PDA

View Full Version : rekensom



gertgert
18 september 2013, 20:39
wil halshoek uitfrezen onder een hoek van 5 graden.
lengte body is 39 cm.
de mal wil ik schuin op de body leggen, met een verhoging onder de mal bij de kont.

A = 390 mm
B = 5 graden
C = ......... mm ?

http://imageshack.us/a/img823/4951/cfuz.jpg


Ik ben op wiskunde blijven zitten.
Het moet iets zijn met tangus, dinges of donges.
Wie kan me helpen met het berekenen van de lengte van zijde B?

barno
18 september 2013, 20:43
ik teken dat soort dingen gewoon even op ware grootte uit. wie geen wiskunde kent, moet slim zijn :)

Martin_
18 september 2013, 20:57
tangensA = overstaande/aanliggend => overstaand = tangesA x aanliggend = tan 5 x 390 = 0.0875x390 = 34.1mm

Disclaimer: Ohne Gewähr. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinus_en_cosinus)

loose-fur
18 september 2013, 21:03
34,12 millimeter. (of reken zelf maar even na: http://www.eclecticsite.be/calc/driehoek.htm)



Tee.

gertgert
18 september 2013, 21:34
bedankt allen

http://imageshack.us/a/img200/2610/33v2.jpg

RS-Rik
20 september 2013, 19:42
Als je de hoek weet en de aanliggende zijde en je wil je overstaande zijde weten vermenigvuldig je de schuine zijde met de tangens van de hoek.

Oftewel je typt in op je rekenmachien 390 * tan(5). Het antwoord moet zijn 34,12 mm



Het beste antwoord voor dit soort vragen is www.wolframalpha.com, daar kun je al je wiskundige sores kwijt. (intypen en antwoord krijg je vanzelf).

Koot
21 september 2013, 12:29
Ik zou die halshoek aan je tennon maken en niet in de body. Je hals is minstens twee keer zo lang als je body. Dus je hals onder een hoek opstellen kan daardoor veel nauwkeuriger. En kan je die mal voor die ruimte in body er gewoon plat opleggen. Zonder risico dat je die body verknalt

Succes

D3nnis
21 september 2013, 13:07
Ik zou die halshoek aan je tennon maken en niet in de body. Je hals is minstens twee keer zo lang als je body. Dus je hals onder een hoek opstellen kan daardoor veel nauwkeuriger.

Da's wel een logische redenatie, maar als het om een kant en klare (geschroefde) hals gaat zal dit wel lastig zijn, alhoewel dat wellicht niet van toepassing is.
Heeft iemand ooit een halshoek icm bolt-on gemaakt door de halshoek in de hals te verwerken ipv body?

Ukeloeder
21 september 2013, 13:56
@gertgert; Niet om de gek te steken met je, maar hoe weet jij dat die hoek 5° moet zijn? Die wijsheid moet ook ergens vandaan komen.

oigun
21 september 2013, 14:14
5° is wel veel, dat betekend dat de brug best hoog gaat worden... ik zou wel even een uitslagje tekenen voor de zekerheid.

RS-Rik
22 september 2013, 02:07
5 graden is inderdaad veel (reken maar uit), de meeste LP's zitten tussen de 3 en de 3,5 (gelezen op MLP forum, niet da'k er 10 heb gemeten ofzo)


Hoe hoog de snaren uiteindelijk bij de brug uitkomen ligt ook aan hoe diep je de neck in de body legt. Als je de toets een stuk boven de body laat zweven kom je hoog uit, maar als je de toets en de body bijna gelijk legt weer een stuk lager. Ook een carve kan een deel van een hoge halshoek opvangen. LP's hebben een carve en de effectieve halshoek tussen de top en de toets is een stuk kleiner dan 3 graden, de carve gaat ook nog bijna 2 graden omhoog (ligt een beetje aan welke LP, ook daarin zitten weer verschilletjes)

Je moet even goed uittekenen hoe je hals-body verbinding gaat worden en hoe hoog alles straks uitkomt. Eigenlijk moet je voor jezelf een doorsnede maken van al het houtwerk onder de snaren.


Op het moment ben ik bezig met de bouw van 3 gitaren met halshoek. 1 is bolt-on en 2 hebben een gelijmde hals (met een lange tenon, hals neck through).

Ik heb veel na zitten denken en tobben en ik vond het makkelijker om de halshoek te verwerken in de body, maar de constructie die ik gebruik is dan weer vreemd want de top gaat óver de tenon heen, bij een LP gaat de tenon ook door de top heen en ligt het nekhout (het mahonie onder de toets) flush met de top. (daar zit een tweede hoek in de top). Daar plakken ze de toets zowel op de top als het tenon-deel van de neck. Zo'n mortise & tenon verbinding van een LP zit vrij ingenieus in elkaar.
Ik denk niet dat het per definitie beter is de halshoek te verwerken in de tenon, bij een LP is het mooier omdat de aansluiting van de neck en de body (die je ziet) dan haaks zit met de achterkant en zijkanten van de gitaar. Er zal wel over nagedacht zijn.

De LP methode is niet het enige dat kan werken hoor. Maak een goeie tekening.

Cocobolo
22 september 2013, 08:44
....Heeft iemand ooit een halshoek icm bolt-on gemaakt door de halshoek in de hals te verwerken ipv body?

Ikke :)
De "john backlund 700 - Katalina" moest een geschroefde hals krijgen, waarbij de Hipshot baby grand vereiste dat er een neck-angle zou zijn. Die heb ik eens aan de hals gemaakt in plaats van in de neck pocket.