PDA

View Full Version : Vibroverb 63 reissue ptp maken?



driesp
18 september 2013, 18:27
Hello,

Heb al een tijd m'n brown reissue vibroverb en ben heel te spreken over de clean sounds. Heb 'm al deftig kunnen biassen met enkele aanpassingen aan het bias circuit, ook de reverb heb ik wat meer gefilterd ( kleinere koppelcondensator ) anders is het al snel een zee van reverb..

Maar één ding waar ik me niet goed bij voel is dat fragiel fender pcb'tje met componenten die niet echt kwaliteit uitstralen, dus ik zou graag in de amp met de huidige tranfo's een ptp boardje plaatsen, maar vind nergens layouts of bordjes van het 6G16 circuit die gebruikt is in de amp.. Ik vernam ook dat de originele 64' vibro's een ander circuit gebruiken, blackface? Is dat een groot verschil?

Groetjes
Dries

cluseau
19 september 2013, 22:39
maar vind nergens layouts of bordjes van het 6G16 circuit die gebruikt is in de amp.. ...

Als je een layout zoekt van een 6g16 heb ik die wel voor je hoor. Niet alles is evengoed leesbaar maar in samenwerking met het schema moet je daar wel uit kunnen komen.

tommus42
20 september 2013, 09:56
Op zich een mooi plan, kun je de kwaliteit nog wat opschroeven met goede componenten.
Ik heb het bij mijn AC30 gedaan. Uiteindelijk is het goed gekomen, maar ik heb een tijdje spijt gehad omdat ik de buizengestuurde tremelo/vibrato kwijt was. Jammer, best een 'muzikaal gadget' op een AC30.

Heeft Ceriatone ofzo geen mooie layout? Al dan niet blackface heeft volgens mij met bepaalde componentwaarden te maken, wordt het bordje niet anders van.

cluseau
20 september 2013, 10:07
...... ik heb een tijdje spijt gehad omdat ik de buizengestuurde tremelo/vibrato kwijt was. ......


Als je de schakelaar en of potmeter nog in het chassis hebt zitten is de schakeling zo gemaakt.

Wat is er trouwens zo bijzonder aan een buizentremolo :???: Klinkt dat anders?

Hendriks
20 september 2013, 10:11
Is volgens mij een AB 763 http://store.marshamps.com/product_info.php?cPath=26&products_id=351 bordjes eventueel kant en klaar te koop , maar ook eenvoudig zelf te maken.

cluseau
20 september 2013, 10:15
Is volgens mij een AB 763 http://store.marshamps.com/product_info.php?cPath=26&products_id=351 bordjes eventueel kant en klaar te koop , maar ook eenvoudig zelf te maken.

Klaar :cheerup:



Eventueel de AB763 en 6G16 schema's naast elkaar leggen en het board aanpassen.

tommus42
20 september 2013, 10:38
Als je de schakelaar en of potmeter nog in het chassis hebt zitten is de schakeling zo gemaakt.

Wat is er trouwens zo bijzonder aan een buizentremolo :???: Klinkt dat anders?
Zou ik me kunnen voorstellen, vooral als ie flink 'hard' aan het werk is.
Mooi vond ik soms, om alleen de ruis en brom uit het tremelokanaal toe te voegen, gaf een subtiel effect aan het geheel:).

edit: donders, je hebt gelijk, zou ik helemaal links kunnen frutten. Het punt is dat ik voor de eindversterker plus voortrapje al de helft van de ruimte kwijt ben. Evengoed, leuk toekomstig plan.

cluseau
20 september 2013, 10:45
Zou ik me kunnen voorstellen, vooral als ie flink 'hard' aan het werk is.
Mooi vond ik soms, om alleen de ruis en brom uit het tremelokanaal toe te voegen, gaf een subtiel effect aan het geheel:).


Kijk, een tremolo circuit is niet anders dan een klein japanertje die heel snel je volumepotmeter heen en weer draait dus behalve het niveau verandert er eigenlijk niets aan je geluid. Je kan het dus net zo goed solidstate maken. alle verschil die je hoort zit tussen je oren *). :sssh:


*) Zij die zich aan deze opmerking storen dienen hem te negeren.

tommus42
20 september 2013, 10:54
Jamaar, je kunt om te beginnen de ingang oversturen...

cluseau
20 september 2013, 11:05
Jamaar, je kunt om te beginnen de ingang oversturen...


ehhhh heh? Welke ingang?

De ingang van de amp heeft niets maar dan ook niets met de tremolo te maken dus ik neem aan dat je op de aansturing van de eindtrap doelt. Die kun je inderdaad oversturen met het tremolo signaal waardoor hij ahw gaat staan schakelen maar......dan demp je dat tremolosignaal toch gewoon of ben ik nu gek?

Pepe
20 september 2013, 11:09
Het is een psycho vibe ding, way past technologie.

tommus42
20 september 2013, 11:16
http://i42.tinypic.com/2w3b3ex.jpg
Even kieken welk ding het eigenlijk is:).
En een tremelo hoort met buisjes te werken:rockon:.
:D

cluseau
20 september 2013, 11:20
Even kieken welk ding het eigenlijk is:).

Juist, bepaal jij nu eens welke componenten voor het tremolo effect zorgen.





En een tremelo hoort met buisjes te werken:rockon:.
:D
Kul (met een grote K) :hide:

tommus42
20 september 2013, 11:30
Haha, Frans op de kast:D. Ik zie dat het een tremelo is die met een lichtgevoelige weerstand werkt. Rommel natuurlijk, twee ecc83's hoort dat te kosten:D.
Maar ik denk dat ik die in mijn AC30 ga zetten, dwz, binnenkort een poging wagen. Vibrato vind ik niet zo mooi, dus dat is een mooie, eenvoudige oplossing.
Hier trouwens een link naar de 6G16, incl. bordje.
http://www.webphix.com/schematic%20heaven/www.schematicheaven.com/fenderamps/vibroverb_6g16_schem.pdf

cluseau
20 september 2013, 11:41
Haha, Frans op de kast:D.
Wel nee joh, daar is meer voor nodig.




Ik zie dat het een tremelo is die met een lichtgevoelige weerstand werkt. Rommel natuurlijk,
Kijk nog eens goed naar je eigen link ;)





twee ecc83's hoort dat te kosten:D.
Ow, ik zie er maar één :cheerup:


Tis natuurlijk jouw keus om met een buisje aan de gang te gaan maar vergeet niet dat een buisje duurder, onbetrouwbaar en kwetsbaar is, meer ruimte inneemt, meer warmte ontwikkelt en dus meer energie van je voeding vraagt. Meja kennet schele.

tommus42
20 september 2013, 12:01
Excuus, te vroeg geblazen:D. Maar ik ben natuurlijk voor Vox, als rechtgeaard europeaan:D.
Leuke instelling van een tremelo vind ik een zoveel mogelijk blokgolf, is prima uit een pedaaltje te halen, heb blikskaters m'n groene Behringer verpatst. Ik bedoel voor sferische doeleinden is de schakeling uit de AB763 prima vermoed ik.
Toch redelijk niet te geloven dat ze dit commercieel geproduceerd hebben
http://i43.tinypic.com/2vtshs2.jpg

cluseau
20 september 2013, 12:14
Toch redelijk niet te geloven dat ze dit commercieel geproduceerd hebben


Wel eens een Pilips recorder uit de jaren 50 bekeken? Leuk als je daar aan moet meten. Heb je heeeeeele lange meetpennen nodig als je al kan zien waar je hem op zet. Hier kun je overal bij. Hetzelfde geld voor de moderne reissues met printboarden. als je iets moet vervangen....alle pots los, alle jack's los en dan maar hopen dat de bedrading lang genoeg is om de print een beetje te kunnen kantelen. Kortom je zou dit chassis moeten waarderen. Het enige nadeel van dit ding is de bedrading met massieve kern, daar komen na tientallen jaren toch storingen uit voort. Oeps....wat zeg ik nu weer. Voor je het weet heeft dit topic een heel andere vorm gekregen. Sorry TS.

tommus42
20 september 2013, 13:17
Nee, maar ik geloof je op je woord. Mooie spullen, maar ze waren dan ook niet te betalen in die tijd. Mag ik overigens fijntjes wijzen op mijn sig?:). Hartstikke mooi ding, zeg maar als nieuw. In een hypomane bui wilde ik er een vier-sporen recorder van maken, maar zoals bij veel leuke plannen maar afgesteld.

Wat de Vox betreft, mijn vroegere werkpaard en nu mijn favoriete soldeerbak. Wat ik daar al niet allemaal ingehad heb. Tegenwoordig alleen een eindtrap schakelbaar met 82 ohm en 50 ohm kathodeweerstand (uit de CC en de HW) plus de driver van het normal kanaal.

Maar idd, weer on-topic. Die Vibrolux lijkt absoluut een mooi bakje. Heb een Epiphone Blues Custom, mooi ding, maar erg goedkoop in de zin van dat iig een uitgangstransformator upgrade de moeite waard is denk ik. Het leuke ervan is dat ie 2x6L6 triode kan schakelen voor zo'n 15W, mooie klank heeft ie dan, lijkt een beetje op een AC30 dan.

Als je 'm point-to-point gaat maken, hou er rekening mee dat het geen 'plug and play' wordt. Ik heb enorm lopen kloten voordat ik hem weer brom-arm had:).

nico verduin
20 september 2013, 14:14
Nee, maar ik geloof je op je woord. Mooie spullen, maar ze waren dan ook niet te betalen in die tijd. Dat geldt nog steeds.... alle waar naar zijn geld.

driesp
20 september 2013, 15:39
He bedankt voor jullie reacties! Zou dit te doen zijn met de originele tranfos? De draden zijn niet erg lang...
Zal eerst eens de verschillen tussen beide circuits uitvissen, en beslissen wat het wordt.
Ik hou jullie op de hoogte!

nico verduin
20 september 2013, 15:55
Ik al eens eerder een reïssue verbouwd :) De trafo's zijn wat aan de lichte kant (worden vrij warm vond ik toen). Verder zat er dacht ik geen 5V supply op dus die heb ik erbij gezet met een aparte trafo voor de GZ34. Nieuwe PTP maken kun je doen met ofwel een plaat FR4( blank glas epoxy) of fishboard (dus dat zwarte spul wat Fender ook gebruikte). Of je koopt gewoon een kant en klaar AB763 board setje en met wat puzzelwerk kun je die gewoon voor de 6G16 layout gebruiken.
Verder heb je wel de uitdaging om die pots 350k-70K(tap) te vinden.
En als je toch die hele bak gaat verbouwen gooi dan gewoon een messing plaat achter die portmeters (dat zijn de kosten niet) en volg gewoon de layout.
Dat scheelt later weer allerlei eindeloze "ik heb brom" discussies/vragen.

driesp
20 september 2013, 16:56
GZ34 zou ik achterwege laten, gewoon diodebrug op bordje maken?
Trafos worden inderdaad erg warm na een tijd opstaan... Schijnt normaal te zijn..maar vond het toch érg warm :dontgeti:

nico verduin
20 september 2013, 17:25
[QUOTE=driesp;3019148]GZ34 zou ik achterwege laten, gewoon diodebrug op bordje maken?
/QUOTE]ik niet... of je gaat er een nabouwen of niet.... Maar ieder zijn keus

Little Jay
20 september 2013, 18:58
Worden de voltages met een diode-rectifier niet nog hoger en dus je trafo's nóg warmer?

cluseau
20 september 2013, 21:19
Worden de voltages met een diode-rectifier niet nog hoger en dus je trafo's nóg warmer?

Dat loopt wel los hoor. Je hebt iets meer headroom waardoor hij langer clean blijft en wat meer vermogen kan leveren mits de voeding daartoe in staat is. Wat ook meespeelt is het hogere rendement van diodes. Het verlies in een GZ34 moet immers ook door de voeding worden opgebracht en die besparing komt dan weer ten goede aan het uitgangsvermogen.

driesp
21 september 2013, 13:29
hmm, dan moet er natuurlijk wel een extra gaatje in het chassis komen. Kan de PT de heaters nog aan dan? Zal al snel nie veel meer overhouden van m'n originele amp :)

Tabula Rasa
21 september 2013, 15:10
Niet janken. Je wilt toch verbouwen?

nico verduin
21 september 2013, 22:40
hmm, dan moet er natuurlijk wel een extra gaatje in het chassis komen. Kan de PT de heaters nog aan dan? Zal al snel nie veel meer overhouden van m'n originele amp :)GZ34 heeft een eigen 5V nodig. Niet op 6.3V. zie schema. Vandaar de aparte trafo

driesp
22 september 2013, 03:21
Ah juist, verdorie. Andere PT zoeken ook dan..

Tabula Rasa
22 september 2013, 08:48
Ah juist, verdorie. Andere PT zoeken ook dan..
Of een los trafotje voor de 5V. Zijn redelijk kleine dingen die wel ergens bij te plaatsten zijn. Dat dingetje links achter is er eentje:http://img856.imageshack.us/img856/9389/110720121395.jpg