PDA

View Full Version : Demo gemaakt - The Bricks



10us
18 september 2013, 17:03
Hey gitaarnetters,

Na ongeveer anderhalf jaar bandsamenstelling hebben we een aardige set nummer bij elkaar geschreven. Een tijdje geleden toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken en de studio ingedoken om een demo van vier nummertjes op te nemen. Sjazus, dat was effe leerzaam. Ik kan zo een waslijst noemen van dingen die we de volgende keer anders zouden doen in zowel opname als mix...

Desalniettemin zo trots als een aap met zeven lullen dat we eens wat meer hebben dan een gare youtube.
Ben benieuwd naar jullie commentaar in de hoop dat we er weer wat beter van kunnen worden!

Gr
Martijn

http://open.spotify.com/album/5Dl0BBHy77dBMXQovYMog9
https://soundcloud.com/thebricksamsterdam/sets/demo

pasqual
18 september 2013, 21:20
Als ik je introductie zo leest lijkt het dat je je van te voren indekt voor iets verschrikkelijks! Nergens voor nodig dus! Ik vind de algehele sound best wel lekker. Wat mij betreft een goeie balans. Over details ga ik niets zeggen, ik probeer "the whole picture" te zien. En dat is goed. Met deze demo laten jullie goed horen welke kant jullie uit willen. Give some is een lekker nummer. Wat mij betreft hadden jullie mogen beginnen met Out of the Light....dit nummer is van een iets hoger niveau en houdt de aandacht lekker vast. Ik hou wel van dat melodieuze en je gitaarsound is hier heerlijk, zowel clean als vervormd.
Never let Go is mijn minst populaire nummer. Let wel, dit is gebaseerd op slechts één keer luisteren dus wat is het waard?:crazyhappy:

Anyway, lekkere muziek, goeie band!

Cageman
18 september 2013, 23:10
dat we eens wat meer hebben dan een gare youtube.

Gelukkig plaats ik m'n muziekjes niet alleen op YT maar ook op Soundcloud. :dontgeti: :hide:


Ik vind het 4 leuke muziekjes. Out of the Light spreekt me het meest aan qua opbouw. Never Let Go grooved dan wel weer het best.

Dan... Ondanks dat het zanggeluid lijkt op de zang van Royal Thunder, wat ik een van de weinige fijne vrouwenstemmen vind, verpest het zanggeluid het hier voor mij een beetje. Soms klinkt het bijna zo kreunerig dat het lijkt alsof de zangeres het wel heeel erg naar d'r zin heeft; iets in de sferen van "Niet ingedut". Dat is niet erg in een lied a la "Give it up" van zoldergitarist, maar in een serieuzer rocklied waar de zang meestal de hoofdrol speelt, stoor ik me daaraan. Desalniettemin, veel mensen schijnt dat wel aan te spreken, dus trek dat jullie niet teveel aan.

Zoals ik al zei, de muziek zelf doet het goed, het heeft frisse melodietjes, een aangenaam maar stevige sound en opbouw. Dat laatste vind jullie beste punt! Misschien zou de bas iets bassiger kunnen trouwens: zeker in de hardere groovende stukjes is een beetje meer body net iets vetter.

Al met al knap dat jullie dit hebben weten te produceren, zeker als eerste demo.

:ok:


Loeters,

Merijn

10us
19 september 2013, 08:37
Dank voor de eerlijke directe feedback!

Een paar reacties;
Grappig en leuk dat jullie Out of the Light beide noemen. Het lastigste nummer voor ons incl. o.a. om de zangeres die echt op de rand van haar bereik moet een aantal keer.

Wat beteft het indekken: Het was voor ons allemaal enorm confronterend om het materiaal in een studio in te spelen en terug te horen. Alle accenten, aanslage ed komen enorm voren zeker als je tijdens het mixen de verschillende sporen Verwerkt. Vandaar mijn intro, als ik teruglees inderdaad wel wat 'negatief' is. Ik heb namelijk het idee dat de nummers en wij er los van de opname ook beter van zijn geworden.

De zangstijl/techniek is een van de dingen die je, als je niet zelf op je gitaar staat te hakken maar goed luistert, opeens veel beter hoort. Een ding waarmee we volgens mij mee aan de slag kunnen waarbij je het kan afstemmen op de strekking van de nummers.

En met brakke youtubes bedoel ik natuurlijk de opnamekwaliteit van iphone in live setting e.d., niet het medium :)

Duhsjaak
19 september 2013, 09:35
Hi Bricks
Moet ik echt eerst een spotify account aanmaken of is er ook een andere manier om ernaar te luisteren?
Feestboek kan blijkbaar ook. Geen lid van van die sekte.

Dat wij sinds 1 januari wetgeving hebben die maakt dat je alleen de info mag vragen die nodig is zitten die gasten niet mee. Het maakt kennelijk verschil of ik een jongetje ben of meisje als ik wil luisteren.
Sjaken!
Vriendelijke groet, Gus

10us
19 september 2013, 09:41
Soundcloud is ook van de partij;
https://soundcloud.com/thebricksamsterdam/sets/demo

B~Rock
20 september 2013, 10:01
Prima muziekjes, lekker gespeeld - de productie kan her en der beter maar voor een demo zeker prima. Wat de3 zang betreft: geil! Eindelijk iemand die niet als een typisch zangeresje klinkt maar gewoon attitude heeft!

pasqual
20 september 2013, 10:42
Dat confronterende van opnames maken kennen we allemaal wel denk ik. Normaal hoor je je gitaarpartij in het grote geheel. Als je de afzonderlijke sporen beluisterd is alles gortdroog en ieder klein bijgeluidje, piepje, kraakje en foutje is erg hoorbaar. Pak maar eens de zang afzonderlijk, das pas confronterend!

Duhsjaak
20 september 2013, 14:33
Ik heb nummers 3 en 4 als duidelijke favorieten genoteerd.
1 bonuspunt voor geil. Niet gehoord maar zelfs de suggestie dat het zou kunnen gebeuren is in het landschap van eenheidsworst en beltende mannetjes en vrouwtjes meer dan de moeite waard.
Ook nog 1 want niet alleen de zang heeft een attitude. De backing is dermate eigenzinnig dat ik het lekker vind klinken.

Tot de laatste gier lekker.
Fijn gedaan gast.
En nou verder. Je hebt nu de winning mood, die moet je zien vast te houden.

Tip voor de zangeres: Slaap veel in de aanloop naar opnames of optredens. Alleen slaap herstelt een stem. En herstellen doe je niet alleen na een inspanning, maar ook ervoor. Zingen is topsport.
Vriendelijke groet, Gus