PDA

View Full Version : trouble shooten: waar duidt dit op?



Little Jay
17 september 2013, 11:03
Maar weer eens hulp gevraagd:

Mijn Twin Reverb-clone vertoont sind kort het volgende verschijnsel:

Kort na het aanzetten wordt een biijgeluid hoorbaar: een (niet heel erg harde) laagfrequente piep/fluit-toon die langzaam hoger wordt in frequentie en ten slotte ophoudt (mijn aanname: als de versterker op temperatuur is). Een beetje als een opstartende straalmotor. Ook is dan de amp gevoelig voor contact geluiden (slaan op de kast en tikken op de print). Tikken op de power-amp zijde op de print lijken harder te worden doorgegeven worden naar de speaker dan tikken aan de pre-amp kant.

Verdere info: amp speelt verder prima, maar het is irritant en hoort natuurlijk gewoon niet. Tikken met de chop-stick tegen andere onderdelen (buisvoeten en -pinnen, caps, weerstanden) levert verder niets op (geen bijgeluiden). Het verschijnsel is opgetreden kort nadat ik de speaker- en externe speaker-jack heb vervangen (de oude, van die zwarte plastieke blokjes, verkruimelden gewoon na 30 jaar - tsja, Japan kwaliteit), daar hoeft geen direct verband mee te bestaan, maar ik durf het ook niet uit te sluiten.

Ik dacht zelf aan ergens een rot of gebroken soldeerpunt dat gaat werken en als de amp opgewarmd is wellicht is uitgewerkt, zodat het stopt. Maar middels de 'chop-stick-methode' heb ik geen rot contact kunnen opsporen op de print en bij de buisvoeten. Of is het misschien een ter ziele gaande cap die oplaadt met veel lawaai?!? Ik dacht nog even dat ik misschien de draden van de output transformer had verwisseld bij vervangen van de speaker-jacks, maar dat geeft denk ik een heel ander effect? (Zou dan ook positieve ipv negatieve feedback moeten geven.) Heb de soldeerpunten aan de speaker-jacks voor de zekerheid ook opnieuw laten vloeien, maar die zien er goed uit: mooi glanzend, zit allemaal goed vast.

Ik heb in het proces wel de reverb-recovery buis vervangen omdat ik die enigzins microfonisch vond, maar dat had verder geen invloed op het bovenstaande.

Iemand een idee in welke richting ik het moet zoeken? (Ik heb geen scope btw, alleen een multimeter.)

Plant
17 september 2013, 12:11
Door wat heb je dat verkruimelde zwarte plastieke blokje vervangen? Door zo'n zelfde of door iets van metaal waarbij de 'sleeve' nu kontakt maakt met het chassis? In dat geval is het niet ondenkbaar dat er nu iets staat te oscilleren.

Little Jay
17 september 2013, 14:39
Ja inderdaad door 'gewone', maar bij de oude maakte de sleeve ook al contact met het chassis, dus in principe zou de schakeling exact hetzelfde gebleven moeten zijn (als ik het goed gedaan heb).

Het waren deze:

http://www.traderscity.com/board/userpix100/31598-Wqp-pj6120-Plastic-Case-1-4-Inch-635mm-Mono-Jack-Input-Socket-For-Effects-Pedal-1.jpg

Nu vervangen door gewone conventionele, deze:

http://angela.com/images/products/detail/PremiumGuitarJacks.jpg

(maar dan één met switch voor de speaker en één zonder switch voor de ext. speaker)

Ik zat ook aan oscillatie te denken, maar dat verdwijnt toch niet na enige tijd? (na ong. 30 seconden.)

Little Jay
17 september 2013, 15:04
Ook in het schema zitten de sleeves gewoon aan de aarde:

http://dhost.info/ga1100/pics/GA-1100D-schematics-tubevalues.jpg

(In het schema staat de switch trouwens niet aan de aarde, maar die heb ik à la Fender ook aan de aarde verbonden, als beveiliging bij inschakelen per ongeluk zonder.)

Plant
17 september 2013, 15:23
Ah, da's een ander plastiek blokje dan ik in gedachten had.


Ik zat ook aan oscillatie te denken, maar dat verdwijnt toch niet na enige tijd? (na ong. 30 seconden.)

Dat je het niet meer hoort betekent nog niet dat het er niet meer is ;) Je schrijft in je openingspost


een (niet heel erg harde) laagfrequente piep/fluit-toon die langzaam hoger wordt in frequentie en ten slotte ophoudt

Langzaam hoger word? Hoe hoog is het als het ophoud? Misschien gaat het wel door boven de gehoorgrens.

Je laatste plaatje zie ik trouwens niet maar wat bedoel je met


(In het schema staat de switch trouwens niet aan de aarde, maar die heb ik à la Fender ook aan de aarde verbonden, als beveiliging bij inschakelen per ongeluk zonder.)

Heuh? Is dat de schakelaar die aan de tip zit? Als er geen speaker is ingeplugd, sluit je de uitgang kort naar aarde?

Little Jay
17 september 2013, 15:43
Hmm, laatste plaatje verschijnt inderdaad niet.. raar.

Deze dan:
http://dhost.info/ga1100/pics/GA-1100S-schematics-loek.jpg



Dat je het niet meer hoort betekent nog niet dat het er niet meer is ;) Je schrijft in je openingspost langzaam hoger word? Hoe hoog is het als het ophoud? Misschien gaat het wel door boven de gehoorgrens.

Potdorie, ja dat zou natuurlijk ook kunnen.... zou ik dan toch de OT-draden moeten omwisselen?


Heuh? Is dat de schakelaar die aan de tip zit? Als er geen speaker is ingeplugd, sluit je de uitgang kort naar aarde?

Yep, zo doet Fender dat ook:
http://www.thevintagesound.com/ffg/schem/twin_reverb_ab763_schem.gif

Volgens mijn beperkte kennis is dat omdat als de uitgang open blijft staan, is er een oneindig grote weerstand, kortgesloten is er uiteraard geen weerstand en daar schijnt de OT (kortstondig) beter tegen te kunnen dan tegen een oneindig grote weerstand.

cluseau
17 september 2013, 21:10
Verwisselen van ot draden doe je alleen als ze verkeerd zitten. Jouw amp heeft toch goed gewerkt dus de draden zitten goed. Bovendien is het verschijnsel van verwisselde ot draden dat hij relatief laagfrequent gaat oscilleren. Jij hebt waarschijnlijk oscilleren in het onhoorbare gebied zoals plant al zei.

Little Jay
17 september 2013, 22:03
OT draden hoeven idd niet verwisseld te worden, negatieve feedback (die ik al langere tijd geleden variabel heb gemaakt dmv 25k pot in serie met de NFB weerstand) doet het gewoon als voorheen. Ben er zeker van dat ik 't zo heb gesoldeerd als 't zat en zoals het schema het aangeeft, dus er kan niets veranderd zijn, anders dan een ander type input.

Ik betwijfel of 't daadwerkelijk oscillatie is: ik heb geen andere verschijnselen die je met oscillatie associeert zoals verlies in volume, overmatig heet worden.... Amp werkt verder ook prima, en niet altijd bij het opstarten treedt het verschijnsel op. En als het optreedt is het snel verholpen door even op stand by en er weer af te schakelen en dan werkt alles weer normaal...... hmm... puzzled......

cluseau
17 september 2013, 22:32
Nou, pieptoon is oscilleren hoor tenzij je er een toonfiets aan hebt hangen. Is het direct na je vervangaktie gekomen of heeft het nog even goed gewerkt?

Little Jay
17 september 2013, 23:22
Hmm, ja, direkt erna bedacht ik, dus toch nog eens opnieuw gesoldeerd (temperatuur van m'n 48W boutje wat omhoog gedaan voor het solderen van de massa van de jack-plug - zit tegen het chassis en heeft best wat hitte nodig, had toch best stroperig gesoldeerd daar zag ik.) Ook de draden van de OT en de Neg Feedback verlegd, zodat alles elkaar zoveel mogelijk haaks kruist, ook de bedrading van de Fasedraaier die er dicht bij zit, en...... nu lijkt het weg!!

Zit alweer een paar uurtjes met Herbie Hancock mee te jammen zonder bijgeluiden..... (arme onderbuurvrouw.....)

Little Jay
17 september 2013, 23:30
Versterker heeft de laatste weken geleden onder gebruik: veel en vooral lang gespeeld tijdens Jazzfestival Delft, lange repetities en opnamen en twee weken geleden van een koude boot tijdens Jazz in de Gracht zo met de wieltjes denderend over de kinderkopjes van de kade een heet café in, ingeplugd en van van 10 tot half 3 zonder noemswaardige pauze in een stampvol en bloedheet restaurant M staan brullen.... alles zonder problemen overleefd.

Tsja en dan gaat meneer even twee jackplugjes vervangen en meteen problemen... damn, goed solderen is het halve werk, zo blijkt maar weer eens!

(Tis nu echt over volgens mij, versterker loopt weer lekker still zoals 'ie de laatste tijd deed....)

cluseau
18 september 2013, 08:02
(Tis nu echt over volgens mij, versterker loopt weer lekker still zoals 'ie de laatste tijd deed....)

Maak je geen illusie, het zal een keer terugkomen want storingen zijn niet zelf oplossend. Vervelende is vaak dat het gebeurd als je hem nodig hebt. (In alle andere gevallen staat hij stil ;) )

Little Jay
18 september 2013, 09:02
Ja, da's Murphy's Law hè.... ik zal 'm vanavond meenemen naar de repetitie en kijken wat er dan gebeurt.

Heb stiekem hoop dat ik toch een rotte soldeerverbinding had gemaakt die ging werken bij het opwarmen.... we gaan het merken. Sinds het opnieuw solderen is het niet meer opgetreden.

obiwanjacobi
18 september 2013, 12:10
Maak je geen illusie, het zal een keer terugkomen want storingen zijn niet zelf oplossend. Vervelende is vaak dat het gebeurd als je hem nodig hebt. (In alle andere gevallen staat hij stil ;) )

"Problems that go away by themselves, come back with friends"

:crazyhappy:

Little Jay
11 oktober 2013, 16:54
Even een bump om dit topic af te ronden: uiteindelijk bleek één van de pootjes los te zitten van een 100 ohm weerstand naar aarde (staat in het schema vóór de fase draaier): rotte soldeerlas dus, trok 'm zo los, zonder verhitten zelfs. Kwam er uiteindelijk achter omdat tikken op de main-print steeds hoorbaar bleef door de speaker en soms ronduit knalde, daarom maar eens aan alle pootjes van alle componenten getrokken en deze kwam dus los. Na voor de zekerheid maar een geheel nieuwe weerstand er in gesoldeerd te hebben zijn er nu helemaal geen verschijnselen meer te horen. Woohuu!

Ik vermoed dat het eerder van oscilleren verdachte zachte gepiep toch het werken van de rotte soldeerverbinding was.