PDA

View Full Version : Snaren: flatwound of roundwound????



onrust nv
19 september 2013, 00:16
Een van mijn kennissen was gestopt met bas spelen omdat hij overtonen in zijn bas geluid hoorde.
Toen ik'm vroeg wat voor snaren hij had waren het roundwounds, dus toen heb ik'm gevraagd of hij al flatwound snaren had geprobeerd. Had hij nog niet gedaan en na een setje gekocht te hebben was hij om. Geen overtonen meer en de bas blijft. Dus ik was eigenlijk benieuwd of dit bij anderen ook is opgevallen en/of wat anderen gebruiken en waarom. Zelf speel ik de ene keer flat en de andere keer round. Flat voor een warm en mooi bassig geluid zonder vingerglijders, en soms wil ik juist dat wrijf geluid en wat feller dan gebruik ik ronde.

Duhsjaak
19 september 2013, 02:24
Hi O
In 1966 of zo twee dingen gedaan met mijn bas
- schuimrubber plak eraf die alles dof en ongedefinieerd maakte (die demper zat standaard op iedere bas in die tijd)
- Rotosounds erop voor helder geluid

Dat ik anno 2013 minder te spreken ben over hoe lang Roto's mee gaan, neemt niet weg dat ik ze nog steeds op mijn Danelectro longhorn heb. EN dan word ik gecomplimenteerd over mijn grommende bas. Go figure.

Op mijn andere bassen zitten ook round wounds, maar geen roto.

Het is een persoonlijke zaak. Gewoon een kwestie van wat voor een geluid je naar op zoek bent.

Zoek je meer een soort old school/soul geluid, dan komt Mr. Fingers aan het woord (die gaat hier zeker op reageren, let maar op!). Hij heeft meer dan genoeg argumenten waarom hij flatwounds heeft. Stellig een van de beste bassisten hier op GN en in B.

Het is net zo'n oude tegenstelling als Les P vs strat en toch blijft het leuk.

Voor punk zou ik zeker zelf voor round wounds kiezen. Eens zien wat hij daarvan vind.

Groeten aan je vriend/vriendin. Goed dat die voor de basdingest behouden is.
En voor jou ook vriendelijke groet natuurlijk, Gus

Mr.Fingers
19 september 2013, 10:26
Ja hoor, daar is hij... Ik gebruik al m'n hele bascarrière zo goed als exclusief flatwounds, zelfs op bassen waarop dit op het eerste zicht vrij bizar lijkt, zoals een Jazz Bass, of een Rickenbacker, en voor alle genres, van vintage soul en sixties pop tot moderne(re) rock,... Ik gebruik wel eens roundwounds, maar da's dan vooral op bassen die ik geleend heb, en die meestal gewoon met roundwounds besnaard zijn.

Waarom IK flatwounds gebruik, ik speel basgitaar, geen basgitaar. Niets mis met een beetje boventonen (dat zorgt voor articulatie en smeert het niet zo dicht), maar het mag niet te gortig worden.

Favoriete snaren voor mij zijn "Stainless Steel" snaren, met op kop de LaBella "Deep Talkin'" reeks. Redelijk zware & stugge snaren, maar wel erg glad gepolijst, en een typische "bump" in het spectrum in het laag mid, voor die typische jaren '60 "thuddy-sound". Fender 9050 kan ook nog wel, maar die klinken verschrikkelijk in de eerste paar weken, die hebben even nodig om zich te zetten, en klinken daarna zeker aanvaardbaar.

Qua muting: ik ben iemand die m'n snaren wel durft af te dempen. Op m'n P-bas zit standaard een stuk schuimrubber onder de brugkap (net dat ding die Gus eraf gesloopt heeft), en m'n J-bass heeft de voorziening voor springmutes, maar die speel ik meestal gewoon zonder demping). De demping op de P-bas helpt met het extra in toom houden van de boventonen, en vlakt de sustain wat af, waardoor mijn loopjes, riedeltjes en fills meer gearticuleerd zijn (de noten lopen niet zo in elkaar over).


http://www.youtube.com/watch?v=MeMZ24-lN7M

Plant
19 september 2013, 11:53
Flatwound!

Ik speel op een fretless bas (zo'n Yamaha met positiestreepjes :p )

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/DSC02654.jpg

Allereerst flatwound voor de klank, het benadert meer het contrabas geluid dat ik eruit wil halen. Geen bijgeluiden tijdens het glijden.

Ten tweede werken roundwound snaren direkt op de toets als vijlen. De bas kocht ik tweedehands met roundwounds, net een jaar oud en je ziet gewoon de kerfjes van de snaren in de toets zitten.

Ik gebruik D'addario ECB81.

onrust nv
19 september 2013, 12:02
Tof, dit zijn de leuke reacties die'k voor ogen had. Want volgens mij zijn de snaren een beetje onderbelicht in het geluid verhaal.
Mijn kennis speeld al sinds begin jaren 90 bas en had nog nooit van flatwounds gehoord. Hij heeft een extreem gehoor en kan zich aan de kleinste mishaps storen.
Hij is erg door de Cure beïnvloed(die volgens mij toch echt roundwounds gebruiken) en is nu echt in de 7e hemel met zijn flats.

Zelf houd ik van beide geluiden voor punk idd roudwound, en voor subtieler maar toch voller bas geluid flats en voor experimenteel(e-bow gebruik) round voor schraapgeluiden en percussiegeluiden en heel soms ook met een strijkstok. Bij de flats die ik er momenteel op heb blijven de haren in windsels hangen(waren niet echt duur). Ik heb ook een project waar alleen basgitaren wordt gebruikt(waar een accutronics veer als microfoon wordt gebruikt).

barno
19 september 2013, 12:09
ik Eis dat mijn bassist met flatwounds speelt :) wat fingers zegt is waar, met flatwounds zit je echt in basland, niet in gitaarland. Ik doe op mijn bas ook flatwounds alhoewel ik roundwounds praktischer vind: wegens licht basdoof heb je hulp van de extra definitie, maar ik weet dat ik dan ook sneller geneigd ben om gitaarlicks te gaan spelen op bas en da's onnozel.

kwispelhond
19 september 2013, 12:59
Ach ja, smaak hé....., kunnen we nog wel even over doorbomen :). Persoonlijk heb ik liever roundwounds, ik speel bas in één van mijn bandjes en met die band spelen we "classic rock" en in die muziek heb ik juist graag grom, middengebied en boventonen. Ik vind roundwounds ook veelzijdiger, flatwounds klinken altijd als flatwounds maar roundwounds met een demper (stukje schuim onder de snaren tegen de brug) en de toonknop wat dicht komen dicht in de buurt van flatwounds.

onrust nv
19 september 2013, 16:43
Bij sommige muziekstijlen past nu eenmaal roudwounds, bij andere flatwounds. Voor beginnende bas spelers lijkt me zo'n draadje als dit ook wel fijn, want dat kan je een set snaren schelen.

Plant
19 september 2013, 16:52
Klopt.

Zie ook dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?120186-flatwound-snaren&highlight=flatwound) topic.

RUIS
19 september 2013, 18:16
Puur een kwestie van smaak (of geluid dat je wilt hebben voor bepaalde nummers). Zelf heb ik op één van mijn bassen (een Precision) flatwounds en hoewel die bas weinig gebruikt wordt is het toch wel heel leuk om erbij te hebben. Met opnemen is het soms het enige geluid dat goed werkt. Soms twijfel ik wel eens om op één van m'n twee Rickenbackers flats te leggen omdat dat bij sommige dingen zo goed klinkt, bv Paul McCartney of Martin Turner (Wishbone Ash), maar de enige keer dat ik zelf op een Ric met flats heb gespeeld vond ik het erg tegenvallen. Dat lag misschien wel gewoon aan die bas of die snaren.
Als ik maar één bas zou hebben zouden er zeker rounds op gaan. Flats zijn voor mij een leuke toevoeging, maar met rounds kan ik veel meer.

showband
20 september 2013, 08:25
een bassist mag van mij zijn sound kiezen zoals ie wil. Maar ik vind flatwounds de band een enorm muf geluid geven. Terwijl een beetje toonregeling de sparkle in een bas net zo efficient op zijn plaats kan zetten. Maar met flatwounds mis je een heel deel van het geluidsspectrum. En wat er niet is kun je niet op zijn plek plaatsen. De aanwezigheid van overtonen maakt het beeld rijk.

voorbeeld : Ook al kan je door je band een authentiek geluid geven door de master door een oud casettedeck te halen ....toch plaats je het niet op de master van je PA.

Juist boosten klinkt slecht, terwijl cutten van overdaad altijd prima gaat.

Kortom. ik prefereer een set roundwounds. +/- 2 weken ingespeeld, dat wel.

7ender
20 september 2013, 10:16
en daar zit 'm vaak de irritatie :

Nieuwe bas-snaartjes klinken altijd blikkerig hoog , ....je kunt dit in 1 keer oplossen door direct je nieuwe round-wound snaren even in een pannetje te koken in de zonnebloem-olie.

Kijk uit met het er uit halen , ....en brandt je handen niet ! :nervous:

goed schoonvegen met een ouwe thee-doek ,....en dan op je bas monteren .


.... het ergste storende hoog is er direct uit , en de lage E is ook direct weer aanwezig ( dan alleen hoofdzakelijk de boventonen )


( op deze wijze oudere "dode" snaren uitkoken gaat ook goed )

barno
20 september 2013, 10:26
een bassist mag van mij zijn sound kiezen zoals ie wil. Maar ik vind flatwounds de band een enorm muf geluid geven. Terwijl een beetje toonregeling de sparkle in een bas net zo efficient op zijn plaats kan zetten. Maar met flatwounds mis je een heel deel van het geluidsspectrum. En wat er niet is kun je niet op zijn plek plaatsen. De aanwezigheid van overtonen maakt het beeld rijk.

voorbeeld : Ook al kan je door je band een authentiek geluid geven door de master door een oud casettedeck te halen ....toch plaats je het niet op de master van je PA.

Juist boosten klinkt slecht, terwijl cutten van overdaad altijd prima gaat.

Kortom. ik prefereer een set roundwounds. +/- 2 weken ingespeeld, dat wel.

Flatwounds geven ook boventonen hoor. alleen idd niet hoorbaar in luide muziek. maar voor roots en jazz waarin niet alles knoerthard wordt volgespeeld vind ik de relaxte, diepe klank van flatwounds een pro. Niks zo vetttt als een luie funkgroove op flatwounds :) De bass zit dan ook nooit andere instrumenten in de weg want covert een vrije ruimte in het spectrum.
maar zoals gezegd: is allemaal ook genre gerelateerd

johanb
23 september 2013, 10:50
Ik heb nu flatwounds op de bas .Had ik dat maar eerder gedaan.Voor mij veel meer bas plezier,eerder draaide ik de tone knop en de treble op de versterker bijna dicht om dat irritante geluid van het geschuif over de snaren te dimmen.Nu kan ik de tone zetten zoals ik wil.

7ender
24 september 2013, 20:56
Ik heb nu flatwounds op de bas .Had ik dat maar eerder gedaan.Voor mij veel meer bas plezier,eerder draaide ik de tone knop en de treble op de versterker bijna dicht om dat irritante geluid van het geschuif over de snaren te dimmen.Nu kan ik de tone zetten zoals ik wil.

Dan bas je waarschijnlijk nog niet zo lang ? , .....ook met roundwounds kun je gewoon zonder "schuif-geluiden" spelen :dontgeti:

johanb
26 september 2013, 21:07
Ik bas nog niet zolang, dat klopt maar speel zo'n 40 jaar gitaar.Het zal zeker zonder schuif geluid kunnen,maar mij lukte dat niet .En bij mij gaat het toch ook om het speel plezier.En door dat irritante bijgeluid zette ik de knoppen op een stand die voor mij werkte,maar mij niet echt blij maakte.Dat ben ik nu wel.

7ender
26 september 2013, 21:40
je had ook een strookje spons tegen de brug,..onder de snaren kunnen plaatsen .

tja,..als je pas begonnen bent , kan dat schuif-piepen gaan irriteren ....

't komt vanzelf goed :ok:

Tunes
3 oktober 2013, 13:54
een bassist mag van mij zijn sound kiezen zoals ie wil. Maar ik vind flatwounds de band een enorm muf geluid geven. Terwijl een beetje toonregeling de sparkle in een bas net zo efficient op zijn plaats kan zetten. Maar met flatwounds mis je een heel deel van het geluidsspectrum. En wat er niet is kun je niet op zijn plek plaatsen. De aanwezigheid van overtonen maakt het beeld rijk.

voorbeeld : Ook al kan je door je band een authentiek geluid geven door de master door een oud casettedeck te halen ....toch plaats je het niet op de master van je PA.

Juist boosten klinkt slecht, terwijl cutten van overdaad altijd prima gaat.

Kortom. ik prefereer een set roundwounds. +/- 2 weken ingespeeld, dat wel.

Precies mijn idee, ik vind flats een beetje een oude wijven geluid geven.
En bij sommige muziek vind ik die bijgeluiden juistr wel lekker. Wil ik ze niet dan zet ik er een ruisonderdrukker tussen. Dat neemt wel wat dynamiek en sustain weg, maar de dynamiek is nog altijd beter als bij flats en systain is iets wat ik niet niet wil bij bas (ik wil een umfp en geen uuuuuuuuuuuuuuuumfp).

Ben ik trouwens de enige die verbaast is dat iemand stopt omdat hij bijgeluiden hoort.
Ik heb tinitus moet ik dan ook stoppen :chicken:

7ender
3 oktober 2013, 16:37
kijk an ,....dat heb ik ook !

....overgehouden vanuit een bandje wat de achterlijke gewoonte had om altijd 110+ dB tot wel 120dB te rammen . ( want anders had de gitarist "z'n geluidje niet" ,....en de drummer kon ook alleen maar keihard rammen )

ben er ( helaas ) te laat uitgestapt destijds :(