PDA

View Full Version : Mijn ''zelf bouw'' gitaar



simone65
18 september 2013, 09:57
Hallo,

Ik doe het waarschijnlijk anders als de meesten hier. Want ik begin niet vanaf een plank. Heb via marktplaats een oude body+hals met nog een hoop schroefjes en dingetjes erbij gekocht voor €20,-.
Zag er zo uit toen ik het kocht: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/1209088_371594099611062_285021143_n.jpg
Het is van het merk Samick, dat is in ieder geval wat mij vertelt werd bij het kopen ervan.
De elementen alles schijnen het nog te doen (dit heb ik nog niet uitgetest), en in het bakje zit zo'n beetje alles om de gitaar compleet te maken. Op de snaren na.
Weet nog niet of ik ook alles uit het bakje ga gebruiken, en of ik deze elementen erop laat zitten.

Inmiddels heb ik de body met afbijt bewerkt (zonder enig suc6) en goed geschuurd (dit met suc6).
En zitten er al 2 laagjes blauwe verf op.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/644215_374617449308727_235728185_n.jpg
Het idee is om de Engelse vlag erop te maken. En dan de zijkanten een beetje relic te doen.

In een ander forum van mij had ik het over een traanplaat slagplaat, inmiddels heb ik er één gevonden maar dan gewoon van plastic.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1149641_372843792819426_1774019654_o.jpg

Simone

Ike57
18 september 2013, 10:33
Succes!

Is dit je eerste bouw?

Ik zie een deksel van een verfbus liggen. Heb je de body gewoon met de kwast geverfd?
Die slagplaat is wel geinig. Ik wist niet dat je traanplaat ook in kunststof uitvoering kon krijgen.

simone65
18 september 2013, 11:40
Ja dit is mijn eerste keer :) Verf indd gewoon met kwast, en dat gaat erg goed.

grizzly
18 september 2013, 11:54
GAAAAAAAF, :cooler:
Gewoon beginnen en zien wat er uit komt.

KoenB
21 september 2013, 12:05
Tof, altijd goed om nieuwe bouwers te zien beginnen!

Potmeters en elementen zijn vaak wel het vervangen waard op dit soort gitaartjes, aangezien de meegeleverde spullen vaak niet veel soeps zijn. Maakt echt een wereld van verschil.

charlotte
26 september 2013, 05:35
Hoi,
Wordt wel leuk denk ik met die slagplaat erop.

Succes,
Groetjes Charlotte. :lp:

Ace 1.15.19
26 september 2013, 06:31
Da's toevallig, ik heb ook een Strat zelf in elkaar gezet in midnight blue met traanplaat pickguard!

ErikH
27 september 2013, 21:07
Traanplaat leek me zó lelijk, maar die slagplaat is dan wel weer erg gaaf :-) Raar eigenlijk

MyGreenLady
28 september 2013, 11:32
Zoiets heb ik ook gedaan, maar nog niet af, want ik wil nog even een halsje vinden om er in te zetten. :)

simone65
5 oktober 2013, 10:33
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1186672_380004502103355_233907437_n.jpg

da Liks
5 oktober 2013, 11:22
heel eerlijk gezegd? ik zou m opnieuw doen.. licht opschuren, helemaal wit spuiten, en dan deze vorm er weer in. beter afplakken( niet alleen schilderstape gebruiken maar ook fine-line tape) en dunne laagjes spuiten!! je verf is overal er onderdoor gelopen doordat het te vloeibaar is, zo met de kwast.

bij het aflakken kun je de lak wel laten vloeien om een strakker resultaat te krijgen zodat je minder hoeft te polijsten, maar met dit soort patronen moet je rustiger werken. Succes!

simone65
5 oktober 2013, 15:25
Ik wil hem graag ook een beetje licht relic maken hier en daar, dus ik vind het niet zo erg dat het verf hier en daar een beetje rommelig is. Geeft wel een beetje een leuk oud effect vind ik zelf :lp:

barno
5 oktober 2013, 15:51
mmm, ik ga akkoord met da Liks.
De charme van relic zit 'm trouwens in het feit dat iets ooit heel strak is aangetast door tijd en actie, maar dat maakt het lakwerk niet rommelig hé ;)
En als je het echt punky wil hebben, gewoon loosgaan met borstel uit de losse pols, dat heeft dan wel weer iets.

RS-Rik
5 oktober 2013, 18:15
Precies, relic is oud door tijd en niet oud door beunen met lak. Het is makkelijk om om opnieuw te doen.

Bij de doe het zelfwinkel kun je blauwe tape halen (van TESA) die plakt een stuk strakker af dan gele tape. Je moet de tape bij de randen ook goed aandrukken. Als je het echt netjes wilt haal je buigzame tape voor auto's bij een autogarage waar ze ook lakken. Die is wel duur (reken 10 tot 15 euro voor n rolletje) en daarmee maak je het écht netjes.

Een beetje geloofwaardig reliccen is ook n hele toer, ik zou zeker op youtube kijken voor videos.

Cocobolo
5 oktober 2013, 19:05
....Een beetje geloofwaardig reliccen is ook n hele toer, ik zou zeker op youtube kijken voor videos.

....en naar de dgbm beurs komen, Tabula Rasa a.k.a. G.G. a.k.a. Joris komt met zijn driedubbelgespleten persoonlijkheid een demo geven over relic'en :D

MyGreenLady
5 oktober 2013, 20:04
Ik zou een beetje schijt hebben aan hoe het er uit "moet" zien. Uit conservatisme is nog nooit vooruitgang ontstaan. :soinnocent:

Ik vind die lo-fi -houtjetouwtje-look veel vetter dan een relic-look. Geeft de boel een ton meer persoonlijkheid.

da Liks
5 oktober 2013, 21:04
nou, dit is nie houtje touwtje hoor.. dit is gewoon beroerd gedaan, sorry simone!

Rizz
5 oktober 2013, 22:21
Nou ben ik het er helemaal mee eens dat het niet heul erg mooi is, maar als jij er blij mee bent, is dat heel veel belangrijker dan wat wij er van vinden. Alle puristen hier en topbouwers maken hele mooie dingen en dan is dit een vreemde eend in de bijt.. Ik vind 'm punk!!!

Soort van "Ratrod" onder de gitaren.. Wel zorgen dan dattie technisch perfect is!! ;)

grizzly
6 oktober 2013, 00:05
Simone,
Voor wat het waatd is, ik ben ook niet zo'n beste bouwer en maak best wat foutjes, maar deze zou ik ook over doen.
Zie het als een leerproces.:)

MyGreenLady
6 oktober 2013, 00:14
nou, dit is nie houtje touwtje hoor.. dit is gewoon beroerd gedaan, sorry simone!

Dat is natuurlijk zo subjectief als het maar kan. Visueel kan je op geen enkele manier meten of iets mooi of lelijk is, alles kan en alles mag en moet naar mijn mening ook gedaan worden. Lekker taboes doorbreken, daar gaat het om.

Of je moet mensen natuurlijk beoordelen en indelen op hun overtuigingen, dan word het namelijk lekker overzichtelijk en kunnen we zeggen wat mooi en lelijk is, en dat bepaalde dingen "ontaard" zijn. (Rustig Godwin, jij hebt geen plek in deze discussie!)

Dit is mijn bouwsel waar nog een halsje bij moet worden gezocht, en de juist harde waren. Waarschijnlijk de meest brakke body ooit, lekker volgegooid met meerdere lagen acrylverf, inclusief de slagplaat. Komt nog een hard laagje overheen en klaar.

http://img17.imageshack.us/img17/1562/sxxr.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/17/sxxr.jpg/)

jimihattricks
6 oktober 2013, 08:23
For what it's worth: ik vind hem er helemaal niet zo slecht uitzien..
Als je toch besluit opnieuw te lakken zie ik nog een alternatieve uitweg: maak de witte strepen ietsje smaller -- dan kun je ze opnieuw afplakken en hoef je alleen nog een keer met blauw eroverheen te gaan... (bij voorkeur spuitbus ipv kwast)

da Liks
6 oktober 2013, 08:53
dan krijg je onwijs lelijke randen in de lak..

Ike57
6 oktober 2013, 11:05
Ik wil hem graag ook een beetje licht relic maken hier en daar, dus ik vind het niet zo erg dat het verf hier en daar een beetje rommelig is. Geeft wel een beetje een leuk oud effect vind ik zelf :lp:

Iedereen hier geeft adviezen "uit de goedheid huns harten", Simone. Da's niet bedoeld om jouw werk af te kraken maar daar kun je je voordeel mee doen.

Aan de andere kant is het in de eerste plaats jouw project en als je het zelf goed vind moet je het mooi zo laten. Dit zijn je eerste stappen in de gitaarbouw en als je het leuk vindt om te doen is dit een schitterende opstap naar meer/andere/betere projecten.

Als je de kans hebt kom dan, eind oktober, naar de gitaarbouwersmeeting in Barneveld. Je kunt daar veel ideeën opdoen en praten met andere gitaarbouwers. Een waarschuwing is wel op z'n plaats: Je loopt het risico dat je daar besmet wordt met het gitaarbouwvirus en daar kom je nooit weer vanaf ('t is ongeneeslijk) :D

Cocobolo
6 oktober 2013, 12:04
...Als je de kans hebt kom dan, eind oktober, naar de gitaarbouwersmeeting in Barneveld. ...

Voor mensen die hier nog nooit geweest zijn is het woord 'meeting' misschien misleidend en denken ze dat het een kleine bijeenkomst is in een huiskamer of sportkantine waar iedereen elkaar kent en jij dus als nieuweling een beetje aan de zijkant staat met je drankje : niets is minder waar! Het is gewoon een super beurs! :) Veel stands, veel optredens, veel te koop, veel te leren (demo's!!), veel gitaren en onderdelen, veel gezelligheid, veel mensen (honderden), lekker eten en drinken, je bent gewoon een dagje uit! Iedereen die van gitaren houdt zou hier van genieten! :) Neem ook partner, kinderen, opa's en oma's mee want iedereen geniet als je mensen mooie instrumenten ziet bouwen :D

was ik duidelijk genoeg? ;)

simone65
7 oktober 2013, 10:47
was ik duidelijk genoeg? ;)
Zeer duidelijk :)

simone65
9 oktober 2013, 19:49
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/1381817_381445455292593_935822943_n.jpg

Plant
9 oktober 2013, 20:25
Strak? Nee.
Netjes? Nee.

Maar het heeft wel wat. De body had al de nodige butsen die ik met de verf erover nog zie. Geen gladgeplamuurd ding met een 'snoepjes' uiterlijk. Relic is het ook niet.

Symmetrisch is het ook niet. Je hebt bij de brug wel de witte banen redelijk op gelijke afstand om de uitsparing heen gemaakt, maar de brug steekt iets naar onderen uit i.v.m. de vibrato-hendel die naast de brugzadels zit. Bij de neckpocket zie je dan ook dat de rode baan niet recht in het verlengde van de hals loopt. Imperfektie ten top.

Maar het geheel heeft zo wel wat. Houden zo :D

budje
9 oktober 2013, 20:39
Ik vind m goedgekeurd! Ik zou best met zoiets mezelf in het openbaar durven vertonen :)

grizzly
9 oktober 2013, 21:12
Ik vind het eigenlijk ook wel stoer.
Voorop gesteld dat je het podium op komt en er iedereen mee van de sokken speelt. :blast:

LemmyNL
9 oktober 2013, 22:18
Strak? Nee.
Netjes? Nee.

Maar het heeft wel wat. De body had al de nodige butsen die ik met de verf erover nog zie. Geen gladgeplamuurd ding met een 'snoepjes' uiterlijk. Relic is het ook niet.

Symmetrisch is het ook niet. Je hebt bij de brug wel de witte banen redelijk op gelijke afstand om de uitsparing heen gemaakt, maar de brug steekt iets naar onderen uit i.v.m. de vibrato-hendel die naast de brugzadels zit. Bij de neckpocket zie je dan ook dat de rode baan niet recht in het verlengde van de hals loopt. Imperfektie ten top.

Maar het geheel heeft zo wel wat. Houden zo :D

Die vlag is ook helemaal niet symmetrisch. ;)

simone65
10 oktober 2013, 08:40
Bedankt voor de reacties. :punk:
Ik wil die schuine witte strepen ook nog rood in het midden, en dan wil ik de randen een beetje relic doen.
Uiteraard volgen die foto's ook als dat af is.

arjenlubb
10 oktober 2013, 09:23
heej leuk project hoor!

ik heb een tip (denk ik). Een tijdje geleden heb ik eens een schilder bezig gezien met glasvezelbehang. Daar zitten als het ware allemaal kleine vierkantjes in.
Deze schilder deed:

eerst wit schilderen (in jou geval blauw)
dan afplakken
dan weer wit langs de plakbandrand aan de kant waar het een andere kleur moet worden.
dan de andere kleur nadat het wit is opgedroogd

Deze schilder kreeg het zelfs voor elkaar om een compleet rechte lijn te schilderen op dat verschrikkelijk bobbelige glasvezelbehang. Het leek mij wel relevant voor, omdat je van die kleine stukjes verf hebt waar het onder het plakband uit is gegaan, als je er niks aan hebt mag je het ook gewoon zeggen.

Groetjes Arjen

simone65
10 oktober 2013, 16:09
als je er niks aan hebt mag je het ook gewoon zeggen.
Tips zijn altijd welkom, en ik hou ze in me achterhoofd ! (Want waarschijnlijk komen er nog wel meer zelfbouw projecten :soinnocent: )
Zelf vind ik bij dit project het niet zo erg dat de verf hier en daar onder het plakband is doorgegaan want ik wil er een beetje een relic look aan gaan geven, en dan hoeft het naar mijn mening niet overal helemaal strak en recht te zijn.

Ace 1.15.19
10 oktober 2013, 16:37
Punk's not dead! :rockon:

da Liks
10 oktober 2013, 16:52
Tips zijn altijd welkom, en ik hou ze in me achterhoofd ! (Want waarschijnlijk komen er nog wel meer zelfbouw projecten :soinnocent: )
Zelf vind ik bij dit project het niet zo erg dat de verf hier en daar onder het plakband is doorgegaan want ik wil er een beetje een relic look aan gaan geven, en dan hoeft het naar mijn mening niet overal helemaal strak en recht te zijn.

met alle respect, dat heeft niks met relic te maken. peteto petato, dat snap ik.

simone65
12 oktober 2013, 18:20
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/960020_382612488509223_115262850_n.jpg

Plant
12 oktober 2013, 18:52
Kijk aan :ok:
Als ik ooit nog eens de Engelse vlag op mijn gitaartop wil hebben weet ik bij wie ik moet zijn :)

MyGreenLady
12 oktober 2013, 22:07
Ja, ik vind die lo-fi look zeker leuk staan!

bat
13 oktober 2013, 15:32
Tjsa compleet mislukt natuurlijk. Dit is niet de Engelse vlag, maar die van het Verenigd Koninkrijk. Nouja, hij lijkt er in de verte op.

Engelse vlag:
http://pistachiosinthepark.org.uk/wp-content/uploads/2013/03/Georges-Flag-England.png

Vlag van het Verenigd Koninkrijk:
http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20100614220753/mortalengines/images/b/b6/English_flag.png

Maar who cares, als jij er blij mee bent! :ok:

Marcel2
13 oktober 2013, 19:24
Er zijn hele volksstammen die het verschil tussen het Verenigd Koninkrijk en Engeland niet kennen.

pueblo
14 oktober 2013, 00:12
Er zijn hele volksstammen die het verschil tussen het Verenigd Koninkrijk en Engeland niet kennen.

en het verschil tussen Groot-Brittannië en het Verenigd Koninkrijk...

MyGreenLady
14 oktober 2013, 12:40
Als we dan toch zo enorm off-topic gaan zeuren lees dan even dit artikel op wikipedia, dan zijn we er ook allemaal een klein beetje wijzer van:

http://en.wikipedia.org/wiki/United_Kingdom

Oh internet!

simone65
23 oktober 2013, 16:18
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/1376507_386635678106904_706563019_n.jpg

Plant
23 oktober 2013, 16:26
Wild optreden gehad?

Sander-H
23 oktober 2013, 16:35
Ik ben geen fan van "fake relic" gitaren maar zoiets kan ik wel waarderen. Zeker geen tweede van te vinden :)
Hopelijk ga je de slagplaat en de nek ook goed "mishandelen" om het bij elkaar te laten passen.

Ik ben benieuwd.

Kim Wilson
23 oktober 2013, 16:40
Ik vind het wel wat hebben zo. Niet als relic, maar wel als no-nonsense punkgitaar. Hij heeft een hoog "fuck it"-gehalte. Ik mag dat wel. :)

Plant
23 oktober 2013, 17:11
De kale plekken zitten iig op 'logische' plaatsen langs de randen zoals op de armrest. Maar een paar zullen denk ik deels onder de slagplaat vallen en dat klopt dan weer niet. Tenzij je op die plaatsten hele happen uit de slagplaat haalt voor de ultieme 'afrag'-look.

Rob Groen
23 oktober 2013, 18:28
Noord Ierland, Groot Britannie is de naam het eiland waar Engeland op ligt.

simone65
28 oktober 2013, 16:40
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/1394446_388277494609389_1145913539_n.jpg Af :punk: en hij klinkt net zoals die eruit ziet :crazyhappy:

danielw
28 oktober 2013, 18:55
hij klinkt engels? :)

Plant
28 oktober 2013, 19:04
"God save the Queen" zal er goed op klinken:


http://www.youtube.com/watch?v=dtUH2YSFlVU

:blast:

Rizz
28 oktober 2013, 19:20
Ziet er goe uit! Zoals ik al eerder zei: Lekker punk! En je kan er altijd een setje goeie elementen inzetten.. Leuk! :ok: