in het geval van The Mule, die echt een beauty tegenkwam, wil ik ook nog wel voor tweedehands gaan. Winkelgitaren zijn altijd een beetje lastig, ik woon in Venlo, dus dan moet ik al bijna zeker weten dat ik een gitaar wil kopen als ik bijv. naar A'dam of R'dam moet rijden, pa/ma vindt het niet leuk om een hele dag voor niks te karren ;-) Maar ik ga eerst nog eens op mijn gemak naar EMI en naar een paar andere PRS zaken wat meer in de buurt om nog wat meer te weten te komen, met dergelijke aanschaf is er nou niet bepaald haast bij ;-)

The Mule
29 juni 2003, 12:22
...maar bijv. in het geval van The Mule, die echt een beauty tegenkwam, wil ik ook nog wel voor tweedehands gaan...

Niet dat het er echt toe doet, maar mijn PRS was nieuw (NOS - april 2003) in de originele verpakking van PRS. Ik heb nl. zelf ook een duidelijke voorkeur voor gitaren die nog 'ontmaagd' moeten worden...

Alleen met vintage instrumenten gaat dat wat lastig als je zelf nog maar 27 bent... :-?

BLOK182
29 juni 2003, 12:34
Ah je had dus toch een gloednieuwe, ja ik wist niet hoe het precies zat, of ie nog helemaal nieuw was of bijna-nieuw, omdat ie van dit jaar was. Maar ik ben dus zelf ook meer van het nieuw spul ja.

Ic3gl0vE
29 juni 2003, 14:53
dan moet je gewoon 650 euro extra lappen. wat is dat nou eigenlijk op het totaalbedrag?


voor 650 euro koop je een leuke (reserve?)gitaar.

BLOK182
8 juli 2003, 10:50
Ben ik weer ff met mun PRS-topicje. Laatst weer eens wezen testen, en die custom, das echt de gitaar die ik zoek. Nieuw issie me te duur (3000+) maar ik zie er regelmatig tweedehands te koop staan. Wat is een goede prijs voor een tweedehands custom, in vrijwel nieuwstaat? Zat zelf te denken aan +/- 2000-2200 euro.

The Mule
8 juli 2003, 13:50
Voor 2000 - 2200 moet het kunnen, lijkt mij. Tip: er staat al heel lang een Custom te koop / te ruil aangeboden (o.a. op Gitaarmarkt). Hij vraagt 1850 euro, en misschien wil 'ie nog wel wat zakken. Hij wil het liefst ruilen voor een jazzgitaar, dus je vindt hem gelijk onder archtop/jazz...

Tijdje terug stonden er trouwens best een paar in die prijscategorie te koop, dus een beetje geduld zou ook wel eens kunnen lonen!

P.S. Gaat jouw voorkeur uit naar de CU22 met Dragons, of de CU24 met HFS pickups? Bij mij was het na proberen gelijk duidelijk dat het de Dragons moesten worden (warmer geluid én uiterlijk mooier).

BLOK182
8 juli 2003, 15:49
Ik wil ze het liefst ff naast elkaar houden op mun eigen amp, ik heb de 22 met dragons op een mesa f50 gecheckt en de 24 met vint. bass/hfs op een engl screamer, en tot nu toe vond ik de 24 het beste klinken (voor mijn muziek dan he). Die hfs had een lekkere lage hump (tja, hoe zeg je het). Mijn voorkeur qua nek gaat igg uit naar de standard neck, ik weet niet precies hoe het nou zit, want op de website staat dat je een wide-thin en regular hebt, terwijl op het kaartje van de cu24 die ik laatst probeerde "standard" stond bij nek. Hij was iig redelijk dun, maar welke het precies was kon de verkoper ook niet zeggen. Kortom, ik wil ze nog ff naast elkaar houden qua sound, maar ik denk dat ik richting de 24 ga.

BLOK182
8 juli 2003, 15:51
ah The Mule, nog bedankt voor je tip. Ik heb laatst dus precies die gitaar gecheckt, met tremolo en in die kleur, was echt een schitterend ding.

The Mule
8 juli 2003, 20:16
Over die halsprofielen, je hebt in elk geval ook nog wide-fat, die zit op mijn Custom. Je moet van dat 'fatte' trouwens niet schrikken, want hij valt als een vulpen in mijn kleine klauwtjes...

Veel succes, ga je nog informeren naar die Custom op Gitaarmarkt?

BLOK182
8 juli 2003, 20:30
Ik heb er momenteel 3 op oog, twee 24's in vintage sunburst en een 24 in black cherry met birds. Maar ik wil dus eerst ff werken in de zomervakantie, zodat ik ook echt kan gaan onderhandelen. Met een beetje geluk ben ik mijn oude gitaar donderdag kwijt, das ook weer 400 euro, scheelt weer wat he ;-)

The Mule
8 juli 2003, 20:54
Cool, dan weet je waar je voor aan het werk bent. En anders kan je altijd nog naar Veenendaal op 20 september. Heb je nog meer keuze, en is toch ook net na de vakantie...

BLOK182
9 juli 2003, 10:15
Dat leek me ook wel cool ja, aangezien ik nu toch voor tweedehands ga, en dan in Veenendaal kan ik nog eens vanalles vasthouden. Ik neem aan dat er voor 2200 pleuro wel wat moois te koop is? Zal toch wel he ? ;-)