PDA

View Full Version : Cryo Tuning



Klppmn
16 september 2013, 22:44
Ik zag op YouTube een video van Session over cryo tuning.
Ook heb ik een aantal artikelen er over gelezen.

Doormiddel van stikstof wordt een gitaar tot min 190 graden gebracht. Daardoor gebeurt er iets op moleculair niveau in de gitaar. Zowel het hout en de metalen onderdelen worden er door beïnvloed.

Als je houdt van het geluid van vintage gitaren, schijnt dit erg gaaf te zijn.

Heeft iemand hier er ervaring mee?

Fisherman
16 september 2013, 22:54
Ja dat is een interessant filmpje met Ollie van Session.
En recent hier nog over gediscussiëerd.

De theorie is dat het hout gedurende het proces en lang daarna zelfs, vocht en lucht uitdrijft. Daar wordt de structuur dus anders van en daarna klinkt je gitaar aanmerkelijk anders cq beter.
Het proces (langdurig gebruik dus) van een gitaar van 40-50 jaar die temperatuursveranderingen en wisselende vochtigheid ondergaat, nagebootst door dat cryotuning.

Maar je moet wel lef hebben, want bindingen en lak kunnen springen.
Ollie zit daar niet mee, die heeft meerdere (dure!) gitaren laten invriezen.

Het lijkt science-fiction,maar gek genoeg is dat het dus niet en zijn velen er wild van.

Plant
16 september 2013, 23:02
Moest meteen denken aan Dean Markley Blue Steel (http://www.deanmarkley.com/products/by-subcategory/2-catalog/276-blue-steel-electric) snaren.

"Cryogenically frozen for amazing tone, sustain, and endurance"

Heb die snaren ooit een tijdje gebruikt en vond ze op zich wel fijn. Maar of dat nou daardoor kwam? ;)

Midwolda
16 september 2013, 23:03
Nooit van gehoord, lijkt me scheikundig een warrig verhaal, klinkt als: broodje aap. :???:

Klppmn
16 september 2013, 23:10
Ik was benieuwd of er al mensen waren die hun gitaar hadden laten behandelen.
Ik heb mijn Fender CS esquire relic opgestuurd, vandaar...

Eind deze week verwacht ik hem terug.

Fisherman
16 september 2013, 23:15
Huh, echt waar?
Een custom-shop Fender?
Kost ook nog eens een flinke duit, ik hoop dat je tzt wat meer kunt vertellen over de feel/klank en andere veranderde eigenschappen.

Fisherman
16 september 2013, 23:20
Nooit van gehoord, lijkt me scheikundig een warrig verhaal, klinkt als: broodje aap. :???:

Toen ik die term voor het eerst hoorde reageerde ik exact zo.;)
Maar ik kijk nu regelmatig naar die Session filmpjes. Een van de betere Duitse superstores en erg leuk en leerzaam om die Ollie bezig te zien. Paar weken geleden ook z'n cryotuning uitleg met interesse bekeken.

Maar voor mij is het geeneens een vage optie, wellicht als je professionele muzikant bent of gewoon een instrument bezit waar je nèt die ene klank mist.....maybe yes maybe no.

Seriemoordenaars vind ik ook fascinerend, maar dat betekent natuurlijk niet dat mijn achtertuin vol met lijken ligt. :soinnocent:
(d'r ligt er maar eentje en da's geen serie!)

Frits van Mourik
16 september 2013, 23:31
Nooit van gehoord, lijkt me scheikundig een warrig verhaal, klinkt als: broodje aap. :???:

Tja, ik vinnut erg naar Hi End-BS ruiken:
http://www.metal-wear.com/stereo.html
't Is overigens m.i. een natuurkundig verhaal/sprookje...

macwilliams
16 september 2013, 23:41
Ook een serie is ooit met "eentje" begonnen.

Geen ervaring verder met cryoniseren. Flamberen wel, deskundig zelfs.
Als een gitaar naar mijn mening niet goed genoeg klinkt dan doe ik de gitaar een crematunings geurtje geven.
Soms ook voor klanten maar dat gebeurt ook op eigen risico.

Fisherman
16 september 2013, 23:48
Ook een serie is ooit met "eentje" begonnen.

Geen ervaring verder met cryoniseren. Flamberen wel, deskundig zelfs.
Als een gitaar naar mijn mening niet goed genoeg klinkt dan doe ik de gitaar een crematunings geurtje geven.
Soms ook voor klanten maar dat gebeurt ook op eigen risico.

Yup, ik vond het interessant om het filmpje te zien,daar houdt het wel mee op.
Absoluut leerzaam,maar wat een poespas.

Dan veel liever een McFried van McWillams voor McFisherman! :ok:

Midwolda
16 september 2013, 23:54
Ik gebruikte de term scheikunde vanwege de zin "Daardoor gebeurt er iets op moleculair niveau in de gitaar.".

Heb redelijk wat geleerd over warmtebehandeling van metalen, en ja dan gebeurt er inderdaad wel wat, in de zin van roostervorming, magnetische uitlijning, verdeling van koolstofatomen in het rooster etcetera (het is alweer lang geleden, ik moet het weer van ver opduiken). Bij koude verandert dat allemaal niet meer: alleen de elektronen zullen makkelijker naar een andere schil kunnen springen (supergeleiding). Dat effect is echter weg als de gitaar weer opwarmt tot bespeelbare temperaturen.

Ik ga d'r eens een nachtje over slapen. ;)

p.s. bij een effect op het hout kan ik me al helemaal niets voorstellen.

Frits van Mourik
17 september 2013, 00:50
Ik gebruikte de term scheikunde vanwege de zin "Daardoor gebeurt er iets op moleculair niveau in de gitaar.".

Heb redelijk wat geleerd over warmtebehandeling van metalen, en ja dan gebeurt er inderdaad wel wat, in de zin van roostervorming, magnetische uitlijning, verdeling van koolstofatomen in het rooster etcetera (het is alweer lang geleden, ik moet het weer van ver opduiken). Bij koude verandert dat allemaal niet meer: alleen de elektronen zullen makkelijker naar een andere schil kunnen springen (supergeleiding). Dat effect is echter weg als de gitaar weer opwarmt tot bespeelbare temperaturen.

Ik ga d'r eens een nachtje over slapen. ;)

p.s. bij een effect op het hout kan ik me al helemaal niets voorstellen.

Je noemt nu warmtebehandeling van metalen...
Als een buis wordt geboren, dan worden de elektroden eventjes gigantisch gloeiend opgestookt met een sterk HF-veld,
om restgassen enzo uit te drijven en te laten binden aan uit het tevens verdampende getter.

Zonno
17 september 2013, 09:37
Ja, goed idee, misschien moet ik mijn gitaar maar eens de ruimte in schieten voor een paar rondjes in ons zonnestelsel. Klinkt ie daarna ook vast beter.

Antoon
17 september 2013, 10:07
Wordt door veel andere bouwers ook gedaan. Niet alleen hout maar ook elementen e.d.. Vloeibare stikstof kost niks en ik zou het best eens willen proberen. Altijd open staan voor dit soort dingen.

bat
17 september 2013, 10:39
Als zo vaak met dit soort dingen ben ik sceptisch. Zoals met heel veel "tooooooone" zaken valt het grootste deel van het verschil volgens mij sowieso al weg als er andere instrumenten bijkomen, laat staan als je live speelt.

Maar als je het wilt moet je het vooral niet laten, het is je eigen geld en als je het gevoel hebt dat het verschil maakt, maakt het ook verschil (al is het maar tussen je oren).

Harald
17 september 2013, 11:47
Seriemoordenaars vind ik ook fascinerend, maar dat betekent natuurlijk niet dat mijn achtertuin vol met lijken ligt. :soinnocent:
(d'r ligt er maar eentje en da's geen serie!)


Ja hey, zo kom je natuurlijk nooit in de geschiedenisboeken!

RS-Rik
17 september 2013, 11:55
Zou het niet kunnen zijn dat het vocht in het hout snel kristalliseert en zich als kristal los wrikt van het hout en daardoor gemakkelijker naar buiten kan komen? (Meeste lakken zijn heel licht poreus voor damp). Misschien doet het water wel iets geks met het hout onder die lage temperaturen.

Zijn er geen interessante oscillatorgrafieken te vinden van een reeks gitaren voor en na de behandeling?


Anders dikke i call bullshit en veel plezier tussen je oren

Ike57
17 september 2013, 12:41
... als je het gevoel hebt dat het verschil maakt, maakt het ook verschil (al is het maar tussen je oren).

In het engels is daar een mooie term voor: Confirmation bias (http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias) - de neiging van mensen om informatie te geloven die hun overtuiging bevestigt.

Volgens mij is er maar één remedie om je gitaar (nog) beter te laten klinken: Oefenen, héél veel oefenen :D

ruudjes
17 september 2013, 14:01
Ik hoop voor je dat je gitaar weer ontdooit is tegen de tijd dat je hem terugkrijgt. Moet niet gekker worden.

Klppmn
17 september 2013, 23:26
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
Inde video wordt beschreven welk verschil hij ervaart ten op zichte van voor de behandeling en welke overeenkomsten hij hoort met een vintage strat. Ik weet dat wat hij beschrijft precies is wat ik mooi vind in een vintage 63 strat.

Of hij gelijk heeft zal blijken, maar door mijn ervaringen met Kloppmann pickups heb ik daar wel een beetje vertrouwen in.
In zijn video's over Kloppmann pickups beschrijft hij precies wat ik ook als verschil hoor en ervaar tussen Kloppmann's en burstbuckers of fender custom shop pickups.

Nou kun je dat wel afdoen als bevestiging zoeken van een beeld dat je hebt, maar dat is te makkelijk. Dan zou dat ook iedere upgrade gelden. Andere gitaristen hoorden het verschil overigens ook.

BamBuFan1
17 september 2013, 23:33
Cryo tuning is zeau 2012.
De gitaar laten invibreren (http://www.georgeforester.de/Systeme-zum-Einschwingen:::135.html) is de mode voor dit jaar.

Midwolda
17 september 2013, 23:37
OMFG....

- Einschwingservice
- Intensiv- oder Standard Kur

79,00 EUR

Fisherman
18 september 2013, 00:31
Noem me een oppervlakkige eikel, maar bij einschwingen denk ik toch ergens anders aan. :soinnocent:

BamBuFan1
18 september 2013, 01:39
Noem me een oppervlakkige eikel, maar bij einschwingen denk ik toch ergens anders aan. :soinnocent:

Je bent pas een oppervlakkige eikel als je straks die 1974-er Strat van je niet even professioneel laat einschwingen, du Lappschwanz!

Eko
18 september 2013, 16:10
Wordt door Fender o.a. gebruikt om de nitrolak zo mooi te laten barsten alsof hij er al 50 jaar op zit. De rest zit volgens mij tussen de bekende oren.

Klppmn
18 september 2013, 17:23
Wel grappig dat er zo veel mensen sceptisch zijn. Dat snap ik ook wel.
Ik was wel eens benieuwd of er mensen waren die er ervaring mee hebben.

Het is overigens wel erg makkelijk om te roepen dat het niks is, het belachelijk maken en zeggen dat elk merkbaar effect op de toon tussen de oren zit.
Als je niet open staat voor nieuwe ontwikkelingen kom je er ook nooit achter of het wat voor je is.

Fisherman
18 september 2013, 18:37
Hé KLPPMN,

Nou ik maak het cryotuningsproces zeker niet belachelijk hoor.
Ik heb het filmpje helemaal bekeken en hier op het forum er nog wat over nagebabbeld, dus ik heb mij meer dan voldoende in de materie verdiept. En ik roep niet dat het onzin is, want dat is het niet, er verandert wel degelijk iets aan de gitaar!
Maar zelf zou ik gewoon niet die stap zetten. :soinnocent:
Het is zo'n ingrijpend en onherroepelijk proces dat je natuurlijk wel kunt begrijpen waarom niet veel meer mensen dit laten doen. Let wel, je kunt het niet meer terugdraaien!

Laat nog even weten wat je bevindingen zijn als je je gitaar terug hebt! Ben wel errug benieuwd!!

Klppmn
19 september 2013, 00:13
Het is inderdaad ingrijpend en onomkeerbaar....
Een Fender customshop gitaar is ook een kostbaar instrument, maar de resultaten ermee schijnen ook erg goed te zijn.
Ik heb er wel vertrouwen in!

Ik zal laten weten wat ik er van vind, maar volgens sommigen hier op het forum weet ik dat al....het zit toch al tussen mijn oren :)

macwilliams
19 september 2013, 07:16
Sceptisch en lacherig. Logisch want we zijn maar een conservatief volkje dat vaker is bedonderd door "vernieuwers".
Vooral door les eaudiofiles met hun nieuwe evangelie over nog hogere fideliteit wanneer wij met ons rijtuig het dorp in trekken om nieuwe kattendarmen te halen voor ons instrument. Sowieso "elektriciteit" wat een onzin. Als we allemaal stil zijn kan iedereen het horen..
:-)

__________________________________________________ __________________________> :D

Maar serieus,
Heb je opnames gemaakt onder geconditioneerde omstandigheden?
Ga je na de behandeling nog eens opnames maken onder dezelfde omstandigheden?
Meten is weten.

Dweezman
19 september 2013, 09:23
Gek genoeg klinkt dat invriezen mij niet helemaal zinloos in den oren. Je gitaar in de magnetron of in de fik zal ook iets aan je hout veranderen. We zijn het er allemaal over eens dat houtsoorten bijdragen aan de klank van je gitaar. Als dit invriezen (of een ander proces) iets doet met de structuur van je hout, kán ik me voorstellen dat dat iets doet met je klank.

Gevoelsmatig zou het hout harder en droger worden, idd een soort ageing traject.

Als er met een microscoop oid gekeken kan worden naar de effecten op het hout, weten we meer.

barno
19 september 2013, 09:43
ik hoor in dat filmpje dat die ingevroren gitaren van Ollie inderdaad exact klinken als een hele ouwe strats/tele's, een héél groot verschil met nieuwere instrumenten. Die Ollie zelf lijkt me ook een bekwame gast die op een correcte manier bezig is mijn zijn vak. Dus ik vind het toch wel overtuigend hoor.
Heb verder niet gezocht over hoe het proces verloopt, maar als de hele gitaar wordt ingevroren (dacht ik toch) zou ik ook gokken op de veranderingen die eventueel gebeuren in de pu's (iets met magnetisme enz...)

Ike57
19 september 2013, 11:10
Sceptisch en lacherig.

Lacherig omdat het gewoon een gek idee is om je gitaar te laten bevriezen voor een ander geluid.

Sceptisch omdat ik geen enkele wetenschappelijke onderbouwing heb gevonden. Lever mij (de link naar) een wetenschappelijke onderbouwing en wetenschappelijk aangetoonde resultaten. Alleen dan kun je mij overtuigen van het praktisch nut van cryo tuning.

Jaren geleden waren messing nuts, bruggen en blokken onder de brug het middel om sustain te krijgen. Waar zie je dat tegenwoordig nog? Was ook een hype. Zo zie ik dit ook.

barno
19 september 2013, 12:12
Lacherig omdat het gewoon een gek idee is om je gitaar te laten bevriezen voor een ander geluid.

Sceptisch omdat ik geen enkele wetenschappelijke onderbouwing heb gevonden. Lever mij (de link naar) een wetenschappelijke onderbouwing en wetenschappelijk aangetoonde resultaten. Alleen dan kun je mij overtuigen van het praktisch nut van cryo tuning.

Jaren geleden waren messing nuts, bruggen en blokken onder de brug het middel om sustain te krijgen. Waar zie je dat tegenwoordig nog? Was ook een hype. Zo zie ik dit ook.

maar ik denk dat zo'n kerel als die Ollie wel door een hypje heen zou prikken. Ik hoor alleszins héél duidelijk een verschil en wel in die zin dat après invries echt klinkt als holy grail vintage sound. Dit gezegd zijnde is het natuurlijk geen feit dat die klank "beter" is dan ervoor. Dan komen we in smaakland waar geen qualiteitslabels van toepassing zijn. Maar een vintage freak zal wel dadelijjk zijn geliefde klank herkennen, imo

arjanb01
19 september 2013, 12:14
maar ik denk dat zo'n kerel als die Ollie wel door een hypje heen zou prikken. Ik hoor alleszins héél duidelijk een verschil en wel in die zin dat après invries echt klinkt als holy grail vintage sound.

Just my thoughts inderdaad. Olli is de beste gitaar reviewer op internet en ik hoor het verschil ook wel. Alleen, wil je altijd dat je gitaren als vintage gear klinken ? Voor de meeste muiekstijlen is dat helemaal niet gewenst i.m.o.

hole
20 september 2013, 10:36
Hoe komt je in godsnaam op het idee "Hey, als ik mijn gitaar in de vriezer flikker, dan gaat dat gaaf klinken" :/

Disclaimer: ik bedoel niet dat het geen effect heeft (ook niet dat het het wél heeft trouwens), maar gewoon...hoe bedenk je zoiets...

barno
20 september 2013, 10:42
Hoe komt je in godsnaam op het idee "Hey, als ik mijn gitaar in de vriezer flikker, dan gaat dat gaaf klinken" :/

Disclaimer: ik bedoel niet dat het geen effect heeft (ook niet dat het het wél heeft trouwens), maar gewoon...hoe bedenk je zoiets...

deductie natuurlijk: die oud klinkende gitaren zijn bijna zonder uitzondering instrumenten die jaaaren on the road zijn geweest met veel temperatuurschommelingen van spotlights tot vriesnacht in autokoffer. Dus grote temperatuurverschillen: dat turbogewijs toepassen, dan kom je bij zo van die gekke dingen als invriezen...

Plant
20 september 2013, 10:46
Hoe komt je in godsnaam op het idee "Hey, als ik mijn gitaar in de vriezer flikker, dan gaat dat gaaf klinken"

Dat weet je ook niet van tevoren, je komt op het idee en probeert het uit om te zien wat er gebeurt. Of het is een keer per ongeluk gebeurt, iemand heeft een keer in de winter z'n gitaar in de vrieskou laten liggen en daarna klonk ie ineens veel beter ;) .

Toen iemand voor het eerst vlees boven een vuurtje hield, wist hij of zij toch ook niet vooruit dat dat het lekkerder zou gaan smaken?

Misschien maakt het ook nog uit hoe lang je een gitaar invriest. Als je vlees te lang boven een vuurtje houd is het ook ineens niet lekker meer. Misschien moet je dat invriezen ook maar kort doen? Wie zal het zeggen...

Mr. Dynamite
20 september 2013, 10:59
Waar ik alleen nog niet bij kan, waarom invriezen? Hoe word hij dan droger, als ik een koud biertje uit de koelkast pak condenseert hij abrupt als hij eruit komt, niet dat hij er kurkdroog uit komt. Vaak zie je dat hout gedroogd word in ovens om het proces wat te versnellen voor de bouw, waarom laten we die zelfde gitaar dan niet nog een tijdje afbakken?

Of gebeurt het onder vacuüm dat het naar buiten komt? Ik weet ook niet hoeveel water er dan nog in zit maar mij lijkt dat dit dan uitzet als het bevriest, wat doet dat dan met je hout? Het word poreuzer zou ik zeggen, en misschien dus meer resonant?
Mij lijkt dat de pickups het meest worden aangetast, als de hardware tenminste mee gaat in de vriezer :???:

arjanb01
20 september 2013, 11:01
Waar ik alleen nog niet bij kan, waarom invriezen? Hoe word hij dan droger, als ik een koud biertje uit de koelkast pak condenseert hij abrupt als hij eruit komt, niet dat hij er kurkdroog uit komt. Vaak zie je dat hout gedroogd word in ovens om het proces wat te versnellen voor de bouw, waarom laten we die zelfde gitaar dan niet nog een tijdje afbakken?

Of gebeurt het onder vacuüm dat het naar buiten komt? Ik weet ook niet hoeveel water er dan nog in zit maar mij lijkt dat dit dan uitzet als het bevriest, wat doet dat dan met je hout? Het word poreuzer zou ik zeggen, en misschien dus meer resonant?
Mij lijkt dat de pickups het meest worden aangetast, als de hardware tenminste mee gaat in de vriezer :???:

Ik weet niet hoe goed jou duits is maar in het filmpje legt Olli het haarfijn uit. Alle hardware wordt eruitgehaald en de houten onderdelen gaan de vriezer in.

Dweezman
20 september 2013, 11:13
leg eens een stuk vlees zonder verpakking in de vriezer: dat droogt uit en wil je niet meer eten. Op -honderdmiljoenmiljard zal dat met hout ook wel lukken.

Lees ook over lui die complete buizen amps laten invriezen. Naja!

macwilliams
20 september 2013, 11:58
Min honderdmiljoenmiljard?

Wij komen toch niet verder dan nul Kevin (-273,15 graden Celcius) ?

benwave
20 september 2013, 13:58
Water zet uit wanneer het bevriest. Misschien dat die hout cellen groter worden of zelfs kapot gaan,
waardoor het hout min of meer andere klank eigenschappen krijgt.
Dus wie weet ...???

arjanb01
20 september 2013, 14:21
Het levert wel resultaat op, maar wil je elke gitaar als vintage instrument laten klinken? Ik niet, want niet bijelke muziekstijl wil je een vintage sound.

macwilliams
20 september 2013, 14:26
Water zet uit wanneer het bevriest. Misschien dat die hout cellen groter worden of zelfs kapot gaan,
waardoor het hout min of meer andere klank eigenschappen krijgt.
Dus wie weet ...???

Tonechambers door geforceerde koeling.

Klppmn
21 september 2013, 15:48
Het levert wel resultaat op, maar wil je elke gitaar als vintage instrument laten klinken? Ik niet, want niet bijelke muziekstijl wil je een vintage sound.

Dat ligt er aan wat je bedoelt met een vintage sound.
Wat mij opviel is dat een goede jaren 60 strat bepaalde eigenschappen heeft die een nieuwe strat, ook een masterbuilt , niet heeft. Die eigenschappen zijn dat geluid opener, maar toch vet en erg 3D is. Opmerkelijk is dat er een bepaalde presence/treble aanwezig is zonder dat het schel is.
Deze eigenschappen passen bij heel veel muziekstijlen, juist ook bij highgain.
Ook is het niet alleen de toon die opvalt, het gaat ook om hoe de gitaar reageerd op je spel en hoe de versterker op de gitaar reageerd.

Ik kan deze dingen ook niet allemaal wetenschappelijk verklaren, maar weet wel dat ik het hoor en merk in een vergelijk.

arjanb01
21 september 2013, 18:57
Precies, daar stip je iets interessants aan, namelijk de combi gitaar/amp. Een vintage strat wil ik het liefst icm een blackface fender of blackface reissue horen en die wil ik niet over een modernere amp als boogie of diezel horen.

Pepe
21 september 2013, 23:10
Er is niet zoiets als vintage of modern in een instrument, die labels slaan nergens op. Je kan een splinternieuwe gitaar vintage laten klinken en een oude gitaar modern met een beetje draaien aan een amp want zo'n begrip slaat meestal op een sound. Tis alleen wat Klopmann zegt, oude gitaren klinken wat akoestischer, opener en evenwichter, het hoog is minder scherp en de bassen minder wollig dan in nieuwe exemplaren.

Ik heb geen mening over de cyro voodoo, als je niet blij bent met het geluid wat je uit je gitaren haalt doe je gekste dingen en waarom niet, het zijn geen Stradovariussen.

dml
22 september 2013, 07:24
Tjonge, het lijkt wel een Tell Sell verhaal. 0 komma niks wetenschappelijke onderbouwing, nog minder wetenschappelijke/ 100% reproduceerbare tests. "Die Ollie weet wel waar hij mee bezig is, dus dan zal het ook wel waar zijn"...... OMFG.
We dichten allerlei klankeigenschappen toe aan natuurkundige en scheikundige processen, we kunnen zeggen dat er op moleculair niveau van alles gebeurt. Sterker nog, men durft zelfs in sommige gevallen te beweren dat het na het proces veel beter klinkt (ook nog o.b.v. YouTube geluidskwaliteit). We kunnen kabels van handgeslagen, rechtsgetwist, linksdraaiend melkzuur koper onderscheiden van kabels die dat niet zijn, NOS Philips buizen klinken beter dan nieuwe JJ's, enz. enz. enz. Maar niemand, maar dan ook echt niemand komt met een 100% wetenschappelijke onderbouwing. Maar vooral een heleboel "vibe" en "mojo", die dingen waar vooral gitaristen dol op zijn. Nu terug naar Cryo Tuning (for Cry-ing out loud).
Er zal ongetwijfeld wat gebeuren met het hout. Maar zolang het medium die de test uitvoert (een mens, notabene) niet 100% zijn spel kan reproduceren, voor en na de test, onder exact dezelfde omstandigheden, dan is dit wat mij betreft het zoveelste Tell Sell verhaal. Laat maar eens zien d.m.v. een gitaarrobot of iets dergelijks hoe een gitaar klinkt voor en na de test, laat dat zien met wat scopegrafieken, gewoon een simpel E-akkoord kan al voldoende zijn. Maar a.u.b. laat nooit een mens de test uitvoeren. Een mens, 100% beïnvloedbaar door allerlei fysische en psychische factoren en daardoor 100% ongeschikt voor het (wetenschappelijk) aantonen van zo'n bepaald effect.
Begrijp me niet verkeerd, ik sta helemaal open voor welke ingreep dan ook, maar toon één en ander eerst maar eens wetenschappelijk aan en schuif het niet meteen onder het wazige mojo-tapijt en zet er dan niet nog eens een vibe-kastje bovenop.

Dweezman
22 september 2013, 08:31
ijskoud bewijzen dus. Ik denk alleen dat als ze dát gaan doen, er veel minder diepgevroren/verkocht gaat worden.
'Het verschil is enorm, Ollie zegt het zelf' werkt gewoon beter.

arjanb01
22 september 2013, 08:59
Puur persoonlijk inderdaad, wat hoor jij zelf voor verschil en ondanks YouTube hoor ik het verschil wel. Maar de vraag is of het geschikt is voor jou eigen sound, ook weer heel subjectief. Vandaar dat je dit niet wetenschappelijk moet benaderen anders verliest het z'n charme. Ik vind het goed en leuk dat er ondanks veel conservatisme bij gitaristen toch kleine ontwikkelingen worden gedaan, positief toch? En daarbij vind ik de gitaartests van session music erg onderhoudend en gewoon goeie tests waar je wat aan hebt als je een aankoop doet.

barno
22 september 2013, 10:37
ijskoud bewijzen dus. Ik denk alleen dat als ze dát gaan doen, er veel minder diepgevroren/verkocht gaat worden.
'Het verschil is enorm, Ollie zegt het zelf' werkt gewoon beter.

Daarbij komt dat klankbeleving natuurlijk een godsdienstige kwestie is. Als je erin gelooft, dan is het waar, punt.
Wetenschap is saai! :)

Pepe
22 september 2013, 11:15
Tjonge, het lijkt wel een Tell Sell verhaal. .

Ik dacht bij elk filmpje van die Ollie... waar doet me dat aan denken.... nou je het zegt, die Tell Sell manier van "moet je nou eens kijken wat ik hier heb buurman"
Afgezien daarvan denk ik bij elk filmpje, wat een ongelooflijk kutgeluid weet je uit die dure gitaar te halen. wat min of meer betekent dat ik de doelgroep niet ben.

arjanb01
22 september 2013, 11:24
Kutgeluid vind ik bij die session filmpjes meevallen. Vergelijk die filmpjes van chappers maar eens. Dat is pas een drama.

Ike57
22 september 2013, 11:31
Eigenlijk wilde ik het hier nog niet bekendmaken maar het past wel in dit draadje:

Enige tijd geleden heb ik bij een oude boer een aantal vooroorlogse bijenkasten gekocht die, waarschijnlijk, tijdens de oorlog waren verstopt achter een dubbele muur. Toen ik ze open maakte bleken er nog raten in te zitten mét de bijenwas :crazyhappy:

Ik zag direct kansen en ik heb de bijenwas voorzichtig eraf geschraapt. Mijn plan is om die was te gebruiken om een aantal elementen te re-waxpotten. Ik verwacht hiermee een duidelijk verschil te krijgen, zeg maar een vintage 40-er jaren geluid, mede ook omdat die bijenwas destijds door die bijen bijelkaar is geschraapt van onbespoten planten die nu al lang niet meer in ons ecosysteem voorkomen.

Als dit een succes wordt (en daar ga ik gewoon van uit) dan heb ik voldoende was voor ca. 60 elementen. Aangezien ik het zelf niet allemaal hoef te gebruiken kan ik het ook aan een select aantal liefhebbers aanbieden. Let wel: het zal niet goedkoop zijn maar het is het dubbel en dwars waard.

wireman
22 september 2013, 11:53
wow (m)Ike... that´s fantastic!! :seriousf:

Pepe
22 september 2013, 11:53
...ik weet het niet, het hele jaren 40 decennia staat niet echt te boek om zijn fantastische elektrische gitaarsounds?

Kan ik op een lijst?

Ike57
22 september 2013, 12:01
...ik weet het niet, het hele jaren 40 decennia staat niet echt te boek om zijn fantastische elektrische gitaarsounds?

Kan ik op een lijst?

You are listed!

Kijk, het unieke van het proces is de variabele tijdspanne. Ik ben nog bezig met het exact uitwerken van de formule maar ruwweg komt het hier op neer: Ga uit van een tijdspanne van 1940 - 2010 = 70 jaar. Zou je nu een sound willen hebben van, zeg maar, de 70-er jaren dan neem je een modern/aged waxmixture van ca 50% / 50%.
Aanpassing van de mixture geeft een verschuiving op de timeline.

Pepe
22 september 2013, 12:10
Highly advanced en toch zo ouderwets lekker!

Vergeet niet even een query aan te maken in Wiki anders is het niet waar.

wireman
22 september 2013, 12:14
Met bijenwas is er altijd zo´n nare brom.. hoe ga je dat oplossen?

Ike57
22 september 2013, 12:46
Vergeet niet even een query aan te maken in Wiki anders is het niet waar.

Goeie tip. Had ik nog niet aan gedacht :ok:


Met bijenwas is er altijd zo´n nare brom.. hoe ga je dat oplossen?

Om dat te kunnen verklaren moeten we even de engelse termen erbij pakken. Die brom noemen we "hum" (vandaar ook de benaming humbuckers). Het geluid dat bijen maken is in het engels ook "humming".

Wat je hoort bij pickups die met bijenwas zijn gewaxpod is eigenlijk een echo-vibratie van de bijen. Die echo-vibratie heeft een zodanige halfwaardetijd dat het na 70 jaar verdwenen is. Dus da's geen probleem meer. Maar, omdat er in de shifting timeline ook relatief nieuwe waxen worden gebruikt worden deze waxen met een speciaal de-humming procedee behandeld. Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik over dat procedee niet verder kan uitwijden zolang de patentaanvraag nog loopt.

Klppmn
22 september 2013, 13:20
Ik snap ook niet zo goed waarom het wetenschappelijk bewezen moet worden of op exact dezelfde manier, onder dezelfde omstandigheden zou moeten worden opgenomen.
Ik bespeel mijn gitaren toch ook niet in een laboratorium of opnamestudio met een robot die mijn gitaar bespeeld....

Als ik thuis of met mijn band het verschil hoor en ik vind het de moeite waar, is dat toch voldoende onderbouwing voor mij.
Ik heb, als ik een gitaar of versterker kocht, nooit gevraagd of er een wetenschappelijke onderbouwing bij was.

arjanb01
22 september 2013, 14:06
Exact, muziek is emotie en als je de werking van een gitaar na behandelingen gaat analyseren met computers en robots, snap je het gitaarspelen/musiceren niet echt.

Pepe
22 september 2013, 14:38
sja... als het procedé het instralen van Jomanda behelsde dan geef ik je gelijk maar als je fysische processen claimt dan hebben we met z'n allen afgesproken dat diezelfde wetenschap dat kan aantonen.

Je kan natuurlijk zeggen, de input is wetenschap en de output is mystiek, dat kan. Jomanda vult er hele zalen bejaarden in rolstoelen mee.

bat
22 september 2013, 15:36
Als ik thuis of met mijn band het verschil hoor en ik vind het de moeite waar, is dat toch voldoende onderbouwing voor mij.
Naar mijn bescheiden mening moet dat zijn "als ik [...] het verschil denk te horen". Het blijft allemaal uiterst subjectief. Maar dan nog: als jij verschil meent te horen (in goede zin natuurlijk), dan is dat mooi, ook al zou het tussen de oren zitten.

barno
22 september 2013, 15:38
... als jij verschil meent te horen (in goede zin natuurlijk), dan is dat mooi, ook al zou het tussen de oren zitten.

waar zou klankbeleving volgens jou moeten plaatsvinden dan?

Klppmn
22 september 2013, 15:41
Naar mijn bescheiden mening moet dat zijn "als ik [...] het verschil denk te horen". Het blijft allemaal uiterst subjectief. Maar dan nog: als jij verschil meent te horen (in goede zin natuurlijk), dan is dat mooi, ook al zou het tussen de oren zitten.

Waarom zo ik het verschil niet kunnen horen en ga jij er van uit dat het tussen mijn oren zit.
Waarom zou ik hier het verschil niet in horen?
Jij gaat er dan vanuit dat er geen verschil is; dat is pas vooringenomen...
Ik hoor het verschil ook tussen verschillende pickups, versterkers en speakers. Waarom dan hier niet in?
Dat is wel erg makkelijk praten.

bat
22 september 2013, 15:49
Sorry, maar ook ik denk dat verschil wel eens (regelmatig zelfs) te horen. Dat verschil kan er ook best zijn. Maar het blijft subjectief, iets waarvan ik me in ieder geval bewust ben.

Alleen als het op basis van meetbare parameters aangetoond kan worden, kun je met zekerheid stellen dat het verschil er ook is. Maar eerlijk gezegd zou mij dat er niet toe doen. Als je verschil ervaart is dat al voldoende.

Dat ik er vanuit zou gaan dat er geen verschil is, zeg ik niet. Dat jij dat ervan maakt is volledig voor jouw rekening. ;)

Pepe
22 september 2013, 16:14
Het probleem is bij het 'horen' of 'denken te horen' dat het voor het voor jou niet relevant is maar voor een commercieel product is dat best lastig. Stel dat ik een bom duiten betaal, die gitaar terugkrijg en niet merk dat er wat mee gebeurd is. Dan ligt dat dus aan mij.

Het is best een aantrekkelijk verkoop model, dat zeker.

BamBuFan1
22 september 2013, 17:36
You are listed!

Kijk, het unieke van het proces is de variabele tijdspanne. Ik ben nog bezig met het exact uitwerken van de formule maar ruwweg komt het hier op neer: Ga uit van een tijdspanne van 1940 - 2010 = 70 jaar. Zou je nu een sound willen hebben van, zeg maar, de 70-er jaren dan neem je een modern/aged waxmixture van ca 50% / 50%.
Aanpassing van de mixture geeft een verschuiving op de timeline.

Wat gaat zon geintje kosten per pickup? En is het mogelijk om de pickup tegelijk ook te laten cryo-tunen en invibreren??

Midwolda
22 september 2013, 18:01
Wat gaat zon geintje kosten per pickup? En is het mogelijk om de pickup tegelijk ook te laten cryo-tunen en invibreren??

Nee, dan spat-ie uit elkaar, dommie.

wireman
22 september 2013, 18:35
Fuck... Ik denk dat ik mn pups vol ga blaffen met bud! Kijken wat da doet... Kijken of er een midhump in zit...

Brum
22 september 2013, 18:39
Je pups volblaffen met bud... En ik vond die ponypletster al bizar...:stop:

Ike57
22 september 2013, 18:44
Wat gaat zon geintje kosten per pickup? En is het mogelijk om de pickup tegelijk ook te laten cryo-tunen en invibreren??

Kosten zijn nog niet exact bekend maar je moet al gauw rekenen op ca. Euro 200 à 250 per pickup. Uiteraard is het ook mogelijk om de "full package" te nemen inclusief cryo tunen en invibreren. We monteren dan gratis spiegeltjes achter de pups die de aardstralen tegenhouden.

Wordt nog weleens onderschat die invloed van aardstralen ...

bat
22 september 2013, 18:46
En groene tape?

BamBuFan1
22 september 2013, 20:38
En groene tape?

Alles wordt natuurlijk beter met groene tape.

Plant
22 september 2013, 21:56
Het punt is dat je geen 1 op 1 vergelijking kunt maken. Je kunt niet A - B en terug switchen om daadwerkelijk het verschil te horen. Er is iets onomkeerbaar veranderd. Het is allemaal perceptie van het moment!

Je levert je gitaar in, er gebeurt 'iets' mee en vervolgens mag je achteraf zeggen of de gitaar nu beter klinkt dan voor de behandeling. Maar je kunt niet meer horen hoe de gitaar ook alweer klonk. Dan kun je na behandeling ook niet zeggen wat er beter of slechter is. Je weet dat er iets mee gebeurd is, het heeft geld gekost, dus dan moet het nu beter zijn. Zo werkt dat ongeveer in je hoofd (om precies te zijn tussen je oren ;) ).

Je kunt in je geheugen niet een klank 'vasthouden' en achteraf zeggen of iets daarna beter of slechter is. Er zijn zoveel factoren. Het is allemaal lulkoek.

In de HiFi wereld gebeurt dat ook allemaal. Soms worden er blinddoek-testen gedaan en valt alles door de mand. Nu komt al die onzin ook de gitaarwereld in. Er is niets onderbouwd en er valt ook niks te horen. Je hoort alleen iets omdat je het gelooft, niet omdat het er is.

mesaman
22 september 2013, 23:01
Niet te onderschatten wat het ene met het andere doet of kan doen!

ik heb groene tape op mn fiets, dat scheelt zn 2 a 3 km/h! ook om mn stuur en daardoor stuurt deze ook beter.

Over het stuk groene tape om mn lul maar te zwijgen......

Plant
22 september 2013, 23:09
Over het stuk groene tape om mn lul maar te zwijgen......

Wacht maar tot je 'm met stikstof tot min 150˚C hebt gebracht (daar begon dit topic mee). Je bent nooit meer dezelfde :(

macwilliams
22 september 2013, 23:21
Ik was benieuwd of er al mensen waren die hun gitaar hadden laten behandelen.
Ik heb mijn Fender CS esquire relic opgestuurd, vandaar...

Eind deze week verwacht ik hem terug.

Heb je hem al terug?
Had je de gitaar al lang?
Heb je nog opnames van voor de stikstof behandeling?

Ik ben benieuwd naar je bevinding.

Mitch
22 september 2013, 23:21
Eigenlijk een andere vorm van relicen, als ik het goed begrijp. Alleen heb je van relicen zichtbaar en voelbaar resultaat en dit zou hoorbaar moeten zijn. Ik zie in beide niet zoveel heil, eerlijk gezegd. Dat een goeie ouwe gitaar een andere kwaliteit heeft dan een goeie nieuwe gitaar: daar ben ik inmiddels wel van overtuigd geraakt, maar goed, in die zin is het vergelijken van vintage en relic het vergelijken van peren en stoofperen.

macwilliams
22 september 2013, 23:24
Wacht maar tot je 'm met stikstof tot min 190˚C hebt gebracht (daar begon dit topic mee). Je bent nooit meer dezelfde :(
Honderd en negentig las ik hier ergens.

RS-Rik
23 september 2013, 00:25
Peren met Perenijsjes zul je bedoelen

Perenijsjes zijn wel lekker

benwave
23 september 2013, 08:38
Ik zie nu net dat het 569 euro kost, en dan het opsturen nog erbij.
Dan moet je er wel heel erggg veel vertrouwen in hebben Klppmn !!

Rizz
23 september 2013, 09:42
Ik vraag me drie dingen af:

1. Is de gitaar al terug en hoe klinktie?
2. Werkt 't ook bij akoestische gitaren? :soinnocent: M'n schatje 30 jaar ouder laten klinken zou natuurlijk fantastisch zijn?!
3. Ik krijg serieus het gevoel van verkapte spam!

En bedenk me nu nog iets.. Werkt groene tape ook op een akoest? :D

macwilliams
23 september 2013, 10:15
Heb je hem al terug?
Had je de gitaar al lang?
Heb je nog opnames van voor de stikstof behandeling?

Ik ben benieuwd naar je bevinding.


Ik vraag me drie dingen af:

1. Is de gitaar al terug en hoe klinktie?
2. Werkt 't ook bij akoestische gitaren? :soinnocent: M'n schatje 30 jaar ouder laten klinken zou natuurlijk fantastisch zijn?!
3. Ik krijg serieus het gevoel van verkapte spam!

En bedenk me nu nog iets.. Werkt groene tape ook op een akoest? :D

Naast conservatief zijn we ook een nieuwsgierig volkje.
En dat is meteen onze zwakke plek.


Er is geloof ik wel een groene tape die op akoest zou werken, heeft een wat lagere inductietape waarde maar je kan ook die van elektrische gitaren pakken maar dan zul je zelf wat moeten sleutelen om de inductie te verlagen. Je maakt dan als het ware een gelamelleerde kern in de tape, is nano technologie, die dit zou moeten aanpakken. Het enige probleem is dat je het gaat horen dat het een compressie level veroorzaakt. Maar als je een flesje stikstof in de schuur hebt kun je dat effect er een beetje uit cryoniseren. Dat lukt ten dele maar als je mijn tape break-in procedure aanhoud dan word dat verschil significant verkleind.

Rizz
23 september 2013, 10:53
Naast conservatief zijn we ook een nieuwsgierig volkje.
En dat is meteen onze zwakke plek.


Er is geloof ik wel een groene tape die op akoest zou werken, heeft een wat lagere inductietape waarde maar je kan ook die van elektrische gitaren pakken maar dan zul je zelf wat moeten sleutelen om de inductie te verlagen. Je maakt dan als het ware een gelamelleerde kern in de tape, is nano technologie, die dit zou moeten aanpakken. Het enige probleem is dat je het gaat horen dat het een compressie level veroorzaakt. Maar als je een flesje stikstof in de schuur hebt kun je dat effect er een beetje uit cryoniseren. Dat lukt ten dele maar als je mijn tape break-in procedure aanhoud dan word dat verschil significant verkleind.

:seriousf:

Ieder beetje mojo is meegenomen! Ik zal het eerst uitproberen op m'n triplex Squier, die heeft het meest te winnen. Hij wil heel graag een Martin worden, maar mist de kwaliteiten.. Hij is op zich tevreden met vermaak rond het kampvuur, maar wil meer! Grenzeloze ambitie..

hole
23 september 2013, 11:18
Er is geloof ik wel een groene tape die op akoest zou werken, heeft een wat lagere inductietape waarde maar je kan ook die van elektrische gitaren pakken maar dan zul je zelf wat moeten sleutelen om de inductie te verlagen. Je maakt dan als het ware een gelamelleerde kern in de tape, is nano technologie, die dit zou moeten aanpakken. Het enige probleem is dat je het gaat horen dat het een compressie level veroorzaakt. Maar als je een flesje stikstof in de schuur hebt kun je dat effect er een beetje uit cryoniseren. Dat lukt ten dele maar als je mijn tape break-in procedure aanhoud dan word dat verschil significant verkleind.
hole vindt dit leuk

macwilliams
23 september 2013, 13:00
:seriousf:

Ieder beetje mojo is meegenomen! Ik zal het eerst uitproberen op m'n triplex Squier, die heeft het meest te winnen. Hij wil heel graag een Martin worden, maar mist de kwaliteiten.. Hij is op zich tevreden met vermaak rond het kampvuur, maar wil meer! Grenzeloze ambitie..
Triplex.... Das wel heel dun;)
Ik denk dat je het meeste vermaak krijgt wanneer je 'm niet rond het kampvuur houd maar er juist middenin douwt.:D
Een half uurtje moet genoeg zijn, daarna je gemodificeerde tape op de onderkant van je brug plakken. Is heel makkelijk, na de BBQ behandeling kun je er zo bij zonder te hoeven schroeven.

B-stone
23 september 2013, 16:21
Ik geloof er eigenlijk best wel in, die strat die klinkt fookin goeeed!! De vraag is alleen: is dat resultaat niet ook gewoon haalbaar met de juiste elementen oid?

Tis alleen redelijk prijzig.....

Doen ze het ook met hollowbodys? :D

RS-Rik
23 september 2013, 16:35
Hoe lang moet zo'n pup eigenlijk in de vloeibare stikstof? Varieert de toonverandering met hoe lang je'm in de koeling stopt? Bij het temperen, harden en stress-relieven van metalen komt dat doorgaans vrij nauwkeurig en hebben veel eigenschappen een vrij specifiek verwarmings en afkoelings programma.


Daarnaast 539 euro is best veel, de container en de setup (haakjes om ze eruit te halen enzo) en een temperatuurmeter kosten misschien 500 euro, maar de stikstof zelf is lang zo duur niet.


Ik denk dat je open maar sceptisch moet zijn als iemand een halve rug voor zo'n behandeling vraagt.
Ik neem wel een festini

Rizz
23 september 2013, 21:49
Triplex.... Das wel heel dun;)
Ik denk dat je het meeste vermaak krijgt wanneer je 'm niet rond het kampvuur houd maar er juist middenin douwt.:D
Een half uurtje moet genoeg zijn, daarna je gemodificeerde tape op de onderkant van je brug plakken. Is heel makkelijk, na de BBQ behandeling kun je er zo bij zonder te hoeven schroeven.

:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Flikker van m'n stoel hier, geweldig! :D

Midwolda
23 september 2013, 22:14
Ik geloof er eigenlijk best wel in, die strat die klinkt fookin goeeed!! De vraag is alleen: is dat resultaat niet ook gewoon haalbaar met de juiste elementen oid?

Tis alleen redelijk prijzig.....

Doen ze het ook met hollowbodys? :D

JUIST hollowbodies! Die zijn het best te behandelen, die kun je namelijk gewoon in 1x volgieten met vloeibare stikstof. Dat halveert de behandeltijd en maximaliseert het effect! :ok:

macwilliams
23 september 2013, 22:50
Ik heb veel elementen geprobeerd, maar ik geloof niet dat wat oude gitaren bijzonder maakt alleen daar in zit.
Kloppmann's vind ik zelf erg goed, die zitten ook in mijn Tele.
Normaal behandelen ze ook de pick-ups, maar Kloppmann's raden ze af. Hij zei dat die onbehandeld al zo goed zijn, een cryo-behandeling zou ze kunnen verslechteren.

Oke oke, nu genoeg gelachen. Je hebt ons nu genoeg aan het lijntje gehouden. Het was tot je:

maar Kloppmann's raden ze af. Hij zei dat die onbehandeld al zo goed zijn, een cryo-behandeling zou ze kunnen verslechteren.
zei en toen verloor je alle geloofwaardigheid. Het zal allemaal best maar ook klopman is slechts een magneet en wat koperdraad.
Van wie ben jij een kloon? Of ben jij een nieuw soort intuïtieve spam robot?


*mac zoekt snel z'n aluminiumfolie om een hoedje te vouwen tegen
de alien invasie*

macwilliams
23 september 2013, 22:53
JUIST hollowbodies! Die zijn het best te behandelen, die kun je namelijk gewoon in 1x volgieten met vloeibare stikstof. Dat halveert de behandeltijd en maximaliseert het effect! :ok:

Vergeet je niet de input af te plakken. Anders krijg je wintertenen....

Ike57
23 september 2013, 23:16
... en toen verloor je alle geloofwaardigheid. Het zal allemaal best maar ook klopman is slechts een magneet en wat koperdraad.
Van wie ben jij een kloon? Of ben jij een nieuw soort intuïtieve spam robot?


*mac zoekt snel z'n aluminiumfolie om een hoedje te vouwen tegen
de alien invasie*


Vroegah hadden we nog gewoon aardstralen (http://www.kwakzalverij.nl/888/Encyclopedie_Aardstralen), lecherantennes (http://www.innersmile.org/content_innersmile_detail.php?ContentId=10)en uiteraard Lou de Palingboer (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lou_de_Palingboer). Toen wisten we nog waar we aan toe waren. Toen lagen de zaken tenminste duidelijk.

Tegenwoordig is de trol soms veel moeilijker te ontdekken. :dontgeti:

macwilliams
23 september 2013, 23:43
Vroegah hadden we nog gewoon aardstralen (http://www.kwakzalverij.nl/888/Encyclopedie_Aardstralen), lecherantennes (http://www.innersmile.org/content_innersmile_detail.php?ContentId=10)en uiteraard Lou de Palingboer (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lou_de_Palingboer). Toen wisten we nog waar we aan toe waren. Toen lagen de zaken tenminste duidelijk.

Tegenwoordig is de trol soms veel moeilijker te ontdekken. :dontgeti:
Denk je dat het de wederopstanding is van lauwrens V is ook wel Lou de palingboer, of "hem" ....?

Nou.... Dan zal ik wel branden denk ik.


Die lecherantennes.... :seriousf:
Of een koperen 8 onder je mat leggen:seriousf:

Ik heb het net allemaal gelezen en ik heb er wel om moeten lachen.

mesaman
23 september 2013, 23:52
hey, heb je niet gemerkt dat je een metalen zeef moet gebruiken?de aluhoedjes zijn zo 1927!
en als jij je zootjes in je schoenen en je rest van de kledij niet voorziet van aluminium heeft het nog niet zo veel zin he.
Zelf heb ik een compleet ondertapijt in de kelder,bgg en de 1e verdieping van aluminium, de volgende set word het toevoegen van een
alulaag in de dak isolatie, dat is gewoon te verkrijgen, je hebt silver en gold versions. Ook in de auto heb ik het in de matten en bekleding zitten. Het plafond van de auto is ook zo gedaan, paar dagen werk is het maar.

Voor de pro's, je gordijnen zijn toch ook al voorzien? en de ramen hebben toch ook al zn speciale folie?uv filter hahaha uhu!
Zelfs mn telefoon hoesje heb ik behandeld!tuurlijk de tv heeft ook die folie! Je denkt toch niet dat ik gek ben he,

wat zeg je? precies! ik heb het wel in de gaten!wat?

effe naar buiten, liep daar nu iemand?

macwilliams
23 september 2013, 23:56
Ik keek net bij je naar binnen of je niet loog. Maar ben nu weer thuis, was snel een telepathische check. No worries....

peter_heijnen
26 september 2013, 10:28
Jezus wat een discussie weer, en allemaal gebaseerd op alleen meningen want niemand heeft het verschil vooralsnog gehoord.

Is ook meteen het probleem, want die ollie kan dan mooi zeggen dat die gitaren voor de behandeling vergelijkbaar waren maar is dat ook wel zo?

Echter: if so, dan is die cryo tuning zijn geld meer dan waard. Dat hoort toch een aap nog?

Ike57
26 september 2013, 10:34
Echter: if so, dan is die cryo tuning zijn geld meer dan waard. Dat hoort toch een aap nog?

En, if not, dan is het een cry tuning en is het geld weg. Dan staat er iemand voor aap :D

Pepe
26 september 2013, 11:13
Jezus wat een discussie weer, en allemaal gebaseerd op alleen meningen want niemand heeft het verschil vooralsnog gehoord.

Is ook meteen het probleem, want die ollie kan dan mooi zeggen dat die gitaren voor de behandeling vergelijkbaar waren maar is dat ook wel zo?

Echter: if so, dan is die cryo tuning zijn geld meer dan waard. Dat hoort toch een aap nog?

Ik was wel benieuwd maar de post waarin ie zegt dat de gitaar de volgende terug zou krijgen is verwijderd en windstilte sindsdien.

Dat kan ik me trouwens ook wel voorstellen zoals er gepost werd.

macwilliams
26 september 2013, 13:06
In tegenstelling tot de groene tape geef ik dit het voordeel van de twijfel.
Het zou zomaar kunnen dat dit iets doet, positief of niet, ik weet het niet.
Wij kunnen ook helemaal niet beoordelen of het wat is, het ontbreekt ons aan referentie.
Ik hoop dat het echt werkt, dat zou wel gaaf zijn. Ik zie mezelf niet een van mijn gitaren zo te laten behandelen.
Het blijft voor mij een hoop geld.

Klppmn
26 september 2013, 14:45
Ik heb mijn tele terug.
Er is direct een duidelijk waarneembaar verschil met voor de behandeling.
Al als de gitaar uit koffer komt merk ik dat de gitaar anders klinkt dan voorheen. Onversterkt al duidelijk rijker, gebalanceerder en breder. Of het er mee te maken heeft of niet; de gitaar is praktisch nog op stemming.
Als ik hem versterkt over mijn Friedman BE speel wordt mij het verschil nog duidelijker. Hij klinkt dikker/vetter, minder pinnig, meer open. En inderdaad ook versterkt rijker, gebalanceerder en breder.
Wat mij opvalt is dat ik normaal vaak de FAT-switch op de versterker aanzet als ik op een tele of een strat speel. Nu is dat absoluut niet nodig. Als ik dat nu doe wordt het te vet.

Wat mensen er ook over denken te moeten roepen; ik ben zeer tevreden.
Sterker nog; ik ga nu ook mijn masterbuilt strats opsturen.

Het de februari en maart editie van gitarre&bass staat twee uitgebreide artikelen met beschrijvingen en grafieken die het verschil laten zien van voor en na de behandeling.

Ike57
26 september 2013, 14:48
Ik heb mijn tele terug.
Er is direct een duidelijk waarneembaar verschil met voor de behandeling.

Ik had niet anders verwacht :ok:

Wat ik niet begrijp is dat de gitaarfabrikanten deze kans laten liggen. Wat zou er nou gemakkelijker zijn dan het hout, voor gebruik, alvast te cryo-tunen. Werkelijk een gemiste kans :crazyhappy:

Dutch66
26 september 2013, 15:33
en toen was het in eens over met alle grappen en grollen...

bat
26 september 2013, 15:38
Mwoach, het doet er niet toe of er verschil is, Klppmn is blij en dat telt. Punt.

(Hoe vaak ik wel niet dacht hét geluid te hebben gevonden, soms na een flike inverstering)

Ike57
26 september 2013, 17:51
Mwoach, het doet er niet toe of er verschil is, Klppmn is blij en dat telt. Punt.


En zo is dat!

Er zijn tijden geweest dat het toverwoord "sustain" was. Messing topkammen, bruggen en blokken messing onder de brug. Ondertussen is het geloof daarin al behoorlijk afgezwakt. Gitaren moesten zwaar zijn, want zwaar hout gaf meer sustain. Je kon er met gemak een hernia aan oplopen.

Toen kwamen er de lichtere gitaren die meer "resonant" zouden zijn.

Nu hebben we "cryo tuning" dat handig inspeelt op de wens van gitaristen om hun gitaar "beter" te laten klinken.

Ik wil niet beweren dat de soort hout helemaal onbelangrijk is, maar het is wel overgewaardeerd. Verandering van elementen zal méér invloed hebben dan bevroren hout. Áls het al zo goed zou zijn om hout, hardware or whatever in te vriezen waarom doen gitaarfabrikanten dat dan al niet voor, of tijdens, het fabricageproces?

Nu we het toch over hout hebben: Het is toch ook wel verdomd toevallig dat de ,visueel, mooiste houtsoorten ook de beste zijn voor de gitaarbouw. Schitterende tops, van om het even welke houtsoort, bestaan toevallig ook uit het beste tonewood.
Net alsof de mooiste meiden ook altijd de beste huisvrouwen zijn :D

Ik loop al te lang mee om allerlei bullshit, die middels een handige marketingformule, op de markt wordt gedumpt voor zoete koek te nemen (vreemde vergelijking :D ). Voor mij blijft dit een gevalletje kwakzalverij / wichelroedeloperij etc. etc.

Maar, muziek is emotie. Dus wie er gelukkig mee denkt te zijn moet z'n gitaar zeker even in de permafrost leggen!

Pepe
26 september 2013, 18:57
http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/mJI5Q_-Gc5v6Gtcylj_F_Ow.jpg

Plant
26 september 2013, 19:38
Al als de gitaar uit koffer komt merk ik dat de gitaar anders klinkt dan voorheen. Onversterkt al duidelijk rijker, gebalanceerder en breder. Of het er mee te maken heeft of niet; de gitaar is praktisch nog op stemming.

Wat alleen een nieuw setje snaren al kan doen ;)

macwilliams
26 september 2013, 20:58
Ik heb mijn tele terug.
Er is direct een duidelijk waarneembaar verschil met voor de behandeling.
Al als de gitaar uit koffer komt merk ik dat de gitaar anders klinkt dan voorheen. Onversterkt al duidelijk rijker, gebalanceerder en breder. Of het er mee te maken heeft of niet; de gitaar is praktisch nog op stemming.
Als ik hem versterkt over mijn Friedman BE speel wordt mij het verschil nog duidelijker. Hij klinkt dikker/vetter, minder pinnig, meer open. En inderdaad ook versterkt rijker, gebalanceerder en breder.
Wat mij opvalt is dat ik normaal vaak de FAT-switch op de versterker aanzet als ik op een tele of een strat speel. Nu is dat absoluut niet nodig. Als ik dat nu doe wordt het te vet.

Wat mensen er ook over denken te moeten roepen; ik ben zeer tevreden.
Sterker nog; ik ga nu ook mijn masterbuilt strats opsturen.

Het de februari en maart editie van gitarre&bass staat twee uitgebreide artikelen met beschrijvingen en grafieken die het verschil laten zien van voor en na de behandeling.

Cool wat een beetje perceptie al niet kan doen :seriousf:

Maar ik meen dan wel weer serieus dat ik blij ben dat "het" voor jou werkt.

Maar het is wel heel moeilijk om er geen grappen over te maken, til er niet te zwaar aan ;)

zet snel z'n aluminium hoedje weer op

Mitch
26 september 2013, 21:21
Ja ja hahaha hi hi moeder, we willen bij de revue.
Kijk, ik ben ook wel sceptisch en ik heb mijn mening er al over gegeven, maar als Klppmann nu, na alle flauwe grappen zo sportief is om zijn bevindingen uitgebreid en serieus te posten: hulde.
Dat de heren van het cabaret daar dan niet op in willen gaan omdat de meningen al vast staan, ze niet in willen gaan op zijn opmerking dat hij de versterker nu anders kan instellen en niet willen kijken naar het artikel dat hij aandraagt... sorry hoor, maar het wordt nu echt te kinderachtig voor woorden. Het boeit me al niet meer of het misschien een verkapte spampoging is (vergelijk Flaxwood blabla), de meest innovatieve upgrade aller tijden of dat het een broodje lulkoek is waar naïeve mensen een paar honderd euro armer van worden: er is een vrij ruime lijn tussen sceptisch of kritisch zijn en alleen maar de Off Topic lolbroek uit willen hangen.

End of rant.

B-stone
26 september 2013, 22:28
Balen dat ik zoveel binding op mn gretsch heb......

Mitch
26 september 2013, 22:49
Nou ja, dan lijkt -ie ook meteen 30+ jaar oud, daar valt bij Gretsches namelijk ook de binding eraf :D

jimihattricks
26 september 2013, 23:13
Legt Olli eigenlijk dezelfde snaren op de iglo-gitaar als diegene die erop lagen voordat er ijsblokjes van worden gemaakt..? Of gaan er na de cryo ook nieuwe snaren op?

mesaman
26 september 2013, 23:43
fantastisch, bijzonder dat het gelukt is! Ik ben wel sceptisch, het verbaasd me dat het er nu pas is. Dit is toch niet voor het eerst verzonnen?

Dweezman
26 september 2013, 23:54
Ik ga er vanuit dat hier een aantal mensen prima in staat zijn om een goede gitaar van een hele goede te onderscheiden, of een relatief nieuwe van een echte oude. Op tonale eigenschappen. Right? Die cryo's komen wel aan de beurt.

B-stone
27 september 2013, 10:09
Nou ja, dan lijkt -ie ook meteen 30+ jaar oud, daar valt bij Gretsches namelijk ook de binding eraf :D

Als hij er niet echt onder zou lijden (sticker binnen in en binding). Dan zou ik er serieus over na gaan denken.....

Maar om dan een gitaar te krijgen waar alle binding los hang etc..... no thank you!

Pepe
27 september 2013, 11:00
Áls het al zo goed zou zijn om hout, hardware or whatever in te vriezen waarom doen gitaarfabrikanten dat dan al niet voor, of tijdens, het fabricageproces?

Mijn RebelRelic heeft een deepfreeze gehad, dat is vrij gebruikelijk in het relic proces. Of de gitaar beter klinkt dan wanneer niet ingevroren is natuurlijk niet te zeggen. Het is overigens wel ironisch dat cyro origineel een proces is om veroudering TEGEN te gaan.

fred dons
27 september 2013, 16:04
de deepfreeze bij RR is alleen maar om lak te laten barsten en dat gaat niet verder dan de max stand op een diepvries kist dus ik denk niet dat dat vergelijkbaar is :D

Ike57
27 september 2013, 16:33
Het is overigens wel ironisch dat cyro origineel een proces is om veroudering TEGEN te gaan.

Ja, ze doen het zelfs al bij mensen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cryonisme . Het schijnt echter nog niet bekend te zijn of ze na deze behandeling een beter geluid voortbrengen.

Pepe
27 september 2013, 16:38
de deepfreeze bij RR is alleen maar om lak te laten barsten en dat gaat niet verder dan de max stand op een diepvries kist dus ik denk niet dat dat vergelijkbaar is :D

Is dat zo?
Dus eerst barst de lak en daarna komt het cyro proces pas op gang?

Dat lijkt me best onhandig.

barno
27 september 2013, 17:30
Is dat zo?
Dus eerst barst de lak en daarna komt het cyro proces pas op gang?

Dat lijkt me best onhandig.

de lak barst volgens mij niet door de koude op zich maar door het plotse temperatuur verschil als je 'm uit de freezer haalt. zal bij cryo gedoe wel anders gebeuren, denk ik.

B-stone
27 september 2013, 17:33
Cryo is toch langzaam invriezen en langzaam laten ontdooien? Geloof dat ollie dat zo zei.

En Heeft tabula rasa niet de lak van zn groene strat zo laten barsten (invriezen en plotseling opwarmen? Of eerst oven op 50 graden en dan invriezen?)

Mitch
28 september 2013, 14:24
Ja, da's vrij gebruikelijk om een craquelé te krijgen bij een nitro finish. Effe opwarmen met föhn of oven, dan snel sterk afkoelen met bijvoorbeeld stikstof.

Pepe
28 september 2013, 14:31
Het is best wel link, dat opwarmen met een hete lucht pistool. De laatste keer dat ik dat deed vloog de koffer in de hens.