PDA

View Full Version : welke speakers zitten in mijn cab?



jnslespaul
19 september 2013, 12:55
hej,

ik heb gisteren tweedehands een 412 cab gekocht waarvan me verteld werd dat er V30's zouden inzitten.

Nadat ik deze vandaag heb opengeschroefd blijkt er een soort speaker in te zitten die helemaal niet op een V30 lijkt, hoewel hij niet slecht klinkt.
De speaker is aan de achterkant helemaal zwart, net als de magneet. De enige aanwijzingen op de speakers zijn:
12-BR-8-30.
Ik ben zeer benieuwd wat voor speakers er in mijn cab zitten. Google helpt me tot nu toe maar weinig.

alvast bedankt!
Jonas

macwilliams
19 september 2013, 13:06
Eminence speakers, vergelijkbaar met eminence v128.

Midwolda
19 september 2013, 13:15
12 inch, bass reflex, 8 ohm, 30 watt.
Ik roep ook maar wat hoor...
Pic?

jnslespaul
19 september 2013, 13:34
bedankt voor het snelle antwoord!

een foto heb ik net genomen, maar het lukt me voorlopig nog niet om hem hier te plaatsen. eventjes zoeken.
heb je ook wat achtergrond van de speaker en of die eventueel wat waard is, waar hij origineel vandaan komt, ...

bedankt!

macwilliams
19 september 2013, 14:01
In wat voor een cabinet heb je ze gevonden?

jnslespaul
19 september 2013, 14:05
in een harley benton G412a Vintage cab. degene waar V30's horen in te zitten dus.
Qua uitzicht zijn de speakers inderdaad eminence-achtig. zwart metaalwerk met 8 'beentjes' (tegenover 4 zilverkleurige bij Celestions)
iemand iets van achtergrond over deze speakers, ik ben benieuwd :)
bedankt!

macwilliams
19 september 2013, 14:16
Ik weet niet of het exact dezelfde zijn maar eminence vind/vond je ook in fenders amps. Maar dan zat er een goudkleurige stikker achterop. Maar als je even googled op 12-BR-8-30 en eminence kan het zijn dat je nog wat informatie weet te achterhalen.

Little Jay
19 september 2013, 15:26
yep, google levert wat op:

http://archive.ampage.org/threads/4/gadc/233981/Eminence_V12_speaker_your_thoughts-1.html

Daarin kun je lezen dat de Eminence BR8 speaker is geïnspireerd door de V30, oftewel de Eminence versie van de V30
Als je cab jou is verkocht als V30 bevattende (Thomann adverteert dat idd op hun site), dan is dat een misleidende verkoop geweest. Heeft de oude eigenaar 'm ook zo gekocht of heeft 'ie de Celestions eruit gehaald en deze (goedkopere?) Eminence er in gezet? Of verkoopt Harley Benton ze zo? (Dat zou helemaal wat zijn zeg...!)

Something fishy going on......


Maar goed, hier nog van TDPRI, iemand die Emince gemaild heeft en gevraagd naar dezelfde speaker:
(http://www.tdpri.com/forum/amp-central-station/160530-eminence-speaker-question.html)

"For what it is worth if any one else has these speakers they were a OEM contract speaker made by Eminence and they are real simular to the Legend V128 from what they told me. "

Een goedkopere speaker in opdracht van een fabrikant gemaakt (elders las ik voor Sovtek). Wat overigens niet hoeft te betekenen dat 'ie slecht zou zijn, Eminence maakt eigenlijk gewoon altijd goed spul. Maar ja, 't is geen Celestion V30 natuurlijk....

jnslespaul
19 september 2013, 15:47
De kerel van wie ik hem kocht had geen idee wat voor speakers er in zaten of wat hij verkocht. Voor hem was het gewoon iets groots dat in de weg stond.
Thomann verkoopt ze wel degelijk met echte V30's, zoals je op google en youtube kan zien. heb er ook al verschillende in real life tegengekomen, allemaal met V30's er in. De speakers die hier inzitten zijn achteraf door iemand (vraag me niet wie) er in geplaatst en hebben daarvoor nog ergens anders ingezeten. (ik ben wel benieuwd waarin...) Deze speakers hebben 8 gaten om hem te monteren, de cabinet maar 4 bouten en het is duidelijk te zien dat hij ooit al met de andere 4 bouten ook heeft vastgezeten.

Ace 1.15.19
19 september 2013, 15:51
Heb je van tevoren niet gekeken wat voor speakers er in zaten dan?

jnslespaul
19 september 2013, 16:00
ik ging er vanuit dat het V30's waren.. dus nee. ik vond het ook wat raar om eventjes iemands cab open te schroeven, maar dat kan aan mezelf liggen

macwilliams
19 september 2013, 16:08
Dan heb je nu wel geleerd om niet iemand op z'n trouwe blauwe ogen te vertrouwen.
Mag ik je vragen voor hoeveel je hem gekocht hebt?

Ace 1.15.19
19 september 2013, 16:12
ik ging er vanuit dat het V30's waren.. dus nee. ik vond het ook wat raar om eventjes iemands cab open te schroeven, maar dat kan aan mezelf liggen
Dat lijkt me bij het kopen van een cab de meest onlogische beredenering.

Ik ben een keer naar Leuven gereden om een oude Marshall cab te kopen. Netjes van tevoren gemeld dat ik de speakers even wilde checken en dat was uiteraard geen probleem. Sterker nog, de verkoper had de achterkant al los geschroefd toen ik binnen kwam.

Bovendien, stel dat degene waar jij hem van koopt hem destijds ook overgenomen heeft met de gedachte dat er V30's in zaten. Hij heeft het wellicht nooit gecheckt. Als jij dat dan ook niet doet dan bestaat de kans dat je een kat in de zak koopt.

jnslespaul
19 september 2013, 16:14
50. als het meer was geweest had ik het wel willen checken, maar voor die prijs leek het mij sowieso een leuke deal. met of zonder V30's. en ze klonken goed toen ik ze testte bij de verkoper en nu nog steeds dus. maakt op zich niet uit dat het geen V30's zijn want deze speakers klinken ook fantastisch. ik ben gewoon benieuwd wat voor speakers het juist zijn, waar ze vandaan komen, waar ze oorspronkelijk ingezeten hebben, ...

Little Jay
19 september 2013, 16:31
Tsja, voor 50 euro wordt het verhaal iets anders natuurlijk, is het gewoon linksom of rechtsom een goede deal, wat er ook in mag zitten.

Maarre, Eminence V30-kopieën dus. Niks mis mee.

macwilliams
19 september 2013, 16:33
Een 4.12 met werkende eminence speakers voor €50,-
Dat had slechter kunnen aflopen...

Gefeliciteerd man, als het geluid je bevalt, het heel dichtbij komt bij het geluid dat jij wilt dan ben je toch mooi goedkoop uit!

7ender
20 september 2013, 10:37
.....ik zou 't niet pikken ......

....ik sleepte die vent voor "de rijdende rechter"......

:D

hole
20 september 2013, 11:50
.....ik zou 't niet pikken ......

....ik sleepte die vent voor "de rijdende rechter"......

:D
Die uitzending is al geweest:

http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Overig/hb.gif (http://s246.photobucket.com/user/Mark-NL/media/Overig/hb.gif.html)

jnslespaul
20 september 2013, 15:15
Ik beschuldig de verkoper wel nergens van hoor ;) hij vertelde me dat hij niet wist wat voor speakers er in zaten en hem daarom voor zulke lage prijs weg deed en omdat hij in de weg stond. Ik wil met dit topic dus geen statement maken, maar ben gewoon nieuwsgierig naar de achtergrond van de speakers die ik er in vond ;) dus als iemand er nog iets extra over weet...

Braindead
23 september 2013, 21:11
Die uitzending is al geweest:

http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Overig/hb.gif (http://s246.photobucket.com/user/Mark-NL/media/Overig/hb.gif.html)

Shit gemist :D

Maar waar hebben we het over. Voor 50 euro hadden er ook aardappelen in kunnen zitten.