PDA

View Full Version : Ecoline spetters



obiwanjacobi
19 september 2013, 11:09
De meeste van ons zijn op school allemaal wel eens met ecoline en een raster/zeef met een tanden borstel bezig geweest.

http://www.speeltijd.net/images/spatten4.jpg

Ik ben niet zo'n fan van swirls maar het lijkt me best mooi om iets kleurigs met stippen op te zetten...

Heeft iemand dit wel eens gebruikt als gitaar-body finish?

fred dons
19 september 2013, 19:21
alleen per ongeluk :D (mijn airbrush wil nog wel eens spetteren) maar serieus je kunt spettercaps voor airbrushes kopieen die dit effect op een constante manier geven , je zult moet dit eigenlijk niet met ecoline doen omdat ecoline uitloopt op kaal hout en niet pakt op lak

obiwanjacobi
20 september 2013, 07:52
je moet dit eigenlijk niet met ecoline doen omdat ecoline uitloopt op kaal hout en niet pakt op lak

Loopt het ook uit als je al een laagje zwart hebt aangebracht? Oftewel loopt het alleen uit op kaal hout of ook als er al een laag ecoline op zit?

Thanx.

barno
20 september 2013, 09:16
voor dat soort dingen heb je iets nodig dat op het houtoppervlak blijft liggen. ecoline trekt in het hout (en volgt dus de poriën/nerven). een laag zwart zal niet helpen, het hout is dan nog steeds poreus. zoals fred zegt: lak gebruiken

obiwanjacobi
20 september 2013, 10:21
Duidelijk. Ik had gehoopt dat het met ecoline zou kunnen omdat ecoline zo lekker laagdrempelig is.

Zou je een dergelijk effect met spuitbussen kunnen reproduceren? (hoe?)

barno
20 september 2013, 10:32
niet thuis in dat soort technieken maar vermoed dat het best kan met een borstel en een raster ofzo. met spuitbussen lukt dit niet, die geven een veel fijnere waas. de crux van dit effect is de verschillende grootte van de spetters

pim raaijmakers
20 september 2013, 22:34
Ik zou op een proefstukje gewoon verschillende verf proberen. Iets verdunde acryl lijkt mij wel te werken. Gewoon een avondje proberen en je bevindingen hier posten....

fred dons
21 september 2013, 12:00
met een potje acryl voor airbrush gaat dat prima, heeft al de goede verdunning en pakt goed op lak en kaal hout